LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bizarre rentestijging hypotheek ABN AMRO

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
linda.van-kleef
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 feb 2017 15:44
Contacteer:

Re: Bizarre rentestijging hypotheek ABN AMRO

Ongelezen bericht door linda.van-kleef »

Bedankt voor de reacties, ik zit inderdaad vast niet door pech maar door de ABN Amro. Laatste optie zou voor mij zijn in nederland naar een advocaat te gaan en in de eerste instantie een kort geding aan te spannen wegens niet nakomen van polisvoorwaarden. Nadeel daarvan voor ons persoonlijk is dat we dan veel kosten(en moeite vanwege gezondheid) moeten gaan maken met reizen van en naar nl met man in rolstoel, als hij dat dan kan ook nog etc etc. Maar zover ga ik wel als het niet anders kan.

PB met leningnummer en overige gegevens en zelfs telefoonnummer is gestuurd aan Mw. Salama van de ABN Amro. Dus ik wacht het even af.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bizarre rentestijging hypotheek ABN AMRO

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je hoeft niet per sé zelf naar de rechtbank, je kunt schriftelijk procederen of een gemachtigde gebruiken.

ABN AMRO
verified
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 sep 2010 20:10

Re: Bizarre rentestijging hypotheek ABN AMRO

Ongelezen bericht door ABN AMRO »

Beste Linda,

Bedankt voor het doorgeven van het leningnummer via een privébericht.

Omdat niet lukt om een privébericht terug te sturen, plaats ik deze reactie openbaar.

Natuurlijk help ik je graag op weg met je klacht. Om dit verder op te pakken, neem ik graag telefonisch contact met je op. Zoals mijn collega Layla eerder heeft verteld kunnen we namelijk per e-mail en ook via dit forum niet inhoudelijk ingaan op je persoonlijke gegevens. Via de e-mail of forum kunnen we namelijk niet controleren of we ook echt contact hebben met de juiste persoon.

Met alleen het leningnummer kan ik dus geen officiële klachtenprocedure starten. Als je telefonisch contact op prijs stelt, kan je in een privébericht of via de e-mail [email protected] aangeven op welk telefoonnummer je het beste bereikbaar bent. Daarna word je schriftelijk geïnformeerd over de uitkomst van je klacht.

Met vriendelijke groet,
ABN AMRO Webcare
Mw. E. Van der Molen

atlas1302

Re: Bizarre rentestijging hypotheek ABN AMRO

Ongelezen bericht door atlas1302 »

De bank wilt maar blijven bellen, waarom niet gewoon netjes op papier en in een enveloppe. E-mail kan dat ook ineens niet meer omdat het niet controleerbaar is of u de juiste persoon bent?

De reactie is in ieder geval van een andere bankmedewerker, dus het is een stapje doorgeschoven.

Ik blijf erbij, zwart op wit.

linda.van-kleef
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 feb 2017 15:44
Contacteer:

Re: Bizarre rentestijging hypotheek ABN AMRO

Ongelezen bericht door linda.van-kleef »

Dankje wel moneyman, dat wist ik niet, dat maakt die stap dan een stuk makkelijker. :)

Atlas ben het er mee eens hoor, schriftelijk en anders niet. ABN Amro mag me wel bellen voor eventuele persoonsverfificatie indien met dat nodig vind.

Mw. E van der Molen, het telefoonnummer staat erbij in dezelfde PB.

Er heeft zich inmiddels nog iemand gemeld, exact hetzelfde probleem in exact dezelfde situatie maar dan een nog hogere rente zelfs. 7,5 % ABN Amro ??? Helaas is die familie dus wel daardoor financieel onderuit gehaald. Duidelijk betreft het de Nederlanders die in Duitsland een huis hebben gekocht voor hoofdbewoning en destijds bij het Bouwfonds, een hypotheek hebben afgesloten. Aangezien ik veel contacten nog steeds heb met emigranten en ook met degene die toen de tussenpersoon was zal ik daar ook even gaan posten of er nog meer gedupeerden zijn.

Lees je dit en kun je niet reageren of wil je graag helemaal anoniem blijven, zoek me dan op op Facebook, stuur me een pb of stuur jouw situatie in ieder geval op via het contactformulier van de AFM. Men neemt dan meestal binnen enkele dagen contact op en je word aan het dossier toegevoegd.

In afwachting van de ABN Amro, hou ik weekend pauze en kijk hier pas maandag weer voor een stressless weekend.

ABN AMRO
verified
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 sep 2010 20:10

Re: Bizarre rentestijging hypotheek ABN AMRO

Ongelezen bericht door ABN AMRO »

Beste Linda,

Bedankt voor je reactie en privébericht via dit forum. Ik heb je zojuist gebeld, maar ik kreeg je voicemail. Na meer onderzoek zijn wij tot de conclusie gekomen dat je hier een aantal jaren geleden al contact over hebt gehad met onze collega Rick via dit forum. Wij hebben toen aangegeven niets voor je te kunnen betekenen en je verzocht om contact op te nemen met ABN AMRO Hypotheken Gruppe via +49 (0)1802262676. Heb je contact opgenomen met die afdeling en zo ja, wat is daar uitgekomen?

Met vriendelijke groet,

Mw. L. Salama
ABN AMRO Webcare

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Bizarre rentestijging hypotheek ABN AMRO

Ongelezen bericht door hänschen klein »

"Breek me de bek niet open ... "

Strategische fout van de Bank, om te denken dat een imago-verlies beperkt kan worden door publiekelijk op een topic te gaan reageren en niet de aangeboden tool van een privé-mail te gebruiken (amateurisme). De tweede fout is de snerpende hooghartige ondertoon ... Inmiddels nog de derde fout door (wéér publiekelijk) te gaan verwijzen naar een andere (interne) afdeling.

TS begrijp ik niet om hier naar medeslachtoffers te vragen, het KIFID zal uitsluitend úw concrete case in behandeling willen nemen en ik hoop, dat u zich ervan bewust bent wie dit KIFID daadwerkelijk is ... en wie dit ooit in leven geroepen heeft!

Misschien contact opnemen met: http://www.amweb.nl/branche/nieuws/2017 ... d-10193967

Verder nieuws: https://www.ftm.nl/artikelen/buigt-het- ... on?share=1
Laatst gewijzigd door hänschen klein op 21 aug 2017 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Bizarre rentestijging hypotheek ABN AMRO

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

.
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 04 okt 2018 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bizarre rentestijging hypotheek ABN AMRO

Ongelezen bericht door Moneyman »

Leo The Emperor schreef:Toch wel bizar dat de ene afdeling van AbnAmro via een openbaar forum moet vragen wat een andere afdeling van AbnAmro heeft beslist.
Niet een andere afdeling, maar een andere entiteit in een ander land. Toch net ff wat anders...

linda.van-kleef
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 feb 2017 15:44
Contacteer:

Re: Bizarre rentestijging hypotheek ABN AMRO

Ongelezen bericht door linda.van-kleef »

Ze hebben een BV geregistreerd op het adres van Stater Germany. Er zit daar niemand van de ABN op kantoor. In de polisvoorwaarden staat dat toenmalig Bouwfonds al deel uit maakte van ABN Amro Bouwfonds Nederlandse Gemeenten NV en valt onder Nederlands recht staat er letterlijk op pagina 1. Daarbij quote ik hier gelijk even de bij de hypotheek behorende voorwaarden

artikel 3.1.2 Änderung des Zinssatzes nach
ablauf der Zinsfestschreibungsperiode: Konditionenanpassung.

Die Ermittlung des Zinsatzes wird Bouwfonds Hypotheken nach billigen Ermessen gemaß § 315 des Bürgeliches Gesetzbuches entsprechend der Zinsentwickelung des Geld und kapital Markt und die sich daraus ergebende veränderungen der Refinanzieringsmöglichkeiten für Kredite vergleichbarer Art und Größe vornehemen.

Dus voor wie niet zo goed is in het duits, ze dienen zich aan hun eigen voorwaarden te houden en naar eigen zeggen dus in Duitsland ook nog aan paragraaf 315 van het duitse burgerlijk wetboek. En dienen zich dus te houden aan de rente ontwikkeling op dat moment van de geld en kapitaal markt voor vergelijkbare kredieten en zal dus de nieuwe rente moeten vaststellen op vergelijkbare manier en hoogte.

Ik heb de gepubliceerde rentestaat van die periode bewaard en gekopieerd, maximale rente in het meest ongunstige geval was 3 %. Het is dat ik er toen in ben gedoken al en dus er achter kwam dat we voor diverse kortingen in aanmerking kwamen ook volgens hun voorwaarden. Maar had ABN Amro ons toen 3% gegeven, denk ik niet dat ik toen gealarmeerd was geweest en het gewoon had geaccepteerd.

Dus hoe ABN Amro het ook wend of keert, dit is gewoon crimineel in mijn ogen. Als je toch je eigen polisvoorwaarden, de duitse wet, de nederlandse wet de zorgplicht en de nu europees geldende regels aan je laars lapt, wat ben je dan als overheidsbank ? Sorry hoor kan er niks anders van maken.

atlas1302

Re: Bizarre rentestijging hypotheek ABN AMRO

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Hoe is dat nu afgelopen met Mw. L. Salama ABN AMRO Webcare, heeft zij u nu een goed voorstel gedaan...ze willen u helpen toch?

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Bizarre rentestijging hypotheek ABN AMRO

Ongelezen bericht door sacredfour »

Bij het vaststellen van de nieuwe rente voor de nieuwe rentevaste periode is de bank gebonden aan haar voorwaarden die bij deze hypotheek horen. Er mogen geen bedingen in de voorwaarden staan die niet bepaalbaar zijn voor beide partijen bij het aangaan van de overeenkomst. De bank is dus min of meer afhankelijk van de rente die ze nieuwe leners aanbiedt met dezelfde hypotheekvorm op het moment van de nieuwe rentevaste periode. Er is meestal een verwijzing in de voorwaarden naar gepubliceerde rentepercentages. De bank is verplicht duidelijkheid te geven over de hypotheekvorm die reeds bestond en de rentepercentages die er nu bij horen. Hier mag niet vanaf geweken worden. De banken gaan hier nog wel eens in de fout! Het excuus dat je de lening ergens anders kan oversluiten gaat niet werken. De overeenkomst is voor een periode van 30 jaar (meestal)

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Bizarre rentestijging hypotheek ABN AMRO

Ongelezen bericht door kweenie »

De rente voor bestaande leningen moet inderdaad gelijk zijn aan de rente voor nieuwe leningen. Maar als een geldverstrekker zich uit de markt wil terugtrekken, dan is het in hun belang dat er geen nieuwe klanten komen. Eén van de manieren om dat te doen is de rente onaantrekkelijk hoog maken. Dat betekent dus dat ook de bestaande klanten te maken krijgen met hoge rentes.
In de polisvoorwaarden staat dat toenmalig Bouwfonds al deel uit maakte van ABN Amro Bouwfonds Nederlandse Gemeenten NV en valt onder Nederlands recht staat er letterlijk op pagina 1.
Je hebt dus geen hypotheek van ABN AMRO, maar van bouwfonds. Dat is wel een relevant verschil.

ABN AMRO
verified
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 sep 2010 20:10

Re: Bizarre rentestijging hypotheek ABN AMRO

Ongelezen bericht door ABN AMRO »

Beste Linda,

Bedankt voor je telefoonnummer. Privéberichten vanuit ons lijken niet goed verstuurd te worden. Vandaar dat wij een aantal keer openbaar een reactie hebben geplaatst. Onze excuses.

Op het forum heeft Layla aangegeven dat we je een aantal jaar geleden hebben doorverwezen naar ABN AMRO Hypotheek Gruppe, omdat wij je niet kunnen helpen. Hierbij stelt ze de vraag of je contact hebt opgenomen met Hypotheken Gruppe en wat er uit dat gesprek is voort gekomen.

Graag vernemen we nog of dit contact er is geweest en wat daaruit voor is gekomen. Je mag dit ons ook toesturen via e-mail. Ons e-mail adres is: [email protected]. Zou je hierbij aan willen geven dat het een klacht op het forum van Radar betreft? Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Dhr. J. van Vloten
ABN AMRO Webcare

linda.van-kleef
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 feb 2017 15:44
Contacteer:

Re: Bizarre rentestijging hypotheek ABN AMRO

Ongelezen bericht door linda.van-kleef »

Okee veel opmerkingen veel vragen terwijl ik zat te wachten op telefoon. BTW ik heb geen voicemail....maar okee het zou kunnen maar dan bel je toch nog een keer op zn minst.

ABN Amro: Klopt wil hier niet zielig gaan doen maar mn gezondheid lijdt er onder die van mijn man ook alleen die was al ziek dus is dat moeilijjker te pijlen.Ik heb nu de kracht weer en het duurt niet lang meer he voor we weer een nieuw voorstel krijgen en wat gaan jullie dan doen ? Het telefoontje toen duurde nog geen 5 minuten daar er gezegd werd dat jullie niks kunnen doen in duitsland omdat het onder de hypotheek gruppe valt wat niet zo is want het valt onder ABN Groep B.V. Niederlassung Deutschland dus de nederlandse ABN AMRO Groep B.V. naar nederlands recht kantoortje Duitsland.... Heb bij de kvk aldaar al lang inlichtingen ingewonnen. Maar hallo, jullie zijn neem ik aan ook op de hoogte van de nieuwe europees geldende regels btw ? Dus dat is allemaal geen excuus. Te meer nog daar het kontakt daar liep via Dhr Baars die dus ook in nederland op het hoofdkantoor zit en niet in duitsland. Kijk even op linked in. Bouwfonds Nederlands Gemeenten was toen al onderdeel abnamro en bij opheffen van bouwfonds vallen wij gewoon onder ABN AMRO Groep B.V. geen gruppe gewoon groep. Het staat verdorie in de contracten, onder alle correspondentie en naar nederlands recht ook in de hypotheek voorwaarden. En al zou het zo zijn dan nog was u toen al gebonden aan de hypotheekvoorwaarden en het duitse BGB zoals u zelf stelt. Eind dit jaar hebben we ca 4800 teveel rente betaald als ik 3% als gangbare rente neem, dat is niet niks.

Ik heb hier inmiddels een andere bank over de vloer gehad die bereid was het uit te zoeken en die zegt exact hetzelfde, jullie behoren je aan de wet te houden ook in duitsland en aan jullie eigen hypotheekvoorwaarden waar het ook is. Dus hou daar alsjeblief even mee op. Jullie hebben geen nieuwe voorwaarden toegestuurd bij overname van de hypotheek van het door jullie zelf opgeheven bouwfonds.

Ik zoek idd andere gedupeerden en idd als het zo is dat dit touwtrek spelletje zo door gaat heeft het idd weinig zin via het KIFID te gaan maar kunnen we dus wel gezamenlijk naar de rechter en gelukkig hebben we ook een rechtsbijstandverzekering :) . Ik weet idd wie wat het KIFID is en door wie in het leven geroepen maar ik was voornemens de normale weg te bewandelen. Kontakt met ABN, kontakt via AFM, dan door naar KIFID dan naar de rechter. Dit omdat men altijd begint te zeuren over procedure niet gevolgd bla bla bla....uiteindelijk alles blijven afschuiven zodat het omgedraaid word en ik de domme gans ben. Ben ik eigenlijk al want ik hoop nog steeds op een oplossing via gewone communicatie.

Hänschen, bedankt voor je tips !

Kweenie, ik heb dus nu een hypotheek van ABN AMro Groep B.V. als ik m nu nog bij het bouwfonds heb zou super zijn, die is opegeheven lol.

Idd excuus van mogen oversluiten slaat nergens op want ook abn amro moet zich aan hun eigen voorwaarden houden 30 jaar lang

Ik wil best wel hetzelfde verhaal even mailen hoor maar ik stop hier pas met berichten plaatsen als ik een berichtje kan plaatsen waar ik in kan zetten dat het opgelost is. Dus los het op abn, dit is jullie kans, jullie weten net zo goed of beter dan ik dat jullie standpunt voor geen enkele rechter stand houd, niet in nederland en niet in duitsland. Als ik via de KIFID ga en die zouden beoordelen dat er niets mis is dan kom ik hier zeker ook mee terug op radar.

Bijna weekend, we wachten maar weer een dag of drie, vier af dan.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Bizarre rentestijging hypotheek ABN AMRO

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Ja, je wordt er moedeloos en ziek van, wanneer je, zoals de Ombudsman van Amsterdam het onlangs verwoordde, "een rotonde opgestuurd wordt en dan blijkt, dat er helemaal geen afritten zijn gemaakt ... ".

atlas1302

Re: Bizarre rentestijging hypotheek ABN AMRO

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Zo herkenbaar die grappen van banken, het lijkt wel of ze boven de wet zijn gesteld. Geen goed fatsoen en een goede communicatie via geschrift is al helemaal niet mogelijk,
Vandaar dat wij een aantal keer openbaar een reactie hebben geplaatst. Onze excuses.
Maar wat is nu de oplossing van deze slecht communicerende bank die na een telefoontje de moed al opgeeft en steeds maar wijst naar ABN gruppe.

linda.van-kleef
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 feb 2017 15:44
Contacteer:

Re: Bizarre rentestijging hypotheek ABN AMRO

Ongelezen bericht door linda.van-kleef »

Er is inmiddels telefonisch kontakt opgenomen om idd persoonsgegevens te verifieren, daarna naar de afdeling wonen in het buitenland door gegeven, die ons niet konden vinden op de leningnummers en meende dat we weer doorverkocht waren aan eentje met de naam gruppe zou dan dus duits zijn.
Dus ik heb een brief van de abnamro hypotheek groep bv niederlassung Deutschland opgestuurd op verzoek. Daarin staat de afloop rentevast periode met de nieuwe voorstellen en dat je binnen 14 dagen het ondertekend terug moet sturen of anders stellen ze de rente vast op 7,5%.

Dit bevestigt dan nogmaals ook voor de ABN Amro dat we gewoon onder de nederlandse BV vallen vanaf het begin af aan zoals in de polisvoorwaarden ook aangegevn staat en dus onder nederlands recht vallen. Dit voor het geval dat men de Europees geldende wetgeving omtrent hypotheken, leningen gaat verdraaien. of ik weer verwezen word naar het kantoortje waar niemand aanwezig is.
Zoals ik vermeld heb sta ik voor alles open zo lang het maar binnen de norm blijft qua rente.

Ik ga weer even tijdelijk in de wachtstand tot ik weet wat afdeling wonen in het buitenland er mee doet.

ABN AMRO
verified
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 sep 2010 20:10

Re: Bizarre rentestijging hypotheek ABN AMRO

Ongelezen bericht door ABN AMRO »

Dag Linda,

Uit je laatste bericht begrijp ik dat het nog wachten is op reactie van de afdeling wonen in het buitenland. Ondertussen zijn we intern op zoek gegaan naar meer duidelijkheid. Deze zoektocht heeft tot de volgende informatie geleid:

Tot april 2008 hebben wij als ABN AMRO Hypotheken Groep in Duitsland hypotheken verstrekt. Bij het verstrekken van hypothecaire leningen in Duitsland (op basis van Duits recht) is het gebruikelijk om maximaal 80% van de “executiewaarde” te verstrekken. Dit brengt een lager risico met zich mee en dus ook een lagere rente, maar klanten dienen wel eigen geld mee te brengen.
Aangezien wij toentertijd hogere hypotheken hebben afgesloten, conform Nederlands model, met de klanten waar geen inbreng eigen geld voor nodig was brengt dat ook hogere risico’s met zich mee welke in de rente zijn doorberekend.

De Duitsland hypotheek staat in feite los van de Nederlandse wetgeving. De hypotheek valt zoals gezegd onder Duits recht. Helaas zijn wij niet in de mogelijkheid om in Duitsland vergelijkbare rentes af te geven als concurrerende banken. Dit is ook de hoofdreden dat we toentertijd in 2008 zijn gestopt met het verstrekken van nieuwe hypotheken.
Aangezien wij geen nieuwe hypotheken meer kunnen verstrekken in Duitsland, maar nog wel steeds klanten hebben in Duitsland met een dergelijke hypotheek, worden de leningen nog als bestaande leningen beheerd. Dit gebeurt door Stater Duitsland welke gevestigd is in Duitsland.

Hopelijk zorgt deze informatie voor wat meer duidelijkheid. Heb jij een reactie of extra informatie, horen we dit uiteraard ook graag.

Met vriendelijke groet,

Dhr. J. van Vloten
ABN AMRO Webcare

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Bizarre rentestijging hypotheek ABN AMRO

Ongelezen bericht door mp2017 »

Zoals gezegd en gelezen, bij de buren is het gras steeds groener.
Voordelen kunnen ook nadelen zijn.! :wink:

Gesloten