LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] OHRA Bank / Delta Lloyd handelt alleen in eigenbelang

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Kees_1000
Berichten: 56
Lid geworden op: 11 jan 2010 13:08

OHRA Bank / Delta Lloyd handelt alleen in eigenbelang

Ongelezen bericht door Kees_1000 »

Jaren geleden heb ik een OHRA pensioen beleggingsrekening geopend.
Hierin zonder problemen kunnen beleggen in een selectief aanbod van beleggingsfondsen.
Mijn keuze was gevallen op het Delta Lloyd Asia deelnemingen fonds. Ideaal voor lange termijn beleggingen

De eerste verslechtering van de voorwaarden kwam toen er enkele jaren geleden zogenaamde servicekosten in rekening werden gebracht (0,55% op jaarbasis). Wat deze service inhoudt ben ik tot op heden niet achter.

De problemen kwamen eind vorig jaar. Delta Lloyd besloot om het Delta Lloyd Asia deelnemingen fonds te liquideren.
Het fonds werd ineen gesloten en in delen verkocht. Dit is volgens mij gebeurt tegen voor de klant ongunstige koersen.
Hier diverse malen over geklaagd, maar men vond dit een normale gang van zaken.

Eindelijk is eind juli de laatste uitkering gedaan, tegen een koers lager dan de intrinsieke waarde. Hier wederom om geklaagd en de reactie was wij moeten nog vennootschapsbelasting betalen en de kosten waren met 8% marktconform.

Bij de directie geklaagd. Krijg vandaag bericht binnen dat het normaal beleggingsrisico is en ze geen schadevergoeding betalen, want je maakt bij het beleggen zelf keuzen. Wat een dood doener, want bij de keuze hou je er geen rekening mee dat een fonds zomaar geblokkeerd kan worden. Dit is een door Delta Lloyd zelf veroorzaakt probleem. De hele beëindiging van het beleggingsfonds hadden ze op een nette manier moeten doen, door op de dag van het besluit de aandelen tegen de toen geldende koers moeten opkopen en de liquidatie voor eigen risico uit te voeren en niet op kosten van de klant.

Inmiddels ben ik bezig het saldo van de pensioenrekening over te boeken naar een andere (veel goedkopere) aanbieder. Laat dit dus een waarschuwing zijn voor een ieder die op het punt staat om een pensioenrekening bij OHRA bank / Delta Lloyd te openen. Denk hier goed over na en bekijk ook goedkopere alternatieven (bv DEGIRO).

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: OHRA Bank / Delta Lloyd handelt alleen in eigenbelang

Ongelezen bericht door Brahms »

En wie garandeert u dat DEGIRO (beetje reklame kan geen kwaad) geen "grapjes" gaat uithalen met haar rekeningen en/of fondsen ?
Verder, omdat Degiro geen bank is maar een beleggingsonderneming, is bij problemen alleen de beleggingscompensatie van toepassing. Deze reikt tot maximaal 20.000 euro.

atlas1302

Re: OHRA Bank / Delta Lloyd handelt alleen in eigenbelang

Ongelezen bericht door atlas1302 »

En wie handelt niet in eigen belang, u toch ook? :lol:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: OHRA Bank / Delta Lloyd handelt alleen in eigenbelang

Ongelezen bericht door kweenie »

Je kunt er bijna zeker van zijn dat het gros van de huidige beleggingsfondsen er niet meer is tegen de tijd dat je met pensioen zou willen gaan. Bij welke instelling je dan ook zit. Belangrijk is dan hoe ze ermee omgaan alle een fonds stopt. Bieden ze bijvoorbeeld voldoende alternatieven?

In het geval van dit Delta Lloyd fonds neem ik aan dat je er ook voor hebt kunnen kiezen om voor de liquidatie uit het fonds te stappen en over te stappen op een ander fonds? Dan zou je waarschijnlijk niet zo veel kosten kwijt zijn geweest. Als je er dan toch voor kiest om tot het eind in het fonds te blijven en te wachten op de liquidatie, dan is dat je eigen keus geweest.

Kees_1000
Berichten: 56
Lid geworden op: 11 jan 2010 13:08

Re: OHRA Bank / Delta Lloyd handelt alleen in eigenbelang

Ongelezen bericht door Kees_1000 »

kweenie schreef:Je kunt er bijna zeker van zijn dat het gros van de huidige beleggingsfondsen er niet meer is tegen de tijd dat je met pensioen zou willen gaan. Bij welke instelling je dan ook zit. Belangrijk is dan hoe ze ermee omgaan alle een fonds stopt. Bieden ze bijvoorbeeld voldoende alternatieven?

In het geval van dit Delta Lloyd fonds neem ik aan dat je er ook voor hebt kunnen kiezen om voor de liquidatie uit het fonds te stappen en over te stappen op een ander fonds? Dan zou je waarschijnlijk niet zo veel kosten kwijt zijn geweest. Als je er dan toch voor kiest om tot het eind in het fonds te blijven en te wachten op de liquidatie, dan is dat je eigen keus geweest.
Het was niet dat ze zomaar het betreffende fonds niet meer aanboden en dat je zelf voor een bepaalde datum het fonds kon verkopen en een ander fonds kon uitkiezen. Hier heeft OHRA bank ook een handje van (er staan diverse klachten over deze werkwijze van OHRA in het Kifid archief).

In mijn geval bleek Delta Lloyd (moedermaatschappij OHRA) zelf het fonds te willen opheffen (formeel de aandeelhouders, maar dat is in de praktijk Delta Lloyd zelf).
Hier net te laat achtergekomen (klein berichtje op de Delta Lloyd website). OHRA bank wist in eerste instantie van niets en heeft mij pas na een maand geïnformeerd. Volgens OHRA bank (met slogan: direct geregeld) werd ik dus tijdig geïnformeerd (nadat ik eerst zelf om opheldering had gevraagd).

De consequentie was het fonds 8 maanden geblokkeerd was voor verkoop en er gedurende deze periode uitkeringen zijn gedaan tegen ongunstige koersen. Formeel zal alles wel volgens de regels zijn gegaan, bij het Kifid klagen heeft dan ook geen zin. Waarschuwen tegen praktijken van instellingen zoals OHRA bank / Delta Lloyd nu trouwens onderdeel van Nationale Nederlanden (NN) kan echter geen kwaad.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: OHRA Bank / Delta Lloyd handelt alleen in eigenbelang

Ongelezen bericht door renewouters »

atlas1302 schreef:En wie handelt niet in eigen belang, u toch ook? :lol:
TS maakt zich volledig belangeloos druk om het lot van anderen. :lol:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: OHRA Bank / Delta Lloyd handelt alleen in eigenbelang

Ongelezen bericht door kweenie »

Het was niet dat ze zomaar het betreffende fonds niet meer aanboden en dat je zelf voor een bepaalde datum het fonds kon verkopen en een ander fonds kon uitkiezen. Hier heeft OHRA bank ook een handje van (er staan diverse klachten over deze werkwijze van OHRA in het Kifid archief).

In mijn geval bleek Delta Lloyd (moedermaatschappij OHRA) zelf het fonds te willen opheffen (formeel de aandeelhouders, maar dat is in de praktijk Delta Lloyd zelf).
Hier net te laat achtergekomen (klein berichtje op de Delta Lloyd website).
Het rommelde al een tijdje bij de DL deelnemingenfondsen. In het verleden hadden ze een hoge waardering, maar sinds 2014 is dit omgeslagen naar juist een negatieve waardering. Ondermeer door het vertrek van belangrijke fondsbeheerders. Dat tweeëneenhalf jaar later (vorig jaar november) zou worden besloten om met dit fonds te stoppen hoeft daarom voor iemand die het fonds enigszins volgt niet als een verrassing te komen. Maar als je het fonds koopt zonder het verder te volgen, dan kan het wel als een verrassing komen.

Het is niet ongebruikelijk bij een liquiderend fonds dat bij de liquidatie de boel stapsgewijs verkocht wordt en dat de opbrengst, na verrekening van alle kosten, onder de overblijvende aandeelhouders wordt verdeeld. Veel mensen zullen voor die tijd, en voor de aandeelhoudersvergadering, overigens al zijn uitgestapt.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: OHRA Bank / Delta Lloyd handelt alleen in eigenbelang

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

kweenie schreef: Het rommelde al een tijdje bij de DL deelnemingenfondsen. In het verleden hadden ze een hoge waardering, maar sinds 2014 is dit omgeslagen naar juist een negatieve waardering. Ondermeer door het vertrek van belangrijke fondsbeheerders. Dat tweeëneenhalf jaar later (vorig jaar november) zou worden besloten om met dit fonds te stoppen hoeft daarom voor iemand die het fonds enigszins volgt niet als een verrassing te komen. Maar als je het fonds koopt zonder het verder te volgen, dan kan het wel als een verrassing komen.
Bij OHRA heb ik een Gouden Handdruk Beleggingsrekening afgesloten, met daarin diverse DL fondsen (specifiek: DL Select Dividend Fonds & DL Global Property Fonds).

Moet ik me ook zorgen daaromtrent maken??

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: OHRA Bank / Delta Lloyd handelt alleen in eigenbelang

Ongelezen bericht door kweenie »

Het gaat hier om de (beheerders van de) deelnemingenfondsen, dus niet om jouw fondsen. Delta Lloyd heeft een hoop fondsen. Wel is het zo dat het na de fusie met NN wat meer rommelt dan voorheen. Ik denk zelf eigenlijk dat deze fondsen niet zullen stoppen, maar dat het eerder zo zal zijn dat ze samengaan met vergelijkbare NN-fondsen en er zo wat voordeel wordt behaald in kosten en in kwaliteit.

Maar als ik van tevoren zou kunnen voorspellen hoe het er met de aandelenfondsen aan toe gaat, dan lag ik nu al op een hangmat op een tropisch strand :wink: .

Gesloten