LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Machtiging ING-rekening onherroepbaar, ook bij dementie?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Plientjuh
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 okt 2017 22:55

Re: Machtiging ING-rekening onherroepbaar, ook bij dementie?

Ongelezen bericht door Plientjuh »

Bij de Rabobank wordt de machtiging ingetrokken, dit staat ook in de voorwaarden. Degene die de volmacht afgeeft moet kunnen controleren wat degene doet die de volmacht krijgt. Wanneer degene die de volmacht afgeeft niet meer kan controleren, moet er dus een onder bewindstelling worden aangevraagd, want dan wordt de bewindvoerder gecontroleerd door de kantonrechter. Persoonlijk vind ik het vreemd als andere banken niet zo handelen, want dit lijkt mij bescherming voor de klant. In dit geval jouw moeder.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Machtiging ING-rekening onherroepbaar, ook bij dementie?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

inderdaad kort en bondig maar wel met 1 MAAR, alle kinderen moeten toestemming geven zoals al eerder aangehaald!!!

niet zo simpel dus als je stelt...

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Machtiging ING-rekening onherroepbaar, ook bij dementie?

Ongelezen bericht door mp2017 »

Hawk-Eye schreef:inderdaad kort en bondig maar wel met 1 MAAR, alle kinderen moeten toestemming geven zoals al eerder aangehaald!!!

niet zo simpel dus als je stelt...
Ik stel nergens dat het simpel is! :shock:

Ik schreef, dat het advies van @moeyman gegeven is, of het opgevolgd wordt , kunnen we van TS hier lezen, tenminste als er een terugkoppeling komt.
Ook hebben we geen invloed op de uitwerking daarvan.

Naudi
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 sep 2017 16:57

Re: Machtiging ING-rekening onherroepbaar, ook bij dementie?

Ongelezen bericht door Naudi »

Wederom, Allen hartelijk bedankt voor de reacties. Inmiddels is er bewindvoering geregeld
voor mijn moeder. Zowel de rechter, via een forse uitbrander, als de bewindvoerder hebben verklaart dat de handelswijze van mijn broer onacceptabel is. Het geld wordt teruggestort. Blijft mijns inziens het probleem dat ik probeer te schetsen even groot. Ik lees dat de Rabobank machtigingen terugtrekt. Ook de ASN accepteert geen machtigingen als er sprake is van wilsonbekwaamheid. Gelukkig bestaan er dus verantwoordelijke banken die hun zorgplicht serieus nemen. Wat betreft de suggestie om om de tafel te gaan zitten met mijn broer: allang gedaan, zonder positief resultaat. Soms zijn juridische maatregelen helaas noodzakelijk. Uiteraard zijn er allerlei invalshoeken denkbaar over dit onderwerp. Feit blijft dat banken via het opstellen van Algemene Voorwaarden of een folder kunnen aangeven dat een machtiging alleen bestemd is voor het uitvoeren van lopende en noodzakelijke financiële handelingen. Dat is ook in het algemeen de meest gangbare bedoeling van een machtiging voor de meeste mensen. Dat hier vreselijk veel werk voor de banken bij komt kijken is natuurlijk overdreven. Algemene Voorwaarden waarin staat dat in geval van toenemende wilsonbekwaamheid, bewindvoering moet worden ingesteld is in principe voldoende. In twijfelgevallen en familieruzies kunnen familieleden zich hier dan op beroepen. Als er geen verschillen van mening zijn tussen familieleden kan een machtiging langer doorlopen, Zo bouw je een wettelijke beschermingswal op voor zeer zwakke mensen. Ik zal deze problematiek proberen aan te kaarten bij ouderenorganisaties.
Nogmaals bedankt voor de vele reacties.

witte angora
Berichten: 30779
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Machtiging ING-rekening onherroepbaar, ook bij dementie?

Ongelezen bericht door witte angora »

Dank je voor de terugkoppeling Naudi, maar vooral ook omdat je aangeeft hoe het is opgelost. Misschien kunnen anderen daar wat aan hebben.

atlas1302

Re: Machtiging ING-rekening onherroepbaar, ook bij dementie?

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Als hier al onenigheid over bestaat is het einde zoek, broer kan zich verstoppen achter allerlei verzinsel. Hij is de kassa van moeder en die beheert hij.

Mijn moeder begon ook demiterend te worden en ze kreeg ineens veel vrienden, ik werd door de boodschappenservice ingelicht en ik heb een verzoek ingediend voor een bewindvoerder. Kost nu eenmaal geld, maar er wordt niet meer gerommeld met geld. We gaan er vanuit dat de bewindvoerder het beste met mijn moeder voor heeft natuurlijk.

Nu krijgt mijn moeder ook een mentor waardoor ik wat dichterbij de partij kan staan en ook de bewindvoerde via de mentor kan vragen om wat overzichten aan te leveren.

Vervelende situaties, en je hoort maar vaak genoeg dat moeders spaarpotje snel wordt opgeslokt. Bovendien is mevrouw ook nog eens dement en weet helemaal niet wat er afspeelt, eigenlijk in en in triest.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Machtiging ING-rekening onherroepbaar, ook bij dementie?

Ongelezen bericht door kweenie »

Algemene Voorwaarden waarin staat dat in geval van toenemende wilsonbekwaamheid, bewindvoering moet worden ingesteld is in principe voldoende
Het lastige is dat uw moeder nu juist die machtiging voor uw broer had vanwege de toenemende wilsonbekwaamheid. Zou de bank hebben geeist dat er een bewindvoerder zou worden aangesteld, dan was de kans zeer groot dat zij al lang geleden, nog voordat er sprake was van vreemde transacties, langs de rechter was gegaan om hem als bewindvoerder te laten aanwijzen. In deze situatie was dit dus geen oplossing geweest.

Wel belangrijk is het om mensen er op te wijzen dat het verstandig is om een externe, onafhankelijke partij als bewindvoerder te laten optreden in plaats van een naaste. Dat betekent wel extra kosten, maar je voorkomt een hoop zorgen.

Inderoos
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 feb 2018 22:21

Re: Machtiging ING-rekening onherroepbaar, ook bij dementie?

Ongelezen bericht door Inderoos »

Beste Naudi, ik volg de hele discussie, heb iets dergelijks aan de hand. Mijn moeder heeft al 30 jaar geleden mijn broer gemachtend, dat ging wel goed, maar er zijn ontwikkelingen waardoor ik een derde persoon als bewindvoerder wil aanvragen. Ze is ook dementerend sinds kort. Andere familie zal ws wel akkoord gaan, denk dat hij gaat dwarsliggen. Het is onmogelijk om met hem te overleggen. Hij weigert contact en gedraagt en handelt alsof hij bewindvoerder is. Ben benieuwd dus of in jouw fam. Iedereen meewerkte met de aanvraag. Want dat vraagt de kantonrechter toch? Heb totaal geen inzicht in haar financieen, hij weigert inzicht te geven. Hoop van je te horen!

Gesloten