LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] nope

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: nope

Ongelezen bericht door sylvesterb »

consument.X schreef: dat gehele "beterweterige" gepraat over "jij hebt er zelf voor gekozen...." etc is een beetje bla-bla.... het is een zakelijke relatie die redelijk moet zijn en blijven. Als ik bereken dat ik eerst 35.000eur teveel voor mijn hypotheek betaald heb (end deels nog steeds betaal) om vervolgens alleen gedwongen "coulance"(omdat huis onderwaarde had) te kunnen krijgen is niet el te fijn en ook niet "soepel". En een "herfinancering" met "kleine lettertjes" die binnen 6 maanden de klant van zijn woning moesten kunnen beroven (die ik dan niet ondetekend heb) spreekt ook niet van een net gedrag van een bank. Meestal probeert men e.e.a. in overleg met elkaar te doen.
Overleg doe je vooraf en niet achteraf als je eenmaal rood staat of een krediet afneemt. Je komt bij een bank niet zonder enige aanleiding bij de afdeling bijzonder beheer en een BKR registratie krijg je ook niet zomaar als je je aan de afspraken houdt.

De rente bij ABN Amro voor roodstand ligt tussen de 10-14% op jaar basis, maar dit is enkel als je vooraf een overeenkomst hierover hebt. Let wel de rente stand voor leningen die je vaak in de media hoort (0%) is op basis van geen risico. Lenen aan consumenten brengt altijd risico mee, los dat er ook kosten aan zitten voor de verstrekker die in de lening verwerkt zitten.

Je kunt dus nergens een lening afsluiten voor 0%, enkel bij Hypotheken zie je nu rente percentages van 2-5% over een langere periode. Echter heeft de bank hier een onderpand van een woning.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: nope

Ongelezen bericht door kweenie »

Natuurlijk zul je bij je lening die al 25 jaar loopt geen probleem hebben gehad, als je je daar aan de voorwaarden hebt gehouden. Als je je bij Triodos ook aan de voorwaarden zou houden, dan had je daar ook geen problemen...

Over een vergelijking met rood staan bij andere banken, geoorloofd rood staan kost bij bv Rabo of ING meer dan geoorloofd rood staan bij Triodos (12,9 of 13,9). En ongeoorloofd rood staan zit daar nog weer boven. SNS zit met 11% bij geoorloofd rood staan iets lager, maar niet veel lager. Triodos is in elk geval dus niet extreem duur.

consument.X
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 nov 2017 02:47

Re: nope

Ongelezen bericht door consument.X »

kweenie - ben jij op de loonlijst van Triodos?

verder: "BKR registratie krijg je ook niet zomaar als je je aan de afspraken houdt"= dat is hem juist! Al in 2015 heeft de medewerker van Triodos die bij Rabo kort daarvoor onslagen was opeens bedacht dat een hypotheek bij BKR als lening gemeld moet worden. Dat was dan na ca 10 dagen met heel veel gedoe teruggedraaid...

Ik vind dit een merkwaardige forum - op een deelnemer na die zegt "jij vangt meer vliegen met honing dan met azijn" wat in ieder geval een positief bedoeld advies is wordt verder vooral van alles verondersteld, vooraf aangenomen en worden de banken stevig verdedigd. Het lijt alsof enkele PR-medewerkers van de bank continu waken voor eventueel ontevreden klanten ...

Een cijfersmatige onderbouwing komt alleen bij een post voor, de rest is "banken zijn heilig" gepraat....
Laatst gewijzigd door consument.X op 13 nov 2017 00:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: nope

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Uiteraard staan alle reageerders hier op de loonlijst van Triodos en/of andere banken.

atlas1302

Re: nope

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Lady1234 schreef:Uiteraard staan alle reageerders hier op de loonlijst van Triodos en/of andere banken.
jij dus ook!


angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: nope

Ongelezen bericht door angel1978 »

consument.X schreef:rentes voor roodstaan:

https://www.snsbank.nl/particulier/beta ... talen.html

https://bankproducten.wordpress.com/201 ... d-staan-3/

https://financieel.infonu.nl/lenen/6658 ... -2017.html

sparrentes:
https://www.spaarrente.nl/actueel-overz ... gIDd_D_BwE

https://www.triodos.nl/nl/particulieren ... gJPTfD_BwE

https://www.spaarrente.nl/spaarrekening.aspx

etc.... CIJFERS spreken voor zich

Mijn ongenoegen met Triodos is niet eens dat zij 14% in rekening hebebn gebracht voor het roodstaan, maar vooral dat zij "het spel" niet netjes spele:
- eerst (zolang het huis "onder water" was) moch ik met in rekening brengen van 14% overstandsprovisie de negatief saldo laten oplopen, daarna
- zodra ik bij de bank om een gesprek begon te vragen met als doel aflossing van overstand te bespreken en af te spreken + aangegeven heb dat de woning overwaarde heeft (heb zelf taxatierapport gestuurd, want ik wil open spelen) begonnen zij het aflossen onmogelijk te maken door eenzijdig (en zonder gesprek aan te willen gaan) grote maandelijks aflossingen te vragen (in totaal 2.000eur/maand) en weigeren zij het gesprek.

Dat ik in 5 maanden 25% vand eoverstand al afgelost heb intereseert hun niet, en redelijke afspraken overd e aflossing willen zij ook niet.

En nu, dus, sinds een paar dagen, ook een BKR notering die mijn financieen praktisch blokeert en verder aflossen moeilijk tot onmogelijk maakt.
Je staat maar €2500 rood?

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: nope

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Aflossen moeilijk tot onmogelijk door BKR notering?

Wilt u dan aflossen door elders weer geld te lenen?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: nope

Ongelezen bericht door kweenie »

consument.X schreef:kweenie - ben jij op de loonlijst van Triodos?
Natuurlijk. Ik sta bij zo'n 20 bedrijven op de loonlijst, variërend van Triodos tot Ziggo tot Essent...
consument.X schreef: Kweenie - weinig banken rekenen voor de "ongeoorlofd" rood staan het MAXIMALE in NL TOEGESTANE percentage, wat op dit moment nog steeds 12+2% = 14% is , gelijk aand e tijd van voor de BANKEN-crisis (of ini ieder geval door de banken opgewekte en veroorzaakte crisis).
ING rekent 13,9% voor een kwartaalkrediet en 14% bij ongeoorloofde roodstand.
Rabo rekent 12,9% bij geoorloofde roodstand en 14% bij ongeoorloofde roodstand.
Kun je allemaal ook zelf opzoeken. Hoezo rekenen ze bij ongeoorloofde roodstand dan geen 14%?

consument.X
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 nov 2017 02:47

Re: nope

Ongelezen bericht door consument.X »

"kweenie", geef maar een cncrete link, concrete gegevens... ook ik weet dat Triodos een fantastisch PR-machine heeft en door "duurzaamheidsdoelen"(controleert iemand ooit dit, wat is de maatstaf...?) zich als bijzodnere bank profileert die dan, omdat dei zo "bijzonder" zou zijn in alles meer rekent en duurder is ...

Toen ik met Triodos in aanraking kwam vond ik Triodos ook zelf bijzonder... totdat ik met neiweu "lichting" te maken krege in 2009-2011 (veel voordat ik uberhaubt rood kon staan) - dat waren doodgewone "jonge honden" die, gelijk dat met nagenoeg alle bankiers het geval is, uistkuitend maximale winst met minimale "return" nastreven....

meeste reageerders komen over als financiele mensen en niet als consumenten... wat beweegt iemand om dit soort posts in gaten te houden en te reageren...?

Ik ben hier terecht gekomen omdat ik om advies vroeg en mij ongenoegen over bepaalde prakyijke wilde uiten.... wat komt terug...? op 2-3 meedenkende recaties na vooral "verdedig de bank kost-wat-kost"...
Laatst gewijzigd door consument.X op 13 nov 2017 00:14, 1 keer totaal gewijzigd.


Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: nope

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar ja, ongenoegen uiten, is dit forum niet voor. En een periodieke betaling doen bij Triodos uit uw andere krediet bij een andere kredietverlener is natuurlijk geen oplossing.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: nope

Ongelezen bericht door arvandongen »

consument.X schreef:Ik ben hier terecht gekomen omdat ik om advies vroeg en mij ongenoegen over bepaalde prakyijke wilde uiten.... wat komt terug...? op 2-3 meedenkende recaties na vooral "verdedig de bank kost-wat-kost"...
Hoe zit het met de objectieve vragen in mijn eerste post van meerdere dagen geleden.
In geen van je posts ben je daarop ingegaan. Daardoor is het door niemand mogelijk een werkelijk beeld van jouw situatie te krijgen.

Nogmaals de vragen:
1) Wat is de reden dat jouw kapitaal van € 10.000 positief nu naar negatief is gegaan? Is dat een eenmalige -noodzakelijke- uitgave of is dat door de jaren heen "opgegeten"?
2) Wat is de roodstand bij Triodos?
3) Wat is de schuld bij die andere kredietverstrekker?
4) waarom is de "kortdurende" kredietovereenkomst niet gewoon volledig terugbetaald na die korte periode?
5) Is er een goede reden waarom er meer geleend wordt, dan dat je financieel kan dragen?
De bank heeft via het BKR wel een goede inschatting van jouw schuldpositie.
Je hoeft geen bankmedewerker of PR-manager te zijn om in te zien dat er "iets mis is" en dat de gevraagde info bewust niet wordt gegeven.

Maar als je het graag hebt wil ik best schrijven: Ja hoor, het is allemaal schuld van de Triodos bank.
Ik houd mijzelf echter niet voor de gek. Hoe is dat met jou?

Dossiermap
Berichten: 21
Lid geworden op: 31 mei 2012 12:24

Re: nope

Ongelezen bericht door Dossiermap »

arvandongen schreef:Maar als je het graag hebt wil ik best schrijven: Ja hoor, het is allemaal schuld van de Triodos bank.
Afbeelding

:wink:

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: nope

Ongelezen bericht door arvandongen »

Van welke bank ben jij een Dossiermap?
:lol:

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: nope

Ongelezen bericht door arvandongen »

consument.X schreef:wat bedoelt die "Shohie" met "Even veiligstellen"... een beetje eng... wat valt "veilig" te stellen....
Dit dus. (Het verdwijnen van openingsposts)

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: nope

Ongelezen bericht door kweenie »

Even het lange verhaal samenvatten.

1. Je hebt een betaalrekening en daarop ben je rood gaan staan. Voor die roodstand heb je een ‘kredietovereenkomst’ gesloten. Een van de (standaard) eisen van die roodstand-mogelijkheid is dat je eens per kwartaal positief staat. Aangezien je ‘sinds 2015’ rood staat, heb je blijkbaar niet eens in de 90 dagen positief gestaan. Ergo, je hebt niet voldaan aan de voorwaarden voor de roodstandfaciliteit, zodat je ‘ongeoorloofd’ rood staat. En deze faciliteit door de bank (terecht) is opgezegd.

2. Omdat je al een andere lening hebt lopen kun je niet zomaar nóg een losse lening erbij aangaan. De bank biedt je aan om in ruil voor een zekerheid de ongeoorloofde schuld toch om te zetten naar een formele lening. Dit weiger je.

3. In plaats van de regeling te accepteren doe je een tegenvoorstel, waarover je inhoudelijk geen uitspraken doet.

4. Omdat je een ongeoorloofde roodstand hebt, zonder kredietovereenkomst, van meer dan 250 euro, moet Triodos dit bij het BKR melden. Hoewel er al bijna twee jaar sprake is van een ongeoorloofde roodstand (een “achterstand na 4 maanden bij een bedrag van meer dan € 250,-“, dus categorie RO) is Triodos zo coulant geweest om je al die tijd blijkbaar nog niet aan te melden.

5. Omdat je je nog dieper in de schuld hebt gewerkt, zonder dat je daar toestemming voor had, gaan er bij de andere geldverstrekker terecht alarmbellen rinkelen om te voorkomen dat je nóg meer schulden maakt. Voordat je nog meer schulden mag maken, zul je eerst de ongeoorloofde schulden moeten oplossen.
VRAGEN:
1 Mag TRIODOS bank zomaar en dan
1.1 terwijl beroepschrift bij hun Directie loopt en
1.2 nog helemaal geen harde afspraken op papier staan mbt hoogte van de maandelijks aflossing op de overstand en
1.3 terwijl ik al 6 maanden elke maand betaal (inmiddel 25% afgelost)
1.4 terwijl TRIODOS al sinds begin van 2017 ene gesprek weigert
zomaar een BKR notering maken (een “A” voor achterstand).

2 Wat kan ik tegen het bovengenoemd gedrag van TRIODOS bank doen?
1. Ja, moeten ze zelfs doen.
1.1 Ja, beroep geeft geen uitstel.
1.2 Júist omdat er geen afspraken op papier staan, moeten ze een RO melding doen.
1.3 Dat je een deel van de ongeoorloofde schuld hebt afgelost brengt geen verandering in het feit dat je ongeoorloofd rood staat.
1.4 Als je niet akkoord wilt gaan met het bieden van een zekerheid tegenover de schuld, valt er weinig te praten.
2. Wat je kunt doen is ofwel de schuld aflossen ofwel een leenovereenkomst met ze aangaan. Maar aangezien je die laatste mogelijkheid al hebt afgewezen, is waarschijnlijk de enige oplossing nog om je schuld af te lossen.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: nope

Ongelezen bericht door thecure »

en weer verwijderd na het stellen van te moeilijke vragen volgens ts

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: nope

Ongelezen bericht door sjohie »

consument.X schreef:wat bedoelt die "Shohie" met "Even veiligstellen"... een beetje eng... wat valt "veilig" te stellen....

het vemelt hier van bank PR-medewerkers...

Als men Triodos zo graag verdedigt als het om rentes gaat, maak graag een concrete en met cijfers onderbouwde vergelijking met andere banken (RABO, SNS, ING ...).

Degene die hierboven riep "goede" rente van TRiodos voor zijn kdnerspaarrekeningen te krijgen heeft het verhaal niet met concrete cijfertjes onderbouwd....
Het is Sjohie.. :wink: Maar goed, hierbij de cijfers van de drie grote banken, die alle drie hetzelfde doen als jouw bank bij wat ongeoorloofd rood staan heet. Dat onderstreepte woordje klinkt wat streng, maar betekent dat je langer rood staat dan overeengekomen, en dan gaan er een aantal processen lopen, oa dat het hogere rentetarief wordt gebruikt, want wanbetalers betekenen hoger risico, en dat is wat rente feitelijk is in dit geval, een risicopremie op de kans of je wel/niet terug zal betalen. Een ander proces is het melden bij het BKR, om andere banken en jezelf voor erger te behoeden.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: nope

Ongelezen bericht door Moneyman »

consument.X schreef:uiteraard - ik vind niet dat men zomaar andermans tekst mag kopieren en bbijwerken.

ik vin die sjohie een engerd. Er zaten diverse "objective"vragen ertuseen, maar de meerderheid is van de slag mensen die denkt dat banken iets
financeren" en dat alles wta banken aan het doen (en aan het aandoen) zijn OK moet zijn. WIj hebben met zijn allen 5 jaar in ellende geleefd vanwege het vagedrag vand e banken. het eindresu;taat is dat banken nog meer verdienen, bonusen nog steeds torenhoog zijn en elke kletskoek die een financiele instelling "verkoopt" voor de waarheid geslikt wordt.

bij dezne verzoek ik alle deelnemers van deze topic om tekstdelen die (deels) gekopierd zijn vanuit mijn post te verwijderen. U heeft van mij geen toestemming gekregen om mijn teksten te gebruiken .

Vooral die "sjohie" lijkt mij best obsesief bezig.

Geen enkele reactie gaf de opening in de zin - hoe kan je bank zover krijgen om ook zelf de verantworodleijkheid te nemen en wat ruimte aand e klant te geven (behalve die over "honing"maar dat werkt bij Triodos niet, want Triodos is een "roofdier in schaapskleren")
Wow. Serieus?

(melding gemaakt, uiteraard)

Gesloten