LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bij de ING bank is mijn eigen geld een paar dagen zwevende.

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
wittedekker
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 mei 2015 17:31

Bij de ING bank is mijn eigen geld een paar dagen zwevende.

Ongelezen bericht door wittedekker »

30 december 2017 maakte ik geld over mijn spaarrekening bij de ING naar mijn lopende rekening bij de ING bank in verband met een extra aflossing van onze hypotheek die 2 januari 2018 zou plaatsvinden. Het geld is 30 december wel van mijn spaarrekening afgeschreven, maar pas 2 januari op mijn lopende rekening terecht gekomen. Bij navraag bij de klantenservice van de ING bank kreeg ik te horen dat er waarschijnlijk 30 december een storing was. Ik vind het heel vreemd dat er tijdens een storing wel geld van je rekening kan worden afgeschreven en niet kan worden bijgeschreven, dus dit antwoord lijkt mij totaal niet redelijk. Het geld is gewoon een paar dagen 'weg' geweest. Als de ING dit met meerdere klanten doet dan hebben ze dus tijdelijk een flink bedrag in handen wat niet van hun is maar waar ze wel rente mee kunnen trekken. Ik zie dit tijdelijk geld lenen van je klanten als oplichterij. Hebben meer mensen deze ervaring?

Jesa H
Berichten: 170
Lid geworden op: 22 nov 2017 10:35

Re: Bij de ING bank is mijn eigen geld een paar dagen zwevende.

Ongelezen bericht door Jesa H »

wittedekker schreef:30 december 2017 maakte ik geld over mijn spaarrekening bij de ING naar mijn lopende rekening bij de ING bank in verband met een extra aflossing van onze hypotheek die 2 januari 2018 zou plaatsvinden. Het geld is 30 december wel van mijn spaarrekening afgeschreven, maar pas 2 januari op mijn lopende rekening terecht gekomen. Bij navraag bij de klantenservice van de ING bank kreeg ik te horen dat er waarschijnlijk 30 december een storing was. Ik vind het heel vreemd dat er tijdens een storing wel geld van je rekening kan worden afgeschreven en niet kan worden bijgeschreven, dus dit antwoord lijkt mij totaal niet redelijk. Het geld is gewoon een paar dagen 'weg' geweest. Als de ING dit met meerdere klanten doet dan hebben ze dus tijdelijk een flink bedrag in handen wat niet van hun is maar waar ze wel rente mee kunnen trekken. Ik zie dit tijdelijk geld lenen van je klanten als oplichterij. Hebben meer mensen deze ervaring?
In principe doen banken geen transacties in het weekend. 30 december was een zaterdag en dus was het bedrag een reservering. Verder kunnen storingen gewoon gebeuren.

Daarnaast vind ik je redenering over rente trekken en oplichting nergens op slaan. Hoezo zou dat het geval zijn?

Wat is nu het probleem?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bij de ING bank is mijn eigen geld een paar dagen zwevende.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

In principe worden overmakingen intern dus van de ene ING naar de andere ING direct uitgevoerd. Maar ook ik kreeg op die zaterdag een storing te zien. Geen saldo naam of nummer te zien toen ik mijn rekening opende.

Maar u hebt hier toch totaal geen nadeel van ondervonden?

U maakt het zelf van uw spaarrekening over naar uw gewone en daar krijgt u geen rente op.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Bij de ING bank is mijn eigen geld een paar dagen zwevende.

Ongelezen bericht door sjohie »

Er zijn verschillende soorten storingen, zo was er recent eentje bij de ABN waardoor overboekingen niet meteen in het overzicht kwamen, en veel mensen deze nogmaals deden voor de zekerheid. Verder was 30 december op een zaterdag, én een dag voor het eind v/h jaar, en dat zijn 2 periodes waarvan banken altijd zeggen dat transacties een of twee dagen later verwerkt worden, dat is geen storing, maar áltijd zo. Ze moeten oa backups draaien, systemen checken, nieuwe functionaliteiten van digitale producten uitrollen, soms wachtrijen leegmaken, etc etc. Verder is dat geld niet "weg", het is immers binnen de ING van rekening naar rekening gegaan. Als ze geld nodig hebben, kunnen ze bij de Europese bank tegen 0% rente geld krijgen zoveel ze nodig hebben, daarvoor hoeven ze niet te gaan rotzooien met dat beetje geld van hun consumentenklanten.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Bij de ING bank is mijn eigen geld een paar dagen zwevende.

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Weekenden en feestdagen is er geen bancair verkeer en dat geldt voor alle banken.
Volgende keer gewoon wat eerder dit soort transacties doen.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Bij de ING bank is mijn eigen geld een paar dagen zwevende.

Ongelezen bericht door Brahms »

Onterecht rente trekken van jou Euro's en ook nog oplichting, hoe fors kan je iets opblazen.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bij de ING bank is mijn eigen geld een paar dagen zwevende.

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Krijgen wij nu elk jaar dezelfde vraag hier begin januari? Elk jaar opnieuw klagen er mensen die op het allerlaatste moment in het weekend en tijdens feestdagen geld overboeken en gaan klagen dat het langer duurt. Rente bestaat niet meer bij de banken, dus een bewuste winst zal er echt niet meespelen.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Bij de ING bank is mijn eigen geld een paar dagen zwevende.

Ongelezen bericht door mahadma »

Als u, witte dekker, dit al oplichting noemt, hoe is het dan als u ècht opgelicht zou worden?

stofzuigertje

Re: Bij de ING bank is mijn eigen geld een paar dagen zwevende.

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Had U dit niet even eerder kunnen melden?

Omdat vele meer dan de vrije som hebben is dit wel een manier om belastingvrij meer geld te hebben dan toegestaan zonder Belastingaanslag!

Ik moet namelijk opgave doen over het saldo op 1 januari 2018 en dat is in dit geval nog onderweg dus bij geen van beide!

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bij de ING bank is mijn eigen geld een paar dagen zwevende.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

stofzuigertje schreef:Had U dit niet even eerder kunnen melden?

Omdat vele meer dan de vrije som hebben is dit wel een manier om belastingvrij meer geld te hebben dan toegestaan zonder Belastingaanslag!

Ik moet namelijk opgave doen over het saldo op 1 januari 2018 en dat is in dit geval nog onderweg dus bij geen van beide!
Ja hoor, nog een beetje fraude adviseren. Op saldosjoemelen wordt echt gecontroleerd.

Moiseule58

Re: Bij de ING bank is mijn eigen geld een paar dagen zwevende.

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

Lady1234 schreef:
stofzuigertje schreef:Had U dit niet even eerder kunnen melden?

Omdat vele meer dan de vrije som hebben is dit wel een manier om belastingvrij meer geld te hebben dan toegestaan zonder Belastingaanslag!

Ik moet namelijk opgave doen over het saldo op 1 januari 2018 en dat is in dit geval nog onderweg dus bij geen van beide!
Ja hoor, nog een beetje fraude adviseren. Op saldosjoemelen wordt echt gecontroleerd.
Moet dit niet met een knipoog gezien worden?

stofzuigertje

Re: Bij de ING bank is mijn eigen geld een paar dagen zwevende.

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als de ING / Staatsbank zelf meewerkt en dit mogelijk maakte is het overmacht.
Je bent wettelijk verplicht je saldo op 1 januari op te geven en als daar wegens deze lompe bank tijdelijk niets staat, hartelijk dank voor deze trage service!

Verder had je wegens lange weekend ook op 30 december je Hypo kunnen storten en als je geen rekening met weekend en feestdagen houd, dan krijg je dit soort complimentjes van mijn!
:mrgreen: :wink:

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Bij de ING bank is mijn eigen geld een paar dagen zwevende.

Ongelezen bericht door piet987654 »

U kunt dit ook zien als een belasting voordeel. Immers de peildatum voor uw spaargeld ow uw vermogensrendementsheffing te berekenen
is 1 Januari. Dus als er een bedrag op 30-12 is afgeschreven en pas op 02-01 weer is bijgeschreven. Dan telt dit bedrag NIET mee voor de berekening
van uw te betalen vermogensrendements heffing. Immers op 1 Januari (lees de peildatum) stond dit geld niet op uw rekening en telt dus NIET mee.

Of.... maak ik nu een denkfout?????

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bij de ING bank is mijn eigen geld een paar dagen zwevende.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

piet987654 schreef:U kunt dit ook zien als een belasting voordeel. Immers de peildatum voor uw spaargeld ow uw vermogensrendementsheffing te berekenen
is 1 Januari. Dus als er een bedrag op 30-12 is afgeschreven en pas op 02-01 weer is bijgeschreven. Dan telt dit bedrag NIET mee voor de berekening
van uw te betalen vermogensrendements heffing. Immers op 1 Januari (lees de peildatum) stond dit geld niet op uw rekening en telt dus NIET mee.

Of.... maak ik nu een denkfout?????
Ja, u maakt een denkfout.

Moiseule58

Re: Bij de ING bank is mijn eigen geld een paar dagen zwevende.

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

Lady1234 schreef:
piet987654 schreef:U kunt dit ook zien als een belasting voordeel. Immers de peildatum voor uw spaargeld ow uw vermogensrendementsheffing te berekenen
is 1 Januari. Dus als er een bedrag op 30-12 is afgeschreven en pas op 02-01 weer is bijgeschreven. Dan telt dit bedrag NIET mee voor de berekening
van uw te betalen vermogensrendements heffing. Immers op 1 Januari (lees de peildatum) stond dit geld niet op uw rekening en telt dus NIET mee.

Of.... maak ik nu een denkfout?????
Ja, u maakt een denkfout.
Dat bedrag komt gegarandeerd op een jaaroverzicht te staan. En die gaan rechtstreeks naar de belastingdienst.

Marmaai
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jan 2018 08:01

Re: Bij de ING bank is mijn eigen geld een paar dagen zwevende.

Ongelezen bericht door Marmaai »

Nee Piet, zo werkt dat niet.
De belastingdienst kijkt naar het bedrag wat de ING doorgeeft. Dus heb ik vorig jaar belasting moeten betalen over geld wat ik helemaal niet op mijn rekening had, omdat inderdaad de ING doorgaf dat de overboekingen op 2 januari hadden plaatsgevonden. Volgens de AFM mag dat helemaal niet.
Dus dit jaar heb ik foto’s gemaakt van de overboekingen als bewijs. En dit jaar gebeurde weer precies hetzelfde. Het lijkt peanuts, maar ik heb vorig jaar daardoor denk ik zo’n Beetje 400 euro extra belasting moeten betalen. ( ik probeer altijd de nutsbedrijven , verzekeringen en gemeentelijke belastingen) vooruit te betalen, dus echt geen gesjoemel). Het bedrag aan geld wat op je rekening mag hebben staan is vrij laag. Spaargeld van je kinderen telt mee. Neem daar nog bij dat je een eindejaarsuitkering krijgt., dan is het geld juist eind december erg hoog.
Voor elke 100 euro die jij teveel op je rekening hebt staan betaal je 3 euro belasting. Dat tikt snel aan.
De belastingtips die je dus elk jaar weer krijgt, kun je dus zo de prullenbak ingooien, want de banken doen daar niet aan mee.
Mevrouw moet dus gewoon belasting betalen over haar tegoed.
Belastingvoordelen zijn alleen voor de grote ondernemingen
normale Nederlanders betalen belasting over geld waar ze ookal belasting over hebben betaald, het moet toch ergens
vandaan komen hè...........
Het wordt interessant om te kijken hoelang onze maatschappij dat gaat volhouden( maar niet heus)

stofzuigertje

Re: Bij de ING bank is mijn eigen geld een paar dagen zwevende.

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik weet niet hoe het overzicht is, maar bij 2 verschillende banken werkt het wel!

Moiseule58

Re: Bij de ING bank is mijn eigen geld een paar dagen zwevende.

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

stofzuigertje schreef:Ik weet niet hoe het overzicht is, maar bij 2 verschillende banken werkt het wel!
Echt waar?

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Bij de ING bank is mijn eigen geld een paar dagen zwevende.

Ongelezen bericht door renewouters »

stofzuigertje schreef:Als de ING / Staatsbank zelf meewerkt en dit mogelijk maakte is het overmacht.
ING is geen staatsbank....

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bij de ING bank is mijn eigen geld een paar dagen zwevende.

Ongelezen bericht door witte angora »

Nu snap ik waarom iedereen zich tussen kerst en oudjaar vol vreet om in januari weer te gaan lijnen. Scheelt vermogensrendementsheffing. :mrgreen:

Maar dat was niet de vraag van de topicstarter. De vraag was: Bij de ING bank is mijn eigen geld een paar dagen zwevende. Ik denk dat het antwoord afdoende is gegeven?

Gesloten