LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ING en Tan code

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Eres
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

ING en Tan code

Ongelezen bericht door Eres »

De ING gaat internet bankieren met TAN codes stoppen.
De klant wordt gedwongen een mobiele app te gebruiken.
Hoe klanten die hiervan geen gebruik kunnen of willen maken, wordt misschien ooit een oplossing geboden, welke wordt over gezwegen.
In deze tijd dat hacken regelmatig op het nieuws verschijnt en met het oog op de Sleepnetwet kan geen enkel iemand garanties afgeven, dat online activiteiten enigszins veilig zijn.
Tegen dit soort praktijken moet een halt geroepen worden, op de lange duur zullen alle banken tot zo’n app overgaan en maakt overstappen op nutteloos.
Hoe lang nog blijven de banken zich onbetrouwbaar opstellen?

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: ING en Tan code

Ongelezen bericht door BreejKC »

Ietsje beter de informatie van ING lezen hierover, beste Eres, voordat u zomaar hier iets op het forum plempt. Allereest zijn hier al enkele topics over geweest, waar uit de diverse antwoorden duidelijk is geworden dat ING wel degelijk oplossingen gaat aanbieden voor mensen die geen gebruik kunnen (of willen) maken van de mobiele app. Alles wat u er verder bijhaalt heeft niets met deze wijziging van ING te maken, maar uw emotie en boosheid zijn duidelijk.

Als uw emotie en boosheid weer wat zijn gezakt raad ik u aan de website van ING hierover nog eens goed te raadplegen, de informatie die daar gegeven wordt eens goed en rustig door te lezen, uw ziel in lijdelijkheid te bezitten en straks de alternatieve oplossingen voor de TAN-codes, die ING daar zelf aanbiedt, te accepteren.

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: ING en Tan code

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

De Rabobank en ABN Amro doen het blijkbaar beter. Misschien een alternatief?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: ING en Tan code

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Eres schreef: In deze tijd dat hacken regelmatig op het nieuws verschijnt en met het oog op de Sleepnetwet kan geen enkel iemand garanties afgeven, dat online activiteiten enigszins veilig zijn.
Je haalt nu de sleepwet erbij maar hieruit blijkt maar weer waarom een "raadgevend referendum" voorleggen en leken geen goed idee is. Ook al zou de overheid de TAN codes die digitaal zijn mee slepen dan zijn ze achteraf niet meer te gebruiken. De code is uniek voor de betreffende transactie en kan achteraf niet opnieuw gebruikt worden.

Daarnaast zijn deze gegevens voorzien van encryptie en zonder de encryptie key kan de overheid deze gegevens niet achterhalen, hierover is onlangs nog in Rusland een uitspraak geweest richting de communicatie app Telegram, welke verplicht is om deze encryptiekey te verstrekken aan de overheid, dit weigeren ze tot op heden terecht.

De sleepwet zit aan strenge eisen vast voor het gebruik door Nederlandse inlichtingen diensten. Mijn bezwaar (en de meeste kenners hebben dit bezwaar) zit hem in het punt dat de verzamelde data, zonder geanalyseerd te zijn, gedeeld mag worden met andere inlichtingendiensten waarmee we samenwerken.

Papieren tan codes zijn vele malen onveiliger en er zijn ook genoeg gevallen van misbruik. In veel gevallen wordt dergelijke schade ook niet vergoed omdat de consument onbewust deze gegevens zelf heeft vertrekt aan de criminelen.

Los daarvan heeft de ING direct aangegeven met een alternatief te komen, andere banken bieden helemaal geen papieren alternatief om te kunnen telebankieren.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: ING en Tan code

Ongelezen bericht door JvandeW »

Eres schreef:In deze tijd dat hacken regelmatig op het nieuws verschijnt en met het oog op de Sleepnetwet kan geen enkel iemand garanties afgeven, dat online activiteiten enigszins veilig zijn.
Die zijn met TAN-codes ook nooit volledig veilig geweest en de WIV heeft er vrij weinig mee te maken. Hoe kom je daar überhaupt bij?

Juist de twee-factor-authenticatie maakt online bankieren veel veiliger dan het al was.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: ING en Tan code

Ongelezen bericht door gosewijn »

Ik heb al jaren geen papieren TAN code , gaat bij mij via de telefoon.
Wel stoppen ze per 16 04 18 met mobiel internet app . windows , daar zoeken ze nog een oplossing voor.

witte angora
Berichten: 30723
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ING en Tan code

Ongelezen bericht door witte angora »

Als je het internet niet vertrouwd kun je het ook de deur uit doen. Sommigen hebben het zelfs nooit gehad, zoals mijn vader en een van mijn broers. En op een of andere manier gaat alles gewoon verder.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: ING en Tan code

Ongelezen bericht door scontra »

Eres schreef:De ING gaat internet bankieren met TAN codes stoppen.
De klant wordt gedwongen een mobiele app te gebruiken.
Als u even de moeite genomen had om de info van ING hieromtrent tot u te nemen dan had u kunnen weten dat er tegen het einde van dit jaar (2018) een alternatief voor de TAN-code (op papier en per sms) wordt aangeboden aan de klanten die geen gebruik willen/kunnen maken van de App.

M.a.w. uw hele betoog kan worden gewist en u kunt rustig gebruik blijven maken van de TAN-code tot ING u het alternatief hiervoor aanbiedt.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: ING en Tan code

Ongelezen bericht door scontra »

gosewijn schreef:Ik heb al jaren geen papieren TAN code , gaat bij mij via de telefoon.
Wel stoppen ze per 16 04 18 met mobiel internet app . windows , daar zoeken ze nog een oplossing voor.
Ook de tan-code per sms gaat aan het einde van dit jaar stoppen en er komt een ander systeem voor terug. Wat ?? Dat is nog even afwachten !

Zombiemaster
Berichten: 449
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: ING en Tan code

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Cornelis7 schreef:De Rabobank en ABN Amro doen het blijkbaar beter. Misschien een alternatief?
Toch geweldig dat de methode van de meest onveilige banken uit de westerse wereld, als alternatief voor de veiligste bank (tot nu toe dan) wordt aanbevolen. ik hoop voor u dat nooit uw bankpasje gestolen wordt of dat u zo dom bent deze op te sturen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: ING en Tan code

Ongelezen bericht door bprosman »

Toch geweldig dat de methode van de meest onveilige banken uit de westerse wereld, als alternatief voor de veiligste bank (tot nu toe dan) wordt aanbevolen.
Daar heb je vast wel een onderbouwing van.

https://forum.independer.nl/rabobank-ve ... d-t61.html

Zombiemaster
Berichten: 449
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: ING en Tan code

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

@bprosman. Ik heb het over de beveiliging cq veiligheid van de betaal- en spaarrekening. Niet over veiligheid qua omvallen van een bank. Dat is niet het onderwerp van dit topic. Daar verwijst wel jouw link naar.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: ING en Tan code

Ongelezen bericht door Costnix »

Overstappen naar de ABNAMRO, dan krijgt u een e.dentifier 2 om in te loggen.

Eres
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

Re: ING en Tan code

Ongelezen bericht door Eres »

Reageren door te stellen, dat de ING oplossingen gaat aanbieden, bevestigd dat er op de site nu geen oplossingen te vinden zijn. Ik vind ze niet, geeft de ING de klant dan duidelijke informatie?
Ik zie slechts dwingende propaganda om de mobiel bankieren app te downloaden en hoe goed deze wel is, (bv. wij nemen afscheid van de tan-code en wordt mobiel bevestigen met de mobiele bankieren app de standaard).
Inderdaad wat er regelmatig op het nieuws verschijnt over hoe betrouwbaar internet is en de WIV wet etc, hebben niets met de ING wijziging te maken, doch wel of je de banken wereld wilt vertrouwen.
Ik denk dat de laatste 10 jaar wel iets anders hebben bewezen.
Internet de deur uit doen, lijkt me behoorlijk onmogelijk, diverse zaken worden je via internet opgedrongen en zullen alleen maar toenemen, helaas je zal er mee moeten dealen.
Meerdere bevolkingsgroepen worden hierdoor best gedupeerd.
Er je zomaar bij neerleggen is iets anders

johannesdoper
Berichten: 28
Lid geworden op: 04 mar 2018 20:54

Re: ING en Tan code

Ongelezen bericht door johannesdoper »

ING zal met alternatief komen. Persoonlijk vind ik de Raboscanner een prima alternatief. Ik hoop dat ING dit systeem ook al gaan gebruiken.

harrydeleeuw
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 apr 2018 14:52

Re: ING en Tan code

Ongelezen bericht door harrydeleeuw »

Zeer merkwaardig dat er geen bekend alternatief komt voor (papieren) TAN. Wat als je niet per mobiel niet wilt bankieren, of geen mobiel hebt, of storingen? Ik heb in elk geval regelmatig problemen met mijn mobiel c.q. verbinding.

Beschikken over mijn geld is een primaire behoefte voor mij.

Maar dan enkele (bekende) incidenten van enkel de laatste weken:
- dubbele afboekingen. Goedgekomen, maar het geld was wel even weg. Geen garantie dat je het terugkrijgt.
- geen betalingen mogelijk buiten ING voor enkele dagen
- maanden een melding dat de site gaat veranderen, maar er gebeurt niets ..
- directeur wil en krijgt meer salaris want anders gaat hij naar het buitenland
- en de raad van ING wil geheime onderonsjes met het democratisch gekozen kabinet. Om wat te bespreken? En waarom geheim?

Volgen mij heeft ING zijn zaken niet op orde en trekt een te grote broek aan. Too big to fail, laat mij niet lachen, er wordt aan de lopende band gefaald, ook bij ING.

Moneyman
Berichten: 30003
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ING en Tan code

Ongelezen bericht door Moneyman »

harrydeleeuw schreef:Zeer merkwaardig dat er geen bekend alternatief komt voor (papieren) TAN.
Dat komt er wel. Gewoon geduld hebben tot eind dit jaar.

Rorij
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 apr 2018 08:59

Re: ING en Tan code

Ongelezen bericht door Rorij »

Ik ben er juist blij mee. Tan codes zijn wat mij betreft achterhaald en onveiliger dan een app als tweede authenticatie. Ook erg onhandig als je een rekening deelt en de tan code aan een telefoon gevonden is.

Consument 3
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mar 2018 08:54

Re: ING en Tan code

Ongelezen bericht door Consument 3 »

Het blijft raar dat ING niet transparant is voor de smartphoneweigeraars. Dubbele authenticatie vergt niet het overhevelen van al die rekeningen naar een mobiel speeltautomaatje, toch? Dit de standaard maken, met nog een leuke of minder leuke verrassing eind dit jaar voor wat betreft de andere smaken, dat zou Van Lanschot Bankiers bij de rekeninghouders niet hoeven te proberen. Allemaal geen reden om acuut te vertrekken, maar geduld hebben is niet goed genoeg als antwoord.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: ING en Tan code

Ongelezen bericht door bprosman »

dat zou Van Lanschot Bankiers bij de rekeninghouders niet hoeven te proberen.
Daar betaal je ook 26,50 Euro per kwartaal voor. Bovendien hebben die nog qua aantallen een behapbaar klantenbestand.

Gesloten