LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen gebruik kunnen maken van Rabobank zonder cookies

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
ellenrogerblij01
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mar 2018 09:37

Geen gebruik kunnen maken van Rabobank zonder cookies

Ongelezen bericht door ellenrogerblij01 »

Wanneer ik ingelogd ben bij de Rabobank wordt mij gevraagd cookies te accepteren om verder te kunnen gaan wanneer ik bijv informatie over de rente wil. Op dat moment sta ik al op de pagina die mijn financiële gegevens weergeeft. Ik wens daarom geen cookies te accepteren maar kan niet verder omdat er geen mogelijkheid is om ze te weigeren.
Ik heb gebeld met de Rabobank en zij melden dat cookies nodig zijn om de veiligheid te garanderen van mijn gegevens. Voor mij voelt dit heel onbetrouwbaar, cookies zijn m.i. enkel in het belang van bedrijven om te kunnen meekijken over mijn schouder naar mijn internetgedrag. Ik wens niet dat er iemand over mijn schouder meekijkt wanneer ik mijn financiële gegevens bekijk.
Mijn vragen:
Zijn er meer mensen met deze ervaring?
Is het niet zo dat bedrijven (en dus ook banken!) verplicht zijn om de mogelijkheid cookies te weigeren moeten aanbieden?
Klopt het dat (zoals de medewerker aangaf) dat cookies door banken gebruikt worden voor de veiligheid? Het voelt voor mij nl juist zeer onbetrouwbaar.
Kan Radar hier iets mee?

Ironisch genoeg wilde ik een klacht mailen naar de klantenservice van de Rabobank hierover, echter... hiervoor moest ik eerst cookies accepteren...

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Geen gebruik kunnen maken van Rabobank zonder cookies

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Om het over een andere boeg te gooien, waarschijnlijk ook de oplossing. Waar draai je op, FF, IE, Safari, Chrome??

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Geen gebruik kunnen maken van Rabobank zonder cookies

Ongelezen bericht door kweenie »

cookies zijn m.i. enkel in het belang van bedrijven om te kunnen meekijken over mijn schouder naar mijn internetgedrag.
Dat is dus een enigszins eenzijdige benadering van cookies. Die worden lang niet altijd daarvoor gebruikt, maar vooral juist om websites juist te laten werken.

Als je bang bent voor misbruik van cookies, dan is het een kleine moeite om als je klaar bent met de website van de bank de cookies te verwijderen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Geen gebruik kunnen maken van Rabobank zonder cookies

Ongelezen bericht door bprosman »

cookies zijn m.i. enkel in het belang van bedrijven om te kunnen meekijken over mijn schouder
Bij het m.i. gaat het fout :wink:
Er bestaan ook zogenaamde "session cookies" die er voor zorgen dat je sessie op de server blijft "plakken" waar je op binnenkwam om te voorkomen dat je geauthenticeerde sessie over gaat op een andere server in de pool wat je niet wil, dan zou er namelijk de kans bestaan dat je opnieuw in moet loggen.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Geen gebruik kunnen maken van Rabobank zonder cookies

Ongelezen bericht door newmikey »

ellenrogerblij01 schreef: Is het niet zo dat bedrijven (en dus ook banken!) verplicht zijn om de mogelijkheid cookies te weigeren moeten aanbieden?
Jazeker, maar bedrijven mogen dan de fucntionaliteit beperken of een zeer beperkte pagina aanbieden.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Geen gebruik kunnen maken van Rabobank zonder cookies

Ongelezen bericht door sylvesterb »

newmikey schreef:
ellenrogerblij01 schreef: Is het niet zo dat bedrijven (en dus ook banken!) verplicht zijn om de mogelijkheid cookies te weigeren moeten aanbieden?
Jazeker, maar bedrijven mogen dan de fucntionaliteit beperken of een zeer beperkte pagina aanbieden.
Nee, technische cookies om de website te laten werken zijn gewoon toegestaan en is geen wet die verplicht dat je geen gebruik mag maken van cookies.
Een website kan ook besluiten om jouw geen toegang te geven wanneer je het niet accepteert. De wetgeving gaat er om dat je je bewust bent en dat het een opt-in functie is.

Nadeel van de wet is dat je dit soort berichten krijgt, waarbij consumenten denken dat cookies onveilig zijn en alles bijhouden, dit is absoluut niet altijd zo. Zonder cookies kun je bepaalde websites niet laten werken en worden ze veelal ook erg klantonvriendelijk in gebruik.

Daarnaast staan de cookies op je eigen PC en kun je ze dus simpel wissen na je sessie. Je kunt ook de prive modus gebruiken in de browser. De bank heeft geen cookies nodig om te weten wie jij bent geweest tijdens het bezoek, als je geen VPN gebruikt ben je zowieso niet "anoniem".

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Geen gebruik kunnen maken van Rabobank zonder cookies

Ongelezen bericht door Erthanax »

Je kunt ook de uitbreiding Ghostery installeren. Daarmee kun je cookies, trackers en advertenties naar behoefte in- of uitschakelen.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Geen gebruik kunnen maken van Rabobank zonder cookies

Ongelezen bericht door newmikey »

sylvesterb schreef:als je geen VPN gebruikt ben je zowieso niet "anoniem".
Ook niet helemaal correct. Als je een private browsing sessie (ook wel "incognito window" genoemd) opent in je browser en dat na afloop sluit blijf je keurig anoniem èn je wist alle sporen achter je.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Geen gebruik kunnen maken van Rabobank zonder cookies

Ongelezen bericht door sylvesterb »

newmikey schreef:
sylvesterb schreef:als je geen VPN gebruikt ben je zowieso niet "anoniem".
Ook niet helemaal correct. Als je een private browsing sessie (ook wel "incognito window" genoemd) opent in je browser en dat na afloop sluit blijf je keurig anoniem èn je wist alle sporen achter je.
Maar niet aan de zijde van de website, die heeft gewoon inzicht dat jij met je IP adres de website hebt bezocht en welke pagina's. Los dat je eigen ISP deze gegevens ook gewoon inzichtelijk heeft, als ze dit zouden loggen (Deep Packet Inspection) of wanneer je verbinding wordt getapt voor de diensten die hiertoe bevoegd zijn. Via een VPN verbinding hebben ze veel minder inzicht, al heeft je VPN aanbieder dit wel weer.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Geen gebruik kunnen maken van Rabobank zonder cookies

Ongelezen bericht door crazyme »

fonsflons schreef:Wil je hier allemaal niets van weten, dan is er altijd de mogelijkheid om even bij de bank zelf langs te gaan.
Dan moet je nog maar afwachten of je bezoek niet wordt geregistreerd....

Op camera of in een logboek.

Voor de zekerheid een lange jas aantrekken en een grote hoed opzetten.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Geen gebruik kunnen maken van Rabobank zonder cookies

Ongelezen bericht door bprosman »

Via een VPN verbinding hebben ze veel minder inzicht, al heeft je VPN aanbieder dit wel weer.
Vooral ook handig als ze je moeten helpen in geval van Fraude.

witte angora
Berichten: 30784
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geen gebruik kunnen maken van Rabobank zonder cookies

Ongelezen bericht door witte angora »

Erthanax schreef:Je kunt ook de uitbreiding Ghostery installeren. Daarmee kun je cookies, trackers en advertenties naar behoefte in- of uitschakelen.
Daar zou ik niet aan beginnen. Ik had dat in Firefox, gaf een hoop problemen. Onder andere vertraging, maar ook sites die niet meer goed werkten. Overgestapt op Google Chrome, idem dito. Firefox gedeïnstalleerd en opnieuw geïnstalleerd, ging goed tot ik Ghostery weer installeerde. Weer een hoop gedoe. Zowel Google Chrome als Firefox opnieuw geïnstalleerd, maar deze keer zonder Ghostery, en niks geen problemen meer.

stofzuigertje

Re: Geen gebruik kunnen maken van Rabobank zonder cookies

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Geschiedenis en Cookies verwijderen is gelijk na bepaalde tijd die je zelf kunt instellen...

Dan weten ze niet of ja naast Rabo nog andere bank hebt.... en dat mag.
Gewoon alles accepteren en binnen korte tijd weer verwijderen en zij maken dan overuren van nieuwe klanten die nog niets hebben....

Met meerdere Browsers kun je noodzakelijke voor dagelijks inloggen als dit forum + de krant bezoeken en de lastige Rabo op andere.....

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Geen gebruik kunnen maken van Rabobank zonder cookies

Ongelezen bericht door sylvesterb »

stofzuigertje schreef: Gewoon alles accepteren en binnen korte tijd weer verwijderen en zij maken dan overuren van nieuwe klanten die nog niets hebben....
Grappig hoe je dit weer verzint. De Rabobank kijkt niet of jij al klant bent bij een andere bank, technische cookies kunnen derden niet uitlezen via hun website. Banken plaatsen enkel technische cookies. Je verhaal is zoals, bijna gewoonlijk, weer eens compleet onjuist.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Geen gebruik kunnen maken van Rabobank zonder cookies

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ghostery en Firefox gebruik ik ook. Standaard laat ik alles blokkeren. Bij mij werken de meeste website probleemloos. Als dat niet het geval is, kijk ik onder de Ghostery-knop welk element ik moet deblokkeren. Die kan ik dan voor die sessie, die website of overal "doorlaten". Voor de snelheid maakt het niet veel verschil. Bij mij wegen de voordelen op tegen de nadelen.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Geen gebruik kunnen maken van Rabobank zonder cookies

Ongelezen bericht door renewouters »

sylvesterb schreef: Maar niet aan de zijde van de website, die heeft gewoon inzicht dat jij met je IP adres de website hebt bezocht en welke pagina's.
Een IP adres is allang niet meer voldoende om de persoon te identificeren. Achter een IP adres kunnen immers meerdere persoon zitten die via NATting naar buiten toe gebruik maken van hetzelfde externe IP adres. En een stap verder: als je mobiel internet gebruikt, of een WIFI hotspot dan is er al helemaal geen verband tussen de persoon en het IP adres.

Dirkie
Berichten: 2932
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Geen gebruik kunnen maken van Rabobank zonder cookies

Ongelezen bericht door Dirkie »

ellenrogerblij01 schreef:Wanneer ik ingelogd ben bij de Rabobank wordt mij gevraagd cookies te accepteren om verder te kunnen gaan wanneer ik bijv informatie over de rente wil. Op dat moment sta ik al op de pagina die mijn financiële gegevens weergeeft. Ik wens daarom geen cookies te accepteren maar kan niet verder omdat er geen mogelijkheid is om ze te weigeren.
Ik heb gebeld met de Rabobank en zij melden dat cookies nodig zijn om de veiligheid te garanderen van mijn gegevens. Voor mij voelt dit heel onbetrouwbaar, cookies zijn m.i. enkel in het belang van bedrijven om te kunnen meekijken over mijn schouder naar mijn internetgedrag. Ik wens niet dat er iemand over mijn schouder meekijkt wanneer ik mijn financiële gegevens bekijk.
Mijn vragen:
Zijn er meer mensen met deze ervaring?
Is het niet zo dat bedrijven (en dus ook banken!) verplicht zijn om de mogelijkheid cookies te weigeren moeten aanbieden?
Klopt het dat (zoals de medewerker aangaf) dat cookies door banken gebruikt worden voor de veiligheid? Het voelt voor mij nl juist zeer onbetrouwbaar.
Kan Radar hier iets mee?

Ironisch genoeg wilde ik een klacht mailen naar de klantenservice van de Rabobank hierover, echter... hiervoor moest ik eerst cookies accepteren...
Een lang verhaal waaruit eigenlijk alleen maar duidelijk geworden is dat U bang gemaakt bent door alle berichten in de media over Cookies. U heeft zich daarbij een mening gevormd over Cookies en vervolgens bent U bang geworden van Cookies. Wat U niet weet is dat hoogstwaarschijnlijk uw PC al vol met Cookies staat zonder dat U het weet en zonder dat U daar toestemming voor gegeven hebt. En dat is ook helemaal niet erg, want websites functioneren het beter met Cookies.
En het is inderdaad waar dat websites toestemming moeten vragen voor bepaalde Cookies maar het probleem is dat er heel veel websites zijn die niet uit Nederland komen en zich daarom ook helemaal niets van die regels aan trekken.
En er zijn ook heel veel sites die zich wel aan die regels houden en daarom vermelden dat als U Cookies weigert U geen optimaal gebruik kunt maken van die site, net zoals de Rabobank die zich dus wel aan de regels houdt.
En Cookies staan nog altijd alleen op Uw eigen PC en er zijn vele programma's te vinden op het internet die al deze Cookies netjes voor U op kunnen ruimen. Ik ga er echter niet één noemen simpelweg omdat ik er geen ervaring mee heb omdat ik Uw angst niet deel.

Gesloten