LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] naam nummer controle

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Hansw
Berichten: 155
Lid geworden op: 20 apr 2004 12:01

naam nummer controle

Ongelezen bericht door Hansw »

Ik kreeg een melding van mijn bank ( abn ) dat er nu naam nummer controle zal plaatsvinden.
Echter toen ik een bedrag naar mijn spaarrekening ( sns ) wilde overmaken kreeg ik een melding dat er voordat IBAN nr geen controle zou worden uitgevoerd.
Werkt dit alleen binnen de bank zelf met eigen rekeningnummers.
Dan heeft dit een beperkte functie

Mvg

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: naam nummer controle

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik neem aan dat uw spaarrekening met nummer in uw adresboek staat.

Tik eens zelf een overboeking naar dat nummer in met een andere naam, dan kunt u zien wat er gebeurt.

Lees ook hier.

https://www.abnamro.nl/nl/prive/betalen ... check.html

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: naam nummer controle

Ongelezen bericht door tttlocke »

Hansw schreef:...
Echter toen ik een bedrag naar mijn spaarrekening ( sns ) wilde overmaken kreeg ik een melding dat er voordat IBAN nr geen controle zou worden uitgevoerd....
Als u het geld over wilt maken vanaf uw betaalrekening bij die bank via internetbankieren naar uw spaarrekening binnen diezelfde omgeving, dan lijkt mij naam-nummer controle overbodig.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: naam nummer controle

Ongelezen bericht door renewouters »

tttlocke schreef:
Hansw schreef:...
Echter toen ik een bedrag naar mijn spaarrekening ( sns ) wilde overmaken kreeg ik een melding dat er voordat IBAN nr geen controle zou worden uitgevoerd....
Als u het geld over wilt maken vanaf uw betaalrekening bij die bank via internetbankieren naar uw spaarrekening binnen diezelfde omgeving, dan lijkt mij naam-nummer controle overbodig.
Tenzij je spaarrekening een eigen IBAN heeft. Zoals bijvoorbeeld bij SNS en ASN. En wellicht nog bij meer banken.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: naam nummer controle

Ongelezen bericht door tttlocke »

renewouters schreef:...
Tenzij je spaarrekening een eigen IBAN heeft. Zoals bijvoorbeeld bij SNS en ASN. En wellicht nog bij meer banken.
Denk niet dat er bankrekeningen zijn, spaar of niet, zonder IBAN.
Zie realiseer me nu dat TS overboekte tussen 2 verschillende banken. Dan heb ik niet direct een verklaring voor het niet uitvoeren van een naam-nummer controle. Tenzij (was dat niet al geopperd?) het gaat om een rekening die in een adresboek staat en dat dan nooit controle plaatsvindt.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: naam nummer controle

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nummers die bij een bankrekening bekend zijn, worden niet gecontroleerd. Normaal gesproken zet je je eigen spaarrekeningen bij een andere bank in je adresboek, en dan hoeft er natuurlijk geen controle te volgen.

Maar de Ts kan het, zoals gezegd simpel controleren.

GJS
Berichten: 331
Lid geworden op: 04 jan 2007 13:43

Re: naam nummer controle

Ongelezen bericht door GJS »

Lady1234 schreef:Nummers die bij een bankrekening bekend zijn, worden niet gecontroleerd. Normaal gesproken zet je je eigen spaarrekeningen bij een andere bank in je adresboek, en dan hoeft er natuurlijk geen controle te volgen.

Maar de Ts kan het, zoals gezegd simpel controleren.
Er worden toch zat rekeningnummers gewijzigd tussendoor, bedrijven of particulieren die van bank veranderen b.v.
Dan zou de effectiviteit van de naam-nummer controle een stukje minder worden als ze niet zouden controleren op het moment dat het in het adresboek staat.

Met betalingen via het adresboek zijn in het verleden al diverse mensen het schip mee ingegaan, maakte dan een (soms vrij groot bedrag) over naar een oud en weer opnieuw uitgegeven rekeningnummer.
En voor je dat geld terug hebt kan wel even duren als het überhaupt lukt.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: naam nummer controle

Ongelezen bericht door tttlocke »

GJS schreef: Er worden toch zat rekeningnummers gewijzigd tussendoor, bedrijven of particulieren die van bank veranderen b.v.
Dan zou de effectiviteit van de naam-nummer controle een stukje minder worden als ze niet zouden controleren op het moment dat het in het adresboek staat.

Met betalingen via het adresboek zijn in het verleden al diverse mensen het schip mee ingegaan, maakte dan een (soms vrij groot bedrag) over naar een oud en weer opnieuw uitgegeven rekeningnummer.
En voor je dat geld terug hebt kan wel even duren als het überhaupt lukt.
Wat in je adresboek staat en of dat klopt, is en blijft de verantwoordelijkheid van de rekeninghouder.
Ook het bestaan van naam-nummer controles neemt de verantwoordelijkheid van de rekeninghouder niet weg.
De bank is niet verantwoordelijk voor overboeking naar 'verkeerde' rekeningnummers.
De naam-nummer controle is een hulpmiddel en niet bedoeld om de verantwoordelijkheid voor overboekingen te verschuiven naar de bank.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: naam nummer controle

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Je zet ZELF je spaarrekening met je eigen naam in het adresboek.

GJS
Berichten: 331
Lid geworden op: 04 jan 2007 13:43

Re: naam nummer controle

Ongelezen bericht door GJS »

tttlocke schreef: Wat in je adresboek staat en of dat klopt, is en blijft de verantwoordelijkheid van de rekeninghouder.
Ook het bestaan van naam-nummer controles neemt de verantwoordelijkheid van de rekeninghouder niet weg.
De bank is niet verantwoordelijk voor overboeking naar 'verkeerde' rekeningnummers.
De naam-nummer controle is een hulpmiddel en niet bedoeld om de verantwoordelijkheid voor overboekingen te verschuiven naar de bank.
Natuurlijk blijft het eigen verantwoordelijkheid.
Maar driekwart van de foute overboekingen komt door gebruik van een adresboek, zie: https://www.betaalvereniging.nl/betaalp ... aam-check/
Lees daar ook dat oude IBAN nummers niet meer hergebruikt gaan worden, dat probleem is dan tenminste al verholpen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: naam nummer controle

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Bij SNS wordt het adresboek wel wel gecontroleerd. Ik kreeg een kleine onbelangrijke wijziging aangeboden. Iets met hoofdletters en punten.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: naam nummer controle

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Bij SNS wordt het adresboek wel wel gecontroleerd. Ik kreeg een kleine onbelangrijke wijziging aangeboden. Iets met hoofdletters en punten.

ABN AMRO
verified
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 sep 2010 20:10

Re: naam nummer controle

Ongelezen bericht door ABN AMRO »

Hansw schreef:Ik kreeg een melding van mijn bank ( abn ) dat er nu naam nummer controle zal plaatsvinden.
Echter toen ik een bedrag naar mijn spaarrekening ( sns ) wilde overmaken kreeg ik een melding dat er voordat IBAN nr geen controle zou worden uitgevoerd.
Werkt dit alleen binnen de bank zelf met eigen rekeningnummers.
Dan heeft dit een beperkte functie

Mvg
Beste Hansw,

Goed dat je vraagt wanneer de "IBAN-Naam Check" plaatsvindt bij overboekingen als hier onduidelijkheden over zijn. Graag geef ik je hier meer uitleg over.

De IBAN-Naam Check werkt op zowel particuliere als zakelijke Nederlandse betaal- en spaarrekeningnummers met de Euro als valuta. Op dit moment geldt dit voor betalingen die via het Internet Bankieren via de pc/laptop handmatig zijn ingevoerd.

Omdat ik uit je bericht opmaak dat het om een particuliere overboeking gaat, vertel ik je wanneer de check bij particuliere overboekingen nog niet plaatsvindt.;
- opdrachten ingevoerd via Mobiel Bankieren
- iDEAL
- Overboekingen naar een IBAN buiten Nederland

Zoals je ook aangeeft, komt het voor dat bepaalde IBAN nummers niet gecontroleerd kunnen worden. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Ik kan alleen vanwege de veiligheid niet uitleggen welke oorzaken dit zijn omdat mensen die kwaad willen daar misschien omheen willen werken.

Ik hoop wel dat ik je op deze manier wat meer duidelijkheid heb kunnen geven.


Met vriendelijke groet

Elvira
ABN AMRO
Laatst gewijzigd door ABN AMRO op 15 aug 2018 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: naam nummer controle

Ongelezen bericht door tttlocke »

ABN AMRO schreef:...
Zoals je ook aangeeft, komt het voor dat betaalde IBAN nummers niet gecontroleerd kunnen worden. Dit kan verschillende oorzaken hebben...
*bepaalde IBAN nummers (neem ik aan).

GJS
Berichten: 331
Lid geworden op: 04 jan 2007 13:43

Re: naam nummer controle

Ongelezen bericht door GJS »

Theotrucker schreef:Bij SNS wordt het adresboek wel wel gecontroleerd. Ik kreeg een kleine onbelangrijke wijziging aangeboden. Iets met hoofdletters en punten.
Hopelijk doen alle andere banken dit dan ook of gaan het doen.

ABN AMRO
verified
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 sep 2010 20:10

Re: naam nummer controle

Ongelezen bericht door ABN AMRO »

tttlocke schreef:
ABN AMRO schreef:...
Zoals je ook aangeeft, komt het voor dat betaalde IBAN nummers niet gecontroleerd kunnen worden. Dit kan verschillende oorzaken hebben...
*bepaalde IBAN nummers (neem ik aan).
Scherp opgemerkt! Ik heb het meteen aangepast.

Elvira
ABN AMRO Webcare

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: naam nummer controle

Ongelezen bericht door renewouters »

tttlocke schreef:
renewouters schreef:...
Tenzij je spaarrekening een eigen IBAN heeft. Zoals bijvoorbeeld bij SNS en ASN. En wellicht nog bij meer banken.
Denk niet dat er bankrekeningen zijn, spaar of niet, zonder IBAN.
Bij ING heb je geen aparte IBAN voor je spaarrekening. Daar kan je dus "foutloos" overboeken en is een naam-nummer check niet nodig.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: naam nummer controle

Ongelezen bericht door Miepje1 »

tttlocke schreef:
ABN AMRO schreef:...
Zoals je ook aangeeft, komt het voor dat betaalde IBAN nummers niet gecontroleerd kunnen worden. Dit kan verschillende oorzaken hebben...
*bepaalde IBAN nummers (neem ik aan).
En het is IBA Nummer of IBAN. De N staat al voor nummer dus dat hoeft er niet achter.

Overigens maakte ik vanochtend geld over van mijn ING betaalrekening naar mijn NN spaarrekening en dat kan ook niet gecontroleerd worden. Gelukkig kijk ik altijd zelf twee keer als ik iets overmaak m.b.v. het adresboek.

Gesloten