Pagina 1 van 1

Vals betalingsverzoek, geld weg

Geplaatst: 07 sep 2018 16:16
door rickyrich
Als penningmeester van een vereniging ben ik slachtoffer geworden van fraude via internet.
Ik heb als penningmeester per elektronisch bankieren een bedrag van GBP 4055 overgemaakt naar Engeland, dit naar aanleiding van een verzoek van (zogenaamd) onze voorzitter. Na nader contact met mijn voorzitter kwam ik erachter dat het betalingsverzoek vals was. Ik heb direct de afdeling fraude van ING gebeld en daags later de afdeling Zakelijk. Beide konden de betaling niet tegenhouden, terwijl het bedrag nog in verwerking was. Natuurlijk, ik heb de betaling zelf als penningmeester elektronisch geaccordeerd. Maar het is toch krankzinnig dat dit niet kon worden tegengehouden? De vereniging heeft hierdoor grote schade geleden en ik zoek naar een mogelijkheid om dit geval te herstellen.

Re: Vals betalingsverzoek, geld weg

Geplaatst: 07 sep 2018 16:30
door rvjapio
Ik zou in ieder geval aangifte bij de politie doen.

Re: Vals betalingsverzoek, geld weg

Geplaatst: 07 sep 2018 16:32
door Lady1234
Natuurlijk kon dat niet worden tegengehouden. De bank kan niet meer over dat geld beschikken.

Hier valt niets meer aan te herstellen.

En voor die praktijken wordt ook regelmatig gewaarschuwd. Juist als penningmeester zou u daarvan op de hoogte moeten zijn. Zondegeld.

Re: Vals betalingsverzoek, geld weg

Geplaatst: 07 sep 2018 16:42
door kweenie
Die verhaal klinkt mij zeer bekend in de oren. Paar jaar geleden een identiek verhaal gelezen.

Helaas geen oplossing. De Bijbel zal inmiddels gevlogen zijn. Je maakt zelf willens en wetens dat geld over. De bank kun je moeilijk verwijten dat ze jouw opdracht uitvoeren. Tegen de tijd dat je argwaan krijgt, is het geld aan in het buitenland en is die opdracht dus niet meer terug te draaien.

Enige wat je kunt doen is aangifte doen en/of proberen met advocaten etc. de oplichter te achterhalen. Weinig kans.

Re: Vals betalingsverzoek, geld weg

Geplaatst: 07 sep 2018 18:43
door renewouters
Maar als penningmeester heb je dan toch zeker wel gecontroleerd of er bij de factuur ook een opdracht hoorde? Je moet toch een sluitende financieele administratie zorgen?

Re: Vals betalingsverzoek, geld weg

Geplaatst: 07 sep 2018 19:43
door Moneyman
rickyrich schreef:
07 sep 2018 16:16
Als penningmeester van een vereniging ben ik slachtoffer geworden van fraude via internet.
Ik heb als penningmeester per elektronisch bankieren een bedrag van GBP 4055 overgemaakt naar Engeland, dit naar aanleiding van een verzoek van (zogenaamd) onze voorzitter. Na nader contact met mijn voorzitter kwam ik erachter dat het betalingsverzoek vals was. Ik heb direct de afdeling fraude van ING gebeld en daags later de afdeling Zakelijk. Beide konden de betaling niet tegenhouden, terwijl het bedrag nog in verwerking was. Natuurlijk, ik heb de betaling zelf als penningmeester elektronisch geaccordeerd. Maar het is toch krankzinnig dat dit niet kon worden tegengehouden? De vereniging heeft hierdoor grote schade geleden en ik zoek naar een mogelijkheid om dit geval te herstellen.
Dan hoop ik voor jou dat de vereniging niet jou aansprakelijk stelt.

Re: Vals betalingsverzoek, geld weg

Geplaatst: 07 sep 2018 19:56
door bprosman
aanleiding van een verzoek van (zogenaamd) onze voorzitter.
Misschien handig dat hij / zij ook zn PC laat checken.
Heb zo'n verzoek ook wel eens gehad "Help ik zit in het buitenland en zit zonder geld" van een bekende, was toch zijn mail gehacked.

Re: Vals betalingsverzoek, geld weg

Geplaatst: 07 sep 2018 20:08
door witte angora
Maar moeten betalingen dan niet geaccordeerd worden bij jullie? Het is niet het antwoord op je vraag, maar wellicht is het tijd om een aantal procedures wat aan te scherpen, zodat dit niet nog een keer kan gebeuren?

Re: Vals betalingsverzoek, geld weg

Geplaatst: 07 sep 2018 20:19
door Janssen1
rickyrich schreef:
07 sep 2018 16:16
Als penningmeester van een vereniging ben ik slachtoffer geworden van fraude via internet.
Ik heb als penningmeester per elektronisch bankieren een bedrag van GBP 4055 overgemaakt naar Engeland, dit naar aanleiding van een verzoek van (zogenaamd) onze voorzitter. Na nader contact met mijn voorzitter kwam ik erachter dat het betalingsverzoek vals was. Ik heb direct de afdeling fraude van ING gebeld en daags later de afdeling Zakelijk. Beide konden de betaling niet tegenhouden, terwijl het bedrag nog in verwerking was. Natuurlijk, ik heb de betaling zelf als penningmeester elektronisch geaccordeerd. Maar het is toch krankzinnig dat dit niet kon worden tegengehouden? De vereniging heeft hierdoor grote schade geleden en ik zoek naar een mogelijkheid om dit geval te herstellen.
Misschien heb je hier iets aan, om te informeren-

https://www.slachtofferwijzer.nl/hulppa ... of-fraude/

https://www.politie.nl/themas/oplichting.html

Trouwens lees ik dit op de site van ING:
Wat doet ING?
Na een melding van het Landelijk Meldpunt Internetoplichting starten wij een onderzoek. Als dan blijkt dat er sprake is van oplichting, blokkeren wij de ING-rekening van de oplichter.
https://www.ing.nl/de-ing/veilig-bankie ... index.html

Met vingertje wijzen wat hier gebeurd, is niet de oplossing. :mrgreen:

Re: Vals betalingsverzoek, geld weg

Geplaatst: 08 sep 2018 09:07
door wilhelmima1
Haha bij de ING, tja dat zijn nu blijkt net zulke boeven als degene die het betaalverzoek heeft ingediend.
Advies aangifte en gezien het bedrag misschien voortaan het 4 ogen principe hanteren.

Re: Vals betalingsverzoek, geld weg

Geplaatst: 08 sep 2018 10:45
door scontra
rickyrich schreef:
07 sep 2018 16:16
Als penningmeester van een vereniging ben ik slachtoffer geworden van fraude via internet.
Ik heb als penningmeester per elektronisch bankieren een bedrag van GBP 4055 overgemaakt naar Engeland, dit naar aanleiding van een verzoek van (zogenaamd) onze voorzitter. Na nader contact met mijn voorzitter kwam ik erachter dat het betalingsverzoek vals was. Ik heb direct de afdeling fraude van ING gebeld en daags later de afdeling Zakelijk. Beide konden de betaling niet tegenhouden, terwijl het bedrag nog in verwerking was. Natuurlijk, ik heb de betaling zelf als penningmeester elektronisch geaccordeerd. Maar het is toch krankzinnig dat dit niet kon worden tegengehouden? De vereniging heeft hierdoor grote schade geleden en ik zoek naar een mogelijkheid om dit geval te herstellen.
Goed bedoelde handeling, maar van een penningmeester mag/moet toch wel worden verwacht dat deze zorgvuldig de kas beheerd en er eerst "geverifieerd" wordt alvorens verenigingsgeld over te boeken.
Het is niet reëel om nu de schuld bij te bank te leggen omdat zij een betaling niet kunnen/willen tegenhouden.
De bank kan immers niet controleren (en is daar ook niet voor) of er geen goederen en/of diensten zijn geleverd voor het bewuste bedrag en zouden door het stoppen van de transactie, weleens kunnen meewerken aan een frauduleuze handeling.
Sponsors leden en aanverwanten zouden een vrijwillige eenmalige bijdrage kunnen storten om de u en de vereniging uit de nood te helpen. :idea:

Re: Vals betalingsverzoek, geld weg

Geplaatst: 09 sep 2018 12:19
door honda98
[belediging door Moderator verwijderd] ik heb al diverse van deze mails ge kregen van bekenden van mij die zogenaamt geld nodig hadden.
maar als je de mail goed leest zie je zo al dat er iets niet klopt.
ik hoop voor u dat er een oplossing komt want het is toch wel veel geld.

Re: Vals betalingsverzoek, geld weg

Geplaatst: 09 sep 2018 19:11
door honda98
het is niet slim om te betalen op deze mail om dat je duidelijk kan zien dat het ver haal erom heen niet klopt.

Re: Vals betalingsverzoek, geld weg

Geplaatst: 09 sep 2018 19:21
door BL2
honda98 schreef:
09 sep 2018 19:11
het is niet slim om te betalen op deze mail om dat je duidelijk kan zien dat het ver haal erom heen niet klopt.
Schijnbaar heb je de mail gelezen, wat stond er precies in ?

Re: Vals betalingsverzoek, geld weg

Geplaatst: 09 sep 2018 20:43
door honda98
NVT

Re: Vals betalingsverzoek, geld weg

Geplaatst: 09 sep 2018 22:33
door Theotrucker
Het verhaal er om heen is niet van toepassing? Raadsels?