LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ING Bank Betaalafschriften plotseling anders georganiseerd

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
pm_parksight.nl
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 sep 2018 14:53

ING Bank Betaalafschriften plotseling anders georganiseerd

Ongelezen bericht door pm_parksight.nl »

De ING heeft zonder verdere aankondiging de volgorde van de betaalafschriften van volgnummer naar periode omgezet. Als penningmeester van onze Vereniging van Eigenaren is dat een boekhoudkundig probleem.
De kascommissie kon met een een eenvoudige controle van de aanwezigheid van alle volgnummers de afschriften met het jaaroverzicht controleren.
In contact met de ING klantenservice bleek dat er meer klachten hierover zijn binnengekomen. Maar buiten een aantekening hierover door te geven kon men verder niets voor ons als klant ondernemen.

Het vreemde is dat de Spaarrekening afschriften nog wel op de oude manier lopen.
Voor boekhouders en penningmeesters is dit een flater van de eerste orde !!

Gewenste Oplossing
Ik ben tevreden als de ING bank de oude situatie weer in ere herstelt.

Zo niet zullen we overwegen naar een andere bankier over te stappen.

Moneyman
Berichten: 30040
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ING Bank Betaalafschriften plotseling anders georganiseerd

Ongelezen bericht door Moneyman »

pm_parksight.nl schreef:
25 sep 2018 15:38
De ING heeft zonder verdere aankondiging de volgorde van de betaalafschriften van volgnummer naar periode omgezet. Als penningmeester van onze Vereniging van Eigenaren is dat een boekhoudkundig probleem.
De kascommissie kon met een een eenvoudige controle van de aanwezigheid van alle volgnummers de afschriften met het jaaroverzicht controleren.
In contact met de ING klantenservice bleek dat er meer klachten hierover zijn binnengekomen. Maar buiten een aantekening hierover door te geven kon men verder niets voor ons als klant ondernemen.

Het vreemde is dat de Spaarrekening afschriften nog wel op de oude manier lopen.
Voor boekhouders en penningmeesters is dit een flater van de eerste orde !!

Gewenste Oplossing
Ik ben tevreden als de ING bank de oude situatie weer in ere herstelt.

Zo niet zullen we overwegen naar een andere bankier over te stappen.
Serieus: overstappen vanwege de nummering van een afschrift...? Eén uitdraai per jaar uit het telebankierensysteem levert je toch exact dezelfde informatie op als al die papieren afschriften bij elkaar? Wat is nu het werkelijke probleem, afgezien van het feit dat je even je systeem aan moet passen?

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: ING Bank Betaalafschriften plotseling anders georganiseerd

Ongelezen bericht door Lowieze »

De volgnummers op de oude manier liepen toch ook van een bepaalde periode tot een bepaalde periode? Ik zie geen verschil.
Als u liever genummerde afschriften hebt, kunt er zelf een nummer op zetten.
ING zal dit waarschijnlijk niet meer gaan veranderen.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ING Bank Betaalafschriften plotseling anders georganiseerd

Ongelezen bericht door witte angora »

Lowieze schreef:
25 sep 2018 16:46
Als u liever genummerde afschriften hebt, kunt er zelf een nummer op zetten.
Dit dus. Het is voor mij al even geleden dat ik met administratie te maken had, maar doorgaans hanteert ieder bedrijf een eigen nummersysteem zeg maar. De bijbehorende stukken worden dan aan de eigen nummers gekoppeld, en volgens de eigen nummering gearchiveerd. Misschien dat jullie eens kunnen kijken hoe jullie de administratie anders kunnen inrichten?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: ING Bank Betaalafschriften plotseling anders georganiseerd

Ongelezen bericht door mahadma »

Gewoon op datum leggen, die staat op elk afschrift, wat is simpeler? Of een stempeltje: Ontvangen + datum.
Als uw penningmeester / kas controle daar al problemen mee heeft .............

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: ING Bank Betaalafschriften plotseling anders georganiseerd

Ongelezen bericht door henk51 »

TS schreef:

Zo niet zullen we overwegen naar een andere bankier over te stappen.



Rabobank doet het al vanaf 2016 dus daar hoeft u ook niet heen van andere banken weet ik het niet.


Ik download bv Rekeningoverzicht van 1/10 t/m 31/10 Beginsaldo is dan eindsaldo 30/9 Overzicht 1/11-31/11 beginsaldo is dan eindsaldo overzicht 31oktober.Geen problemen mee. Tussendoor importeer ik de mutaties in een boekhoudprogramma van nog geen 30 euro (eenmalige onbeperkte licentie) waarbij alle posten keurig in de juiste rubriek komen.RA sla ik digitaal op (wel op 2 schijven)je kan ze ook printen.


groeten Henk

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: ING Bank Betaalafschriften plotseling anders georganiseerd

Ongelezen bericht door bprosman »

Tussendoor importeer ik de mutaties in een boekhoudprogramma van nog geen 30 euro (eenmalige onbeperkte licentie)
Mag ik vragen welke dat is ?

zeug
Berichten: 127
Lid geworden op: 23 mei 2018 01:10

Re: ING Bank Betaalafschriften plotseling anders georganiseerd

Ongelezen bericht door zeug »

Zou ik maar snel doen wat te denken over die boete van 775 miljoen :D

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: ING Bank Betaalafschriften plotseling anders georganiseerd

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Als je de afschriften op PDF zet komen ze keurig netjes op de juiste volgorde per maand tevoorschijn.

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: ING Bank Betaalafschriften plotseling anders georganiseerd

Ongelezen bericht door henk51 »

bprosman schreef:
25 sep 2018 18:50
Tussendoor importeer ik de mutaties in een boekhoudprogramma van nog geen 30 euro (eenmalige onbeperkte licentie)
Mag ik vragen welke dat is ?

Ik weet niet of ik reclame mag maken Naanab finance kost nu 35 euro gebruik het al jaren. Had daarvoor davilex maar dat moest ik iedere keer verlengen. Je kunt het 30 dagen uitproberen

groeten Henk

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ING Bank Betaalafschriften plotseling anders georganiseerd

Ongelezen bericht door witte angora »

wilhelmima1 schreef:
26 sep 2018 09:02
Als je de afschriften op PDF zet komen ze keurig netjes op de juiste volgorde per maand tevoorschijn.
Dat is tegenwoordig inderdaad ook een mogelijkheid. Je bent niet langer afhankelijk van papieren afschriften met gebroken maanden. Juist voor verenigingen en dergelijke lijkt me dit veel fijner werken. Je kunt, zeg maar, als penningmeester met jezelf afspreken de hele administratie in de eerste week van de nieuwe maand bij te werken, maar je hebt iedere kalendermaand dan ook helemaal compleet. Het zou volgens mij wel eens veel overzichtelijker kunnen zijn.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: ING Bank Betaalafschriften plotseling anders georganiseerd

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

En dan ook nog graag alles digitaal aanleveren, scheelt hele oerbossen aan papier.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ING Bank Betaalafschriften plotseling anders georganiseerd

Ongelezen bericht door witte angora »

Inderdaad, een mapje per maand op de computer plus een back-up op een externe gegevensdrager, bijvoorbeeld een usb-stick of zo. De feitelijke administratie (althans het overzicht) zou dan nog wel op papier kunnen, de rest kan een combinatie van papier en digitaal zijn. Zolang maar duidelijk is welke informatie waar te vinden is maakt dat verder niet uit.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ING Bank Betaalafschriften plotseling anders georganiseerd

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij is het voor de administratie niet strikt noodzakelijk dat de bankafschriften echt oplopende volgnummers hebben, maar moet het alleen een zodanige systematiek hebben dat je kunt zien of er wellicht een of meer afschriften ontbreken. Dat kán door een opvolgende nummerreeks te hanteren, maar dat kan ook door bijvoorbeeld op het afschrift aan te geven van wanneer het vorige afschrift was. Als ING die methodiek gaat hanteren, dan is er in feite geen vuiltje aan de lucht.

ingwebcareteam
Berichten: 71
Lid geworden op: 05 nov 2009 07:49
Contacteer:

Re: ING Bank Betaalafschriften plotseling anders georganiseerd

Ongelezen bericht door ingwebcareteam »

Goedenavond,

Het klopt dat de volgnummers zijn verdwenen van de afschriften. Wij hebben het afschrift gewijzigd zodat het overzichtelijker is. Ook is het afschrift nu in lijn met onze digitale omgeving.

In plaats van een volgnummer hebben we besloten het nieuwe afschrift te kenmerken door aan te geven op welke periode dit afschrift betrekking heeft. Het volgnummer is hiermee overbodig geworden. De data op de papieren spaarafschriften sluiten naadloos op elkaar aan waardoor je jouw administratie sluitend kunt voeren.

Deze informatie kun je op deze pagina nog even rustig doornemen: https://www.ing.nl/particulier/betalen/ ... index.html. Mocht je verder nog vragen hebben, dan kun je ons morgen vanaf 8.00 uur weer bereiken op telefoonnummer 020 22 888 88.

Met vriendelijke groet,

Tjitske
ING Webcare

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: ING Bank Betaalafschriften plotseling anders georganiseerd

Ongelezen bericht door crazyme »

Aan de hand van begin en eindsaldi kun je ook snel zien of er afschriften ontbreken.

En niemand houdt u tegen om zelf een volgnummer op te schrijven bij ontvangst van de afschriften.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ING Bank Betaalafschriften plotseling anders georganiseerd

Ongelezen bericht door kweenie »

crazyme schreef:
28 sep 2018 07:05
Aan de hand van begin en eindsaldi kun je ook snel zien of er afschriften ontbreken.
Nou... Een beetje gewiekste penningmeester die de boel zou willen flessen, zorgt er in zo'n geval natuurlijk voor dat de weggesluisde bedragen even hoog zijn als de inkomsten in die periode. Dan sluiten de saldi netjes aan, maar ontbreken er toch inkomsten en uitgaven in de administratie.

Uiteraard werkt dit niet als er vanuit de bank het afschrift wordt aangegeven van wanneer het vorige afschrift was.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: ING Bank Betaalafschriften plotseling anders georganiseerd

Ongelezen bericht door crazyme »

kweenie schreef:
28 sep 2018 08:47
crazyme schreef:
28 sep 2018 07:05
Aan de hand van begin en eindsaldi kun je ook snel zien of er afschriften ontbreken.
Nou... Een beetje gewiekste penningmeester die de boel zou willen flessen, zorgt er in zo'n geval natuurlijk voor dat de weggesluisde bedragen even hoog zijn als de inkomsten in die periode. Dan sluiten de saldi netjes aan, maar ontbreken er toch inkomsten en uitgaven in de administratie.

Uiteraard werkt dit niet als er vanuit de bank het afschrift wordt aangegeven van wanneer het vorige afschrift was.
Ik hoor het al, frauderen moet je leren :mrgreen:

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: ING Bank Betaalafschriften plotseling anders georganiseerd

Ongelezen bericht door renewouters »

kweenie schreef:
28 sep 2018 08:47
crazyme schreef:
28 sep 2018 07:05
Aan de hand van begin en eindsaldi kun je ook snel zien of er afschriften ontbreken.
Nou... Een beetje gewiekste penningmeester die de boel zou willen flessen, zorgt er in zo'n geval natuurlijk voor dat de weggesluisde bedragen even hoog zijn als de inkomsten in die periode. Dan sluiten de saldi netjes aan, maar ontbreken er toch inkomsten en uitgaven in de administratie.

Uiteraard werkt dit niet als er vanuit de bank het afschrift wordt aangegeven van wanneer het vorige afschrift was.
Gezien de vraagstelling lijkt het me dat het hier niet om een VvE met honderden apparatementen en miljoenen in de reserveport gaat. Fraude loont niet echt. Ook wel typisch dat fraude plegen als eerste in je op lijkt te komen, terwijl 99,99% van de mensen gewoon eerlijk zijn.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ING Bank Betaalafschriften plotseling anders georganiseerd

Ongelezen bericht door kweenie »

Maar dat is wel een van de voornaamste redenen waarom de kascommissie de boeken moet controleren. Niet alleen als 'fraudepolitie', maar ook gewoon als bevestiging dat de administratie netjes op orde is. En natuurlijk heeft 99% van de penningmeesters niets kwaads in de zin, maar die kascommissie zal dat wel moeten kunnen bevestigen.

Gesloten