LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Flexibel Hypotheekkrediet aflossingsvrij ABNAMRO

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Flexibel Hypotheekkrediet aflossingsvrij ABNAMRO

Ongelezen bericht door kweenie »

Upjes schreef:
21 feb 2020 18:23
Ze vertelde mij dat er een nieuwe regel is dat je maar 50% van de WOZ waarde aflossingsvrij mag hebben. Dit zou de reden zijn van het afschaffen van het flexibel Hypotheekkrediet in het geheel voor iedereen?
Dat is onzin. Die regel geldt alleen voor nieuwe hypotheken. Aan bestaande hypotheken hoeft niets te veranderen.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Flexibel Hypotheekkrediet aflossingsvrij ABNAMRO

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

kweenie schreef:
24 feb 2020 11:49
Upjes schreef:
21 feb 2020 18:23
Ze vertelde mij dat er een nieuwe regel is dat je maar 50% van de WOZ waarde aflossingsvrij mag hebben. Dit zou de reden zijn van het afschaffen van het flexibel Hypotheekkrediet in het geheel voor iedereen?
Dat is onzin. Die regel geldt alleen voor nieuwe hypotheken. Aan bestaande hypotheken hoeft niets te veranderen.
Onzin, maar:
Moneyman schreef:
24 feb 2020 10:59
En een invulling die je van een bank mag verwachten.

AnjaSmit
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 feb 2020 16:35

Re: Flexibel Hypotheekkrediet aflossingsvrij ABNAMRO

Ongelezen bericht door AnjaSmit »

# upjes hoe zou u het vinden als u 10 jr voor uw pensioen een brief krijgt op maandag dat uw hele pensioen is verdampt????
Dit zijn allemaal mensen die hun toekomst hun hele planning ism de abn op de kop zien staan beetje compassie is hier wel op z’n plaats

AnjaSmit
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 feb 2020 16:35

Re: Flexibel Hypotheekkrediet aflossingsvrij ABNAMRO

Ongelezen bericht door AnjaSmit »

Sorry sorry # upjes dit was natuurlijk voor moneyman

AnjaSmit
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 feb 2020 16:35

Re: Flexibel Hypotheekkrediet aflossingsvrij ABNAMRO

Ongelezen bericht door AnjaSmit »

Er is een financieel advocaat aan het uit zoeken en er is al jurisprudentie over dat de abn teveel rente heeft gerekend over dit soort hypotheken en natuurlijk dat was de prijs voor dit product echter dit gaat over 30 jr hypotheek waar een huis borg voor staat de abn breekt nu in halverwege die tijd het zou de abn op zijn minst sieren om 15 jr teveel rente te verrekenen met een evt nieuwe hypotheek? Ik denk in sommige gevallen dat mensen misschien wel hun huis moeten verkopen door deze actie van de abn die zelf jouw toekomst en oude dag heeft helpen plannen

Lady1234
Berichten: 27072
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Flexibel Hypotheekkrediet aflossingsvrij ABNAMRO

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zou het niet logischer zijn dat u eerst eens contact opneemt met de bank om over de mogelijkheden te praten?

Moneyman
Berichten: 30001
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Flexibel Hypotheekkrediet aflossingsvrij ABNAMRO

Ongelezen bericht door Moneyman »

AnjaSmit schreef:
27 feb 2020 09:29
# upjes hoe zou u het vinden als u 10 jr voor uw pensioen een brief krijgt op maandag dat uw hele pensioen is verdampt????
Wat heeft een al dan niet verdampt pensioen met de hypotheek te maken?

AnjaSmit
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 feb 2020 16:35

Re: Flexibel Hypotheekkrediet aflossingsvrij ABNAMRO

Ongelezen bericht door AnjaSmit »

Gaat om uw reactie niet zo moeilijk toch?

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Flexibel Hypotheekkrediet aflossingsvrij ABNAMRO

Ongelezen bericht door JozJan »

Opnemen van het krediet, dat was de pensioenvoorziening denk ik.

Moneyman
Berichten: 30001
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Flexibel Hypotheekkrediet aflossingsvrij ABNAMRO

Ongelezen bericht door Moneyman »

AnjaSmit schreef:
28 feb 2020 14:21
Gaat om uw reactie niet zo moeilijk toch?
Da's nog steeds geen antwoord op de vraag.

AnjaSmit
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 feb 2020 16:35

Re: Flexibel Hypotheekkrediet aflossingsvrij ABNAMRO

Ongelezen bericht door AnjaSmit »

Natuurlijk heeft het een niets met het ander te maken maar wel om het feit dat je wereld dan op de kop staat en of dat op maandag of vrijdag gebeurd het gaat om de reactie nogmaals en het is een aanbeveling van AFM geen wet of regelgeving #empatisch vermogen

Upjes
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 feb 2020 18:06

Re: Flexibel Hypotheekkrediet aflossingsvrij ABNAMRO

Ongelezen bericht door Upjes »

@Moneyman, precies wat hier gezegd wordt. Een beetje inlevingsvermogen zou wel op zijn plaats zijn. Persoonlijke omstandigheden kunnen zodanig veranderd zijn de afgelopen jaren door gezondheidsredenen (dus geheel buiten eigen schuld), dat je blij bent dat je iedere maand nog netjes je hypotheek en krediet kunt betalen. Het zou kunnen betekenen dat door dit alles het deel hypotheek met levensverzekering veranderd moet worden, maar door de gezondheidsredenen niet meer opnieuw afgesloten kunnen worden. Dit heeft grote gevolgen voor dit moment, maar ook voor eventuele (toekomstige) nabestaanden. Denk je alles goed geregeld te hebben en dan zou door dit stukje aflossingsvrij alles op zijn kop gezet worden. Voor sommige mensen kan zo'n brief dus een ENORME impact hebben en als er dan niet gelijk antwoord gegeven kan worden vanwege het weekend veroorzaakt dat extra slapeloze nachten. Dat kunnen wij er in ieder geval niet bij hebben!

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Flexibel Hypotheekkrediet aflossingsvrij ABNAMRO

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Op maandag kan dat al niet gebeuren. Dan wordt er geen post bezorgd.

Moneyman
Berichten: 30001
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Flexibel Hypotheekkrediet aflossingsvrij ABNAMRO

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je kunt ook moeilijk verwachten dat de bank uitkient wanneer een boodschap bij jou op de mat valt. Al de persoonlijke omstandigheden zijn natuurlijk niet fijn. Maar de bank kent ze vaak uberhaupt niet, en als dat al zo is, is er in dit soort processen niet of nauwelijks rekening mee te houden.

Je kunt empatisch vermogen verwachten wat je wilt, maar vaak kom je een stuk sneller bij je oplossing als je juist in staat bent om even te rationaliseren.

van Noort
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mar 2020 11:27

Re: Flexibel Hypotheekkrediet aflossingsvrij ABNAMRO

Ongelezen bericht door van Noort »

Ook zo'n brief, erg betuttelende tekst overigens, ontvangen. FHK van kleine €23000 in 2000 afgesloten voor verbouwing. Na aflossing af en toe gebruikt omdat op spaarrekening soms te weinig stond terwijl directe uitgave toch wel handig/nuttig was.
Nu wordt limiet door hen verlaagd als ik niets doe en over 2 jaar wordt FHK gerblokkeerd voor heropnames.
Vandaag gelijk maar even ABNAMRO gebeld. Deze mevrouw gemeld dat volgens art. 7 van mijn contract ik altijd tot de limiet mag opnemen, en dat De Bank opnames mag weigeren o.m. wanneer ik niet tijdig betaal (logisch uiteraard). Maar ik betaalde altijd keurig. Dus het gerommel aan limieten is contractbreuk. Kreeg de indruk dat ze dat te ingewikkeld vond.
Dan maar vragen hoeveel zou ik nu dan kunnen lenen. Daarvoor zou ik formulier moeten invullen en opsturen. Ik uitgelegd dat ABNAMRO in mijn rekeningen kon en kan kijken en dus kan zien wat er elke maand binnenkomt en ook kan zien dat ik mijn ABNAMRO hypotheek(en) volledig heb afgelost. Dus kan ABNAMRO mij nu een indicatie geven hoeveel ik kan lenen. Dat kon niet, In wezen hebben zij al mijn financiële gegevens. M.a.w. ABNAMRO is liever lui dan moe om het huiswerk te maken.
Wat moet je met zo'n weinig klantgerichte bank?

FJCS
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jun 2020 23:14

Re: Flexibel Hypotheekkrediet aflossingsvrij ABNAMRO

Ongelezen bericht door FJCS »

Ook ik heb zo's flexibel hypotheek krediet van ABN-AMRO, als sinds 1995. Ik lees dat mensen deze brief al sinds november 2018 in de bus krijgen, ik kreeg hem deze week pas en dat was inderdaad schikken. Ik wil helemaal niet van dit krediet af, en waarom zou ik. Ik betaal alleen rente (188,00 euro per maand) en dat vind ik prima zo. Het is een hypotheek krediet van 46000 euro en mijn huis heeft een waarde van ca. 250000 euro, dus waar is de bank bang voor. Ik kan dat hele bedrag makkelijk aflossen als ik de hut ga verkopen en tot dan is het alleen maar verdienen voor de bank. Aflossen kan ik trouwens zelf ook wel. De laatste paar jaar heb ik, als ik wat geld overhad, al zo'n 10000 euro afgelost. Ik wil graag aflossen als het mij uitkomt en niet aan een maandelijks bedrag vastzitten. Daar is dit hypotheek krediet voor bedoeld.
Als de bank zo makkelijk contracten kan openbreken dan denk er sterk over al mijn bankzaken bij ABN-AMRO weg te halen

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Flexibel Hypotheekkrediet aflossingsvrij ABNAMRO

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

andere banken zijn niet veel beter...

welke momenteel beschikbare oplossing is meest passend en wat is het verschil (doorlopend en eenmalige kosten tbv oversluiten)?

FJCS
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jun 2020 23:14

Re: Flexibel Hypotheekkrediet aflossingsvrij ABNAMRO

Ongelezen bericht door FJCS »

Ik heb niet om een verandering gevraagd dus als er moet worden overgesloten naar een andere hypotheek rekening dan ga ik daar natuurlijk niet voor betalen.
Ik vind het te gek voor woorden dat een bank de voorwaarden van een, 25 jaar geleden afgesloten, hypotheek kan veranderen. Ik heb een contract met ze en daar moeten ze zich aan houden, of ze geven mij een andere hypotheek die voor mij net zo gunstig is als de hypotheek die ik nu heb en dan natuurlijk zonder kosten.

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Flexibel Hypotheekkrediet aflossingsvrij ABNAMRO

Ongelezen bericht door Cro »

FJCS schreef:
06 jul 2020 03:40
Ik heb niet om een verandering gevraagd dus als er moet worden overgesloten naar een andere hypotheek rekening dan ga ik daar natuurlijk niet voor betalen.
Ik vind het te gek voor woorden dat een bank de voorwaarden van een, 25 jaar geleden afgesloten, hypotheek kan veranderen. Ik heb een contract met ze en daar moeten ze zich aan houden, of ze geven mij een andere hypotheek die voor mij net zo gunstig is als de hypotheek die ik nu heb en dan natuurlijk zonder kosten.
Ik zou leggen: lees dat contract eens. ABN noemt vast een clausule in dat contract bij hun uitleg waarom zij menen dit zo aan te mogen / moeten pakken. Controleer of dit daadwerkelijk klopt.

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Flexibel Hypotheekkrediet aflossingsvrij ABNAMRO

Ongelezen bericht door JozJan »

Het punt is, politiek en toezichthouder (AFM) willen af van kredieten die oneindig doorlopen zonder dat ze worden afgelost. Dat is de belangrijkste reden dat dit soort aanpassingen wordt doorgevoerd. De bank zelf heeft er helemaal geen problemen mee, risico is laag en de rente-inkomsten zijn prima. Om de bank te verketteren vanwege deze aanpassing is niet terecht.

Gesloten