[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/viewtopic.php on line 176: Illegal string offset 'forum_id'
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/viewtopic.php on line 178: Illegal string offset 'forum_id'
Radar • Pinretour werkt niet: banken wijzen naar elkaar
Pagina 1 van 1

Pinretour werkt niet: banken wijzen naar elkaar

Geplaatst: 25 nov 2018 15:42
door vivianne.cleiren
Ik kocht 23 oktober een kleidingstuk bij Pieces in Leiden. Dat retourneerde ik een dag later.
Mijn geld zou ik terugkrijgen met Pinretour. Toen na 5 werkdagen nog altijd het geld niet was
teruggestort ging ik terug naar de winkel.

Tja, de winkel kon helaas niets voor mij doen.

Ik moest maar bellen met Doek Retail, het bedrijf dat de transacties voor hen regelt.
Doek Retail kon helaas ook niets voor me doen. Zij zagen dat het bedrag was afgeschreven van hun rekening.
Ik moest maar met mijn credit-bonnetje van Pieces naar mijn (RABO) bank gaan.
Op dat creditbonnetje staat overigens niet mijn naam, noch mijn bankrekeningnr.

Ik belde mijn RABO Bank. Tja die kon niets voor me doen. Want de instellingen op mijn
bankrekeningnummer waren goed, en tja … ik moest maar met Doek Retail gaan bellen.
Doek Retail bleef immers in gebreke. Nee, de bank kon niet voor mij als klant contact leggen met Doek Retaill,
dat moest ik maar zelf doen. Ik moest maar met een bewijs komen dat Doek Retail het bedrag op mijn rekening had gestort.


Doek Retail weer gebeld: nee, doe konden geen betalingsbewijs geven. Iets met privacy enzo.
Ondertussen wacht ik vanaf 25 oktober op mijn geld.


Hoe is dit mogelijk? En wie is hier aanspreekbaar en aansprakelijk?


Een voorheen-Pieces klant., Vivianne

Re: Pinretour werkt niet: banken wijzen naar elkaar

Geplaatst: 25 nov 2018 22:17
door crazyme
Bij retourpinnen komt een kwitantie uit de pinautomaat.

Dat is uw bewijs.

Re: Pinretour werkt niet: banken wijzen naar elkaar

Geplaatst: 25 nov 2018 22:20
door Lady1234
Ik zou maar naar die winkel terug gaan en daar opheldering eisen.

Re: Pinretour werkt niet: banken wijzen naar elkaar

Geplaatst: 26 nov 2018 09:54
door Ivo.w
De winkel is aan u het bedrag verschuldigd. Waar het terugbetalen fout is gegaan, is niet uw probleem maar het probleem van de winkel. De winkel is bij retourpinnen immers de opdrachtgever van de betaling.

Re: Pinretour werkt niet: banken wijzen naar elkaar

Geplaatst: 26 nov 2018 11:33
door crazyme
Ivo.w schreef:
26 nov 2018 09:54
De winkel is aan u het bedrag verschuldigd. Waar het terugbetalen fout is gegaan, is niet uw probleem maar het probleem van de winkel. De winkel is bij retourpinnen immers de opdrachtgever van de betaling.
Net als met contant terugbetalen is er geen sluitend bewijs. De klant kan altijd op een later tijdstip stellen dat de winkel niet heeft terugbetaald. Maar wanneer de administratie in de winkel sluitend is gaan ze echt niet nog een keer terugbetalen. Is er niet terugbetaald dan moet je naar de betaalprovider.

Re: Pinretour werkt niet: banken wijzen naar elkaar

Geplaatst: 26 nov 2018 11:40
door 16again
crazyme schreef:
26 nov 2018 11:33
Net als met contant terugbetalen is er geen sluitend bewijs. De klant kan altijd op een later tijdstip stellen dat de winkel niet heeft terugbetaald. Maar wanneer de administratie in de winkel sluitend is gaan ze echt niet nog een keer terugbetalen. Is er niet terugbetaald dan moet je naar de betaalprovider.
De klant heeft geen overeenkomst met die betaalprovider. Waarom neemt de winkel geen contact op met die door hun zelf gekozen betaalprovider?

Re: Pinretour werkt niet: banken wijzen naar elkaar

Geplaatst: 26 nov 2018 13:11
door Cornelis7
Zo werkt retourpinnen https://www.pin.nl/ondernemer/retourpin ... n-werkt-3/:
<...>
Geeft uw klant desondanks aan dat hij het retourbedrag niet heeft ontvangen op de bankrekening die hoort bij de IBAN van de retourpintransactie? Ga dan in uw eigen administratie of in het journaal van uw betaalautomaat na of het retourbedrag door uw bank is verrekend met uw pinomzet. Het bestaan van de ondertekende retourpinbon én de verrekening met uw pinomzet zijn het bewijs dat het geld onderweg is. Uw klant kan een onderzoek laten instellen bij de bank die hoort bij de betaalpas waarmee de retourpintransactie is uitgevoerd. Vraag uw klant om de retourpinbon te tonen aan de bank.
<...>

Je zal dus bij je eigen RABO bank moeten klagen.
Dit systeem is dus gunstig voor de winkelier en slecht voor de klant.

Re: Pinretour werkt niet: banken wijzen naar elkaar

Geplaatst: 26 nov 2018 13:21
door Moneyman
Mooi verhaal. Er gaat iets fout tussen de winkelier en de bank, en de klant mag het met de bank gaan uitzoeken.

Re: Pinretour werkt niet: banken wijzen naar elkaar

Geplaatst: 26 nov 2018 14:25
door crazyme
Moneyman schreef:
26 nov 2018 13:21
Mooi verhaal. Er gaat iets fout tussen de winkelier en de bank, en de klant mag het met de bank gaan uitzoeken.
Wanneer de klant een pinbon heeft en de ondernemer geen geld, dan gaat de klant toch ook niets uitzoeken ?

Re: Pinretour werkt niet: banken wijzen naar elkaar

Geplaatst: 26 nov 2018 14:29
door Moneyman
Fair point.

Re: Pinretour werkt niet: banken wijzen naar elkaar

Geplaatst: 26 nov 2018 14:45
door Cornelis7
Moneyman schreef:
26 nov 2018 13:21
Mooi verhaal. Er gaat iets fout tussen de winkelier en de bank, en de klant mag het met de bank gaan uitzoeken.
Zo is dat dus officieel geregeld. Maar moet je dat accepteren als klant, of is daar nog wat aan te doen? Ik zou zeggen dat ik contanten terug wil of een overschrijving naar mijn bankrekening.

Re: Pinretour werkt niet: banken wijzen naar elkaar

Geplaatst: 26 nov 2018 14:55
door Lady1234
Komt meestal alleen voor als iemand de betaling ook gepind heeft.

Re: Pinretour werkt niet: banken wijzen naar elkaar

Geplaatst: 26 nov 2018 14:59
door sylvesterb
Lady1234 schreef:
26 nov 2018 14:55
Komt meestal alleen voor als iemand de betaling ook gepind heeft.
Je kunt enkel retour pinnen op basis van een eerdere pin transactie, zou veel te fraude gevoelig zijn.

Re: Pinretour werkt niet: banken wijzen naar elkaar

Geplaatst: 26 nov 2018 20:21
door crazyme
Cornelis7 schreef:
26 nov 2018 14:45
Moneyman schreef:
26 nov 2018 13:21
Mooi verhaal. Er gaat iets fout tussen de winkelier en de bank, en de klant mag het met de bank gaan uitzoeken.
Zo is dat dus officieel geregeld. Maar moet je dat accepteren als klant, of is daar nog wat aan te doen? Ik zou zeggen dat ik contanten terug wil of een overschrijving naar mijn bankrekening.
De kans is groter dat ts niet meer weet op welke bankrekening het geld is bijgeschreven (welke pas bij creditering is aangeboden) dan dat er door een storing iets mis is gegaan.

Kans is ook aanwezig dat er beslag ligt op de rekening.

Maar ok, techniek is niet onfeilbaar natuurlijk.