LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] New10 wil pas mijn 06-nummer verwijderen als ik eerst kopie ID-bewijs stuur

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
catelijne.bakker
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 apr 2019 10:53

New10 wil pas mijn 06-nummer verwijderen als ik eerst kopie ID-bewijs stuur

Ongelezen bericht door catelijne.bakker »

Vorige week ben ik op de site beland van New10 om een bedrijfslening aan te vragen voor het bedrijf waar ik werk.
Stap 1 was mijn emailadres in te vullen, stap 2 mijn 06 om een code te aan te vragen. Dit moest omdat je anders niet verder
de aanvraag kon invullen. Geen probleem verder, ingevuld en keurig ontvangen dus kon verder met de aanvraag.
Om verder te kunnen moest ik gegeven invullen van de jaarrekening en die had ik niet bij de hand dus de aanvraag zou ik
later voltooien.

Maar nu ben ik al 2x gebeld op mijn 06 door New10 en ik heb gemeld dat ik daar niet van gediend ben en dat zij mij
niet meer moeten bellen. Dat konden ze niet beloven omdat ik mijn 06 nummer heb gegeven. Ik ben niet van gister en weet heus wel dat als ik mijn 06 invul dat de kans groot is dat ik gebeld ga worden. Maar als ik dan vraag of ze mijn 06 uit hun systeem willen halen toen kreeg ik een heeeeel moeilijk verhaal dat dat niet zomaar kan en dat dat schriftelijk moet met een ID bewijs.
Het enigste wat ze hebben is mijn email en 06. Maar nu moet ik ook mijn ID opsturen en dan pas kunnen ze mijn gegevens verwijderen? Ik vraag mij af of dat normaal is?
Laatst gewijzigd door Radar op 18 apr 2019 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: New10 wil pas mijn 06-nummer verwijderen als ik eerst kopie ID-bewijs stuur

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar wilt u dan nu geen lening meer aanvragen?

Geen ID opsturen natuurlijk.

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: New10 wil pas mijn 06-nummer verwijderen als ik eerst kopie ID-bewijs stuur

Ongelezen bericht door criticus2 »

volgens mij is dat niet normaal.
Wellicht even info vragen bij de privacy waakhond hierover.
De gegevens zijn vrijwillig gegeven, als het kader waarvoor dat gegeven is niet meer van toepassing is zijn zij volgens mij verplicht het te verwijderen, en dan zonder allerlei extra en bezwarende handelingen te moeten doen. Daar vind ik kopie van ID in moeten sturen namelijk wel onder vallen.

Eres
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

Re: New10 wil pas mijn 06-nummer verwijderen als ik eerst kopie ID-bewijs stuur

Ongelezen bericht door Eres »

Of het normaal is , van de banken kan je van alles verwachten.
Ik zou een schriftelijke klacht indienen bij New10, minimaal per e mail of hun onlineformulier, ga er vanuit dat ze niet reageren.
Dan bij de ABN AMRO daar is het toch een onderdeel van en bij weer geen reactie, dit alles bij de Ned Bank als overkoepelend orgaan melden.
Maar beslist niet zonder meer id gegevens verstreken.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: New10 wil pas mijn 06-nummer verwijderen als ik eerst kopie ID-bewijs stuur

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Heeft u volledig vertrouwen in de ABN-Amrobank ...
dan kunt u een ABN-Amro-dochter ook vertrouwen!

https://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/prod ... new10.html

(Dit is overigens wèl een forum voor consumenten).

catelijne.bakker
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 apr 2019 10:53

Re: New10 wil pas mijn 06-nummer verwijderen als ik eerst kopie ID-bewijs stuur

Ongelezen bericht door catelijne.bakker »

Klopt dat dit een forum voor consumenten is maar ik als persoon word nu lastig gevallen en dit is een gevalletje persoonsgegevens.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: New10 wil pas mijn 06-nummer verwijderen als ik eerst kopie ID-bewijs stuur

Ongelezen bericht door berndv »

van de site van new10:
Je kunt een klacht indienen door te bellen met 020 – 262 18 00, door een live chat te starten op onze website, of door e-mail te sturen naar [email protected]. Zorg dat in je mail in ieder geval deze informatie staat:
Je naam en adres
een beschrijving van de situatie waarin de klacht is ontstaan
en waarom of waarmee je ontevreden bent.
Binnen een werkdag nemen we contact met je op.
aangeven dat u hier van gediend bent, aangeven dat je eventuele stappen gaat ondernemen richting de autoriteit persoonsgegevens en eventueel bij de Nederlandse Bank. Een organisatie mag niet zomaar zondermeer vragen om uw ID-Bewijs, daarbij komt, waar willen ze die mee vergelijken als u alleen uw e-mail en telefoonnummer heeft gegeven.

Overigens zou u, als uw privacy u veel waard is, wellicht beter op fora een alias aan kunnen nemen :wink:

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: New10 wil pas mijn 06-nummer verwijderen als ik eerst kopie ID-bewijs stuur

Ongelezen bericht door Costnix »

De ongewenste telefoontjes kunt u kwijt raken door het nummer te blokkeren op u toestel.
Bent u één ergernis kwijt.

catelijne.bakker
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 apr 2019 10:53

Re: New10 wil pas mijn 06-nummer verwijderen als ik eerst kopie ID-bewijs stuur

Ongelezen bericht door catelijne.bakker »

Scherp van u :) Maar ik heb niks te verbergen.
Wat ik al zei, als je je 06 invult dan kan je erop wacht dat je gebeld wordt. Geen punt ook.
Maar als ik dan netjes vraag om mijn gegeven te verwijderen kan het niet en moet ik mijn ID overleggen.
En wat u zegt, aan mijn ID kunnen ze niet mijn 06 en email vergelijken.
Ik had een klacht ingediend maar ik kreeg terug dat ik mijn ID moest overleggen. Ik zal nogmaals de klacht indienden
en dat ik eventueel stappen ga ondernemen. Eens kijken wat er gebeurd!

Dat is idd ook een optie Costnix, maar als ze weer bellen wil ik best weer even melden wat ik ervan vind.
Ik word gebeld dus het kost mij niks ;)

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: New10 wil pas mijn 06-nummer verwijderen als ik eerst kopie ID-bewijs stuur

Ongelezen bericht door Lady1234 »

catelijne.bakker schreef:
18 apr 2019 12:59
Klopt dat dit een forum voor consumenten is maar ik als persoon word nu lastig gevallen en dit is een gevalletje persoonsgegevens.
Maar u wilt als bedrijf een lening aanvragen en u vermeldt een mailadres en een telefoonnummer. Toch niet zo raar dat zij dat nummer bellen?

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: New10 wil pas mijn 06-nummer verwijderen als ik eerst kopie ID-bewijs stuur

Ongelezen bericht door criticus2 »

dat is wel raar wanneer die telefoontjes wellicht niets met de aanvraag te maken hebben (geeft TS niet aan) , of wanneer bij eerste telefoontje al aangegeven is dat het niet meer hoeft (het is een aanname van mij dat dat gedaan is, aangezien dit topic anders overbodig zou zijn) .

catelijne.bakker
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 apr 2019 10:53

Re: New10 wil pas mijn 06-nummer verwijderen als ik eerst kopie ID-bewijs stuur

Ongelezen bericht door catelijne.bakker »

Het is zeker niet raar dat ze bellen. Maar het is niet meer nodig en dat had ik bij het eerste gesprek al aangegeven.
Enkele dagen later belde zij mij weer. Toen aangegeven dat ik al heb gezegd dat het niet meer nodig is en dat mijn gegevens uit het systeem gehaald kunnen worden. En dat is alleen mogelijk door een ID toe te sturen.
Dat is de reden van dit topic; Is het normaal dat je je ID moet toesturen om gegevens te verwijderen.
Mag een bedrijf dat vragen?

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: New10 wil pas mijn 06-nummer verwijderen als ik eerst kopie ID-bewijs stuur

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Vragen mag, maar u hoeft het niet te doen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: New10 wil pas mijn 06-nummer verwijderen als ik eerst kopie ID-bewijs stuur

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Zij verspillen zo tijd en geld en nu zult U zeker geen lening daar afsluiten en vele andere die hier meelezen ook nooit meer.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: New10 wil pas mijn 06-nummer verwijderen als ik eerst kopie ID-bewijs stuur

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

In principe mag een bedrijf vragen om een kopie ID, hoewel men dan wel natuurlijk zorgvuldig om moet gaan met die kopie. Je zou voor de grap eens kunnen informeren welke beveiligingsmaatregelen men daarbij neemt, want ook dat is deel van je inzagerecht (informatierecht).

Natuurlijk is het altijd verstandig om op zo'n kopie je foto en BurgerServiceNummer door te strepen en over de kopie de naam te schrijven van het bedrijf waar je deze heen stuurt. Dat voorkomt identiteitsfraude en beperkt de impact van datalekken.

catelijne.bakker
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 apr 2019 10:53

Re: New10 wil pas mijn 06-nummer verwijderen als ik eerst kopie ID-bewijs stuur

Ongelezen bericht door catelijne.bakker »

Na aanleiding van mijn mail waarin ik wederom heb gezegd wat ik ervan vond + dat ik de klacht door ging zetten naar NB, privacy waakhond en de ABN, kreeg ik een email terug dat ze mijn gegevens er uit gingen halen!
Jammer dat het dus met dreigen moet maar het is nu geregeld.
Dank iedereen voor het meedenken en de reacties!

Gesloten