Pagina 1 van 2

ABN AMRO stopt met betalen met je telefoon.

Geplaatst: 23 nov 2019 09:56
door Ron 1961
Gisteren ontving ik in mijn bankmail van de ABN Amro een bericht dat zij m.i.v. 31 januari gaan stoppen met de ondersteuning van hun z.g. wallet. Deze wallet is nodig om met je digitale betaalpas in je telefoon af te rekenen aan de pin-automaat. Als alternatief wordt er aangeboden om een wearable aan te schaffen bij 1 van hun samenwerkende bedrijven. Op zich zou je zeggen is daar niets mis mee, echter... de aangeboden mogelijkheden sluiten niet aan bij de wensen. Ik kan een Garmin horloge aanschaffen, of een ring, of een polsbandje. Alles tegen niet mis te verstane prijzen. Ik krijg wel een korting van 25 euro, maar ik ben al in het bezit van een smartwatch van Samsung en deze ondersteund ook NFC. Ik begrijp niet dat ABN Amro zich in eerste instantie inlaat met de "ondergeschikte" op de android markt, en de grootste speler niet meeneemt in hun nieuwe beleid. Ik wordt nu dus verplicht om een smartwatch van een merk te kopen dat mij niet zint, of een knoepert van een ring of een onmogelijk lelijke polsband. Ik snap er dus werkelijk niets van dat de grootste speler op de smartwatch-markt helemaal buiten spel staat.

Tweede punt is dat ik met mijn wallet de keuze heb tussen mijn rekeningen met bijbehorende digitale pinpas. In de nieuwe situatie zou ik dus 2 nieuwe wearables aan moeten schaffen. Eén per rekening, en daardoor worden de kosten nog eens verhoogd.

De reden waarom ABN Amro hiermee stopt is dat slechts 5% van de rekeninghouders gebruik maakt van deze dienst. De vraag aan ABN Amro van mij anderhalf jaar geleden m.b.t. ondersteuning van de Samsung smartwatches kreeg ik als antwoord dat er aan gewerkt werd. Inmiddels anderhalf jaar later wordt ik voor een voldongen feit gesteld en ben ik verplicht extra kosten te maken (dubbel) om gebruik te kunnen blijven maken van de ze super makkelijke manier van betalen. Tenslotte heb je (bijna) altijd je telefoon en horloge bij je.

Ik hoor graag wie er nog meer tegen problemen of ongenoegens aanloopt door deze wijziging en beeindiging van de wallet door ABNAmro. Zojuist heb ik nog contact gehad met ABNAmro, en zij kunnen mij geen sluitend antwoord geven.

Re: ABN AMRO stopt met betalen met je telefoon.

Geplaatst: 23 nov 2019 12:35
door Lady1234
Dan maar weer uw pinpas bij uw telefoon bewaren en die gebruiken.

Ik lees dat de update Android 10 het systeem niet ondersteunt.

Re: ABN AMRO stopt met betalen met je telefoon.

Geplaatst: 23 nov 2019 12:45
door kweenie
Ik heb het ook gelezen. Ik begrijp het ook niet, want volgens mij is het bij veel mensen nog niet echt bekend. Ook zijn er nog best veel mensen die nu nog een telefoon zonder NFC hebben, maar die binnen afzienbare tijd wel weer een nieuwe telefoon zullen aanschaffen. Er lijkt mij dus nog een behoorlijke groeipotentie. Ik vraag mij ook af hoeveel de kosten per jaar zouden zijn en hoe die zich verhouden tot de kosten die al gemaakt zijn. Ik zou het nog een of twee jaar aankijken en als het dan echt niet aanslaat kun je alsnog de stekker er uit trekken.

Maar ik zit ook bij een andere bank, dus ik heb weinig recht van spreken. Mijn bank houdt het mobiel betalen (voorlopig) wel gewoon aan. Gelukkig maar, want als dat eenmaal 'in je systeem zit', dan is het een erg gemakkelijk systeem. Maar je gaat het pas zien als je het doorhebt.

Re: ABN AMRO stopt met betalen met je telefoon.

Geplaatst: 23 nov 2019 13:37
door sylvesterb
Ron 1961 schreef:
23 nov 2019 09:56
Inmiddels anderhalf jaar later wordt ik voor een voldongen feit gesteld en ben ik verplicht extra kosten te maken (dubbel) om gebruik te kunnen blijven maken van de ze super makkelijke manier van betalen. Tenslotte heb je (bijna) altijd je telefoon en horloge bij je.
De kosten die u maakt zijn uw eigen keuze, u wordt nergens toe verplicht, immers kunt u gewoon uw pinpas met NFC gebruiken. Het is jammer dat de ABN AMRO deze nieuwe techniek stopt, maar de kosten zullen wel niet opwegen tegen het aantal klanten wat het gebruikt.

Re: ABN AMRO stopt met betalen met je telefoon.

Geplaatst: 23 nov 2019 16:23
door renewouters
Ik snap het wel. Er komen algemene systemen (denk aan Google Pay, Samsung Pay) voor Android. Dus waarom zou je als relatief kleine bank zelf iets ontwikkelen en onderhouden. Gewoon hetzelfde model invoeren wat ze al met Apple Pay hebben gedaan, maar dan voor Android is veel efficiënter. Met pinpassen hebben ze nooit anders gedaan: die zijn immers ontwikkeld door derden en ingevoerd door de banken. Waarom zou je het andere betaalsystemen wel zelf willen doen?

Re: ABN AMRO stopt met betalen met je telefoon.

Geplaatst: 23 nov 2019 17:12
door Arizonakid
Apple Watch kopen, klaar.

Re: ABN AMRO stopt met betalen met je telefoon.

Geplaatst: 23 nov 2019 17:47
door kweenie
renewouters schreef:
23 nov 2019 16:23
Waarom zou je het andere betaalsystemen wel zelf willen doen?
Omdat een ander systeem nog niet beschikbaar is. Of omdat dit er mogelijk toe kan leiden dat het betalingsverkeer helemaal buiten 'jouw' bank om gaat lopen.

Re: ABN AMRO stopt met betalen met je telefoon.

Geplaatst: 24 nov 2019 22:31
door kweenie
MichielFRL schreef:
24 nov 2019 19:24
Na verwachting komt op korte termijn Google Pay uit en dan wil je geen gebruik meer maken van de brakke ABN AMRO wallet.
Je kunt het ook andersom zien. Waarom zou je de 'omweg' via Google pay gebruiken als je het ook rechtstreeks kunt doen? Ik denk dat een hoop mensen toch wel wat weerstand voelen als ze nog met informatie met Google zouden moeten delen.

(Is Google pay trouwens niet al gewoon te gebruiken via een koppeling met een PayPal account?)

Re: ABN AMRO stopt met betalen met je telefoon.

Geplaatst: 26 nov 2019 11:43
door ABN AMRO
Beste Ron 1961,

Het is begrijpelijk dat je baalt nu we stoppen met onze Wallet app. Helaas blijft het gebruik van Wallet op Android toestellen al lange tijd achter. Het speelt ook een rol dat er veel gedaan moet worden om de app mee te laten gaan met de tijd en de veiligheid te waarborgen. Dit in combinatie met het lage aantal gebruikers heeft er daarom toch toe geleid dat we stoppen met Wallet.

Uiteraard ben je vrij om te kiezen voor het gebruik van een Wearable, hoewel ik snap dat je liever ondersteuning ziet van je Samsung Smartwatch. Dat er eerder is toegezegd dat daar aan wordt gewerkt vind ik jammer. Er zijn namelijk vooralsnog geen plannen om Samsung Smartwatches te ondersteunen.

Wel blijven we de markt op dit gebied volgen. Zowel voor de ondersteuning van smartwatches als het geval dat Google op den duur Contactloos Betalen via Google Pay in Nederland zou gaan bieden.

Met vriendelijke groet,

Elvira
ABN AMRO Webcare

Re: ABN AMRO stopt met betalen met je telefoon.

Geplaatst: 26 nov 2019 12:57
door Revoked
Elvira bestaat niet, maar dat terzijde.
ABN stopt met de Wallet omdat Android 10 geen IMEI mee uitzendt in de NTFS. Veiligheid voorop. Je kunt dus met een emulator ApplePay gebruiken, al zal dat weinig praktisch zijn zonder account.

Re: ABN AMRO stopt met betalen met je telefoon.

Geplaatst: 16 dec 2019 09:39
door Bertold
..slechts 5% van de Android bezitters werkt met deze dienst..
Uitgaande van pak beet een miljoen particuliere klanten en een marktaandeel van Android van 60-70% praten we dus over tienduizenden klanten van ABNAMRO die ze in de kou laten staan.
En dat terwijl ze juist reclame maken voor betalen met je iPhone.
Het zal wel aan mij liggen maar ik begrijp dat niet, ik vind het arrogant en als Android smartphone bezitter voel ik me niet meer erg welkom bij deze bank.
Ik verbaas me erover dat er zo weinig reacties zijn maar dat zal wel komen omdat men het alternatief in de vorm van een sleutelhanger, sticker of, met de nodige bijbetaling, een andere wearable wel acceptabel vindt.
Dat geld niet voor mij, temeer omdat ik meerdere rekeningen heb die ik met de Wallet simpel kan/kon kiezen.
Ik lees iets over de technische achtergrond van het probleem en over alternatieven maar andere banken hebben blijkbaar wel een oplossing.
Mijn alternatief is om te gaan shoppen bij ander banken die wel een Android mobiel betalen ondersteunen. Dan kan ik gelijk de overstapservice eens uitproberen.

Re: ABN AMRO stopt met betalen met je telefoon.

Geplaatst: 16 dec 2019 09:58
door renewouters
kweenie schreef:
23 nov 2019 17:47
renewouters schreef:
23 nov 2019 16:23
Waarom zou je het andere betaalsystemen wel zelf willen doen?
Omdat een ander systeem nog niet beschikbaar is. Of omdat dit er mogelijk toe kan leiden dat het betalingsverkeer helemaal buiten 'jouw' bank om gaat lopen.
Nee hoor. Andere systemen bestaan en zijn gewoon geintegreerd met de banksystemen.

Re: ABN AMRO stopt met betalen met je telefoon.

Geplaatst: 16 dec 2019 13:11
door kweenie
renewouters schreef:
16 dec 2019 09:58
kweenie schreef:
23 nov 2019 17:47
renewouters schreef:
23 nov 2019 16:23
Waarom zou je het andere betaalsystemen wel zelf willen doen?
Omdat een ander systeem nog niet beschikbaar is. Of omdat dit er mogelijk toe kan leiden dat het betalingsverkeer helemaal buiten 'jouw' bank om gaat lopen.
Nee hoor. Andere systemen bestaan en zijn gewoon geintegreerd met de banksystemen.
Ten tijde van de introductie binnen Nederland van betalen met de telefoon waren bv. Google en Apple niet binnen Nederland actief en dit ook niet van plan op korte termijn te doen. Het was dus niet beschikbaar en 'moest' wel zelf worden ontwikkeld.

Momenteel zitten Google en Apple (e.a.) wel te azen op Nederlandse klanten, maar vooral ook zien zij op termijn wel brood in de hele consumentenmarkt voor betalingsverkeer. Die in tegenstelling tot bijvoorbeeld de aanbieders van de techniek voor bijvoorbeeld pinbetalingen. Die zich aan te sluiten bij bijvoorbeeld Google pay, trek je dus een Troyaans paard naar binnen.

Re: ABN AMRO stopt met betalen met je telefoon.

Geplaatst: 10 apr 2020 16:22
door A.Online
Helemaal mee eens.

Als reden voor het stoppen met de Android wallet voert ABN AMRO het volgende aan: "De reden dat wij de ondersteuning hiervoor staken is het feit dat er relatief gezien erg weinig klanten gebruik van maakten. Hier tegenover stonden de hoge kosten die het onderhoud van deze app met zich mee brachten."

Maar natuurlijk, geef je klanten maar de schuld! Een typisch voorbeeld van het arrogante gedrag van een Nederlandse bank waar we al jaren mee geconfronteerd worden. In plaats van zelf verantwoordelijkheid te nemen en daadwerkelijk gevolg te geven aan mooie beloftes zoals "de klant eerst" en "focus op onze core business" zoals door diverse voormannen van deze bank uitgesproken na de financiële crisis, blijkt hieruit maar weer eens al te nadrukkelijk dat deze bank niets geleerd heeft.

De reden dat er maar zo weinig Android gebruikers gebruik maakten van de wallet ligt aan ABN AMRO zelf. Men heeft er nooit serieus werk van gemaakt. Veel klanten wisten niet eens dat de wallet bestond. Draai er dan niet omheen en wees eerlijk in plaats van de klant de schuld te geven. Zeg gewoon dat je het niet goed hebt aangepakt als bank en dat je voor Android gebruikers naar andere mogelijkheden in de markt wil kijken. Het zou in dat geval wel chique zijn geweest als men zolang de eigen wallet nog operationeel had gehouden. Zelfs dat was kennelijk te veel gevraagd.

Ook de alternatieven die de bank voor de wallet biedt, diverse wearables, kan je toch niet serieus nemen. Ik heb helemaal geen behoefte aan een horloge of ring waarmee ik kan betalen, laat staan eentje waarvoor ik moet betalen. Daar heb ik nu juist een retedure telefoon die nog net geen koffie kan zetten, voor.

Nu de bank z'n eigen wallet de nek heeft omgedraaid zou het inderdaad logisch zijn als de bank aanhaakt bij bijv. Google Pay zoals men nu ook doet met Apple Pay. Apple Pay wordt volop door de bank gepromoot. Of dat men zaken gaat doen met bijv. Samsung. Aan het marktaandeel van Android (Google) in Nederland kan het niet liggen; die is namelijk vele malen groter dan van iOS (Apple): 63% vs 37%.

De tijd dat een bank nog kon pochen over hoe belangrijk en onderscheidend hij is, ligt ver achter ons. Bankdiensten zijn tegenwoordig een commodity; elke bank biedt in essentie dezelfde producten en diensten aan. Het is nu echt de de hoogste tijd dat de ABN AMRO zijn klanten serieus neemt. Niet alleen in woorden, maar vooral in daden!

Re: ABN AMRO stopt met betalen met je telefoon.

Geplaatst: 10 apr 2020 21:33
door Lady1234
Gelukkig. Bent u niet verplicht gebruik te maken van die bank, als u dat niet wenst.

Re: ABN AMRO stopt met betalen met je telefoon.

Geplaatst: 10 apr 2020 21:37
door Moneyman
A.Online schreef:
10 apr 2020 16:22
Helemaal mee eens.

Als reden voor het stoppen met de Android wallet voert ABN AMRO het volgende aan: "De reden dat wij de ondersteuning hiervoor staken is het feit dat er relatief gezien erg weinig klanten gebruik van maakten. Hier tegenover stonden de hoge kosten die het onderhoud van deze app met zich mee brachten."

Maar natuurlijk, geef je klanten maar de schuld! Een typisch voorbeeld van het arrogante gedrag van een Nederlandse bank waar we al jaren mee geconfronteerd worden. In plaats van zelf verantwoordelijkheid te nemen en daadwerkelijk gevolg te geven aan mooie beloftes zoals "de klant eerst" en "focus op onze core business" zoals door diverse voormannen van deze bank uitgesproken na de financiële crisis, blijkt hieruit maar weer eens al te nadrukkelijk dat deze bank niets geleerd heeft.

De reden dat er maar zo weinig Android gebruikers gebruik maakten van de wallet ligt aan ABN AMRO zelf. Men heeft er nooit serieus werk van gemaakt. Veel klanten wisten niet eens dat de wallet bestond. Draai er dan niet omheen en wees eerlijk in plaats van de klant de schuld te geven. Zeg gewoon dat je het niet goed hebt aangepakt als bank en dat je voor Android gebruikers naar andere mogelijkheden in de markt wil kijken. Het zou in dat geval wel chique zijn geweest als men zolang de eigen wallet nog operationeel had gehouden. Zelfs dat was kennelijk te veel gevraagd.
Wat een zure reactie. En dat terwijl je zelf de enige bent die over de schuldvraag praat - ABN heeft het daar überhaupt niet over, ook niet impliciet.

Ik wens je veel succes met het zoeken naar een bank die een dergelijke basale kosten/batenafweging niet maakt... :mrgreen:

Re: ABN AMRO stopt met betalen met je telefoon.

Geplaatst: 10 apr 2020 22:23
door Revoked
Blijft natuurlijk vreemd dat bedrijven het altijd maar over de Appelmoes hebben terwijl 85% van de smartfoons op Android draait.
Iemand die ik ken heeft zelfs de ideale auto nìet gekocht, omdat het ding alleen met Appeltjes wilden communiceren.
De ABN deed iig wel een poging, maar vergat dat het leeuwendeel van de gebruikte Androids nog helemaal geen NTFS functie had. En dan klagen dat er (te) weinig gebruikers zouden zijn....is wel een beetje dom.

Re: ABN AMRO stopt met betalen met je telefoon.

Geplaatst: 10 apr 2020 22:45
door Moneyman
Ik lees geen klacht, ik lees een conclusie.

Re: ABN AMRO stopt met betalen met je telefoon.

Geplaatst: 11 apr 2020 00:36
door Justmeagain
[/quote]
De ABN deed iig wel een poging, maar vergat dat het leeuwendeel van de gebruikte Androids nog helemaal geen NTFS functie had. En dan klagen dat er (te) weinig gebruikers zouden zijn....is wel een beetje dom.
[/quote]

NTFS is een systeem voor je harde schijven of USB stick in te formatteren.
U doelt vast op NFC de near bfield chip.

Re: ABN AMRO stopt met betalen met je telefoon.

Geplaatst: 11 apr 2020 00:40
door rvjapio
@kweenie ga lekker bij de bank werken..