LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 65 jaar geworden? Geen feestje bij ABN AMRO

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 65 jaar geworden? Geen feestje bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door kweenie »

En kwam dat zomaar uit de lucht vallen of was dat bij aanvang ook zo afgesproken?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: 65 jaar geworden? Geen feestje bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door sjohie »

Moneyman schreef:
07 jan 2020 20:48
john46 schreef:
07 jan 2020 16:20
... deze financiele despoot...
...voel mij wel een tweederangs relatie...
... dat ik al 20 jaar de mond van de CEO hebt mede gevoed...
Nou nou. Is het zo erg?
john46 schreef:
07 jan 2020 16:20
dwangkreditering
Hoezo, "dwangkrediterig"? Je wordt toch niet gedwongen een krediet te nemen? In tegendeel...
De tendens is inderdaad overduidelijk..

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: 65 jaar geworden? Geen feestje bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door Theotrucker »

@kweenie, dit was niet afgesproken, maar vanaf mijn pensionering kwamen er brieven, mails en nieuwsbrieven over. Ondertussen was ik al begonnen met jaarlijks 10% af te lossen en mijn rentepercentage is inmiddels verlaagd tot minder dan de helft van zes jaar geleden. Ik betaal nu minder dan een vierde. In de komende jaren vallen er lijfrenteverzekeringen vrij waar ik de rest van wil betalen. Maar daar zijn destijds geen afspraken over gemaakt. Vanaf mijn pensioen kwamen er telefoontjes bij waarbij ook gezegd is dat ik meer dan 10% mag aflossen.

Lady1234
Berichten: 26912
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 65 jaar geworden? Geen feestje bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Houd er wel rekening mee dat u van die vrijvallende lijfrente een uitkering aan moet kopen. In één keer uitkopen, kost een flink bedrag aan belasting.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: 65 jaar geworden? Geen feestje bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Gefeliciteerd met het behalen van 65 jarige leeftijd, een flinke mijlpaal. Ik moet het nog zien te worden maar daar heb ik de Amro niet voor nodig.
Banken willen nu eenmaal zo weinig mogelijk risico maar de leeftijdsverwachtingen stijgen wel, dus je mag wel langer doorwerken tot 67 jaar en 4 maanden maar een krediet stopt bij 65 jaar.

Mijn krediet is al veel eerder gestopt omdat ik in het buitenland woon, oei...oei wat een risico zeg. Nou dat is ook niet het werkelijke probleem, het monitoren kost de bank teveel geld dus de kraan maar dicht ...ze verdienen er te weinig aan.

Ze (Amro) beëindigd mijn rekening (2019) en ik moet een andere Nld. bank zoeken en rekening openen, om daarvan mijn geld te laten incasseren door de de Amro.
Feestjes bij de ABNAMRO vergeet het maar!

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: 65 jaar geworden? Geen feestje bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Obelix1 schreef:
08 jan 2020 11:03
Gefeliciteerd met het behalen van 65 jarige leeftijd, een flinke mijlpaal.
De leeftijd staat helemaal los van de wijziging, wat ook blijkt uit het feit dat TS pas over enkele maanden 65 jaar wordt. Op de ABN website staat gewoon netjes uitgelegd hoe de nieuwe voorwaarden in zijn werking gaan.

https://www.abnamro.nl/nl/prive/lenen/l ... arden.html

Het vreemde is dat TS schijinbaar geen probleem heeft met de Fortis bank, die dezelfde beweegredenen heeft als de ABN AMRO. De leeftijd heeft niets te maken met het stopzetten van het persoonlijke krediet.

Lady1234
Berichten: 26912
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 65 jaar geworden? Geen feestje bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het krediet wordt niet stopgezet, maar wordt langzaam afgebouwd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 65 jaar geworden? Geen feestje bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door kweenie »

Theotrucker schreef:
08 jan 2020 10:11
@kweenie, dit was niet afgesproken, maar vanaf mijn pensionering kwamen er brieven, mails en nieuwsbrieven over. Ondertussen was ik al begonnen met jaarlijks 10% af te lossen en mijn rentepercentage is inmiddels verlaagd tot minder dan de helft van zes jaar geleden. Ik betaal nu minder dan een vierde. In de komende jaren vallen er lijfrenteverzekeringen vrij waar ik de rest van wil betalen. Maar daar zijn destijds geen afspraken over gemaakt. Vanaf mijn pensioen kwamen er telefoontjes bij waarbij ook gezegd is dat ik meer dan 10% mag aflossen.
Dan gaat het dus niet om het vanuit de bank stoppen van de hypotheek of verplicht extra aflossen.

john46
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 feb 2009 11:28

Re: 65 jaar geworden? Geen feestje bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door john46 »

Onder dwangkrediet versta ik het verplicht inlossen, hier zijn met mij geen afspraken over gemaakt. Dat ik in de Telegraaf zou moeten lezen om te begrijpen wat de bank wil lijkt mij niet logisch, ik heb daar geen overeenkomst mee. Dat ik misschien niet kan aflossen of erven hiermee zou opzadelen is geen sprake. Mijn reactie is primair bedoeld de eenzijdigheid van handelen van de bank onder de aandacht te brengen waar in mijn geval wel degelijk de leeftijd wordt genoemd. Ieder doet zijn eigen ding in financiele produkten en diensten. Let wel banken willen je wel graag de overwaarde van je woning financieren met uitgestelde rentebetaling. Daarnaast kan het hebben van een kredietfaciliteit nuttig en handig zijn als men tijdelijk niet over geblokkeerde financien wil of kan beschikken.

Lady1234
Berichten: 26912
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 65 jaar geworden? Geen feestje bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar u bent toch wel door de bank geïnformeerd?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: 65 jaar geworden? Geen feestje bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door berndv »

john46 schreef:
09 jan 2020 12:44
Mijn reactie is primair bedoeld de eenzijdigheid van handelen van de bank onder de aandacht te brengen waar in mijn geval wel degelijk de leeftijd wordt genoemd.
Waarom noemt u dan in de OP dat de ABN u hier geen motivatie voor heeft gegeven?
john46 schreef:
07 jan 2020 16:20
Uiteraard ontbreken Algemene Beschaafde Normen om hier een motivatie voor te geven. Mijn conclusie :het verdienmodel voor ABNAMRO houdt op op 70 jarige leeftijd en vanaf 65 jaar ben je onbetrouwbaar en niet kredietwaardig meer voor deze financiele despoot.
Ik lees in uw berichten alleen maar dat de bank u geen motivatie heeft gegeven en dat u zelf maar heeft geconcludeerd dat dit met de leeftijd te maken zou hebben. Ondanks dat een andere partij waar u een dergelijke overeenkomst mee had ook het krediet opzegde en hier aangaf dat het met de huidige tijd (oftewel de huidige zorgplicht) te maken heeft.

Sorry dat we u hebben geprobeerd te informeren over de redenen waarom ABN doorlopende kredieten niet mee wil. U heeft uw conclusie, u was waarschijnlijk niet op zoek om geinformeerd te worden, u wilde alleen uw conclusie met ons delen. Waarvoor dank.

ABN AMRO
verified
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 sep 2010 20:10

Re: 65 jaar geworden? Geen feestje bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door ABN AMRO »

Beste John46,

Bedankt voor je bericht over de afbouw van je kredietfaciliteit.

Waarschijnlijk heb je al een langere tijd een Flexibel Krediet. Een Flexibel Krediet dat voor 26 november 2012 is afgesloten wordt inderdaad vanaf de 65e verjaardag afgebouwd zodat het krediet bij de leeftijd van 75 jaar volledig is afgelost. Dit gebeurt met 1/120 deel van de oorspronkelijke kredietlimiet.

Gezien de levensverwachting tegenwoordig een stuk hoger ligt, geldt bij een Flexibel Krediet dat tussen 26 november 2012 en 7 februari 2019 is aangevraagd/verhoogd een afbouw vanaf de 70e verjaardag. Daarbij is het gehele krediet op de 80e verjaardag volledig afgelost.

De afbouw speelt een rol in het risico dat de bank loopt als de klant komt te overlijden. Ondanks dat er een kwijtschelding plaatsvindt bij overlijden (*als aan alle hierbij behorende voorwaarden is voldaan) zien we graag dat het krediet op den duur wordt ingelost. Daarnaast merken we dat klanten meer zekerheid en beter willen weten waar ze aan toe zijn. We zien ook graag dat onze klanten een lening zien als tijdelijke oplossing in plaats van dat de lening jarenlang door blijft lopen. Vandaar inmiddels ook het besluit om geen nieuwe Flexibel Kredieten meer af te sluiten.

Voor meer vragen, neem gerust contact op met onze afdeling Lenen via 0800-0240711.

Met vriendelijke groet,

Elvira
ABN AMRO

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: 65 jaar geworden? Geen feestje bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door Obelix1 »

2010 20:10

Re: 65 jaar geworden? Geen feestje bij ABN AMRO

Citeer

Ongelezen bericht door ABN AMRO » 14 jan 2020 10:16
Beste John46,

Bedankt voor je bericht over de afbouw van je kredietfaciliteit.
Waarschijnlijk heb je al een langere tijd een Flexibel Krediet. Een Flexibel Krediet dat voor 26 november 2012 is afgesloten wordt inderdaad vanaf de 65e verjaardag afgebouwd zodat het krediet bij de leeftijd van 75 jaar volledig is afgelost. Dit gebeurt met 1/120 deel van de oorspronkelijke kredietlimiet.
Zo zou het moeten gaan, helaas gebeurd het niet altijd zoals geschreven wordt.
En ook ik ben niet geïnformeerd, mijn flexibel krediet werd gewoon op mijn 62e jaar omgezet naar een vaste aflossing van 195 euro p/m, dat is 2.340 p/j. De openstaande schuld zou dan in 1,5 jaar zijn betaald. 3.510 euro. Ik zou dan nog niet eens 64 jaar zijn.

Dus voor je 65e jaar wordt je als grof vuil buiten de poort gezet, en niet 75 jaar.

Lady1234
Berichten: 26912
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 65 jaar geworden? Geen feestje bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar dat komt omdat u buiten Europa woont. Dus uw situatie is niet vergelijkbaar met die van de Ts.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: 65 jaar geworden? Geen feestje bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Ik heb toch een overeenkomst afgesloten in Nederland voor 26 janari 2012.
Dus die overeenkomst geldt niet meer?
Dan heb ik ook geen overeenkomst meer, zoals jij dat zegt.

Zelfde situatie als TS op dat moment.

Lady1234
Berichten: 26912
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 65 jaar geworden? Geen feestje bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De AMRO wil rekeninghouders die permanent buiten Europa wonen niet meer als klant. Dat is de reden bij u.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: 65 jaar geworden? Geen feestje bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Dat ook, maar we blijven met die krediet zitten die versneld afgelost moeten worden, niet conform overeenkomst.

Maar kan je dan ook mijn vraag beantwoorden hoe dat zit met die overeenkomst, is die dan nog wel geldig ?

Lady1234
Berichten: 26912
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 65 jaar geworden? Geen feestje bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik meen eens gelezen te hebben dat u het krediet helemaal niet nodig had, maar ik kan mij vergissen. In ieder geval geven ze u de gelegenheid dat kleine krediet in 1,5 jaar af te lossen.

Ik heb zo’n krediet niet, dus ken de specifieke voorwaarden niet.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: 65 jaar geworden? Geen feestje bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door Cro »

Obelix1 schreef:
14 jan 2020 13:15
Dat ook, maar we blijven met die krediet zitten die versneld afgelost moeten worden, niet conform overeenkomst.

Maar kan je dan ook mijn vraag beantwoorden hoe dat zit met die overeenkomst, is die dan nog wel geldig ?
Lees de voorwaarden en relevante wettelijke bepalingen wanneer van toepassing, daar zal het instaan.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: 65 jaar geworden? Geen feestje bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Dat is de grap, de afgesloten overeenkomst waar ik ook om gevraagd heb leveren ze mij niet aan. Ik zou op 01 november niet meer welkom zijn bij de bank, met de belofte van haar kant om een andere Nld. bank voor mij te zoeken waar ze het bedrag kunnen automatisch kunnen incasseren.

Heb gevraagd hoe het nu zit, maar krijg geen enkel antwoord van de bank. Ik dacht misschien dat het forum wel een antwoord konden geven.

Ik ga er van uit dat ik m.i.v. 01 november 2019 niet meer welkom ben, en bij de kliko gezet, maar toch even mijn achterstand mag inlossen. Ok, gaan we regelen. Meer of minder.....

Gesloten