LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rente RABO bank

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Sas 3
Berichten: 42
Lid geworden op: 12 jan 2019 16:15

Rente RABO bank

Ongelezen bericht door Sas 3 »

De Rabobank biedt een nieuwe rente termijn voor 1 van mijn lopende hypotheken aan,maar ondanks zgn. pakket korting is deze een van de hoogste op dit moment in Nederland 1,95min 0.2 % korting is 1.75% ( 3,5 of 10 jaar)helaas zal ik bij deze bank moeten blijven daar aflossen voor mij niet mogelijk is . Andere ideeën?

adviseur1972
Berichten: 64
Lid geworden op: 04 okt 2013 14:44
Beste antwoord
Gekozen door Sas 3

Re: Rente RABO bank

door adviseur1972 » 03 feb 2020 11:16

Beste Sas,

de rentes bij de rabobank zijn inderdaad niet de laagste, zeker niet op het aflossingsvrije deel. Wat je zou kunnen doen is eens met een van de Rabo adviseurs gaan zitten en kijken wat de maandlasten worden als je dit leningdeel (deels) omzet naar een 30-jarige annuitaire aflossing.
Omdat de rentes op het annuiteitendeel veel lager zijn (scheelt 0,3%) zou het zomaar kunnen dat je voor een zelfde maandlast ineens een stuk van je hypotheek aflost.
Je schiet er dan qua maandlasten weinig of niets mee op, maar je lost wel af, en dus bouw je vermogen op in de stenen.

Daarnaast zou je ook eens kunnen laten bekijken of de hypotheek niet in een lagere riscio-klasse kan vallen (de verhouding tussen schuld en marktwaarde) door bijvoorbeeld een taxtatierapport of WOZ beschikking aan te leveren.

Veel succes daarmee
Irene van Houte
Berichten: 145
Lid geworden op: 21 jun 2018 10:04

Re: Rente RABO bank

Ongelezen bericht door Irene van Houte »

Ik denk dat U een aflossing vrije hypotheek heeft.. De looptijd is oneindig.. blijf zitten waar U nu zit, ergens anders krijgt U dit niet meer. Gaat u van bank veranderen zal U de volle aflossing moeten betalen en U zegt dat niet te kunnen. U heeft gewoon geen keus..

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Rente RABO bank

Ongelezen bericht door 16again »

Irene van Houte schreef:
01 feb 2020 09:48
Ik denk dat U een aflossing vrije hypotheek heeft.. De looptijd is oneindig..
Oneindig, als in: na 30 jaar stopt de hypotheek en wil de bank het geld terug

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Rente RABO bank

Ongelezen bericht door Theotrucker »

En vijftien jaar eerder beginnen ze al te vragen hoe je de hypotheek op die datum terug betaald!

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Rente RABO bank

Ongelezen bericht door scontra »

16again schreef:
01 feb 2020 10:01
Irene van Houte schreef:
01 feb 2020 09:48
Ik denk dat U een aflossing vrije hypotheek heeft.. De looptijd is oneindig..
Oneindig, als in: na 30 jaar stopt de hypotheek en wil de bank het geld terug
Dit is niet van toepassing bij de RABO-bank !
Je kan ook na 30 jaar herfinancieren !

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Rente RABO bank

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
01 feb 2020 10:01
Irene van Houte schreef:
01 feb 2020 09:48
Ik denk dat U een aflossing vrije hypotheek heeft.. De looptijd is oneindig..
Oneindig, als in: na 30 jaar stopt de hypotheek en wil de bank het geld terug
Fout, de Rabobank heeft als een van de weinigen geen einddatum voor een aflossingsvrije hypotheek. Dus na die 30 jaar loopt de hypotheek gewoon door en blijft alles hoe het is.. enige dat vervalt is de aftrek maar die is sowieso voor die datum waarschijnlijk al weg.. beste is dus idd blijven zitten of aflossen.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Rente RABO bank

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Irene van Houte schreef:
01 feb 2020 09:48
Ik denk dat U een aflossing vrije hypotheek heeft.. De looptijd is oneindig.. blijf zitten waar U nu zit, ergens anders krijgt U dit niet meer. Gaat u van bank veranderen zal U de volle aflossing moeten betalen en U zegt dat niet te kunnen. U heeft gewoon geen keus..


Bij het oversluiten van een aflossingsvrije hypotheek, kan je overstappen naar een andere bank waarbij die aflossingsvrije voorwaarde (voor de fiscus) gehandhaafd blijft. Overigens zou TS zich wel af moeten vragen wat hij/zij wil na die 30 jaar looptijd.

Rabobank
verified
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 sep 2016 15:34

Re: Rente RABO bank

Ongelezen bericht door Rabobank »

Goedemiddag Sas,

De geboden hypotheekrente is afhankelijk van meerdere factoren (zoals inderdaad onder meer de hypotheekvorm. Je kunt voor meer uitleg het beste in gesprek gaan met een van onze hypotheekadviseurs.

Liesbeth
Team Webcare
Rabobank Nederland

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Rente RABO bank

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Dus na die 30 jaar loopt de hypotheek gewoon door en blijft alles hoe het is..
Is dat zo, over 30 jaar ziet heel de wereld er anders uit...geldt ook voor de Rabobank, en die zullen tegen die tijd de regeltjes wel aangepast hebben. Standaard is het nog steeds 30 jaar, en als u na 30 jaar al de 90 jaren ben gepasseerd, denkt u dat u dan gewoon nog even verder kunt financieren.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Rente RABO bank

Ongelezen bericht door angel1978 »

Obelix1 schreef:
01 feb 2020 15:50
Dus na die 30 jaar loopt de hypotheek gewoon door en blijft alles hoe het is..
Is dat zo, over 30 jaar ziet heel de wereld er anders uit...geldt ook voor de Rabobank, en die zullen tegen die tijd de regeltjes wel aangepast hebben. Standaard is het nog steeds 30 jaar, en als u na 30 jaar al de 90 jaren ben gepasseerd, denkt u dat u dan gewoon nog even verder kunt financieren.
Moderator: Persoonlijke aanval verwijderd.

In de hypotheekakte staat geen einde looptijd en deze loopt dus gewoon door. Er hoeft na 30 jaar niets gefinancierd te worden, de hypotheek loopt gewoon door volgens de afgesproken voorwaarden of wordt afgelost door de klant ( op eigen initiatief of door verkoop woning ). Aanpassen van de lopende hypotheek kan alleen bij aanpassen akte en dus niet op eigen initiatief omdat de RABO dat graag zou willen na 30 jaar.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Rente RABO bank

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Bij de ING denken ze er heel anders over. Vanaf mijn 65e krijg ik telefoon, mail en brieven dat na dertig jaar de hypotheek betaald moet worden. Deze tekst op elk bericht. Waarschuwing nog maar 16 jaar!

Niemand wil gedwongen moeten verhuizen
Straks moet je je aflossingsvrije hypotheek terugbetalen. Denk je aan verlengen? Dit kan niet altijd helemaal. Wat te doen bij een tekort? Veel klanten willen het weten. Er zijn namelijk nogal wat misverstanden

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Rente RABO bank

Ongelezen bericht door angel1978 »

Theotrucker schreef:
01 feb 2020 17:11
Bij de ING denken ze er heel anders over. Vanaf mijn 65e krijg ik telefoon, mail en brieven dat na dertig jaar de hypotheek betaald moet worden. Deze tekst op elk bericht. Waarschuwing nog maar 16 jaar!

Niemand wil gedwongen moeten verhuizen
Straks moet je je aflossingsvrije hypotheek terugbetalen. Denk je aan verlengen? Dit kan niet altijd helemaal. Wat te doen bij een tekort? Veel klanten willen het weten. Er zijn namelijk nogal wat misverstanden
Maar bij de ING is de looptijd van de aflossingsvrije hypotheek dan ook eindig ( 30 jaar waarschijnlijk ). Dat maakt nu net de aflossingsvrije hypotheek van de Rabo nu net uniek.
Als je helemaal niet aflost en een volledig aflossingsvrije hypotheek hebt bij de RABO dan lijkt het meer op huren waarbij je elke maand een bedrag aan de bank betaalt..

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Rente RABO bank

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Dus de Rabobank vindt het fijn dat je gewoon niets aflost, maar je huurt gewoon wat geld en t.z.t. betaal je het maar eens terug wanneer jij vind dat het uitkomt.

Nou na 30 jaar komt ook de Rabobank haar geld halen hoor, dat flexibele gedoe houd echt een keer op. En de bank bepaalt dat gewoon, zo simpel is het. Je denkt toch niet 100 jaar te kunnen worden terwijl de hypotheek nog niet is afgelost. Ik stoor je verder niet in je dromen.....

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Rente RABO bank

Ongelezen bericht door angel1978 »

Obelix1 schreef:
01 feb 2020 18:02
Dus de Rabobank vindt het fijn dat je gewoon niets aflost, maar je huurt gewoon wat geld en t.z.t. betaal je het maar eens terug wanneer jij vind dat het uitkomt.

Nou na 30 jaar komt ook de Rabobank haar geld halen hoor, dat flexibele gedoe houd echt een keer op. En de bank bepaalt dat gewoon, zo simpel is het. Je denkt toch niet 100 jaar te kunnen worden terwijl de hypotheek nog niet is afgelost. Ik stoor je verder niet in je dromen.....
Nogmaal, als je echt niet weet waar je het over hebt, zeg dan niets..
Je kletst compleet uit je nek!

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Rente RABO bank

Ongelezen bericht door 16again »

Obelix1 schreef:
01 feb 2020 18:02
Nou na 30 jaar komt ook de Rabobank haar geld halen hoor, dat flexibele gedoe houd echt een keer op. En de bank bepaalt dat gewoon, zo simpel is het. Je denkt toch niet 100 jaar te kunnen worden terwijl de hypotheek nog niet is afgelost. Ik stoor je verder niet in je dromen.....
De bank heeft het huis als onderpand, en dat kan in 30 jaar flink in waarde gestegen zijn.
Zo bezien, is het juist vreemd dat je bij de andere banken wel ineens moet aflossen

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Rente RABO bank

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Zien dan geloven, over 30 jaar gaan we het horen. Of ben jij al 90 jaar met deze aflossingsvrije hypotheek. Zo`n hypotheek ga je echt niet meenemen tot het oneindige. Bestaat niet!

Zo`n pand kan ook rap in waarde verminderen, de bank kiest gewoon eieren voor haar geld.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Rente RABO bank

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
01 feb 2020 18:12
Obelix1 schreef:
01 feb 2020 18:02
Nou na 30 jaar komt ook de Rabobank haar geld halen hoor, dat flexibele gedoe houd echt een keer op. En de bank bepaalt dat gewoon, zo simpel is het. Je denkt toch niet 100 jaar te kunnen worden terwijl de hypotheek nog niet is afgelost. Ik stoor je verder niet in je dromen.....
De bank heeft het huis als onderpand, en dat kan in 30 jaar flink in waarde gestegen zijn.
Zo bezien, is het juist vreemd dat je bij de andere banken wel ineens moet aflossen
Op 1 kleine periode na waarin prijzen wat zijn gezakt ( maar die zijn ook al ruimschoots goed gemaakt ), stijgen prijzen ook alleen maar. Zeker als je over 30 jaar bekijkt.. Mede ook door inflatie is de druk van een ton hypotheek 30 jaar na afsluiten veel minder hoog dan bij afsluiten. Door niet te toetsen en niet opnieuw af te sluiten kan een Rabobank veel langer rente 'vangen' van een hypotheek dan die standaard 30 jaar. Indien een eigenaar uiteindelijk verkoopt of overlijdt ( en het huis daardoor wordt verkocht ), kan daarmee de hypotheek alsnog worden afgelost, dus de bank loopt eigenlijk geen enkel risico.

Andere banken proberen na afloop van die 3 jaar waarin ze ongeveer 1 1/2 tot 2x het bedrag aan rente hebben gevangen ook nog een keer het volledige bedrag te cashen.. Vervelende daarvan is echter dat ze daarmee heel wat mensen in problemen brengen als die hier geen rekening mee hebben gehouden door te sparen om af te lossen ( in welke vorm dan ook ). De rabobank kiest ervoor om gewoon de rente te blijven ontvangen en uiteindelijk gewoon de verkoop af te wachten door eigen keuze of overlijden. Voorwaarde is wel dat de eigenaar de rente moet kunnen blijven betalen ( en bruto is dan netto ).
Laatst gewijzigd door angel1978 op 01 feb 2020 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Rente RABO bank

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik heb natuurlijk niet bij de ING de hypotheek afgesloten. Ze hebben dat overgenomen van de postbank. Maar die indringende tekst staat nog 16 jaar op mijn afschriften!

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Rente RABO bank

Ongelezen bericht door angel1978 »

Theotrucker schreef:
01 feb 2020 18:27
Ik heb natuurlijk niet bij de ING de hypotheek afgesloten. Ze hebben dat overgenomen van de postbank. Maar die indringende tekst staat nog 16 jaar op mijn afschriften!
De voorwaarden zijn hetzelfde en de bank is dat inmiddels verplicht ( zorgplicht ). Ook de postbank was dit gaan doen ( wellicht in andere vorm ) als ze nog hadden bestaan.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Rente RABO bank

Ongelezen bericht door kweenie »

Obelix1 schreef:
01 feb 2020 18:15
Zien dan geloven, over 30 jaar gaan we het horen. Of ben jij al 90 jaar met deze aflossingsvrije hypotheek. Zo`n hypotheek ga je echt niet meenemen tot het oneindige. Bestaat niet!
Als je eerst wilt zien en dan geloven, dan zou je natuurlijk de papieren van iemand met een Rabobank aflossingsvrije hypotheek kunnen bekijken. Dan zul je zien dat het wel bestaat. Natuurlijk is het wel afhankelijk van wat er is afgesproken. Het komt ook voor dat pro forma een looptijd is afgesproken van 99 jaar.

Gesloten