LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rabobankrekening gehackt

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Ben 2006
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mei 2020 05:14

Rabobankrekening gehackt

Ongelezen bericht door Ben 2006 »

Ruim een maand geleden is mijn rek. bij Rabobank gehackt. Werd meteen naar hun fraudeafdeling gezonden. Ben al ruim 30 jaar klant bij Rabo maar wanneer je 1x per ruim 30 jaar hulp nodig hebt, geven ze niet thuis. Betalen voor service is plicht alleen het geven van service is geen recht. Aantal keren gebeld want nieuwe bankpas liet ook 2 weken op zich wachten, maar de fraudeafdeling heeft het "druk druk druk vanwege Corona" Corona is het nieuwe excuus waarmee je je kunt verschuilen voor je wanbeleid als bedrijf! De IT afdeling van Rabo is klaarblijkelijk niet professioneel genoeg om het gehackte geld terug op mijn rekening te krijgen. Verbazingwekkend. Ik doe een aanname: als CEO van Rabo had je het al teruggestort gekregen. De trouwe klant hoort na melding van hacken helemaal NIETS! SCHANDALIG.......

sake1987

Re: Rabobankrekening gehackt

Ongelezen bericht door sake1987 »

En weet je ook hoe het hacken is gebeurt? Want zo makkelijk gaat dat niet bij de banken. Heeft u codes vrij gegeven?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Rabobankrekening gehackt

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Zonder beschrijving hoe deze Fraude plaats vond is het lastig oordelen voor ons.

Zelf kreeg ik een SMS om belastingschuld over te maken, via een Rabo rekening....
Zolang er mensen intrappen zullen ze blijven proberen en helaas is er vermoedelijk een foutje gemaakt.

Maar zonder duidelijke beschrijving fraude kunnen we ook niets adviseren wat je nog kunt doen.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Rabobankrekening gehackt

Ongelezen bericht door Cro »

Ben 2006 schreef:
23 mei 2020 05:37
Ruim een maand geleden is mijn rek. bij Rabobank gehackt. Werd meteen naar hun fraudeafdeling gezonden. Ben al ruim 30 jaar klant bij Rabo maar wanneer je 1x per ruim 30 jaar hulp nodig hebt, geven ze niet thuis. Betalen voor service is plicht alleen het geven van service is geen recht. Aantal keren gebeld want nieuwe bankpas liet ook 2 weken op zich wachten, maar de fraudeafdeling heeft het "druk druk druk vanwege Corona" Corona is het nieuwe excuus waarmee je je kunt verschuilen voor je wanbeleid als bedrijf! De IT afdeling van Rabo is klaarblijkelijk niet professioneel genoeg om het gehackte geld terug op mijn rekening te krijgen. Verbazingwekkend. Ik doe een aanname: als CEO van Rabo had je het al teruggestort gekregen. De trouwe klant hoort na melding van hacken helemaal NIETS! SCHANDALIG.......
Ik geloof er helemaal niets van dat de Rabobank gehacked is, dat zou groot in het nieuws geweest zijn zou dat wel het geval zijn.
Het lijkt mij veel meer voor de hand liggen dat u zelf deze gegevens heeft verstrekt aan criminelen die daarna uw bankrekening hebben leeggehaald. Iets meer de hand in eigen boezem steken wanneer dat het geval is zou u sieren.

Verder lijkt niets in deze post op wanbeleid van de Rabobank, schandalig is het ook al niet. Iets meer blijk van realiteit lijkt hier wel gewenst.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Rabobankrekening gehackt

Ongelezen bericht door kuklos »

Ben 2006 schreef:
23 mei 2020 05:37
Ruim een maand geleden is mijn rek. bij Rabobank gehackt.
Hoe is deze precies gehackt? Je geeft hier zo weinig informatie dat een oordeel vellen onmogelijk is.
Ben 2006 schreef:
23 mei 2020 05:37
Aantal keren gebeld want nieuwe bankpas liet ook 2 weken op zich wachten, maar de fraudeafdeling heeft het "druk druk druk vanwege Corona" Corona is het nieuwe excuus
Er is meer fraude door Corona. Helaas. Dat is geen excuus maar een feit. En een lagere bezetting bij veel organisaties. Dat is ook een feit. heb je dit allemaal gemist in de media?
Ben 2006 schreef:
23 mei 2020 05:37
waarmee je je kunt verschuilen voor je wanbeleid als bedrijf! De IT afdeling van Rabo is klaarblijkelijk niet professioneel genoeg om het gehackte geld terug op mijn rekening te krijgen.
Je hebt je claim van wanbeleid niet aangetoond. En ook geen uitleg gegeven aangaande hoe het precies gehackt is.

@Bem2006, ik heb de emotionele stukken uit je verhaal weggelaten en getracht me te beperken tot de feiten en dan nig valt er zo goed als niets over te zeggen.

Begin eens met de uitleg hoe je precies gehackt bent. Dan kunnen we misschien advies geven. Nu hebben we echt te weinig om iets zinnigs over te kunnen zeggen. En beperk je dan tot de feiten, zonder emotie, zonder beschuldigingen, gewoon de feiten.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Rabobankrekening gehackt

Ongelezen bericht door 16again »

Ben 2006 schreef:
23 mei 2020 05:37
Ruim een maand geleden is mijn rek. bij Rabobank gehackt……..
De IT afdeling van Rabo is klaarblijkelijk niet professioneel genoeg om het gehackte geld terug op mijn rekening te krijgen.
Het "gehackte" geld is doorgaans niet meer te achterhalen. Uiteraard doet de bank eerst onderzoek , om na te gaan of jou iets te verwijten valt, voordat ze je verdwenen geld vergoeden.

manta2.2 schreef:
23 mei 2020 12:41
Werd meteen naar hun fraudeafdeling gezonden
Dat deed de Rabobank, dus ze zien het blijkbaar ook als fraude.
Natuurlijk is dit fraude. Alleen staat nog niet vast (voor de Rabo) of TS gehackt is, of zelf de boel probeert te flessen.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Rabobankrekening gehackt

Ongelezen bericht door D34M0N »

Ben 2006 schreef:
23 mei 2020 05:37
nieuwe bankpas liet ook 2 weken op zich wachten,
Laat me raden: u kreeg een sms of email waarin stond dat u een nieuwe (coronabestendige) bankpas zou krijgen, maar dat u daarvoor eerst uw huidige bankpas op zou moeten sturen en een aantal gegevens in zou moeten vullen op de website waar in het bericht naar verwezen werd?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Rabobankrekening gehackt

Ongelezen bericht door tttlocke »

Gehackt?
Daar is vooralsnog niets van gebleken.
Tenzij 'hacken' een andere betekenis heeft tegenwoordig.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Rabobankrekening gehackt

Ongelezen bericht door kuklos »

manta2.2 schreef:
23 mei 2020 14:59
Ik denk dat Ben 2006 wel heel veel zin heeft om terug te komen na deze opbeurende reactie`s.

de post van Ben is er een met veel beschuldigingen en veel emotie, maar weinig feiten en uitleg. Dan hoef je ook niet veel support te verwachten.
manta2.2 schreef:
23 mei 2020 14:59
Kort samengevat,hij/zij heeft zelf gehackt met een aantal oproepkrachten uit de criminele sector
Waar haal je dit vandaan?
manta2.2 schreef:
23 mei 2020 14:59
.......ik zie het als onrechtmatig geld lenen van jouw rekening zonder jou in kennis te stellen.
We hebben te weinig gegevens om zoiets te kunnen stellen.
manta2.2 schreef:
23 mei 2020 14:59
Dat je betrouwbaar bent dat geeft het allang aan, 30 jaar bij een en dezelfde bank dat is toch een klant met een lintje.
Dus iemand die lang bij een en dezelfde bank blijft is betrouwbaar? Je meet iemands betrouwbaarheid af aan hoe lang deze persoon al klant is bij een bank?

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Rabobankrekening gehackt

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik denk niet dat Rabobank dat geld zomaar terug kan storten, daar zit een onderzoek aan vast en ja, dat kan even duren. En men gaat natuurlijk niets voorschieten zonder zeker te weten of dat terecht is.

Ik mis wel een aantal dingen. Hoe is TS gehackt? Heeft TS al aangifte gedaan (heel belangrijk voor dit proces, lijkt me)? En nog belangrijker, waarom wordt de Rabobank door TS ergens van beschuldigd, terwijl al duidelijk is dat deze zaak onderzocht wordt?

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Rabobankrekening gehackt

Ongelezen bericht door Cro »

Dat blijft inderdaad vreemd. Ook lijkt het alsof de term "gehacked" mogelijk veel te los gebruikt wordt. Dat TS slachtoffer is van phising of social engineering lijkt mij veel waarschijnlijker.

Mogelijk slachtoffer worden van diefstal is natuurlijk zeer vervelend, maar ik denk niet dat een klaagschrift als dit van TS, met mogelijk ook nog eens allerlei valse beschuldigingen niet de juiste weg is tot oplossing.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Rabobankrekening gehackt

Ongelezen bericht door D34M0N »

manta2.2 schreef:
23 mei 2020 16:41
TS is fel, en verbolgen en blaast alleen wat stoom af. Logisch toch en dat mag toch? We zijn toch niet allemaal hetzelfde behalve hier dan, als virtuele poppetjes met nick. Laat iedereen in zijn waarde en zegge wat ie wilt zeggen.
Als TS de tijd en energie die hij in de OP heeft gestoken, zou hebben besteed aan het lezen van de tips en informatie die de Rabobank (en andere banken en de overheid) verspreidt m.b.t. phishing berichten, dan zou TS hoogstwaarschijnlijk niet in deze situatie terecht zijn gekomen. Er is ook zoiets als eigen verantwoordelijkheid.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Rabobankrekening gehackt

Ongelezen bericht door Jablan »

Cro schreef:
23 mei 2020 16:20
Dat TS slachtoffer is van phising of social engineering lijkt mij veel waarschijnlijker.
Phising ken ik, maar 'social engineering'? Of is dat via meermaals contact je gegevens prijsgeven?

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Rabobankrekening gehackt

Ongelezen bericht door Erthanax »

Jablan schreef:
23 mei 2020 16:59
Phising ken ik, maar 'social engineering'? Of is dat via meermaals contact je gegevens prijsgeven?
Mmm, eens even denken...

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Rabobankrekening gehackt

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Erthanax schreef:
23 mei 2020 17:03
Jablan schreef:
23 mei 2020 16:59
Phising ken ik, maar 'social engineering'? Of is dat via meermaals contact je gegevens prijsgeven?
Mmm, eens even denken...
Dan zal ik het wel even uitleggen. Phishing is eigenlijk ook een vorm van Social engineering, maar Social engineering is een stuk breder.

Social engineering is eigenlijk puur het vergaren van de gewilde informatie door de zwaktes van de mens uit te buiten en de techniek links te laten liggen. Je hackt dus niet de computer, maar de gebruiker en je probeert het vertrouwen van deze gebruiker te winnen. Door middel van echt lijkende smsjes of emails (phishing) kan dat, maar ook door op Whatsapp een bekende voor te doen of door bijvoorbeeld bij iemand de vuilnisbak uit te pluizen. Bekend zijn ook de neplinks naar Ideal en vele andere oplichtingspraktijken.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Rabobankrekening gehackt

Ongelezen bericht door Erthanax »

Of even op de link klikken/tikken, dat kan ook :wink:

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Rabobankrekening gehackt

Ongelezen bericht door scontra »

Ben 2006 schreef:
23 mei 2020 05:37
De IT afdeling van Rabo is klaarblijkelijk niet professioneel genoeg om het gehackte geld terug op mijn rekening te krijgen.
De trouwe klant hoort na melding van hacken helemaal NIETS! SCHANDALIG.......
Dat de IT afdeling u uw geld niet teruggeeft is correct, daar is een IT afdeling nl. niet voor.
En een maand geleden is er, klaarblijkelijk op onrechtmatige wijze, geld van uw rekening gehaald, daar doet de Rabo nu onderzoek naar en het is een kwestie van tijd voor u over de bevindingen van dit onderzoek geïnformeerd zult worden en hoe het e.e.a zal worden afgewikkeld.
Geduld is een schone zaak in deze, want zeker in deze tijd duurt het allemaal wat langer dan uw geduld blijkbaar kan verdragen.

Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Rabobankrekening gehackt

Ongelezen bericht door Radar »

Goedemorgen!

Alle off-topic reacties zijn verwijderd.
Graag alleen inhoudelijk reageren op het onderwerp.

Met vriendelijke groet, ^tr

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Rabobankrekening gehackt

Ongelezen bericht door crazyme »

Ben 2006 schreef:
23 mei 2020 05:37
Ruim een maand geleden is mijn rek. bij Rabobank gehackt. Werd meteen naar hun fraudeafdeling gezonden. Ben al ruim 30 jaar klant bij Rabo maar wanneer je 1x per ruim 30 jaar hulp nodig hebt, geven ze niet thuis. Betalen voor service is plicht alleen het geven van service is geen recht. Aantal keren gebeld want nieuwe bankpas liet ook 2 weken op zich wachten, maar de fraudeafdeling heeft het "druk druk druk vanwege Corona" Corona is het nieuwe excuus waarmee je je kunt verschuilen voor je wanbeleid als bedrijf! De IT afdeling van Rabo is klaarblijkelijk niet professioneel genoeg om het gehackte geld terug op mijn rekening te krijgen. Verbazingwekkend. Ik doe een aanname: als CEO van Rabo had je het al teruggestort gekregen. De trouwe klant hoort na melding van hacken helemaal NIETS! SCHANDALIG.......
Ik denk dat iedereen maar even moet wachten tot er door ts iets inhoudelijks wordt gemeld.

Rabobank
verified
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 sep 2016 15:34

Re: Rabobankrekening gehackt

Ongelezen bericht door Rabobank »

Hi Ben,

Super vervelend dat jouw rekening gehackt is en het contact niet naar wens verloopt. Heb je jouw nieuwe pas inmiddels mogen ontvangen? Wat is er telefonisch toegezegd over de verdere afhandeling?

Saskia
Team Webcare - Rabobank Nederland

Gesloten