Pagina 1 van 2

identieficatieplicht ABNAMRO

Geplaatst: 06 sep 2020 14:17
door candys
Mijn partner heeft bericht gehad dat hij met zijn telefoon zich moet identieficeren, maar dit lukt niet en ik vraag me af of er dan geen rottigheid met je id bewijs uitgehaald kan worden mocht het wel lukken.

Re: identieficatieplicht ABNAMRO

Geplaatst: 06 sep 2020 14:30
door Lady1234
Ga gewoon langs de bank met de papieren.

Re: identieficatieplicht ABNAMRO

Geplaatst: 06 sep 2020 14:33
door Arizonakid
Hoe en waarom? Nieuwe ingebruikname van de app, inloggen op website?
Zonder meer info onmogelijk iets er van te zeggen, maar inderdaad, als je het niet vertrouwd, gewoon live naar de bank..

Re: identieficatieplicht ABNAMRO

Geplaatst: 06 sep 2020 14:45
door ZeerPrivé
Er is geen reden om het verzoek niet te vertrouwen, want voor identificatie moet worden ingelogd bij je account https://www.abnamro.nl/nl/prive/service ... ceren.html

Bij de link staan ook veelgestelde vragen, w.o.
Is het veilig om me te identificeren via Internet Bankieren of de ABN AMRO app?

We doen er alles aan om uw gegevens veilig te stellen. Zo worden alle gegevens in Internet Bankieren en de ABN AMRO app versleuteld verstuurd en via een beveiligde verbinding. We werken met een secured website (dit herkent u aan de ‘https’ aan het begin van de url). Ook de app voldoet aan de laatste cybersecurity standaarden.

Re: identieficatieplicht ABNAMRO

Geplaatst: 06 sep 2020 15:31
door D34M0N
candys schreef:
06 sep 2020 14:17
Mijn partner heeft bericht gehad dat hij met zijn telefoon zich moet identieficeren, maar dit lukt niet en ik vraag me af of er dan geen rottigheid met je id bewijs uitgehaald kan worden mocht het wel lukken.
Jullie vertrouwen de bank al jullie geld toe, maar zijn bang dat iemand misbruik kan maken van jullie gegevens als jouw partner zijn identiteit bevestigt naar de bank toe?

Re: identieficatieplicht ABNAMRO

Geplaatst: 15 feb 2021 01:30
door Pensionado22
ABN Amro discrimineert armen en/of ouderen door bezit van een smartphone of tablet te eisen.

Dit gestuurd per email:

"Geachte heer Bisschops,
Wij ontvingen vandaag uw brieven inzake klantidentificatie.
U gaat er daarin vanuit dat iedere klant beschikt over een tablet of smartphone.
Dat is natuurlijk complete onzin en daardoor verregaand klantonvriendelijk.
Het heeft bovendien alles weg van economische- dan wel leeftijdsdiscriminatie.
Uw klantendienst adviseerde telefonisch om ergens een tablet of laptop te lenen, dan wel naar een kantoor te komen.
Beide zijn voorstellen die in deze lockdown-tijden niet thuishoren
Een optie om via het online banking systeem met een desktop pc een foto door te sturen is uiteraard moeiteloos in te bouwen."


Uiteraard der zaak geen reactie ontvangen behalve herinneringen met daarin laatstelijk de dreiging dat de rekening kan worden afgesloten.
Ook kopie van bovenstaand bericht aan de voltallige directie gestuurd met daarbij:

"Geachte mevrouw, mijne heren,
In plaats van een -bij voorkeur- inhoudelijke reactie op mijn onderstaande email en de niet erg moeilijke aanpassing van dit identificatie systeem voor desktop- en laptop pc’s komt de afdeling van de heer Bisschop niet verder dan het sturen van herinneringen per post.
Hoewel het meesturen van een extra foto naast een kopie van een identiteitsbewijs toch al niets aantoont -immers een foto van een foto kan niet onderscheiden worden van een foto van een persoon- kan het toch niet een doelstelling van uw bank zijn om de verkoop van hardware te initiëren."


Nu wel onmiddellijk een ontvangstbevestiging van "Klachtenmanagement" ontvangen.: "We komen er binnen 3 weken op terug."
Dat was op 1 februari. We wachten de komende week vol spanning af of de bank een smartphone gaat opsturen of beseft dat de jongste bediende een onzinnige procedure heeft verzonnen.

Re: identieficatieplicht ABNAMRO

Geplaatst: 15 feb 2021 10:26
door Geip Suusje
@Pensionado22
Ik geef U helemaal gelijk.
Een smartphone is nogal een prijzig identificatiemiddel.
Als U er een heeft (of een auto) dan heeft de bank niet het recht daar gebruik van te maken.
Het is bijna onmogelijk om aan het Google/Microsoft/Apple gesnuffel te ontkomen. Dat die bank U in hun handen speelt kan je zien als een vorm van verraad. Ik zou er niet intrappen, houd uw mobiel (met daarin heel uw persoonlijke hebben en houden) buiten uw financiële zaken. U bent immers zelf verantwoordelijk voor uw online veiligheid. Neem die dan ook!

Het kan ook anders. Bij ING krijg je een scanner zodat je zonder telefoon kan.

Re: identieficatieplicht ABNAMRO

Geplaatst: 15 feb 2021 11:42
door JozJan
Ik vind het gezever om niks. Heb je geen smartphone of tablet, dan kun je gewoon naar het bankkantoor komen. En ja, dat mag ook tijdens de lockdown. Bankkantoren vallen namelijk in de categorie 'essentieel' en zijn gewoon open. Discriminatie, hou toch op zeg.

Re: identieficatieplicht ABNAMRO

Geplaatst: 15 feb 2021 11:45
door Moneyman
Pensionado22 schreef:
15 feb 2021 01:30
ABN Amro discrimineert armen en/of ouderen door bezit van een smartphone of tablet te eisen.
Wat een onzin. Er zijn gewoon -óók in coronatijd bruikbare- alternatieven beschikbaar. En ik kan je uit ervaring vertellen dat "armen" (wie dat dan ook exact mogen zijn) opvallend vaak écht wel over een tablet of smartphone beschikken.

Ik vind je klacht (en vooral de woordkeuze) vooral van een bijna lachwekkende superioriteit getuigen, en weinig te maken hebben met een écht probleem.

Re: identieficatieplicht ABNAMRO

Geplaatst: 15 feb 2021 11:51
door NeoDutchio
Hoeveel ouderen die nog zelfstandig hun bankzaken regelen hebben geen smartphone of geen tablet? En welk percentage daarvan kan niet naar een filiaal gaan om het daar te regelen? Er zullen altijd mensen tussen wal en schip raken en even hulp moeten vragen, maar ik denk zomaar dat het nog wel meevalt. Zo duur is een smartphone niet en zelfs ouderen kunnen daarmee om gaan.

Re: identieficatieplicht ABNAMRO

Geplaatst: 15 feb 2021 11:54
door Moneyman
Ik lees op de site van de ABN overigens dit:
https://www.abnamro.nl/nl/prive/service ... t/amp.html

Gewoon online een afspraak maken en er komt iemand langs op de identificatie uit te voeren. Je hoeft de deur niet eens meer uit...

Re: identieficatieplicht ABNAMRO

Geplaatst: 15 feb 2021 12:07
door Moneyman
theodorus.k schreef:
15 feb 2021 11:57
Hoe ga je dat eigenlijk doen als je voor een winterslaap in het buitenland zit? Even naar het kantoor komen?
Als je structureel in het buitenland zit, moet je gewoon zorgen dat je je zaakjes op orde hebt. Bereikbaarheid is er daar slechts één van.
theodorus.k schreef:
15 feb 2021 11:57
Roaming met uw sim kaartje kost een god vermogen, en als de bank u belt, want zij hebben uw nummer natuurlijk, dan zijn het gouden tikken voor uw knip.
Dat geldt alleen als je buiten Europa wilt overwinteren. En als dat het geval is, moet je eens te meer zorgen dat je je zaakjes op orde hebt. Je gebruikt dan gewoon wifi, of één van de vele lokale oplossingen.
theodorus.k schreef:
15 feb 2021 11:57
Ik vind het 0,0 service van deze bank, ze mogen wel eens wat zuiniger zijn op de oudere generatie.
Maak niet de fout jezelf te verwarren met "de oudere generatie". Er zijn er genoeg die wél gewoon goed mee kunnen komen, ook in de digitale wereld. Maar ja, ook hier helpt het wel als je zou proberen te bedenken hoe het wél zou kunnen...

Re: identieficatieplicht ABNAMRO

Geplaatst: 15 feb 2021 14:23
door Jablan
Pensionado22 schreef:
15 feb 2021 01:30
ABN Amro discrimineert armen en/of ouderen door bezit van een smartphone of tablet te eisen. [...] of beseft dat de jongste bediende een onzinnige procedure heeft verzonnen.
De procedure is zo veilig mogelijk gemaakt.

Banken hebben nogal last van namaaksites, de beveiliging van de gemiddelde laptop of pc loopt per definitie achter op de nieuwste foute programma's, voor deze identificatie is een camera nodig (niet altijd op de grotere apparaten te gebruiken of aanwezig). Via de eigen online omgeving weten de banken, dat het overgrote deel van klanten per smartphone het saldo checkt, een minderheid ermee betaalt. PC of laptop zijn voor dit doel net niet veilig genoeg, vergeleken met de tablets of smartphones. Daar kan identificatie alleen als je op dat moment bent ingelogd, de foto's worden automatisch verstuurd en het belangrijkste: criminelen kunnen hier geen namaaksite voor bouwen, omdat de rest per post en/of per mail loopt.

De identificatie lukt niet, als er malware op het apparaat is geïnstalleerd, als de verbinding instabiel is of er verkeerde codes worden ingevoerd.

Voor het bewijs, dat jij de persoon van de ID bent, is het belangrijk, dat de selfie en de foto van de id kort na elkaar zijn gemaakt en dat ze automatisch binnenkomen bij de bank, als garantie dat ze niet zijn bewerkt of tussentijds ergens opgeslagen.

Lukt het niet, dan kun je bij banken met een kantoor binnenlopen, krijg je hulp. :idea:

Re: identieficatieplicht ABNAMRO

Geplaatst: 15 feb 2021 14:28
door angel1978
Een optie om via het online banking systeem met een desktop pc een foto door te sturen is uiteraard moeiteloos in te bouwen."
Dit kan je bijna niet serieus menen...

Re: identieficatieplicht ABNAMRO

Geplaatst: 15 feb 2021 14:34
door Moneyman
theodorus.k schreef:
15 feb 2021 14:30
Gelukkig zijn er ook ouderen die goed mee kunnen komen, maar om de bank te contacteren moet je nog steeds bellen.

https://www.abnamro.nl/en/personal/cont ... email.html
Houd die discussie aub gewoon in je eigen topic hierover...

Re: identieficatieplicht ABNAMRO

Geplaatst: 15 feb 2021 14:35
door Lowieze
theodorus.k schreef:
15 feb 2021 14:30
Gelukkig zijn er ook ouderen die goed mee kunnen komen, maar om de bank te contacteren moet je nog steeds bellen.

https://www.abnamro.nl/en/personal/cont ... email.html
U moet van uw probleem en onwil niet het probleem van anderen maken.

Re: identieficatieplicht ABNAMRO

Geplaatst: 15 feb 2021 15:38
door Johandedoper
U staat niet alleen met uw bank. Bij onze Knab bank kreeg ook ik de mededeling of ik mij opnieuw wilde identificeren per smartphone. Toen ik liet weten dat ik zoiets niet had liet de bank weten dat ik niet bij deze bank hoorde en kon vertrekken. Zelfde mentaliteit als de ABN.

Re: identieficatieplicht ABNAMRO

Geplaatst: 15 feb 2021 15:48
door angel1978
Moneyman schreef:
15 feb 2021 14:34
theodorus.k schreef:
15 feb 2021 14:30
Gelukkig zijn er ook ouderen die goed mee kunnen komen, maar om de bank te contacteren moet je nog steeds bellen.

https://www.abnamro.nl/en/personal/cont ... email.html
Houd die discussie aub gewoon in je eigen topic hierover...
Die is gesloten :lol:

Re: identieficatieplicht ABNAMRO

Geplaatst: 15 feb 2021 16:31
door Geip Suusje
Jablan schreef:
15 feb 2021 14:23
Lukt het niet, dan kun je bij banken met een kantoor binnenlopen, krijg je hulp. :idea:
Soms is dat een oplossing, en pas dan als je in Amsterdam woont .
Ik moest me afgelopen najaar bij 2 banken over het internet identificeren. Dat gaf alleen al 3-dubble gedoe omdat de brokken kennelijk niet automatisch genoeg hapklaar waren.
En eentje had alleen een postbusadres.
Ze willen je echt niet aan de balie hebben.

Re: identieficatieplicht ABNAMRO

Geplaatst: 15 feb 2021 16:39
door Methusalah
Johandedoper schreef:
15 feb 2021 15:38
U staat niet alleen met uw bank. Bij onze Knab bank kreeg ook ik de mededeling of ik mij opnieuw wilde identificeren per smartphone. Toen ik liet weten dat ik zoiets niet had liet de bank weten dat ik niet bij deze bank hoorde en kon vertrekken. Zelfde mentaliteit als de ABN.

Sorry, maar hoe simpel ben je dat je hebt gemist dat KNAB specifiek een online bank is. Deze staat er bekend om alles online te doen en dat een smartphone daarbij nodig is lijkt mij een gegeven.

Dit is gewoon je eigen onwetenheid en heeft niets met de mentaliteit van banken te maken.