ING adviseert spaarders een andere bank te zoeken voor hun spaargeld

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

ING adviseert spaarders een andere bank te zoeken voor hun spaargeld

Ongelezen bericht door witte angora »

Vanmorgen stond er op het FD een bericht dat in eerste instantie vreemd overkomt, maar na het gelezen en overdacht te hebben klinkt het in zekere zin ook wel logisch. De negatieve rente die de banken aan de ECB betalen kostte de banken afgelopen jaar zo'n 1 miljard euro. Daarmee zijn spaarders eigenlijk een blok aan het been voor banken. Temeer omdat een negatieve rente aan klanten doorberekenen een no-go is. Het is ook de reden dat Nederlandse banken in verschillende landen de stekker er uit hebben getrokken. Vandaar dit (informatieve) advies van de ING.

Uiteraard hebben we het niet over het buffertje dat je nodig hebt om een kapotte wasmachine te vervangen of een verhuizing of andere auto te kunnen betalen. Het gaat om de grotere bedragen.

Het advies is om eens te kijken bij Independer, Geld.nl of Spaarrente.nl. Ook banken in het buitenland worden als optie genoemd.

Bron: https://fd.nl/ondernemen/1379741/ing-st ... d1caX0EiDV

- Wat gaat de toekomst op langere termijn brengen voor banken?
- Is het een optie om geld in het buitenland te stallen, en zo ja, waar moet je dan op letten?
- Is het een optie als je niet al teveel spaargeld hebt om te gaan beleggen? Zo ja, wat is het minimale dat je aan spaargeld hebt staan om er aan te beginnen, wat is het minimale bedrag dat je moet inleggen, waar begin je en waar moet je op letten?

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ING adviseert spaarders een andere bank te zoeken voor hun spaargeld

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
13 apr 2021 09:37
De negatieve rente die de banken aan de ECB betalen kostte de banken afgelopen jaar zo'n 1 miljard euro. Daarmee zijn spaarders eigenlijk een blok aan het been voor banken. Temeer omdat een negatieve rente aan klanten doorberekenen een no-go is.
Eh... hoezo, een no-go? De ING gaat juist wél gewoon negatieve rente rekenen over saldi boven de € 100.000,00.
https://www.ing.nl/zakelijk/tarieven/ui ... index.html

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ING adviseert spaarders een andere bank te zoeken voor hun spaargeld

Ongelezen bericht door witte angora »

Ok, daar zullen die klanten dan niet blij mee zijn. Overigens gaat je link over zakelijke klanten. :wink:
Laatst gewijzigd door witte angora op 13 apr 2021 09:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ING adviseert spaarders een andere bank te zoeken voor hun spaargeld

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nee :D al denk ik dat de meeste mensen hun spaargeld toch al zullen spreiden ivm het garantiestelsel.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: ING adviseert spaarders een andere bank te zoeken voor hun spaargeld

Ongelezen bericht door jonis »

Moneyman schreef:
13 apr 2021 09:43
Nee :D al denk ik dat de meeste mensen hun spaargeld toch al zullen spreiden ivm het garantiestelsel.
Meeste mensen zullen er gewoon helemaal niet mee te maken hebben. :lol:

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ING adviseert spaarders een andere bank te zoeken voor hun spaargeld

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch is het punt: je kunt, ook al heb je minder dan een ton, of meer als een ton verspreid over meerdere banken, kennelijk elders betere rendementen halen. En ook dan is de ING blij als iemand die stap zet, want ze raken weer een kiezelsteen aan hun been kwijt.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ING adviseert spaarders een andere bank te zoeken voor hun spaargeld

Ongelezen bericht door Moneyman »

Klopt, WA. Je moet alleen de hogere risico's en andere nadelen dan ook op de koop toenemen.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: ING adviseert spaarders een andere bank te zoeken voor hun spaargeld

Ongelezen bericht door jonis »

Het mediaan vermogen op banktegoed van huishoudens ligt max per leeftijdscategorie op een ruime 20.000
(in 2016: https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/ ... e?dl=17A1F)

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ING adviseert spaarders een andere bank te zoeken voor hun spaargeld

Ongelezen bericht door Moneyman »

... en dat is (wat mij betreft) onvoldoende om gekke dingen te doen qua beleggen.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: ING adviseert spaarders een andere bank te zoeken voor hun spaargeld

Ongelezen bericht door jonis »

snellie schreef:
13 apr 2021 10:13
20 euro komt bij mij dichter in de buurt :lol:
Dat is ook meeberekend. :wink:

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: ING adviseert spaarders een andere bank te zoeken voor hun spaargeld

Ongelezen bericht door jonis »

Moneyman schreef:
13 apr 2021 10:12
... en dat is (wat mij betreft) onvoldoende om gekke dingen te doen qua beleggen.
Als je al wakker ligt van een misschien ooit mogelijke negatieve spaarrente......dan heb je bij beleggen helemaal niets te zoeken.... :roll:

Nijogeth
Berichten: 9916
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: ING adviseert spaarders een andere bank te zoeken voor hun spaargeld

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
13 apr 2021 10:12
... en dat is (wat mij betreft) onvoldoende om gekke dingen te doen qua beleggen.
Bitcoins dus? ;)

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ING adviseert spaarders een andere bank te zoeken voor hun spaargeld

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Niet om reclame te maken, maar je krijgt bijvoorbeeld bij Leaseplanbank al 10 keer zoveel rente tov de ING. Niet dat die rente zoden aan de dijk zet, maar net zo veilig en simpel als bij ING.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ING adviseert spaarders een andere bank te zoeken voor hun spaargeld

Ongelezen bericht door Moneyman »

jonis schreef:
13 apr 2021 10:22
Moneyman schreef:
13 apr 2021 10:12
... en dat is (wat mij betreft) onvoldoende om gekke dingen te doen qua beleggen.
Als je al wakker ligt van een misschien ooit mogelijke negatieve spaarrente......dan heb je bij beleggen helemaal niets te zoeken.... :roll:
Beetje vreemde post, zeker met deze smiley. Ik zie niemand die wakker ligt, ik zie ook geen "misschien ooit mogelijke negatieve rente"(die is gewoon een feit), dus het punt wat je hier nu mee denkt te maken is me een raadsel.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ING adviseert spaarders een andere bank te zoeken voor hun spaargeld

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
13 apr 2021 10:25
Niet om reclame te maken, maar je krijgt bijvoorbeeld bij Leaseplanbank al 10 keer zoveel rente tov de ING. Niet dat die rente zoden aan de dijk zet, maar net zo veilig en simpel als bij ING.
Haha inderdaad. Tien keer zoveel klinkt interessant, maar komt neer op 0,01% versus 0,10%. Inderdaad: de zoden zullen er niet harder van groeien :wink:

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: ING adviseert spaarders een andere bank te zoeken voor hun spaargeld

Ongelezen bericht door jonis »

Moneyman schreef:
13 apr 2021 10:25
jonis schreef:
13 apr 2021 10:22
Moneyman schreef:
13 apr 2021 10:12
... en dat is (wat mij betreft) onvoldoende om gekke dingen te doen qua beleggen.
Als je al wakker ligt van een misschien ooit mogelijke negatieve spaarrente......dan heb je bij beleggen helemaal niets te zoeken.... :roll:
Beetje vreemde post, zeker met deze smiley. Ik zie niemand die wakker ligt, ik zie ook geen "misschien ooit mogelijke negatieve rente"(die is gewoon een feit), dus het punt wat je hier nu mee denkt te maken is me een raadsel.
1 - er zijn slechts "enkelen" die er mee te maken krijgen.....het thema wordt door te velen besproken....dat is pas het feit
Bij ING gaat het om zo'n 2% van de klanten die er mee te maken krijgt; dwz die kunnen ook kijken naar oplossingen, nog genoeg tijd voor om wat weg te schuiven
2 - als je je in bochten gaat wringen om negatieve rente te ontlopen.....dan is beleggen niet de goede plek; het mogelijke negatieve resultaat is mogelijk nog veel groter....zeker niet voor huishoudens met slechts een mediaan vermogen
3 - de smiley stond erbij; dat je daar over mag nadenken....maar als mensen er niet uitkomen wil ik mijn punt ook wel nader verklaren

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ING adviseert spaarders een andere bank te zoeken voor hun spaargeld

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik zit even naar een vergelijkingssite te kijken. Spectaculair kan ik het niet noemen. De hoogst genoemde rente is 0,40%. Op een bedrag van 1000 euro levert het 4 euro op. Staat je geld wel in de Baltische Staten. De volgende levert 0,30% op, oftewel 3 euro. Goed voor 1 kop koffie per jaar gedurende die paar maanden dat de horeca nog open is.

Wordt er niet zo heel warm van eerlijk gezegd.

https://www.spaarrente.nl/spaarrekening.aspx

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: ING adviseert spaarders een andere bank te zoeken voor hun spaargeld

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

IJsland hè? Daar moet je zijn voor gulle rentes in schrale tijden.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ING adviseert spaarders een andere bank te zoeken voor hun spaargeld

Ongelezen bericht door Moneyman »

@jonis: helder. Als je je punt als losse opmerking had gemaakt, was het duidelijker geweest. Doordat je echter reageerde op mijn post, ontstond er een context die je blijkbaar niet bedoelde.

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ING adviseert spaarders een andere bank te zoeken voor hun spaargeld

Ongelezen bericht door witte angora »

Net een mail van de Rabo gekregen om eens over geld te praten. Zal wel. Het gaat een ander niks aan wat ik wel of niet heb. Wel interessant is de Bufferberekenaar van het Nibud. Het geeft, denk ik, een redelijke indicatie hoeveel je minimaal op je spaarrekening moet hebben staan. Met het meerdere kun je misschien andere dingen gaan doen.

https://bufferberekenaar.nibud.nl/partn ... /#/panel/0

Gesloten