ICS vraagt identificatie aan bestaande klanten – Lukt het?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
guus250
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 dec 2017 17:54

Re: ICS vraagt identificatie aan bestaande klanten – Lukt het?

Ongelezen bericht door guus250 »

Ik zou hier een oproep willen doen aan ieder om aan de wens van ICS geen gehoor te geven. Het internet is doordrenkt van de criminaliteit en daar moet ik mijn personalia op zetten. No way ICS. Verzin wat beters.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ICS vraagt identificatie aan bestaande klanten – Lukt het?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lees de nieuwsbrief van Radar van vandaag. En u kunt dat veilig doen.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: ICS vraagt identificatie aan bestaande klanten – Lukt het?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

guus250 schreef:
19 jul 2021 12:49
Ik heb ook zo'n verzoek van ICS gekregen. Ik heb daar grote moeite mee. Heb ongeveer 30 jaar een creditkaart van ICS. Heb nooit problemen met betalingsachterstanden veroorzaakt. Nu ineens twijfelen zij er eraan wie ik ben.
De reden van identificeren heeft niets met twijfelen te maken. Wel met wettelijke bepalingen.
guus250 schreef:
19 jul 2021 12:55
Ik zou hier een oproep willen doen aan ieder om aan de wens van ICS geen gehoor te geven.
U bent rijkelijk laat met deze oproep. Al maanden wordt op deze manier gewerkt. En niet alleen bij ICS, maar bij elke financiële instelling.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: ICS vraagt identificatie aan bestaande klanten – Lukt het?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Hier een link naar het artikel over dit onderwerp door de redactie van Radar.

Huubie
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 aug 2021 16:11

Re: ICS vraagt identificatie aan bestaande klanten – Lukt het?

Ongelezen bericht door Huubie »

Het gaat helemaal niet om de vraag of het lukt. Als ik zou willen zou het me lukken ondanks mijn leeftijd. Waar het om gaat is: mogen ze dit vragen? Ja ze mogen om identificatie vragen en voor mijn part doen ze dat elk jaar ook al heb ik die kaart al meer dan 30 jaar. Maar mogen ze vragen om een ID te uploaden? Dat is belachelijk. Tik in google “datalek ICS” en je hebt gelijk een hit. En dan gaat het om onschuldige NAW gegevens. Ik wil dat dus zeker niet met mijn ID. Dus heb ik dat telefonisch gemeld aan ICS vorig jaar september. Ik kreeg uitstel en ze zouden een ander voorstel doen. Afgelopen week kreeg ik een melding dat ik een afspraak kon maken met een derde partij die aan de deur komt identificren en ID op echtheid controleren. Dat mag van mij. Gaat ook best netjes: pasfoto van de medewerker en een soort pincode die hij op aanvraag moet kunnen noemen. Prima dus. Hij mag mij identificeren en mijn ID zien en op echtheid controleren. Geen probleem. Maar dan wil hij toch een scan van mijn ID. Dat mag als ik mijn BSN mag afschermen en de opname mag voorzien van een extra tekst “bestemd voor ICS”. Maar dat mag hij dus niet doen en dus is het nog niet geregeld. Ik heb aan mijn identificatieplicht voldaan vind ik. Maar ICS vind van niet. Die willen met alle geweld een schone kopie van mijn ID. En dat gebeurt dus niet en is ook nergens voor nodig. Ik heb mijn ID getoond en dat moet voldoende zijn. Ben ik nou gek? Laten we dit echt toe in Nederland. Niet normaal toch! Voor degenen die dit normaal vinden: het is een kwestie van tijd en je gegevens liggen op straat. En in combinatie met BSN kun je dan echt het haasje zijn.
Ik vind dat iemand zou moeten beginnen met een rechtszaak. Voor mij alleen te veel gedoe, want ik ben geen jurist. Dan maar geen creditcard. Maar Radar en de financiele autoriteit mogen er best wel meer serieuze aandacht aan besteden.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: ICS vraagt identificatie aan bestaande klanten – Lukt het?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Als de bank u vraagt om uzelf te identificeren, doet u dan ook zo moeilijk? Wil u dan ook eerst dingen afplakken? Je hebt het hier over een officiële instantie die door de wetgever verplicht wordt de identiteit van hun klanten vast te leggen. U wilt het niet uploaden, maar u wilt ook geen kopie laten maken. Wat wilt u dan wel?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: ICS vraagt identificatie aan bestaande klanten – Lukt het?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dat mag als ik mijn BSN mag afschermen en de opname mag voorzien van een extra tekst “bestemd voor ICS”
Duidelijk toch? Is conform advies overheid ter voorkoming van identiteitsfraude. Terecht dat ICS daar aan wordt gehouden.

Zelf heb ik deze identificatie omzeild door de kaart gewoon per direct op te zeggen. Een eventuele schuld wordt op de gebruikelijke wijze afgelost.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ICS vraagt identificatie aan bestaande klanten – Lukt het?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een bank heeft juist wel het BSN nodig.

HandigeHarrie
Berichten: 1359
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: ICS vraagt identificatie aan bestaande klanten – Lukt het?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Lady1234 schreef:
27 aug 2021 10:03
Een bank heeft juist wel het BSN nodig.
Klopt, maar ze hoeven geen kopie van een ID waar dit BSN op staat. Dat nummer kunnen ze ergens anders opslaan.
Zoals hierboven al gesteld: de Overheid adviseert een veilige kopie te maken, de banken willen dat niet accepteren.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ICS vraagt identificatie aan bestaande klanten – Lukt het?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar de banken hebben dus juist toestemming van de overheid om een kopie, met BSN, te vragen.

Huubie
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 aug 2021 16:11

Re: ICS vraagt identificatie aan bestaande klanten – Lukt het?

Ongelezen bericht door Huubie »

Er blijkt verschil in echtheidskenmerken van een rijbewijs en een paspoort of ID. Je mag een rijbewijs gebruiken (wie wist dat al? Stond dat ergens?) en bij dat rijbewijs mag je BSN afplakken. Want BSN hoort niet bij echtheidskenmerken van een rijbewijs. Ook nergens eerder gelezen. Vandaag via feesboek van een ics medewerker gehoord. Die vinden dat kennelijk heel erg logisch. Maar het geeft dus aan dat BSN NIET verplicht is.
Hoe moeilijk kun je het maken?

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ICS vraagt identificatie aan bestaande klanten – Lukt het?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar dan kunnen ze dus later om uw BSN vragen, want dat hebben ze nodig.

https://www.icscards.nl/info/online-ide ... de-klanten

Huubie
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 aug 2021 16:11

Re: ICS vraagt identificatie aan bestaande klanten – Lukt het?

Ongelezen bericht door Huubie »

Voor de wet op het witwassen en fraude wwft mag een bank geen BSN gebruiken. Dat mag wel in zaken mbt belastingen en depositogarantiestelsel. Maar dan alleen als dat noodzakelijk is. Voor de wwft identificatie plicht is dat niet nodig.
Dat ze dit wel doen is alleen maar omdat bsn een echtheidskenmerk is waar men niet om heen kan met de echtheidsscan. En die is weer wel verplicht.
Snap je het nog?
Mensen met een rijbewijs zijn dus in het voordeel. Dat is dan weer een item voor de discriminatie clubs😂

Huubie
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 aug 2021 16:11

Re: ICS vraagt identificatie aan bestaande klanten – Lukt het?

Ongelezen bericht door Huubie »

Ja ze kunnen er later wel om vragen. Maar je hoeft het alleen te geven als ze er recht op hebben. Wanneer hebben ze er recht op? Als op het einde van het jaar een saldo is dat positief of negatief aan de belastingdienst moet worden gemeld. Als je geen saldo creeert door maandelijks alle uitgaven te betalen, dus ook geen rente inkomsten voor ics creeert, dan is bsn niet nodig.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: ICS vraagt identificatie aan bestaande klanten – Lukt het?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

breien schreef:
27 aug 2021 18:59
Nijogeth, even om je woorden denken.
Huh? Want? Ik zeg toch niets geks?

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: ICS vraagt identificatie aan bestaande klanten – Lukt het?

Ongelezen bericht door grun »

Nijogeth schreef:
28 aug 2021 00:36
Huh? Want? Ik zeg toch niets geks?
Je gebruikt krachttermen die nergens voor nodig zijn, de boodschap komt ook zonder dat wel over.

Huubie
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 aug 2021 16:11

Re: ICS vraagt identificatie aan bestaande klanten – Lukt het?

Ongelezen bericht door Huubie »

Nijogeth schreef:
27 aug 2021 02:46
Wat wilt u dan wel?
Ik wil niet gedwongen worden onveilig te handelen. Ik wil niet dat ICS tegen de wet handelt. Inmiddels weet ik via ICS op feesboek wat er aan de hand is en dat wil ik delen. Idioot dat je daar FB voor nodig hebt terwijl ze dat ook in de brieven kunnen zetten.
Het blijkt dus dat ze vanwege technische beperkingen aandringen op het uploaden van een ID incl BSN dat ze volgens de wet niet mogen gebruiken en die ik dus niet hoef te uploaden. Een rijbewijs wordt geaccepteerd met afgeplakt BSN. Ik vind dat de moeite waard om te weten.
Blijft het nog steeds raar om een onveilig internet te MOETEN gebruiken, want AMP kan alleen IDkaart of paspoort scannen aan de deur.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: ICS vraagt identificatie aan bestaande klanten – Lukt het?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Huubie schreef:
28 aug 2021 07:21
Blijft het nog steeds raar om een onveilig internet te MOETEN gebruiken, want AMP kan alleen IDkaart of paspoort scannen aan de deur.
Een paspoort laten scannen door een onbekend persoon aan de deur is net zo onveilig. Wilt u het nog veiliger doen, dan zou u een creditcard moeten nemen bij een bedrijf die fysieke kantoren heeft waar u persoonlijk langs kunt gaan. Kost waarschijnlijk ook mee, maar hier zijn ook kosten mee gemoeid. Je krijgt waar je voor betaald.

Huubie
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 aug 2021 16:11

Re: ICS vraagt identificatie aan bestaande klanten – Lukt het?

Ongelezen bericht door Huubie »

NeoDutchio schreef:
28 aug 2021 07:45
Huubie schreef:
28 aug 2021 07:21

Een paspoort laten scannen door een onbekend persoon aan de deur is net zo onveilig. Wilt u het nog veiliger doen, dan zou u een creditcard moeten nemen bij een bedrijf die fysieke kantoren heeft waar u persoonlijk langs kunt gaan. Kost waarschijnlijk ook mee, maar hier zijn ook kosten mee gemoeid. Je krijgt waar je voor betaald.
ICS is duur. Ik heb nog een creditcard en die is goedkoper en daar heb ik dit gedonder niet mee. Ook een reden dat ik niet snap waarom ICS zo moeilijk doet. Kennelijk hebben ze klanten die het krediet niet laten staan gewoon niet nodig. Snap ook niet dat de ANWB ze als partner handhaaft.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: ICS vraagt identificatie aan bestaande klanten – Lukt het?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

grun schreef:
28 aug 2021 05:37
Nijogeth schreef:
28 aug 2021 00:36
Huh? Want? Ik zeg toch niets geks?
Je gebruikt krachttermen die nergens voor nodig zijn, de boodschap komt ook zonder dat wel over.
Nee, ik zie m niet?

Gesloten