ICS vraagt identificatie aan bestaande klanten – Lukt het?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Huubie
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 aug 2021 16:11

Re: ICS vraagt identificatie aan bestaande klanten – Lukt het?

Ongelezen bericht door Huubie »

Nijogeth schreef:
28 aug 2021 13:47
grun schreef:
28 aug 2021 05:37
Nijogeth schreef:
28 aug 2021 00:36
Huh? Want? Ik zeg toch niets geks?
Je gebruikt krachttermen die nergens voor nodig zijn, de boodschap komt ook zonder dat wel over.
Nee, ik zie m niet?
Dat was in een post naar mij waar je onnodig het woord verdomme in gebruikte.
Eerlijk gezegd stoorde mij dat niet zo, want er gebeuren soms wel ergere dingen.
Wat mij wel stoort is dat volkomen gebrek aan een kritische houding tov instanties.

Maar goed ik probeer wat op gang te krijgen en ik denk niet dat Radar de juiste keuze is.
Radar zelf komt helemaal niet aan het woord.
Dus zoek ik een andere weg.
Want als je gelijk hebt moet je altijd nog zien dat te krijgen.

Lady1234
Berichten: 27072
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ICS vraagt identificatie aan bestaande klanten – Lukt het?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als u geen gelijk hebt, krijgt u het ook niet.

Overigens is dit het forum. Als u Radar wilt bereiken, moet u zich rechtstreeks tot hen richten.

Huubie
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 aug 2021 16:11

Re: ICS vraagt identificatie aan bestaande klanten – Lukt het?

Ongelezen bericht door Huubie »

uit een chat met ICS:
ICS:
…..over de identificatie met onze eigen tool. Er wordt aangegeven dat het BSN mag worden afgedekt, maar dat er dan wel een NL rijbewijs moet worden gebruikt. Het spijt me dat de hele procedure zoveel onduidelijkheid voor je mee heeft gebracht. Kan ik verder nog iets voor je betekenen? Groet, Carla

Huub Janssen:
ja ik zag het al. Voor een rijbewijs gelden andere regels dan voor een paspoort of ID. Kromme redenatie ingegeven door techniek. Daar was ik nooit opgekomen. Maar het is dus wel relevante info die sinds de eerste brief in sept vorig jaar nergens genoemd werd.

ICS:
Er gelden geen andere regels, Huub. Het heeft ook niets te maken met het anders behandelen van een rijbewijs. Het document moet op echtheid worden gecontroleerd. Dit kan alleen als alle echtheidskenmerken van het document te controleren zijn. Bij een rijbewijs zitten die niet in het BSN. Voor onze tool maakt het daarom niet uit als het BSN (smal) afdekt op een rijbewijs Groet, Carla

Huub Janssen:
als ik me met rijbewijs identificeer en jullie daarvoor mijn rijbewijs met afgeplakt BSN kunnen scannen, dan betekent dat, dat jullie mijn BSN voor de wettelijk voorgeschreven identificatieplicht niet nodig hebben. Wat let jullie dan om bij de paspoort of ID kaart scan met jullie en AMP's tool het BSN OPTIONEEL te maken? Een beetje programmeur kan dat zo regelen lijkt me. Overigens staat op de overheidswebsite heel duidelijk onze burgerplicht: zorgvuldig omgaan met ID en BSN AFSCHERMEN als de instantie die de kopie krijgt dat niet nodig heeft. En dat is op jullie van toepassing. Daar is zelfs een aparte app van de overheid voor.

Ik heb dit probleem met jullie ID methodiek aangekaart bij iemand die ik ken en op landelijk nivo deelneemt aan een taskforce risico management. Ook zij staan op het standpunt dat dit soort acties van jullie, want ik heb ze bij andere banken nog niet meegemaakt, een risico in houden. Niet alleen wegens dat BSN, maar ook wegens het gebruik van internet om dit te doen.

Huubie
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 aug 2021 16:11

Re: ICS vraagt identificatie aan bestaande klanten – Lukt het?

Ongelezen bericht door Huubie »

Lady1234 schreef:
29 aug 2021 13:03
Maar als u geen gelijk hebt, krijgt u het ook niet.

Overigens is dit het forum. Als u Radar wilt bereiken, moet u zich rechtstreeks tot hen richten.
Dacht gezien te hebben dat Radar dit topic zelf gestart heeft. Normaal gesproken houdt je dan de reacties bij. Maar het kan natuurlijk voor de auteur al te lang geleden zijn.

Je hebt natuurlijk gelijk wat betreft het gelijk krijgen. Alles wijst er op dat ik gelijk heb dus vertrouw ik erop gelijk te krijgen. Met of zonder creditcard😆

HandigeHarrie
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: ICS vraagt identificatie aan bestaande klanten – Lukt het?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Huubie schreef:
29 aug 2021 13:08
uit een chat met ICS:
ICS:
…, want ik heb ze bij andere banken nog niet meegemaakt, een risico in houden. Niet alleen wegens dat BSN, maar ook wegens het gebruik van internet om dit te doen.
Ik wel, ik moest mijn kop laten zien + ID bij de RABO-bank en voor ik het wist hadden ze mijn ID gescand; men beweerde dat ze geen ID zonder BSN mochten gebruiken voor de identificatie (die net in levende lijve al was gelukt).

Huubie
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 aug 2021 16:11

Re: ICS vraagt identificatie aan bestaande klanten – Lukt het?

Ongelezen bericht door Huubie »

HandigeHarrie schreef:
29 aug 2021 13:28
.....Ik wel, ik moest mijn kop laten zien + ID bij de RABO-bank en voor ik het wist hadden ze mijn ID gescand; men beweerde dat ze geen ID zonder BSN mochten gebruiken voor de identificatie (die net in levende lijve al was gelukt).
Een bank doet dat binnenshuis en niet via internet. Dat vind ik al een groot verschil. Zodra er een plicht is om fiscale gegevens aan de belastingdienst door te geven, is er niet alleen de IDplicht volgens de witwas en fraude wet, maar ook voor fiscale zaken. Die laatste identificatie is ook in de wet vastgelegd en moet wel met BSN. In die zin heeft RABO-bank in jouw geval gelijk . Ook is in de wet geregeld dat deze identificatie volledig door de bank in hun systemen wordt geregistreerd. Ik vind wel dat de wetgever erg ver gaat met de verplichting om alles met ID-card in de systemen van de bank vast te leggen. Dat is volledig in strijd met hun eigen verhaal dat de burger verplicht is voorzichtig te zijn. Een verklaring van een bankmedewerker in het banksysteem dat identificatie heeft plaatsgevonden en daarbij vastlegging van BSN zou in mijn ogen voldoende moeten zijn, want dan is jaarlijkse saldo rapportage aan de fiscus mogelijk. Dat is in feite wat jij hierboven ook zegt: ze hebben alles gezien dus is het goed.

Bij ICS is die fiscale verplichting er alleen voor klanten die sparen op de kaart of er een schuld opbouwen. Dan mogen ze net als de bank BSN opvragen en vasthouden.
Als die strenge wetgeving over vastlegging er niet was zou in het geval van ICS bijv de ANWB voor de ANWBcard de ID controle kunnen doen. Dat worden dan de kantoren voor ICS. Maar de ANWB houdt zich angstvallig buiten die discussie.

De wetgeving aanvallen is weer een ander verhaal. Laat ik liever aan professionals over.
Maar bij ICS kijk ik simpelweg naar de wetgeving en de manier waarop die wordt toegepast. Mensen zonder schuld en spaarsaldo hoeven hun BSN niet te laten vastleggen. Punt uit. Is zelfs verboden om dat op te vragen.

Als een bank mij identificatie via internet zou opleggen, zou ik ook in opstand komen. En dat gaat dus gebeuren als ICS zijn gang mag gaan. Want wat ICS zonder kantoren noodgedwongen via internet doet, is voor een bank ook makkelijker. Geloof maar dat die in de gaten houden wat ICS allemaal gaat overkomen. Dus moet het gewoon helder worden wat wel en niet mag.

HandigeHarrie
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: ICS vraagt identificatie aan bestaande klanten – Lukt het?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Ik vind ook het bewaren van ID met alles erop en eraan niet veilig, en ik betwijfel of dit op deze manier verplicht is.
Ze kunnen ook het BSN op een andere plek in hun systeem bewaren, dat zou het stelen van persoonsgegevens al moeilijker maken.

Nijogeth
Berichten: 9956
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: ICS vraagt identificatie aan bestaande klanten – Lukt het?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Huubie schreef:
29 aug 2021 12:56
Nijogeth schreef:
28 aug 2021 13:47
grun schreef:
28 aug 2021 05:37

Je gebruikt krachttermen die nergens voor nodig zijn, de boodschap komt ook zonder dat wel over.
Nee, ik zie m niet?
Dat was in een post naar mij waar je onnodig het woord verdomme in gebruikte.
Eerlijk gezegd stoorde mij dat niet zo, want er gebeuren soms wel ergere dingen.
Wat mij wel stoort is dat volkomen gebrek aan een kritische houding tov instanties.
Nou, dat is dan duidelijk en dan snap ik waarom dat ik het niet zie. Dat woord zit namelijk in mijn vaste vocabulaire en hoor dat woord vaak genoeg om me heen om het niet zo als sommige anderen te ervaren.

Ik heb geen gebrek aan een kritische houding ten opzichte van instanties. Maar persoonlijk denk ik als mensen er een probleem van maken dat ze niet in een fysiek kantoor zich kunnen laten identificeren, dat ze gauw ergens anders klant moeten worden waar dat wel kan.

Moneyman
Berichten: 30001
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ICS vraagt identificatie aan bestaande klanten – Lukt het?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
29 aug 2021 17:44
Nou, dat is dan duidelijk en dan snap ik waarom dat ik het niet zie.
Je snapt serieus niet dat vloeken door veel mensen als onnodig, vervelend en kwetsend wordt ervaren…?

Nijogeth
Berichten: 9956
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: ICS vraagt identificatie aan bestaande klanten – Lukt het?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
29 aug 2021 20:45
Nijogeth schreef:
29 aug 2021 17:44
Nou, dat is dan duidelijk en dan snap ik waarom dat ik het niet zie.
Je snapt serieus niet dat vloeken door veel mensen als onnodig, vervelend en kwetsend wordt ervaren…?
Nee, ik zie het niet als vloeken, dus hoe kan ik dan bedenken dat het zo ervaren zou worden?

Lady1234
Berichten: 27072
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ICS vraagt identificatie aan bestaande klanten – Lukt het?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U bent toch geen kleuter dat u dat woord voor de eerste keer gebruikt?

Moneyman
Berichten: 30001
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ICS vraagt identificatie aan bestaande klanten – Lukt het?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
29 aug 2021 21:11
Nee, ik zie het niet als vloeken, dus hoe kan ik dan bedenken dat het zo ervaren zou worden?
Je komt toch niet van de maan? :D

“Ik zie dat stoplicht niet als rood, maar als roze. Hoe kon ik dan weten dat ik moest stoppen..?.” :lol:

Erthanax
Berichten: 9665
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: ICS vraagt identificatie aan bestaande klanten – Lukt het?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nijogeth schreef:
29 aug 2021 21:11
Nee, ik zie het niet als vloeken, dus hoe kan ik dan bedenken dat het zo ervaren zou worden?
Nou, misschien als u zich deze korte discussie zou herinneren.

Nijogeth
Berichten: 9956
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: ICS vraagt identificatie aan bestaande klanten – Lukt het?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dus nogmaals, ik zie het probleem niet met dat taalgebruik. Misschien omdat ik uit een boerendorp kom, waar de mensen wat harder getaald zijn, maar voor mij is dit woord gewoon iets wat in de dagelijkse vocabulaire voorkomt. Maar ik zal proberen het eruit te laten. Mocht het onverhoopt weer eens voorkomen, tel tot tien en door.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: ICS vraagt identificatie aan bestaande klanten – Lukt het?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

breien schreef:
27 aug 2021 18:59
Nijogeth, even om je woorden denken.
Mwah, ik deze context waar mensen zeuren om het zeuren vind ik v*****e niet zo heel erg.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: ICS vraagt identificatie aan bestaande klanten – Lukt het?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Mag opgenomen worden in het censuur woordenlijstje van het Radarforum. Er verschijnen dan automatisch sterretjes bij het posten.

16again
Berichten: 16079
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: ICS vraagt identificatie aan bestaande klanten – Lukt het?

Ongelezen bericht door 16again »

Dan moet je Rutte ook gaan censureren
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... -juni-2020
Wat op zich geen slecht idee is

Moneyman
Berichten: 30001
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ICS vraagt identificatie aan bestaande klanten – Lukt het?

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
30 aug 2021 09:59
Wat op zich geen slecht idee is
Ik wilde net zeggen dat je daar wel eens heel veel medestanders bij kunt krijgen :wink:

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: ICS vraagt identificatie aan bestaande klanten – Lukt het?

Ongelezen bericht door de auditu »

Borg Queen schreef:
22 apr 2021 16:48
Ik kreeg deze brief ook zo'n half jaar geleden. Dacht eerst dat het phishing was , maar bij navraag bleek hij echt. Aangezien ik geen mobiele telefoon heb, moest het met de tablet. Heeft lang geduurd voordat de foto werd goedgekeurd ( niet duidelijk genoeg, niet binnen het kader enz), maar uiteindelijk gelukt.
Ik hoop niet dat meerdere bedrijven met dit soort dingen komen. Tot nu toe heb ik de mobiele telefoon kunnen omzeilen, maar de verplichting om overal een telefoonnummer aan te moeten koppelen, wordt steeds erger en ik wil geen telefoon.
Na enig gepruts met telefoon en rijbewijs met wazige foto is het mij ook uiteindelijk gelukt. Maar als dit al moeilijk is, probeer dan eens de gegevens voor een Robecorekening aan te vullen.

Pascale Petiet
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 sep 2021 18:06

Re: ICS vraagt identificatie aan bestaande klanten – Lukt het?

Ongelezen bericht door Pascale Petiet »

Na heel veel proberen zowel op een andere telefoon als in andere browsers heeft ICS iemand langs gestuurd om mij te identificeren voor 2 zakelijke creditcards. Dat waren 2 afspraken op dezelfde dag, die ze gelukkig combineerden maar die wel 2x gedaan moest worden.
Nu lukt het met de prive creditcard ook niet en daar kon geen combinatie afspraak voor worden gepland en dan komt iemand nog eens voor apart langs. Wat een kosten voor hun door software die niet werkt. Als ik een BV opricht via Firm24.nl dan gaat identificatie heel soepel met hun software.

Gesloten