ABN AMRO speciale verhoging tarieven juli 21

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: ABN AMRO speciale verhoging tarieven juli 21

Ongelezen bericht door 16again »

joep873 schreef:
23 apr 2021 11:10
De boete is voor de aandeelhouders. Die hebben ook het profijt gehad van de, achteraf gezien, te goedkoop uitgevoerde bedrijfsvoering.
Klanten betalen voor de bedrijfsvoering in de huidige situatie;
vestzak-broekzak. Ik hoor een persvoorlichter in dop.

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: ABN AMRO speciale verhoging tarieven juli 21

Ongelezen bericht door JozJan »

Moneyman schreef:
23 apr 2021 09:45
De reactie van ABN (zie hieronder) is toch volkomen helder? De hogere tarieven zijn gerelateerd aan de hogere kosten die gemaakt worden voor een klant in het buitenland. Daarmee is duidelijk dat het niets te maken heeft met hoe dicht je bij de grens woont en of je afschriften wilt. De punten die jij beantwoord zou willen zien, wórden ook gewoon beantwoord.
Het is het verschil tussen een standaard riedeltje (dit antwoord van AA) en een persoonlijke reactie op de specifieke vraag van deze klant. Nu moet die klant zelf maar concluderen 'oh, die kosten zijn hoger voor klanten in het buitenland, dus ook voor mij terwijl ik vlak bij de grens woon' Of, anders gezegd: deze klant lijkt van mening te zijn dat regels voor klanten in het buitenland niet voor hem zouden moeten gelden omdat hij vlak bij de grens woont. In een persoonlijk antwoord had de medewerker van AA dat idee meteen en direct kunnen wegnemen.

Maar nogmaals: dat zou dus inhoudelijk niks aan het antwoord hebben veranderd, daar zijn we het wel over eens.

Lady1234
Berichten: 27099
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ABN AMRO speciale verhoging tarieven juli 21

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar snapt die klant dan niet dat internet 10 kilometer over de grens net zo werkt als 20 kilometer over de grens? En voor een bank net zoveel kosten met zich meebrengt?

Dat zou hem uitgelegd moeten worden?

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: ABN AMRO speciale verhoging tarieven juli 21

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Jablan schreef:
23 apr 2021 09:17
ABN AMRO schreef:
22 apr 2021 11:34
Wij zijn voortdurend bezig om onze producten te verbeteren, te vernieuwen en veiliger te maken.
Daarnaast spelen banken een belangrijke rol bij het bestrijden van financiële criminaliteit, zoals fraude en witwassen. Helaas brengt dit kosten met zich mee. Een deel van deze kosten verwerken we in de nieuwe tarieven.
Voor klanten die in het buitenland wonen zijn bovengenoemde kosten ten aanzien van de controle op en de bestrijding van financiële criminaliteit gemiddeld hoger. Om die reden wordt er een opslag berekend voor klanten die woonachtig zijn in het buitenland.
Keurig antwoord en toch geeft dit de indruk, dat er te gedetailleerd naar de kosten wordt gekeken.

Alsof je voor het gebruik van een toilet voor mindervaliden een toeslag moet betalen, omdat zo'n toilet wat ruimer is.

Nog even bij onze andere banken gekeken. Nergens zijn de kosten afhankelijk van de woonplaats, altijd gekoppeld aan het product (wat je doet met een rekening).
Te gedetailleerd naar kosten kijken? Jij bent meer van het type van over de balk smijten en dan zien we later wel? Ieder fatsoenlijk bedrijf kijkt heel goed naar de kosten. Dat kan het verschil tussen winst en verlies beteken als je het niet gedetailleerd in kaart brengt.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: ABN AMRO speciale verhoging tarieven juli 21

Ongelezen bericht door Jablan »

PeterPeters1966 schreef:
23 apr 2021 12:39
Te gedetailleerd naar kosten kijken? Jij bent meer van het type van over de balk smijten en dan zien we later wel? Ieder fatsoenlijk bedrijf kijkt heel goed naar de kosten. Dat kan het verschil tussen winst en verlies beteken als je het niet gedetailleerd in kaart brengt.
Hoe gedetailleerder, hoe tijdrovender, hoe duurder zo'n berekening wordt. Niet alleen vooraf, maar ook later achteraf, wanneer het detailniveau een aanpassing van de systemen vraagt.

De andere voorbeelden ken je waarschijnlijk wel: extern advies inhuren, stel kostenpost 500.000 en hun advies is een besparing van 5.000 per jaar ...

Andere invalshoeken/speculatie:
- Buitenlandse klanten hebben een hoger risicoprofiel en door het verhogen van de tarieven gaan deze klanten hopelijk weg. Dat scheelt weer in het aantal controles op de rekeningen en rekeninghouders.
- Vanwege de concurrentie in eigen land wil/kan ABN Amro niet het basistarief verhogen, heeft meer inkomsten nodig en zoekt het daarom bij de klanten, die minder keuze hebben. Bankieren in het buitenland doe je met een reden, dan heb je inkomsten of uitgaven in dat land.

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: ABN AMRO speciale verhoging tarieven juli 21

Ongelezen bericht door JozJan »

Lady1234 schreef:
23 apr 2021 12:23
Maar snapt die klant dan niet dat internet 10 kilometer over de grens net zo werkt als 20 kilometer over de grens? En voor een bank net zoveel kosten met zich meebrengt?

Dat zou hem uitgelegd moeten worden?
1. Wat heeft internet er mee te maken?
2. Klant is geïnformeerd over extra kosten 'omdat hij in het buitenland woont' en lijkt het er niet mee eens te zijn dat dat voor hem geldt omdat hij vlak bij de grens woont. Dus ja, kennelijk moet hem dat uitgelegd worden
3. Lees het antwoord van AA even na. Daar staat juist níet dat die kosten overal gelijk zijn...
ABN AMRO schreef:
22 apr 2021 11:34
Voor klanten die in het buitenland wonen zijn bovengenoemde kosten ten aanzien van de controle op en de bestrijding van financiële criminaliteit gemiddeld hoger. Om die reden wordt er een opslag berekend voor klanten die woonachtig zijn in het buitenland.
(cursivering van mij)

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ABN AMRO speciale verhoging tarieven juli 21

Ongelezen bericht door Moneyman »

JozJan schreef:
23 apr 2021 13:29
2. Klant is geïnformeerd over extra kosten 'omdat hij in het buitenland woont' en lijkt het er niet mee eens te zijn dat dat voor hem geldt omdat hij vlak bij de grens woont. Dus ja, kennelijk moet hem dat uitgelegd worden
... en dat is precies wat AA doet. De kosten zijn het resultaat van het antwoord op een simpele ja/nee-vraag: woon je in het buitenland? En dus niet van de afstand, niet van de afschriften, niet van weet-ik-veel-wat-nog-meer. Simpeler en helderder kan niet.
JozJan schreef:
23 apr 2021 13:29
3. Lees het antwoord van AA even na. Daar staat juist níet dat die kosten overal gelijk zijn...
ABN AMRO schreef:
22 apr 2021 11:34
Voor klanten die in het buitenland wonen zijn bovengenoemde kosten ten aanzien van de controle op en de bestrijding van financiële criminaliteit gemiddeld hoger. Om die reden wordt er een opslag berekend voor klanten die woonachtig zijn in het buitenland.
(cursivering van mij)
De kosten in het buitenland zijn gemiddeld hoger dan de kosten in Nederland. Die kosten worden dus aan buitenlandse klanten doorgerekend, waarbij het geen fluit uitmaakt of je 5 of 5000 km over de grens woont. Daar is niets onduidelijks of algemeens aan.

Een probleem of tekortkoming zien in het antwoord van AA komt op mij heel erg over als 'zoeken naar". Voor de welwillende lezer is het combinatie van vraag + antwoord voldoende.

TS weet nu:
- dat zijn aanname dat er extra geld verdiend wordt zonder er iets voor te hoeven doen onjuist is;
- dat hij een andere bank moet zoeken als hij het er niet mee eens is.

En daarmee is zijn topicvraag beantwoord.

louis.verhagen
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 apr 2017 11:33

Re: ABN AMRO speciale verhoging tarieven juli 21

Ongelezen bericht door louis.verhagen »

Op 14 april 2021 een brief gekregen van de ABN AMRO bank waar ik al meer dan 30 jaar klant ben.
Verhoging van 2 euro per maand per 1 juli 2021 speciaal voor mensen die in het buitenland wonen, omdat men extra kosten moet maken staat er vermeld.
Ik woon sinds 2003 in Belgie net over de grens van Nederland. Krijg al sinds jaren geen papieren afschriften meer. Welke extra kosten ?
Ik vraag me af of dit binnen de EU mag? In Spanje hebben ze ook jaren lang voor allerlei dingen verschillende tarieven voor in Spanje woonde mensen en buiten Spanje woonde mensen gehad. Na een aantal keer op de vingers getikt te zijn door het EU hof zijn, geld in het algemeen nu dat er tarieven voor EU burgers en buiten de EU wonende mensen zijn.

Louis

doemaarwat
Berichten: 24
Lid geworden op: 31 okt 2010 11:22

Re: ABN AMRO speciale verhoging tarieven juli 21

Ongelezen bericht door doemaarwat »

Net alsof "eventjes" overstappen de oplossing is... Ik vind dat vragensteller zeker een punt heeft wat betreft waarom we steeds meer moeten betalen voor dingen die al geautomatiseerd zijn? Vroeger was de bankrekening en bijbehorende afschriften gratis. Vervolgens mocht je gratis gaan internetbankieren en weer even later werd je haast gedwongen om te gaan internetbankieren. Toen iedereen er gewend en afhankelijk aan gemaakt waren, werden er opeens tarieven ingevoerd. En nu worden de tarieven jaarlijks steeds maar weer verhoogd. Overstappen naar wie, als iedereen nu steeds tariefsverhogingen doorvoert? Probleem is dat de samenleving niet profiteert van de automatisering, maar alleen de hoge mannen van de bank. Overstappen op crypto dan maar.

lordi
Berichten: 163
Lid geworden op: 20 jan 2017 16:53

Re: ABN AMRO speciale verhoging tarieven juli 21

Ongelezen bericht door lordi »

doemaarwat schreef:
26 apr 2021 18:09
Probleem is dat de samenleving niet profiteert van de automatisering, maar alleen de hoge mannen van de bank.
Hoezo profiteert de samenleving er niet van? Ik ben al jaren niet meer op een bankkantoor geweest maar regel alles online. Geld is in een seconde op mijn rekening bijgeschreven ipv in een paar dagen en ik kan realtime zien wat mijn saldo is. Als ik een betaling naar het buitenland wil doen, is dat bijna net zo simpel als een betaling naar iemand in Nederland. Als ik iemand geld moet betalen, stuurt diegene een tikkie en een minuut later heb ik betaald en diegene heeft zijn geld. Natuurlijk profiteren we wel van de automatisering maar banken hebben gewoon een ander verdienmodel nodig nu spaargeld geen bal meer oplevert. Vroeger betaalden we onze diensten bij de bank middels de rentemarge op onze tegoeen en nu wordt er gewoon geld gerekend. Gratis was het nooit.

Enne...er werken ook genoeg vrouwen bij de banken tegenwoordig, niet alleen maar mannen :-)
doemaarwat schreef:
26 apr 2021 18:09
Overstappen op crypto dan maar.
Sorry, maar crypto currency is (nog) geen geloofwaardige vervanging van de euro of andere munt. Daarvoor is het nog veel te instabiel. En het is wat de gek ervoor geeft. Mensen klagen nu dat ze geen rente krijgen over hun spaargeld maar met crypto kan je in een paar dagen tijd (een groot deel van) je geld verliezen, daar zit de gemiddelde Nederlander echt niet op te wachten.

Gesloten