Kleurcode Rabobank scanner verlopen

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
HinkeWi

Kleurcode Rabobank scanner verlopen

Ongelezen bericht door HinkeWi »

Mijn man is 69, niet oud, maar niet opgegroeid met de computer. Internetbankieren is gelukkig voor hem geen enkel probleem, althans dat wás tot voor kort geen probleem.

De laatste tijd krijgt hij namelijk keer op keer de melding ”Kleurcode verlopen” als hij met de Raboscanner een betaling wil doen bij de Rabobank.
Onze conclusie was dan: het heeft te lang geduurd voor hij, na het scannen van de kleurcode, de achtcijferige signeercode had ingevuld op het scherm. Mijn man is niet heel snel, maar wel heel precies en wil de code ook controleren als hij hem heeft ingetikt. Die tijd is er niet meer, sterker nog, soms al na het invullen van enkele cijfers is de kleurcode verlopen.
Ik heb een klacht ingediend bij de Rabobank en daar is heel snel op gereageerd. Het blijkt dat de Rabobank onlangs de tijd tussen scannen en signeercode heeft bekort, naar eigen zeggen om fraude tegen te gaan. Ik kan me voorstellen dat ze iets aan de fraude willen doen, maar dit gaat nu ten koste van de iets oudere “gewone” klant die gewoon zelf zijn bankzaken wil regelen. We moesten toch allemaal internetbankieren? Niet iedereen is even snel en digitaal vaardig, maar als je dat niet bent word je nu benadeeld en als het ware buitengesloten. Als je de snelheid van de Rabobank niet kunt halen, kun je dus niet zelfstandig meer betalingen verrichten en moet je hulp inroepen. In het kader van de zo belangrijke zelfredzaamheid lijkt me dit geen goede ontwikkeling.
De, overigens aardige en correcte, mevrouw van de klantenservice had geen oplossing, er was even (?) niets aan te doen.
Mijn vraag is: zijn er meer mensen die moeite hebben met de korte tijd tussen scannen en kleurcode? En moeten wij als Raboklanten ons dat dan maar laten welgevallen?

riddert
Berichten: 2116
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Kleurcode Rabobank scanner verlopen

Ongelezen bericht door riddert »

Is me nog helemaal niet opgevallen dat de tijd verkort is. Hoelang is dat al zo?

HinkeWi

Re: Kleurcode Rabobank scanner verlopen

Ongelezen bericht door HinkeWi »

De mevrouw van de klantenservice wist het niet precies, maar ze meende vanaf mei/juni 2021.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Kleurcode Rabobank scanner verlopen

Ongelezen bericht door G7 »

Dat was mij inderdaad ook opgevallen. Ook ik ben niet zo digitaal vaardig en meer zo snel. Internet bankieren op de laptop lukt me nog aardig, maar vorige week wilde ik even mijn gegevens/saldo inzien en moest dat ook in 2x doen. Ik was blijkbaar niet snel (scanner/code) genoeg, althans er kwam een melding dat de code verlopen was. Eerder nooit geen last mee gehad en nu ineens wel.
Ik ben het dus helemaal met de TS eens. Dit kan toch niet ?

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Kleurcode Rabobank scanner verlopen

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ik denk dat de enige optie is om over te stappen naar een andere bank. Al snap ik dat dit voor oudere mensen moeilijk is.

Je bent afhankelijk van het systeem dat de bank levert. Misschien dat bij veel klachten of van een vereniging (bijvoorbeeld ouderenbond) of de politiek de bank het systeem wilt aanpassen.

Ik denk niet dat de www.kifid.nl gaat eisen dat het systeem wordt aangepast, al kan je het altijd proberen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kleurcode Rabobank scanner verlopen

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik moet zeggen dat ik de Rabo scanner nooit gebruik:
we hebben de app en doen alle transacties via die app met die 5 cijferige code.

Dit lijkt me idd wél vervelend en had dit nog niet bemerkt.

Nijogeth
Berichten: 9889
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Kleurcode Rabobank scanner verlopen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik vraag me dan persoonlijk af hoe lang dat dan duurt. Ik heb van de week nog eens die scanner uit de kast gehaald, maar hoewel ik mezelf niet gehaast heb, merkte ik er niets van.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kleurcode Rabobank scanner verlopen

Ongelezen bericht door witte angora »

Tot nu toe heb ik er geen problemen mee gehad. Maar, ik controleer die code ook niet. Ik voer hem in, en dat is het. Mocht ik een keer een typefout maken, dan moet het gewoon nog een keer.

sake1987

Re: Kleurcode Rabobank scanner verlopen

Ongelezen bericht door sake1987 »

Vraag eens of uw man een keer voor een cursus bij de bank langs kan komen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kleurcode Rabobank scanner verlopen

Ongelezen bericht door moederslink »

Of anders bij de Bieb.

HinkeWi

Re: Kleurcode Rabobank scanner verlopen

Ongelezen bericht door HinkeWi »

sake1987 schreef:
27 jul 2021 16:35
Vraag eens of uw man een keer voor een cursus bij de bank langs kan komen.
moederslink schreef:
27 jul 2021 16:39
Of anders bij de Bieb.
Een cursus heeft mijn man niet nodig. Hij kan zich uitstekend redden, alleen niet zo snel meer. Mijn ervaring is, dat mensen wel digitale vaardigheden kunnen aanleren (heb zelf cursussen gegeven), maar de snelheid is vaak toch een probleem, vooral voor ouderen.
Voor veel mensen is dit allemaal gesneden koek, maar er zijn genoeg anderen die er meer moeite mee hebben ( die zullen wellicht niet zo gauw reageren in een forum...)

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kleurcode Rabobank scanner verlopen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lukt het je man wel als hij gewoon de code niet controleert? Dat hoeft hij immers niet te doen en scheelt tijd.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Kleurcode Rabobank scanner verlopen

Ongelezen bericht door G7 »

sake1987 schreef:
27 jul 2021 16:35
Vraag eens of uw man een keer voor een cursus bij de bank langs kan komen.
Waarom een cursus volgen ? Ts en ik kunnen toch al internet bankieren ! Alleen hebben ze klaarblijkelijk de tijd veranderd. Men moet nu sneller de code invoeren en als je dan niet meer zo snel bent, kan dat problemen geven. Ik denk, dat ik het maar op dezelfde wijze als WA doe. Is het fout, dan nog maar een keer.

En een app op de telefoon doen is voor mij niet aan de orde. (voorlopig)

Sorry, had niet gezien dat TS ook had gereageerd. Komt wel op hetzelfde neer. :wink:

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Kleurcode Rabobank scanner verlopen

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Waarom zou uw man de code gaan controleren, als de ingegeven code niet correct is ingevuld krijgt hij vanzelf een bericht dat deze niet klopt.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Kleurcode Rabobank scanner verlopen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik herken dit wel bij meer ouderen, de snelheid gaat er gewoon uit. Erg vervelend als iets dan daarom niet wil lukken.

De beste tip is denk ik inderdaad om de overbodige controle achterwege te laten. Dat scheelt vermoedelijk genoeg tijd. En hoe vaak heeft uw man zich eigenlijk vergist? Nooit vermoed ik.

Verder kan het helemaal geen kwaad om dit soort hinderlijkheden te melden. Als genoeg mensen dat doen, gaat de bank hopelijk wat beter nadenken over de bruikbaatheid van haar producten voor de oudere klant. Bent u bv lid van een ouderenbond? Andere mogelijkheden zijn bv de Consumentenbond of een programma als MAX Meldpunt. De redactie van Radar volgt dit forum overigens ook; eventueel kunt u hen ook nog rechtstreeks benaderen via de contactpagina.

Nijogeth
Berichten: 9889
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Kleurcode Rabobank scanner verlopen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Erthanax schreef:
27 jul 2021 17:57
Als genoeg mensen dat doen, gaat de bank hopelijk wat beter nadenken over de bruikbaatheid van haar producten voor de oudere klant.
Het probleem is dus eigenlijk dat dit aan 2 kanten raakt. Door deze tijd te verkorten worden de telefonische oplichters (die dus vaker ouderen oplichten) erg in hun doen en laten bemoeilijkt.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Kleurcode Rabobank scanner verlopen

Ongelezen bericht door crazyme »

moederslink schreef:
27 jul 2021 15:19
Ik moet zeggen dat ik de Rabo scanner nooit gebruik:
we hebben de app en doen alle transacties via die app met die 5 cijferige code.

Dit lijkt me idd wél vervelend en had dit nog niet bemerkt.
Ook in de app moet je af en toe met de scanner acties bevestigen.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Kleurcode Rabobank scanner verlopen

Ongelezen bericht door D34M0N »

Hoe lang is hij dan wel niet bezig met het invoeren van de 8-cijferige code? Ik controleer altijd nog een keer het rekeningnummer en de omschrijving en de code, maar ik heb nog geen enkele keer meegemaakt dat de kleurcode verlopen was.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Kleurcode Rabobank scanner verlopen

Ongelezen bericht door D34M0N »

Overigens: als de tijd om de code in te voeren verkort is, mag je daar vooral de mensen die zo dom zijn om hun spaargeld naar criminelen over te maken voor bedanken.

marnix
Berichten: 811
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Kleurcode Rabobank scanner verlopen

Ongelezen bericht door marnix »

crazyme schreef:
28 jul 2021 00:03
moederslink schreef:
27 jul 2021 15:19
Ik moet zeggen dat ik de Rabo scanner nooit gebruik:
we hebben de app en doen alle transacties via die app met die 5 cijferige code.

Dit lijkt me idd wél vervelend en had dit nog niet bemerkt.
Ook in de app moet je af en toe met de scanner acties bevestigen.
bij mij staat er de laatste tijd bij dat het betalen met de 5-cijferige code binnenkort niet meer kan.

Gesloten