Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
GERTK
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 okt 2021 21:24

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door GERTK »

Ik vind, dat contant geld gewoon moet blijven bestaan ! Niet alleen voor ouderen, maar ook voor mensen, die in armoede leven en laag geletterd zijn. Er zijn natuurlijk voordelen aan : bijvoorbeeld als je naar een kringloopwinkel gaat of de markt en als de pinautomaten weer eens uitvallen. Kijk ook eens Europees naar andere landen : in Frankrijk op de vlooienmarkt betaal je nauwelijks met een pinautomaat.
Wat de banken betreft : ze voeren op dit moment een a-sociaal beleid met alleen maar op digitaal in te zetten ! Ze hebben Corona gebruikt om zoveel mogelijk filialen te sluiten, zo moeilijk mogelijk bereikbaar te blijven; zelfs telefonisch. Zij zijn straks mede-verantwoordelijk voor het "prijsgeven" van je persoonlijke gegevens.
En de illusie op te roepen, dat als het papier verdwijnt, dat dat "goedkoper" is , lijkt me onjuist : wat te denken dat papier duurder is dan het internet ( met alle aanvallen, oplichtingen e.d. ).Ook wij allen betalen hier aan mee of denk u misschien, dat de banken en de officiële instanties, dit niet doorberekenen ?
Ook vind ik dat onze overheid, niet alleen op digitaal moet in zetten, maar ook op "persoonlijk" ( telefonisch en op papier) bereikbaar moet zijn met deskundige adviseurs. Zo had waarschijnlijk bij de toeslag affaire heel veel leed kunnen voorkomen.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door grun »

Nijogeth schreef:
18 okt 2021 20:03
Daarbij is cash voor heel veel mensen nog een middel om controle over de uitgaven te houden. Die pinnen iedere week een vast bedrag en dat is wat ze uitgeven die week (of maand, net hoe je het wil doen).
Goed, maar weet je dan nog aan het eind van de week of maand waaraan je het geld hebt uitgegeven?

Met pin kun je volgens mij beter bijhouden waaraan je het geld besteed. Ik heb ook een vast budget per maand, en uitgaven hou ik bij via een digitaal huishoudboekje, in mijn geval Penningmeester (er zijn er meer). Pintransacties kun je in .csv formaat downloaden van de bank en automatisch in laten lezen. Sommige programma's kunnen zelf de bank bellen om de nieuwste gegevens te ontvangen maar dat is voor mij een brug te ver. In het begin moet je die transacties rubriceren maar daarna kan het programma dat zelf. Aan het eind van een periode weet je exact waar het geld gebleven is.

Nevyn
Berichten: 1279
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Nevyn »

Ik klus nog wel eens wat bij.
Dit wordt contant zwart betaald.
Mocht dit contant stoppen, dan staat het geregistreerd.
En volgens mij is een klein zwart circuit toch goed voor de economie.

16again
Berichten: 16029
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door 16again »

Nevyn schreef:
18 okt 2021 22:35
Ik klus nog wel eens wat bij.
Dit wordt contant zwart betaald.
Mocht dit contant stoppen, dan staat het geregistreerd.
Overstappen naar zwarte bitcoins?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door crazyme »

fonsflons schreef:
18 okt 2021 19:56
crazyme schreef:
18 okt 2021 19:53
Het is erg risicovol wanneer een hele maatschappij op 1 betaalmiddel drijft.
Gelijk aan het gebruiken van 1 vorm van energie,

Wanneer de stroom uitvalt is betalen ook onmogelijk.

Hoe kwetsbaar wil je ons land maken ?
Dan werkt 99% van de kassa's ook niet meer dus die redenatie slaat nergens op.
Zonder kassa kan een contant betaalsysteem prima functioneren. Jouw reactie slaat dus nergens op.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Digitaal kasboekje? Leuk. Maar er is ook altijd nog pen en papier om zaken te noteren. Helemaal niets mis mee.

Ik kan zo van jaren terug zien waar ik het aan uitgegeven heb. Geen stroom nodig.

Tomaso
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 okt 2021 21:39

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Tomaso »

Nee, geen maatschappij zonder contant geld! Waarom? Allereerst hebben banken mijn vertrouwen in hen nog lang niet terug. En geloof me daar heb ik alle reden toe. Op de eerste plaats krijgen de banken gratis klanten, daar hoeven ze niets voor te doen, althans niet veel (paar "concurrenten"). Jouw en mijn salaris, AOW of in ieder geval jouw verdiende geld moet worden overgemaakt op een bankrekening. Daar moet je al (netto) voor betalen om simpelweg het geld te kunnen gebruiken waar jij voor hebt gewerkt. In de uitzending hoorde ik mensen zeggen: "ja het moet mogelijk blijven voor zwakkeren in de samenleving, ongeletterden, etc om over contant geld te kunnen beschikken. Dat is zo..... maar volgens mij moet iedereen als hij of zij dat wil over contant geld kunnen beschikken.
Wij moeten banken niet nog meer macht geven dan ze al hebben. Ze doen gewoon wat ze willen. Betalen om contant geld naar de bank te brengen. Kantoren sluiten om zo min mogelijk face to face service te geven. Nu of straks betalen voor het opnemen van contant geld. Zo min mogelijk pinautomaten. Trouwens contant geld storten is al een probleem, je moet kilometers rijden naar een kantoor/automaat waar dat kan. En kom nu niet met de smoes van het tegengaan van witwassen van crimineel geld, want daar zijn eenvoudige oplossingen voor te bedenken. Ik zal het nu verder niet hebben over hypotheken, die tegenwoordig worden verstrekt door onze banken "met een zorgplicht". Het wordt tijd voor een Volksbank van de overheid, dan betaal ik met plezier 1,00 euro BRUTO per maand als mijn verdiende geld naar deze bank wordt over gemaakt!

[Veel kapitalen en excessieve interpunctie werden verwijderd door de moderatie.]

peter17111962
Berichten: 566
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Een paar maanden geleden zag ik op marktplaats iets heel leuks staan niet
ver van mij vandaan. Wilde er een goede prijs voor geven. Had in mijn reactie
aangegeven dat ik dat ding zelf wilde op komen halen en contant wilde betalen
omdat ik niet doe aan internet betalen en ook geen smartphone heb en wil.
Helaas kwam er een reactie met de mededeling dat de verkoper nooit contant
geld gebruikt en dat dus de koop niet door kon gaan.

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door angel1978 »

crazyme schreef:
18 okt 2021 22:59
fonsflons schreef:
18 okt 2021 19:56
crazyme schreef:
18 okt 2021 19:53
Het is erg risicovol wanneer een hele maatschappij op 1 betaalmiddel drijft.
Gelijk aan het gebruiken van 1 vorm van energie,

Wanneer de stroom uitvalt is betalen ook onmogelijk.

Hoe kwetsbaar wil je ons land maken ?
Dan werkt 99% van de kassa's ook niet meer dus die redenatie slaat nergens op.
Zonder kassa kan een contant betaalsysteem prima functioneren. Jouw reactie slaat dus nergens op.
Zonder stroom functioneert de hele maatschappij niet meer, gaan winkels niet meer open, worden koeien niet meer gemolken en fabrieken gesloten. Wat moet je met die paar losse euro's dan. Wel degelijk een relevante opmerking.

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door angel1978 »

peter17111962 schreef:
19 okt 2021 07:49
Een paar maanden geleden zag ik op marktplaats iets heel leuks staan niet
ver van mij vandaan. Wilde er een goede prijs voor geven. Had in mijn reactie
aangegeven dat ik dat ding zelf wilde op komen halen en contant wilde betalen
omdat ik niet doe aan internet betalen en ook geen smartphone heb en wil.
Helaas kwam er een reactie met de mededeling dat de verkoper nooit contant
geld gebruikt en dat dus de koop niet door kon gaan.
Tja, ieder zijn keus en die heeft dus consequenties.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door sjohie »

NeoDutchio schreef:
18 okt 2021 19:33
fonsflons schreef:
18 okt 2021 18:22
Ik vind het vervelender als je ergens komt en men accepteert alleen cash. Dan leef je in mijn optiek nog onder een steen, of mag de belastingdienst eens een extra controle uitvoeren.
Ik ben net terug uit Duitsland. Dat land waar iedereen aan het aardgas gaat en je inderdaad eerst langs de pinautomaat moet lopen om vervolgens in menig winkel en horeca te kunnen betalen. Leven zij daar onder een steen, lopen wij vooruit, of doen we hier gewoon domme dingen?
Duitsland start op een iets ander punt de energietransitie als wij, veel huizen daar gebruikten nog huisbrandolie voor de verwarming, en dan is overstappen op aardgas, de eerstvolgende logische stap voor hén. Wij beginnen veelal vanaf gas, en dan zijn warmtepompen etc, voor óns de eerstvolgende stap.

Dan even ontopic, als men in een enquête zwart/wit vragen stelt, krijgt men zwart/wit antwoorden. Lekker voor in de uitzending, maar ik durf te betwijfelen of het in de praktijk zo ervaren wordt. Als ik zo om me heen kijk, en in de spiegel, dan zie ik vooral mensen die voornamelijk digitaal betalen, en af en toe eens terugvallen op cash. Die zijn dus meer voorstander van een maatschappij met voornamelijk pin, maar niet een zwart/wit keuze als uit deze enquête zou komen.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
18 okt 2021 18:47
Contant geld moet zeker blijven. Als je kleinkind een ijsje mag gaan kopen, geef je dan je pinpas mee?
Lady1234 schreef:
18 okt 2021 21:27
Ik heb cash in mijn portemonnee nog nooit als “gratis” ervaren en ken ook niemand die dat zo doet. Daar is voor gewerkt, in mijn geval, was voor gewerkt.
Lady1234 schreef:
18 okt 2021 23:36
Digitaal kasboekje? Leuk. Maar er is ook altijd nog pen en papier om zaken te noteren. Helemaal niets mis mee.
Herkenbaar, deze reacties. Ik kom ze in mijn werk vaak tegen - juist bij de (veel) oudere mensen. Leeftijd is één van de factoren die een grote rol spelen bij je blik op dit onderwerp.
Nijogeth schreef:
18 okt 2021 20:03
Daarbij is cash voor heel veel mensen nog een middel om controle over de uitgaven te houden. Die pinnen iedere week een vast bedrag en dat is wat ze uitgeven die week (of maand, net hoe je het wil doen).
Wat écht helpt, en nog belangrijker is om grip op je uitgaven te krijgen, is het bijhouden van een kasboek. Een echt ouderwets papieren kasboek. Als je dat doet, maakt het minder uit of je cash of digitaal betaalt. Of cash betalen extra grip op levert, is echt persoonlijk. Dit is de reden dat ik aan de deur regelmatig kasboekjes uitdeel - compleet met budgettips en dergelijke.
crazyme schreef:
18 okt 2021 22:59
fonsflons schreef:
18 okt 2021 19:56
Dan werkt 99% van de kassa's ook niet meer dus die redenatie slaat nergens op.
Zonder kassa kan een contant betaalsysteem prima functioneren. Jouw reactie slaat dus nergens op.
Dat is nogal een stevige -en onjuiste- uitspraak. Natuurlijk slaat de opmerking van Fonsflons wel ergens op, want de praktijk is dat winkels zonder functionerende kassa vaak gewoon de deuren sluiten.
ZeerPrivé schreef:
18 okt 2021 19:54
Contant geld gebruik ik al jaren en jaren niet. Dus weg ermee.
Idem hier. Ik betaal altijd en overal met mijn telefoon of horloge. Ik zou zelfs moeten zoeken waar mijn pinpas is.

Ik verwacht overigens niet dat we op korte termijn een cash-loze maatschappij hebben. Daarvoor is de weerstand te groot en het draagvlak te klein.

Lowieze
Berichten: 6535
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik begrijp dan weer niet, juist van oudere mensen die liever alles cash betalen, dat ze na al die jaren nog steeds bang zijn om teveel geld uit te geven als ze alleen zouden pinnen. Hebben ze na al die jaren dan werkelijk nog steeds geen idee hoe met geld om te gaan?

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Moneyman »

fonsflons schreef:
19 okt 2021 08:33
Waarom zou je alleen cashloos willen? Wat is het voordeel voor jou (tenzij je verkoper bent) dat anderen niet met cash mogen betalen?
Als al het contant geld verdwijnt, zou dat zijn effect op de prijs moeten hebben. Een grote kostencomponent verdwijnt dan.

Lowieze
Berichten: 6535
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik vind het trouwens zo irritant dat, als je iets terug brengt naar een winkel, je je geld cash terug krijgt en het niet mogelijk is dit gelijk terug te storten op je betaalrekening via retourpinnen.

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door witte angora »

16again schreef:
18 okt 2021 22:54
Nevyn schreef:
18 okt 2021 22:35
Ik klus nog wel eens wat bij.
Dit wordt contant zwart betaald.
Mocht dit contant stoppen, dan staat het geregistreerd.
Overstappen naar zwarte bitcoins?
Dat worden stroopwafel bitcoins. :wink:

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door witte angora »

MichielFRL schreef:
18 okt 2021 20:45
Zo onbegrijpelijk dat er steeds wordt gesteld dat je door pinnen het overzicht kwijtraakt. Het grote voordeel van pinnen is juist dat je overzicht houdt waar je geld blijft en kan werken met meerdere bankrekeningen voor nog meer overzicht/budgettering,
Nope. Cash geld zie je in je portemonnee. Kan je zien en voelen. Dat is heel anders dan een digitaal kasboek dat je eerst op je laptop op moet zoeken enzovoorts enzovoorts. Digitaal is maar een cijfertje op een scherm. Dat is voor veel mensen toch echt heel wat anders.

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door JozJan »

Jablan schreef:
18 okt 2021 21:03
Zelf vind ik het wel handig om contant geld bij mij te hebben. In winkels met de kassa achterin kan ik vaak niet met mijn mobiel betalen wegens slechte internetontvangst binnen en zo lukt het toch.
Dat is wel apart dan. Voor betalen met je smartphone heb je geen internetverbinding nodig namelijk. Alleen een nfc chip :-)

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
19 okt 2021 08:58
MichielFRL schreef:
18 okt 2021 20:45
Zo onbegrijpelijk dat er steeds wordt gesteld dat je door pinnen het overzicht kwijtraakt. Het grote voordeel van pinnen is juist dat je overzicht houdt waar je geld blijft en kan werken met meerdere bankrekeningen voor nog meer overzicht/budgettering,
Nope. Cash geld zie je in je portemonnee. Kan je zien en voelen. Dat is heel anders dan een digitaal kasboek dat je eerst op je laptop op moet zoeken enzovoorts enzovoorts. Digitaal is maar een cijfertje op een scherm. Dat is voor veel mensen toch echt heel wat anders.
Heel zwart/wit: met contant geld zie je wat je hebt, digitaal zie je wat je hebt én waar het gebleven is.
JozJan schreef:
19 okt 2021 09:01
Jablan schreef:
18 okt 2021 21:03
Zelf vind ik het wel handig om contant geld bij mij te hebben. In winkels met de kassa achterin kan ik vaak niet met mijn mobiel betalen wegens slechte internetontvangst binnen en zo lukt het toch.
Dat is wel apart dan. Voor betalen met je smartphone heb je geen internetverbinding nodig namelijk. Alleen een nfc chip :-)
Voor Apple Pay is een internetverbinding nodig.

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door JozJan »

Nee hoor, deze week nog geprobeerd namelijk. Geen internetverbinding, wel betalen met iphone,

Plaats reactie