Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
hoopke
Berichten: 134
Lid geworden op: 29 jul 2020 15:59

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door hoopke »

peter17111962 schreef:
19 okt 2021 07:49
Een paar maanden geleden zag ik op marktplaats iets heel leuks staan niet
ver van mij vandaan. Wilde er een goede prijs voor geven. Had in mijn reactie
aangegeven dat ik dat ding zelf wilde op komen halen en contant wilde betalen
omdat ik niet doe aan internet betalen en ook geen smartphone heb en wil.
Helaas kwam er een reactie met de mededeling dat de verkoper nooit contant
geld gebruikt en dat dus de koop niet door kon gaan.
Kan me daar wel iets bij voorstellen, hoe vaak lees je wel niet dat er vals geld in omloop is, als ik iets te verkopen heb, wil ik voor een klein bedrag best cash aannemen, anders geef ik de voorkeur aan digitaal, en tegenwoordig staat het er in enkele secondes op je rekening. Je kunt het niet kwijtraken en ze kunnen het niet zo gemakkelijk van je afpakken, mits je zelf geen domme handelingen uitvoert!

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Moneyman »

JozJan schreef:
19 okt 2021 09:06
Nee hoor, deze week nog geprobeerd namelijk. Geen internetverbinding, wel betalen met iphone,
Je hebt gelijk. Wel bijzonder: banken geven zelf aan dat er wel een internetverbinding nodig is. Ik ben daar dus ook altijd vanuit gegaan. Hier lees ik echter dat dat niet zo is.
Werkt het ook als ik offline ben?
Ja, Apple Pay werkt ook offline. Er is geen actieve internetverbinding nodig, omdat je toestel gewoon je pasje vervangt. Bij een pasje heb je immers ook geen internetverbinding nodig. Dat betekent dat je ook zonder iPhone de deur uit kan en met je Apple Watch kan betalen. Zorg er wel voor dat je batterij voldoende opgeladen is.
Ik ben dan wel benieuwd of mijn Apple watch ook gewoon kan betalen zonder dat mijn Iphone in de buurt is. Ga ik eens testen.

Edit: dit zou ook moeten werken.
Wallet en betalen met Apple Pay
Apple Pay zorgt ervoor dat je gegevens van je betaalpas worden opgeslagen in de Wallet-app op je Apple Watch. Voor de betaling zelf wordt de ingebouwde NFC-lezer gebruikt. Betalen met de Apple Watch werkt hierdoor praktisch hetzelfde als bij een contactloze pinpas. Als de gegevens eenmaal in Wallet staan is er geen iPhone meer nodig. Maar het werkt alleen zolang je het horloge draagt. Zodra je de Apple Watch af doet, werkt Apple Pay niet meer ter beveiliging tegen diefstal. Je moet dan eerst een code intoetsen op de Apple Watch om weer te kunnen betalen.

hoopke
Berichten: 134
Lid geworden op: 29 jul 2020 15:59

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door hoopke »

Cash moet zeker blijven, ik gebruik meestal de betaal app, tikkie of achteraf betalen, wel zo gemakkelijk, maar of het echt veilig is zet ik soms vraagtekens na het lezen van de zoveelste lek van datagegevens.
Maar ook aan cash zitten nadelen.

Maar bij verkoop heb ik liever dat betalingen digitaal gaan, zeker bij grotere bedragen, omdat helaas ook vals geld in omloop is.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door grun »

Ik ben niet principieel tegen cash maar het wordt wel steeds minder. Samen met nog andere nerds zit ik op een site die eurobiljetten volgt op hun reis door de wereld. De laatste keer dat ik daar een biljet invoerde is vandaag alweer 103 dagen geleden.
https://nl.eurobilltracker.com/home/

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Jablan »

Moneyman schreef:
19 okt 2021 09:13
Wel bijzonder: banken geven zelf aan dat er wel een internetverbinding nodig is.
Hier geen Apple, maar de app van de betreffende bank zelf. Internetverbinding maakt deel uit van de beveiliging, heb ik begrepen. Via de betaalterminal komen pasnummer, rekeningnummer en bedrag door; via de eigen telefoon met internet de andere sleutels, die bevestigen, dat met een geregistreerde app/telefoon wordt betaald.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door grun »

Jablan schreef:
19 okt 2021 09:39
Moneyman schreef:
19 okt 2021 09:13
Wel bijzonder: banken geven zelf aan dat er wel een internetverbinding nodig is.
Hier geen Apple, maar de app van de betreffende bank zelf. Internetverbinding maakt deel uit van de beveiliging, heb ik begrepen. Via de betaalterminal komen pasnummer, rekeningnummer en bedrag door; via de eigen telefoon met internet de andere sleutels, die bevestigen, dat met een geregistreerde app/telefoon wordt betaald.
Een internetverbinding is niet nodig als de bank Google Pay ondersteunt, maar dat doen niet alle banken. Even naar beneden scrollen en dan het item 'betalen met je android telefoon' openen.
https://www.consumentenbond.nl/betaalre ... goedkeuren.

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door angel1978 »

fonsflons schreef:
19 okt 2021 08:33
Ik denk dat de mensen die nu contactloos betalen (Ik heb zelfs geen pasjes bij me maar doe alles met smartphone) geen moeite hebben met een cashloze wereld. Maar er ook geen moeite mee hebben als er contant geld blijft. Waarom zou je alleen cashloos willen? Wat is het voordeel voor jou (tenzij je verkoper bent) dat anderen niet met cash mogen betalen?

Daarom zeg ik dat ik het prima zou vinden als het cashloos werd. Voor mij maakt dat niet uit. Net zoals ik het prima vind dat het blijft zoals het blijft, dat maakt voor mij namelijk ook niets uit.
Het probleem zit 'm natuurlijk in het punt waarop de 2 uitersten elkaar gaan tegenkomen.
Iemand die volledig cashloos werkt en iemand moet betalen die niet digitaal wil betalen en vice versa. Daar ga je wat wrijving krijgen. Maar verder kan het prima naast elkaar idd.

thetung
Berichten: 82
Lid geworden op: 21 okt 2009 17:48

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door thetung »

Eindelijk geen last meer van bedelaars op straat, collectanten met collectebus aan de deur, daklozenkrant verkopers bij winkelcentrum!

Eres
Berichten: 295
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Eres »

Vraag de burger hoe men over de financiële wereld en speciaal de banken denkt.
Gemiddeld zal het resultaat er geen beste mening over uitspreken.
De banken maken miljarden winst, wanneer er eentje wat minder gaat, staat de overheid klaar met de geldbuidel.
Ten tijde van de introductie van de gratis pinpas, werd er een enorme reclame campagne opgestart om iedereen hiervoor warm te maken.
Velen zijn daarin getrapt want het was zo gemakkelijk en nu is het gewijzigd naar een betaalde versie.
De volgende stap is, via campagnes het de burger bemoeilijken over cashgeld te beschikken, eerst door te belasten met een laag bedrag om deze stelselmatig te verhogen, gelijk de pinpas en gebruik van een rekening.
Hoelang wil men nog meewerken om dit soort instituten steeds meer macht te laten vergaren.
Misschien een beetje overdreven gesteld, maar Iemand € 10,00 willen geven die een bijstand uitkering heeft, is niet mogelijk.
Door de digitale betaling is dit te zien en kan de persoon worden gekort.
Zo zijn er nog meer dingen te bedenken, waarover men pas struikelt wanneer je er zelf door wordt gedupeerd.

Methusalah
Berichten: 1147
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Methusalah »

Lady1234 schreef:
18 okt 2021 18:47
Contant geld moet zeker blijven. Als je kleinkind een ijsje mag gaan kopen, geef je dan je pinpas mee?

Men heeft geen overzicht meer.
Al die pinafrekeningen op je bankrekening en dan zien ze na twee jaar ineens rare afschrijvingen.

Kosten doorberekenen? Dan ga je naar een ander.

Denk in oplossing niet problemen. Daarvoor kunnen een kleine digitale portemonnee maken waar het kind een paar centjes op heeft. Ik zie daar de uitdaging niet. Maak het in de vorm van een kleurig stick doe er een ster op en kind heeft een toverstaf waarmee zij kan betalen.


En geen overzicht? Dat is gewoon gewenning want je hebt juist een perfect overzicht. Je kan alles zien en sorteren en weet ik veel. Honderd keer makkelijker dan opschrijven in een boekje.

En hoeveel kosten denk je wel niet dat contact geld heeft. Een heel stuk meer dan digitaal kan ik je vertellen.

Methusalah
Berichten: 1147
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Methusalah »

witte angora schreef:
19 okt 2021 08:58
MichielFRL schreef:
18 okt 2021 20:45
Zo onbegrijpelijk dat er steeds wordt gesteld dat je door pinnen het overzicht kwijtraakt. Het grote voordeel van pinnen is juist dat je overzicht houdt waar je geld blijft en kan werken met meerdere bankrekeningen voor nog meer overzicht/budgettering,
Nope. Cash geld zie je in je portemonnee. Kan je zien en voelen. Dat is heel anders dan een digitaal kasboek dat je eerst op je laptop op moet zoeken enzovoorts enzovoorts. Digitaal is maar een cijfertje op een scherm. Dat is voor veel mensen toch echt heel wat anders.

Daar denk jij zo over, de jonge generaties echt niet meer hoor. Die zijn dat gewoon gewend en hebben daar geen moeite mee. Het zijn altijd de oudere generaties die niet willen veranderen want vroeger was alles beter (wat aantoonbaar onzin is). Gelukkig valt vooruitgang niet tegen te houden.

Je bankoverzicht is het perfecte overzicht. Juist je portemonnee is beperkt want je ziet alleen maar wat je daar hebt en niet de rest. Ik noem dat niet echt overzichtelijk. Maar ja, ik kan dan ook gewoon met een bankoverzicht overweg.

Methusalah
Berichten: 1147
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Methusalah »

16again schreef:
18 okt 2021 21:23
Met cash koop je privacy.
Zo wordt info over creditcard betalingen gewoon doorverkocht.

Onzin en niet onderbouwd. Privacy? Elke pin apparaat heeft een camera.

Creditcard betalingen worden doorverkocht? Door wie? In ieder geval niet door de bank want dat mogen ze niet.

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door witte angora »

Methusalah schreef:
19 okt 2021 11:22
witte angora schreef:
19 okt 2021 08:58
MichielFRL schreef:
18 okt 2021 20:45
Zo onbegrijpelijk dat er steeds wordt gesteld dat je door pinnen het overzicht kwijtraakt. Het grote voordeel van pinnen is juist dat je overzicht houdt waar je geld blijft en kan werken met meerdere bankrekeningen voor nog meer overzicht/budgettering,
Nope. Cash geld zie je in je portemonnee. Kan je zien en voelen. Dat is heel anders dan een digitaal kasboek dat je eerst op je laptop op moet zoeken enzovoorts enzovoorts. Digitaal is maar een cijfertje op een scherm. Dat is voor veel mensen toch echt heel wat anders.

Daar denk jij zo over, de jonge generaties echt niet meer hoor. Die zijn dat gewoon gewend en hebben daar geen moeite mee. Het zijn altijd de oudere generaties die niet willen veranderen want vroeger was alles beter (wat aantoonbaar onzin is). Gelukkig valt vooruitgang niet tegen te houden.

Je bankoverzicht is het perfecte overzicht. Juist je portemonnee is beperkt want je ziet alleen maar wat je daar hebt en niet de rest. Ik noem dat niet echt overzichtelijk. Maar ja, ik kan dan ook gewoon met een bankoverzicht overweg.
Kan zijn, maar in je portemonnee zit enkel het geld dat je voor de boodschappen kunt gebruiken. Op je bankoverzicht staat een hoop geld, dat overal voor gebruikt moet worden. Dan moet je dus iedere keer in je digitale kasboek duiken om te zien of je wel of geen geld hebt voor een ijsje, om wat te noemen. Met cash heb je dat allemaal niet. Dat geld voor een ijsje is er, of het is er niet. De andere kosten worden gewoon betaald van het geld wat op de bank staat.

Vroeger was inderdaad niet alles beter, maar het leven was wel een stuk overzichtelijker. En lang niet alles was slechter dan tegenwoordig. ;)

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door reggie2 »

Lowieze schreef:
19 okt 2021 08:42
Ik vind het trouwens zo irritant dat, als je iets terug brengt naar een winkel, je je geld cash terug krijgt en het niet mogelijk is dit gelijk terug te storten op je betaalrekening via retourpinnen.

Bij BCC doen ze het retour op je bank storten via de pin.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door reggie2 »

fonsflons schreef:
19 okt 2021 11:54
Ik denk dat ik persoonlijk, en velen met mij, me ook weinig kan voorstellen bij de gedachte om met een portemoneetje met centjes erin bij een kassa te staan, en precies te weten hoeveel centjes erin zaten voor het afrekenen en na het afrekenen.

Leef je van een budget dan kan je andere redenen hebben dan puur gemak.
Ik kan mij er persoonlijk wel iets bij voorstellen en vind ook dat het contante geld moet blijven.
Jij kan jouw mening hebben, de anderen hebben ook een mening.:-)

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door moederslink »

Moneyman schreef:
19 okt 2021 09:02
Heel zwart/wit: met contant geld zie je wat je hebt, digitaal zie je wat je hebt én waar het gebleven is
Mijn geld verdwijnt sowieso : zowel in mijn portemonnee als digitaal. 8)
Onbegrijpelijk ! Ergens moet wel een lek of een gat zitten zitten :(

Methusalah
Berichten: 1147
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Methusalah »

witte angora schreef:
19 okt 2021 11:36
. Dan moet je dus iedere keer in je digitale kasboek duiken om te zien of je wel of geen geld hebt voor een ijsje, om wat te noemen. Met cash heb je dat allemaal niet. Dat geld voor een ijsje is er, of het is er niet. De andere kosten worden gewoon betaald van het geld wat op de bank staat.

Iets wat serieus 2 seconden werk is met mijn telefoon. Centjes tellen in je portemonnee kost meer tijd. Zoals ik zei, het is gewoon gewenning. Je kan ook makkelijk een tweede rekening aanmaken voor plezier uitgaves en de andere behouden voor de verplichte rekeningen.

fhvdberg
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 nov 2013 14:04

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door fhvdberg »

Net als met andere onderwerpen is het betalen met contant geld een item wat zoveel mogelijk in het nieuws komt om mensen te hersenspoelen zodat ze denken dat het wel moet verdwijnen. Wij worden in alles gemanipuleerd en worden daar nooit beter van.
Kontant geld mag nooit worden afgeschaft en wij moeten ons niet laten dwingen hoe we om moet gaan met ons eigen geld.
Als winkens kontant weigeren zien ze me daar niet meer terug.

ZeerPrivé
Berichten: 5308
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Oeps, denk dat ik toch maar alles cash ga afhandelen :mrgreen: https://www.security.nl/posting/726312/ ... s+opvragen

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Kontant geld mag nooit worden afgeschaft en wij moeten ons niet laten dwingen hoe we om moet gaan met ons eigen geld.
Flinke tegenstrijdigheid ...

Plaats reactie