Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Jablan »

Mwa ... Rabobank Tarieven Zakelijk Betalingsverkeer laat op bladzijde 13 de andere kant van 'gratis' zien. Kan mij wel voorstellen, dat een gemiddeld MKBedrijf met veel transacties er moeite mee heeft.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
02 nov 2021 18:58
Mwa ... Rabobank Tarieven Zakelijk Betalingsverkeer laat op bladzijde 13 de andere kant van 'gratis' zien. Kan mij wel voorstellen, dat een gemiddeld MKBedrijf met veel transacties er moeite mee heeft.
Dan zie ik daar een bedrag van 5 euro per sealbag, niet per biljet, en €0,05 (!) per biljet. Nogal een verschil met de eerder door jou genoemde 5 euro per biljet.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Jablan »

Jup, het zijn de tarieven van dit jaar. Nog geen tarieven voor volgend jaar gevonden.

Ondertussen verder gekeken. ING zakelijk is iets duurder dan de Rabobank. Regiobank hanteert voor MKB/ZZP bij afstorten een tarief tot max. 25,00 per storting. Op Zakelijk bankieren kun je nog meer tarieven vinden.

Die 5 euro komt nog wel ergens tevoorschijn en anders is het een gemiddelde voor wat afstorten kost tegenwoordig per biljet.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

“Die 5 euro komt nog wel ergens tevoorschijn en anders is het een gemiddelde voor wat afstorten kost tegenwoordig per biljet”


Maar het is dus niet per biljet.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Er zal ook maar een keer de opmerking komen: ik zat ernaast en het zit anders dan ik zei :roll: :mrgreen:

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Jablan »

Nou, ik ben afgegaan op het bordje op de toonbank. Als je nog weinig contante transacties hebt, kom je snel op zo'n bedrag per biljet.

En alsjeblieft, hier de ABN-AMRO zakelijke prijslijst voor 2022. Als je dit narekent, zit je zo op 5 euro per biljet bij de 200/500 euro biljetten.
angel1978 schreef:
02 nov 2021 20:42
Er zal ook maar een keer de opmerking komen: ik zat ernaast en het zit anders dan ik zei :roll: :mrgreen:
Ja, je zal ook maar een keer echt inhoudelijk reageren in plaats van eeuwig en altijd dit type opmerkingen te plaatsen, die opgeteld toch een aardige persoonlijke aanval vormen. Niet alleen in mijn richting, ook richting anderen doe je dit. Wat doe je hier? :roll: :mrgreen:

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
02 nov 2021 20:58
En alsjeblieft, hier de ABN-AMRO zakelijke prijslijst voor 2022. Als je dit narekent, zit je zo op 5 euro per biljet bij de 200/500 euro biljetten.
Ja, als je de biljetten per stuk zou gaan storten… kom toch op :roll:

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Jablan »

Nou, ga dan zelf op zoek. Ik heb geschreven waar ik dit tegenkwam en via de tariefoverzichten kun je zo tot dezelfde conclusie komen. Afstorten is idioot duur geworden.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Maar geen 5 euro per 200/500 biljet..

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
02 nov 2021 21:12
… en via de tariefoverzichten kun je zo tot dezelfde conclusie komen…
Niet dus.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan moet men volgend jaar dus (slechts) biljetten van € 500 storten.

Kost € 7,00 plus 0,23%, dus bijna € 10,00.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Jablan »

Wat hebben we?

- Een groothandel voor Bouw en Industrie.
- Banken, die ineens super moeilijk doen over contant geld, omdat de wetgeving is gebaseerd op wantrouwen.

Van ABN-AMRO is bekend, dat coffeeshophouders bij deze bank 110 euro per maand moeten betalen voor een rekening. Staat niet in het tarievenoverzicht. Bij de Rabo bankkrijgen ze geen rekening, net zo goed als de voetbalclubs in het betaald voetbal niet terecht kunnen bij de Coöperatieve.

Even terug omhoog: het is een groothandel voor Bouw en Industrie. Waar staat de bouwwereld om bekend? Redelijk wat contant geld. Goed mogelijk, dat deze groep bedrijven ook een hogere tariefsverhoging voor de kiezen krijgen, die nog niet openbaar is gecommuniceerd.

Tarief 2022 bij ABN-Amro voor afstorten is 7 euro voor een sealbag plus 0,23% van de waarde. Dat is bij de grotere biljetten 0,46 of 1,15 per biljet. Dit jaar is het nog 5 cent per biljet. Het is een forse tariefsverhoging. Als je weet hoeveel contante betalingen je hebt en hoe vaak je afstort, dan kun je snel uitrekenen wat de gemiddelde prijs per biljet wordt. Daarom ga ik ervan uit, dat die 5 euro per biljet de gemiddelde prijs voor het afstorten van deze biljetten is, zeker als de coupures per sealbag worden ingeleverd (in elke sealbag alleen dezelfde biljetten, dus alle vijfjes bij elkaar en alle 200's bij elkaar).

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus nog steeds geen € 5,00 per biljet.

Het gaat niet over de kosten voor een koffieshophouder of een voetbalclub.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Jablan »

Met een dankjewel aan Crazyme. Blijkbaar op de verkeerde plek gezocht naar de info.
crazyme schreef:
04 nov 2021 03:31
Lady1234 schreef:
03 nov 2021 23:41
Het kost geen € 5,00 per biljet. Onzin.
Geen onzin. Helaas.

https://radar.avrotros.nl/amp/rabobank- ... 1-oktober/

https://bankblog.nl/2021/rabobank-maakt ... er-biljet/

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
04 nov 2021 06:44
Met een dankjewel aan Crazyme. Blijkbaar op de verkeerde plek gezocht naar de info.
Idem hier. De discussie vond plaats op basis van deze tarieven:
Jablan schreef:
02 nov 2021 18:58
Mwa ... Rabobank Tarieven Zakelijk Betalingsverkeer laat op bladzijde 13 de andere kant van 'gratis' zien. Kan mij wel voorstellen, dat een gemiddeld MKBedrijf met veel transacties er moeite mee heeft.
Ik heb nu zelf even op de site van de Rabobank gekeken, en kom daar de juiste, actuele tarieven tegen: check.

Op pagina 11 zie je daar het volgende:
Rabo Afstorten: Contant geld storten via sealbag (euro)
Storting via sealbag
per storting € 5,50
per kleine coupure € 0,052
per grote coupure (€200 en € 500) € 5,00*
Nieuwe sealbags / afstortformulieren bestellen Geen kosten
Geconstateerde telverschillen per storting € 4,50
* Vanaf 1 oktober 2021
De conclusie van Crayzeme "storten kost idioot veel geld" lijkt me inderdaad terecht. Mooie stimulans om dergelijke oncourante coupures niet meer te gebruiken dus :wink:

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Jablan »

Moneyman schreef:
04 nov 2021 09:19
De conclusie van Crayzeme "storten kost idioot veel geld" lijkt me inderdaad terecht. Mooie stimulans om dergelijke oncourante coupures niet meer te gebruiken dus :wink:
Of een stimulans de contanten zelf zoveel mogelijk te recyclen.

Voor het toerisme hebben we zakelijke rekeningen bij andere banken binnen de EU. Vaste kosten zijn drie tot vier keer lager. Pak ik de aantallen transacties uit 2019 erbij, wordt het vier tot vijf keer goedkoper.

Conclusie 1: stap over naar buitenlandse banken. Met deze hoge kosten loont het om zelf 1x per maand naar Emmerich of Baarle-Hertog te rijden, misschien zelfs elke maand naar Barcelona te vliegen, en daar je bankzaken te regelen.

Conclusie 2: zouden we in Nederland bankieren, dan zouden we de prijzen met ca. 4% moeten verhogen om deze kosten niet ten koste van het rendement te laten gaan.


In elk geval is duidelijk waar de druk om alles te pinnen vandaan komt. Wet wwft zorgt voor extra druk.


Feitelijk verlaagt de Rabobank de waarde van de 200- en 500-euro biljetten met de extra kosten. Ik vraag mij af of dit nog wel past binnen de wetgeving.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
05 nov 2021 08:38
Moneyman schreef:
04 nov 2021 09:19
De conclusie van Crayzeme "storten kost idioot veel geld" lijkt me inderdaad terecht. Mooie stimulans om dergelijke oncourante coupures niet meer te gebruiken dus :wink:
Of een stimulans de contanten zelf zoveel mogelijk te recyclen.
Inderdaad, maar dat wordt dus steeds lastiger. Nou zal het voor velen een vooral hypothetisch probleem zijn omdat ze dergelijke coupures uberhaupt niet ontvangen, maar goed :wink:

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door lievemarie »

Moneyman schreef:
05 nov 2021 08:45
Jablan schreef:
05 nov 2021 08:38
Moneyman schreef:
04 nov 2021 09:19
De conclusie van Crayzeme "storten kost idioot veel geld" lijkt me inderdaad terecht. Mooie stimulans om dergelijke oncourante coupures niet meer te gebruiken dus :wink:
Of een stimulans de contanten zelf zoveel mogelijk te recyclen.
Inderdaad, maar dat wordt dus steeds lastiger. Nou zal het voor velen een vooral hypothetisch probleem zijn omdat ze dergelijke coupures uberhaupt niet ontvangen, maar goed :wink:
Jawel hoor, dagelijks. En dan word ik wakker. :D

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door scontra »

Dacht dat de uitgifte van € 500,00 biljetten als enig jaren geleden was gestopt.
Er zullen waarschijnlijk weinig consumenten zijn die een dergelijk biljet nu nog aanbieden.
In de meeste winkels kan zelfs niet meer met biljetten van 500, 200 en zelfs 100 euro betaald worden aangezien de winkelier dergelijke biljetten niet accepteert.
Dus al met al zal het met de bankkosten denkelijk wel meevallen.

Overigens geeft Geldmaat €50,00 als grootste biljet uit.

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door lievemarie »

Ik begreep van een ondernemer dat je bij een zakelijke rekening wel briefjes van 100 euro uit de Geldmaat kunt krijgen. En in de meeste winkels kun je nog wel met 100 euro betalen, 200 wordt misschien wel al lastiger, zeker als je naar de Action gaat :D

Gesloten