Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door grun »

16again schreef:
19 okt 2021 18:54
Bij cash betalingen staat geen camera, dat is je privacy.
Geen camera? Ik zie regelmatig filmpjes voorbij komen op internet waarin juist wel camera's gebruikt worden. Cafetaria's, pompstations, detaillisten, vrijwel iedereen heeft een camera hangen op de plek waar het kasregister staat. Waarbij ik me soms wel afvraag of die camera bedoeld is om overvallers te herkennen of om het eigen personeel te controleren. Voor mijn gevoel hangt de camera vaak te hoog.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Jablan »

witte angora schreef:
20 okt 2021 01:28
Even terug naar de oorspronkelijke vraag. Die luidt: 'Wie wil...'

Dat een redelijk grote groep voor zichzelf cashgeld min of meer in de ban heeft gedaan, ok. Maar moet cash dan meteen ook maar afgeschaft worden, of vind men dat er ruimte moet zijn voor degenen die gewoon cash willen betalen?
Die mogelijkheid moet blijven. Waarbij ik er meer in zie wanneer DNB of een Stichting de distributie van de munten en biljetten overneemt, want daar zit nu een knelpunt.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door 16again »

grun schreef:
20 okt 2021 01:49
16again schreef:
19 okt 2021 18:54
Bij cash betalingen staat geen camera, dat is je privacy.
Geen camera? Ik zie regelmatig filmpjes voorbij komen op internet waarin juist wel camera's gebruikt worden. Cafetaria's, pompstations, detaillisten, vrijwel iedereen heeft een camera hangen op de plek waar het kasregister staat. Waarbij ik me soms wel afvraag of die camera bedoeld is om overvallers te herkennen of om het eigen personeel te controleren. Voor mijn gevoel hangt de camera vaak te hoog.
Op een hoop plekken hangt geen camera. En al hangt die er wel, dan is het voor big-data lastiger om specifieke aankopen te koppelen aan een persoon. Waardoor mijn eetgewoontes prive blijven.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lady1234 schreef:
19 okt 2021 23:17
Ik begrijp niet waarom mensen zo benauwd zijn voor cash geld. Dat je je vaste lasten per bank, en ook nog automatisch, doet prima, maar wat is er tegen om je boodschappen en andere aankopen in winkels contant te betalen?

De munten in mijn portemonnee tel ik nooit, maar ik heb wel een prima inzicht in het aantal briefjes in mijn portefeuille.

En als je dus niet wilt dat instanties zouden kunnen weten waar en waaraan jij je geld spendeert, zal het echt cash moeten.

Niet dat ik veel bijzondere uitgaven heb, maar ook het niet-bijzondere gaat niemand wat aan.
Wat heeft het nu weer met benauwd te maken?
Wat is er voor om het cash te doen? Ik heb nog geen echt valide argument gezien. Zo lang het niveau van dot soort vragen zit op wie welke voorkeur heeft, zullen de antwoorden ook op dit niveau zitten.

peter17111962
Berichten: 566
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Niet meer contant kunnen betalen geeft voor veel ouderen problemen. Veel ouderen zijn
gewend om als ze iets willen gaan kopen contant geld mee te nemen, en als het geld
wat ze hebben meegenomen van huis op is, dan moeten ze stoppen met kopen en terug
naar huis. Dit zorgt ervoor dat de uitgaves beperkt blijven. Betalen met een pasje is voor
heel veel mensen erg onoverzichtelijk. Er zijn nog erg veel mensen die pas na 2 of 3 weken
als de postbode weer een bankafschrift heeft gebracht precies weten wat er allemaal is
uitgegeven. Veel mensen zijn helaas niet in staat om alleen datgene te kopen waarvoor
ze van huis gingen. Dat is iets wat ik persoonlijk nooit zal begrijpen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
19 okt 2021 23:17
Ik begrijp niet waarom mensen zo benauwd zijn voor cash geld. Dat je je vaste lasten per bank, en ook nog automatisch, doet prima, maar wat is er tegen om je boodschappen en andere aankopen in winkels contant te betalen?
Ik begrijp niet waar jij dat benauwde ziet :D

Persoonlijk ben ik totaal niet benauwd voor cash, maar vind ik het vooral een achterhaalode en logistiek lastiger betaalmiddel. Waarom zou ik eerste ergens contant geld moeten gaan opnemen, om vervolgens in de rij te gaan staan om het uit te mogen geven? Ik ga gewoon voor snel en praktisch: boodschappen doen, scannen, telefoon langs het automaat en door.
witte angora schreef:
20 okt 2021 01:28
Dat een redelijk grote groep voor zichzelf cashgeld min of meer in de ban heeft gedaan, ok. Maar moet cash dan meteen ook maar afgeschaft worden, of vind men dat er ruimte moet zijn voor degenen die gewoon cash willen betalen?
Ik heb totaal geen behoefte aan contant geld, maar zie genoeg mensen die dat wel hebben. Wat mij betreft prima. Maar wel met de eerder al door door Breien gegeven sideletter dat de kosten van contante betalingen (op termijn en waar mogelijk) ook toegerekend worden aan degene die zich van dat betaalmiddel willen bedienen. Net zoals dat ook bij digitale betalingen gebeurt.

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door lievemarie »

Ik dacht dat pinnen mede werd gepromoot om de doorlooptijd bij de kassa's te versnellen. Als ik echter zie hoe lang mensen, met name de ouderen, staan te hannesen met hun pinpas en/of pincode, kunnen sommigen beter contant betalen.
Maar ik ben wel een fan van de zelfscan (rijmt ook lekker).

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Moneyman »

lievemarie schreef:
20 okt 2021 10:07
Als ik echter zie hoe lang mensen, met name de ouderen, staan te hannesen met hun pinpas en/of pincode, kunnen sommigen beter contant betalen.
Nou... heb je wel eens achter een centen zoekende oudere gestaan...? :lol:

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

lievemarie schreef:
20 okt 2021 10:07
Ik dacht dat pinnen mede werd gepromoot om de doorlooptijd bij de kassa's te versnellen. Als ik echter zie hoe lang mensen, met name de ouderen, staan te hannesen met hun pinpas en/of pincode, kunnen sommigen beter contant betalen.
Maar ik ben wel een fan van de zelfscan (rijmt ook lekker).
Veel erger vind ik die mensen die pas hun spullen gaan inpakken nadat ze betaald hebben. Ligt die hele bak vol met hun spullen, zie je de caissière kijken waar ze jouw spullen moet laten.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door witte angora »

Inderdaad, hannessen bij de zelfscan, hannessen bij het op de band leggen (gaat vaak met één hand, en dan een megavolle kar), hannessen met de pinpas, hannessen met de muntjes, hannessen met inpakken - en het zijn niet alleen de ouderen. Ga maar eens op een zaterdag naar de super, genoeg vader- en moedertypjes (soms nog een brullend kind mee ook) die er totaal geen benul van hebben hoe ze de boel ophouden. Gooi je spul desnoods in de kar, en pak het bij de inpaktafel in, maar nee...

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Nijogeth schreef:
20 okt 2021 10:33

Veel erger vind ik die mensen die pas hun spullen gaan inpakken nadat ze betaald hebben. Ligt die hele bak vol met hun spullen, zie je de caissière kijken waar ze jouw spullen moet laten.
Ik stond gisteren achter een mevrouw die eerst op haar gemakje haar tassen ging inpakken en daarna pas ging betalen….portemonnees (2) zoeken, dan nakijken waar genoeg geld in zat. Schiet ook niet op.
Maar ach, geduld is een schone zaak.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
20 okt 2021 10:39
Inderdaad, hannessen bij de zelfscan, hannessen bij het op de band leggen (gaat vaak met één hand, en dan een megavolle kar), hannessen met de pinpas, hannessen met de muntjes, hannessen met inpakken - en het zijn niet alleen de ouderen. Ga maar eens op een zaterdag naar de super, genoeg vader- en moedertypjes (soms nog een brullend kind mee ook) die er totaal geen benul van hebben hoe ze de boel ophouden. Gooi je spul desnoods in de kar, en pak het bij de inpaktafel in, maar nee...
Ach, ‘t is wat. U komt ook altijd de verkeerde types tegen in de supermarkt :lol:

ZeerPrivé
Berichten: 5322
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
20 okt 2021 10:39
Inderdaad, hannessen bij de zelfscan, hannessen bij het op de band leggen (gaat vaak met één hand, en dan een megavolle kar), hannessen met de pinpas, hannessen met de muntjes, hannessen met inpakken - en het zijn niet alleen de ouderen. Ga maar eens op een zaterdag naar de super, genoeg vader- en moedertypjes (soms nog een brullend kind mee ook) die er totaal geen benul van hebben hoe ze de boel ophouden. Gooi je spul desnoods in de kar, en pak het bij de inpaktafel in, maar nee...

Maar als niet-werkende en/of oudere is er toch geen enkele reden om precies in het weekend naar de super te gaan? Meer dan genoeg rustige shop momenten op andere dagen.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ach, voor de zaterdagavond zijn verse broodjes toch wel het lekkerste. Plus nog wat lekkers voor bij de koffie. Dat haal je ook geen dagen van tevoren.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door witte angora »

Lowieze schreef:
20 okt 2021 10:49
witte angora schreef:
20 okt 2021 10:39
Inderdaad, hannessen bij de zelfscan, hannessen bij het op de band leggen (gaat vaak met één hand, en dan een megavolle kar), hannessen met de pinpas, hannessen met de muntjes, hannessen met inpakken - en het zijn niet alleen de ouderen. Ga maar eens op een zaterdag naar de super, genoeg vader- en moedertypjes (soms nog een brullend kind mee ook) die er totaal geen benul van hebben hoe ze de boel ophouden. Gooi je spul desnoods in de kar, en pak het bij de inpaktafel in, maar nee...
Ach, ‘t is wat. U komt ook altijd de verkeerde types tegen in de supermarkt :lol:
Grappig dat anderen ook altijd die verkeerde types tegenkomen, gezien de voorgaande reacties. Of ben je nu weer gefocust op de persoon in plaats van op het onderwerp? :wink:

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door sjohie »

ZeerPrivé schreef:
20 okt 2021 10:54
witte angora schreef:
20 okt 2021 10:39
Inderdaad, hannessen bij de zelfscan, hannessen bij het op de band leggen (gaat vaak met één hand, en dan een megavolle kar), hannessen met de pinpas, hannessen met de muntjes, hannessen met inpakken - en het zijn niet alleen de ouderen. Ga maar eens op een zaterdag naar de super, genoeg vader- en moedertypjes (soms nog een brullend kind mee ook) die er totaal geen benul van hebben hoe ze de boel ophouden. Gooi je spul desnoods in de kar, en pak het bij de inpaktafel in, maar nee...

Maar als niet-werkende en/of oudere is er toch geen enkele reden om precies in het weekend naar de super te gaan? Meer dan genoeg rustige shop momenten op andere dagen.
Beetje omgekeerde wereld redenatie. Er zijn bepaalde publiekelijke fatsoensnormen, die sommige kinderen, bij gebrek aan opvoeding of een goed uitgelijnd fatsoenskompas, niet kennen. Dan is dát wat gefixt moet worden, niet dan de rest van de wereld maar om die hete brij moet gaan draaien.

Hier zijn er ouders die de kinderen op rolschaatsen op zaterdag meenemen de supermarkt in. Rijdt lekker zo'n tegelvloer, maar met al die mensen, is remmen etc lastig. Gelukkig heb ik dan altijd een grote kar voor de weekendboodschappen, dus als ik niet uit kan wijken, doet het mij in ieder geval geen pijn.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Iedereen komt verkeerde types tegen.. Alleen sommigen blijkbaar veel vaker dan anderen..

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ach, ik heb op een zaterdagochtend met een paar andere klanten bij de bakker staan wachten op een hoogbejaard echtpaar dat samen in voortdurend overleg in één portemonnee naar gepast geld stond te zoeken. Dat was zo aandoenlijk dat iedereen met een brede glimlach afwachtte of het zou lukken. Onhandig of verward getreuzel vind ik niet erg, botte lompheid wel.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Erthanax schreef:
20 okt 2021 11:26
Ach, ik heb op een zaterdagochtend met een paar andere klanten bij de bakker staan wachten op een hoogbejaard echtpaar dat samen in voortdurend overleg in één portemonnee naar gepast geld stond te zoeken. Dat was zo aandoenlijk dat iedereen met een brede glimlach afwachtte of het zou lukken. Onhandig of verward getreuzel vind ik niet erg, botte lompheid wel.
Precies. Soms kun je even een handje helpen met het inpakken van de boodschappen.
Ik denk altijd maar: stel dat het mijn ouders waren, dan had je ook graag gehad dat ze met respect behandeld werden.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als iedereen nou in een winkel of zo gewoon kan betalen zoals hij of zij wil betalen, en de volgende klant een beetje geduld betracht, is er helemaal niets in de weg.

Plaats reactie