Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lady1234 schreef:
20 okt 2021 11:55
Als iedereen nou in een winkel of zo gewoon kan betalen zoals hij of zij wil betalen, en de volgende klant een beetje geduld betracht, is er helemaal niets in de weg.
Dus als ik wil betalen met centen en iedereen heeft voldoende geduld, ‘dan is er niets in de weg’?

Johnjusa
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 okt 2021 11:49

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Johnjusa »

Contant geld moet blijven. De maatschappij wordt alleen maar kwetsbaarder gemaakt. Nee ik ben geen wappie en ja ik ben gevaccineerd.

Misschien ben ik dom, maar behalve dat een goede hacker precies kan nagaan hoeveel geld je op je bankrekening hebt en wat je leeftijd is (waarom worden vooral ouderen door phissing trucs van hun spaar geld bestolen), kan de bank, belastingdienst, buitenlandse inlichtingendiensten en de rest van de overheid precies zien, wat je doet en waar je geweest bent.

Ze kunnen het systeem lam leggen en dan wat? Dit is net zoals de klimaat lobby, alles over op electriciteit. Leuk en schoon, maar als er een oorlog uitbreekt, en de voertuigen van het leger geen oplaadpunten kunnen vinden?

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

angel1978 schreef:
20 okt 2021 12:04
Lady1234 schreef:
20 okt 2021 11:55
Als iedereen nou in een winkel of zo gewoon kan betalen zoals hij of zij wil betalen, en de volgende klant een beetje geduld betracht, is er helemaal niets in de weg.
Dus als ik wil betalen met centen en iedereen heeft voldoende geduld, ‘dan is er niets in de weg’?
Leuk, maar centen worden nergens meer geaccepteerd. Overigens hoeft een winkelier maar een beperkt aantal munten te accepteren.

https://www.nbb.be/nl/faq/zijn-er-beper ... -en-munten

Doet me denken aan Ridder777?

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lady1234 schreef:
20 okt 2021 12:06
angel1978 schreef:
20 okt 2021 12:04
Lady1234 schreef:
20 okt 2021 11:55
Als iedereen nou in een winkel of zo gewoon kan betalen zoals hij of zij wil betalen, en de volgende klant een beetje geduld betracht, is er helemaal niets in de weg.
Dus als ik wil betalen met centen en iedereen heeft voldoende geduld, ‘dan is er niets in de weg’?
Leuk, maar centen worden nergens meer geaccepteerd. Overigens hoeft een winkelier maar een beperkt aantal munten te accepteren.

https://www.nbb.be/nl/faq/zijn-er-beper ... -en-munten

Doet me denken aan Ridder777?
Ah ok, dus het argument ‘wat iemand wil’ geldt nu toch niet, maar nu gaat het om wat geaccepteerd wordt?
Dus als een winkelier bepaalt dat ie alleen pin accepteert dan geldt die wil van iedereen niet meer?

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als een winkelier alleen pin accepteert, dan kom ik daar niet. Ik maak daar geen wereldprobleem van.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door 16again »

Lowieze schreef:
20 okt 2021 10:44
Ik stond gisteren achter een mevrouw die eerst op haar gemakje haar tassen ging inpakken en daarna pas ging betalen….portemonnees (2) zoeken, dan nakijken waar genoeg geld in zat. Schiet ook niet op.
Dat hou je toch:
Ik heb wel eens bij MM gestaan achter een klant, die een stuk of 15 betaalpassen had, en aan het kijken was of ergens nog wat opstond.

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door lievemarie »

16again schreef:
20 okt 2021 12:59
Lowieze schreef:
20 okt 2021 10:44
Ik stond gisteren achter een mevrouw die eerst op haar gemakje haar tassen ging inpakken en daarna pas ging betalen….portemonnees (2) zoeken, dan nakijken waar genoeg geld in zat. Schiet ook niet op.
Dat hou je toch:
Ik heb wel eens bij MM gestaan achter een klant, die een stuk of 15 betaalpassen had, en aan het kijken was of ergens nog wat opstond.
Bij Moneyman?

(Ja, ik weet het, die "grap" heeft een baard. Maar gebruik dan het woordje "de" voor MM.)

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door moederslink »

Het zou verboden moeten worden: trage oudjes in de winkel :lol:
Maar , die ouderen kunnen beter op een rustig moment winkelen , zonder gehaaste ouders met blèrende kinderen in " de spits " .
Als oudere word je nu eenmaal wat trager dus heb maar wat compassie met zulke oudjes . :idea:

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Compassie kan je ook betrachten tegen ouders met blèrende kinderen in de spits. Je zult maar op die manier en op die tijd moeten. Beetje verdraagzamer zijn tegen elkaar helpt.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
20 okt 2021 13:42
Beetje verdraagzamer zijn tegen elkaar helpt.
Eens. Binnen én buiten de winkels.

Haddock
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 okt 2021 12:55

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Haddock »

De war on cash in Nederland gaat erin als koek. Dat is kortzichtig, naief en zeer onverantwoord. Een cashloze samenleving is op de lange termijn een dystopie.

Pjotr50
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 okt 2021 15:02

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Pjotr50 »

Schandalig. Zelfs gemeenten verplichten je met PIN te betalen. En de apotheek. En de bank kan zien waar je je geld aan besteedt. Aan de reacties is al te zien hoe weinig dit de meeste mensen interesseert. En als ik het niet nodig vind, dan is het gewoon jammer voor iemand anders. Wat een mentaliteit.

Bep GvH
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 aug 2017 13:54

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Bep GvH »

Ik wil contant kunnen betalen als het mij uitkomt.

Wedden als we alleen nog maar pinnen dat ze daar ook later geld voor gaan vragen per pin, dan zijn dus ook kleine boodschapjes uitgesloten. Het wordt dan een systeem voor de rijken die wel iedere pin geld kunnen missen, maar iemand die rond probeert te komen zal in de problemen komen.

Zo gaat het iedere keer na een aantal jaren. Eerst was het gratis en later verplicht een bankrekening te hebben. Daarna kon je gratis geld storten, bv een spaarpotje (waar ik als oma steeds een beetje geld in doe) naar de bank brengen met kind of kleinkind en deze blij om dit mee te maken en te zien hoe het op de rekening komt, dit zal dus ook niet meer kunnen.

Kinderen beseffen dan ook niet meer wat geld is (dit uit ervaring toen een kleinkind zei "maar er is toch altijd geld uit de muur"). Toen kwam de pinpas en die moeten we nu ook al (vele jaren) betalen en dit met het verdwijnen van alle kosten die de banken vroeger moesten maken voor het gebouw, verzekeringen en personeel enz. Ik besef echt wel dat daar de digitale wereld voor in de plaats is gekomen, maar waarom moet dit ten nadele van zoveel mensen.

Dan werk ik met mensen die in de begeleiding zitten en met een budget moeten leren werken, deze krijgen fysiek geld in de handen voor het besef en als het op is dat het dan ook op is. Ook mensen die erg weinig te besteden hebben, zien liever los geld want dan kunnen ze boodschappen terug leggen als ze eroverheen zijn en niet meer bij zich hebben, met een pinpas ga je er snel overheen en sta je in het rood, wat ook weer geld kost want dan gaat de bank rente vragen.
Ook in mijn familie krijgt iemand voor een maand contant geld na een beroerte, deze kan de pincode niet onthouden en je kunt het nu eenmaal niet op de pas schrijven zodat als deze gepikt is de dief ook gelijk de code heeft.

Er zullen vast wel meer voorbeelden zijn, ik heb wat ik van andere vernomen heb en mijn eigen ervaring hier zo'n beetje opgesomd waarom contant geld moet blijven en dat wil ik zo lang mogelijk rekken tot het echt tegengehouden gaat worden door de banken en je niet anders meer kan dan betalen, betalen en betalen voor je verdiende geld om het te mogen bezitten en te gebruiken om te leven.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door kuklos »

Pjotr50 schreef:
20 okt 2021 15:07
En de bank kan zien waar je je geld aan besteedt.
Heb je nog meer ongeïnformeerde complottheorieën voor ons? Men kan enkel zien waar je met pin betaald hebt, maar niet wat je betaald hebt/gekocht hebt.
Pjotr50 schreef:
20 okt 2021 15:07
Aan de reacties is al te zien hoe weinig dit de meeste mensen interesseert. En als ik het niet nodig vind, dan is het gewoon jammer voor iemand anders. Wat een mentaliteit.
Dus omdat jij persé met cash geld wil betalen moeten we dit allemaal maar willen? Want jouw wil moet voor iedereen gelden?
En dat hierdoor winkeliers meer risico lopen op overvallen worden en andere ongewenste gevolgen interesseert jou natuurlijk weer niks. Is dat zo'n beetje de mentaliteit die je voorstaat?

Mijn mening is dat contant betalen mogelijk moet blijven, maar dat bedrijven ook het recht dienen te hebben om hier zelf een kezue in te maken. En dat het aan mij is om mijn eigen mening hierover te hebben, ongeacht de mening van anderen. Dus of jij er nu wel of geen problemen mee hebt zal nooit mijn mening bepalen.

gosewijn
Berichten: 2881
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Kontant betalen moet blijven , heel simpel . Anders krijg ik geen fooi meer ,is toch heel belangrijk :roll: :D

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

lievemarie schreef:
20 okt 2021 13:03
16again schreef:
20 okt 2021 12:59
Lowieze schreef:
20 okt 2021 10:44
Ik stond gisteren achter een mevrouw die eerst op haar gemakje haar tassen ging inpakken en daarna pas ging betalen….portemonnees (2) zoeken, dan nakijken waar genoeg geld in zat. Schiet ook niet op.
Dat hou je toch:
Ik heb wel eens bij MM gestaan achter een klant, die een stuk of 15 betaalpassen had, en aan het kijken was of ergens nog wat opstond.
Bij Moneyman?

(Ja, ik weet het, die "grap" heeft een baard. Maar gebruik dan het woordje "de" voor MM.)
Bij de Moneyman? Ik zie niet in wat het verschil is als Brabander. Die gaan ook naar d'n Dave (misschien teveel New Kids gekeken ;)).

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

moederslink schreef:
20 okt 2021 13:40
Het zou verboden moeten worden: trage oudjes in de winkel :lol:
Maar , die ouderen kunnen beter op een rustig moment winkelen , zonder gehaaste ouders met blèrende kinderen in " de spits " .
Als oudere word je nu eenmaal wat trager dus heb maar wat compassie met zulke oudjes . :idea:
Hetzelfde met de zondagsrijdende oudjes. De hele week de tijd als het rustig is, kunnen ze rijden. Maar als ik op een rustig moment een stukje wil gaan toeren, dan zitten er altijd veel te veel van die maximumsnelheidhalverende types op de weg. Daar gaat mijn plezier.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door grun »

gosewijn schreef:
20 okt 2021 17:10
Kontant betalen moet blijven , heel simpel . Anders krijg ik geen fooi meer ,is toch heel belangrijk :roll: :D
Daar was de penningmeester van de vereniging waar ik lid van ben ook bang voor, toen het bestuur voorstelde om zo'n SumUp pinkastje aan te schaffen. Omzet uit de kantine of bar is een belangrijke winstmaker voor veel verenigingen.
Contant betalen is nog steeds mogelijk maar, na een aarzelend begin, zijn er nu meer leden die pinnen dan contant betalen. De fooien zijn gelijk gebleven of zelfs nog iets meer geworden. Onlangs riep de penningmeester de leden zelfs op om meer te pinnen. Het kost hem steeds meer moeite om het contante geld af te storten.

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Jablan »

Over de zelfscan: dat is een mooie vorm van zelfbedrog. Het zelf scannen houdt klanten langer in de winkel (meer impulsaankopen). Dat is gemeten. Gevoeld ben je wel sneller, omdat elke seconde in de rij voor de kassa langer lijkt te duren dan zelf actief met de aankopen bezig zijn.

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

sjohie schreef:
20 okt 2021 11:05
ZeerPrivé schreef:
20 okt 2021 10:54
witte angora schreef:
20 okt 2021 10:39
Inderdaad, hannessen bij de zelfscan, hannessen bij het op de band leggen (gaat vaak met één hand, en dan een megavolle kar), hannessen met de pinpas, hannessen met de muntjes, hannessen met inpakken - en het zijn niet alleen de ouderen. Ga maar eens op een zaterdag naar de super, genoeg vader- en moedertypjes (soms nog een brullend kind mee ook) die er totaal geen benul van hebben hoe ze de boel ophouden. Gooi je spul desnoods in de kar, en pak het bij de inpaktafel in, maar nee...

Maar als niet-werkende en/of oudere is er toch geen enkele reden om precies in het weekend naar de super te gaan? Meer dan genoeg rustige shop momenten op andere dagen.
Beetje omgekeerde wereld redenatie. Er zijn bepaalde publiekelijke fatsoensnormen, die sommige kinderen, bij gebrek aan opvoeding of een goed uitgelijnd fatsoenskompas, niet kennen. Dan is dát wat gefixt moet worden, niet dan de rest van de wereld maar om die hete brij moet gaan draaien.

Hier zijn er ouders die de kinderen op rolschaatsen op zaterdag meenemen de supermarkt in. Rijdt lekker zo'n tegelvloer, maar met al die mensen, is remmen etc lastig. Gelukkig heb ik dan altijd een grote kar voor de weekendboodschappen, dus als ik niet uit kan wijken, doet het mij in ieder geval geen pijn.
Ho ho, rustig maar. WA heeft het over alle ongemakken van winkelen op zaterdag. Wel, als je daar geen zin in hebt, kun je dus beter niet op een zaterdag naar de super gaan als je genoeg andere winkelmomenten kunt kiezen. (Zelf ga ik trouwens ook nooit op een zaterdag naar de bakker, de kaasboer, de super enz. omdat ik geen zin heb in die drukte, lange rijen enz.)

Plaats reactie