Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Sira »

Maar Barry bb is inmiddels een nieuw topic gestart. Wordt de topic starter niet op de hoogte gehouden van het verplaatsen?

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door grun »

Sira schreef:
21 okt 2021 18:10
Maar Barry bb is inmiddels een nieuw topic gestart. Wordt de topic starter niet op de hoogte gehouden van het verplaatsen?
Nu wel. Moneyman heeft een link geplaatst die verwijst naar dit topic.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Moneyman schreef:
21 okt 2021 17:36
peter17111962 schreef:
21 okt 2021 17:32
Gaat lastig worden in de kerk bij de collecte. Ik zie het al voor me. Als iedereen daar een
betaalkastje in zijn of handen gedrukt krijgt, en moet intoetsen hoeveel hij of zij wil
geven, Dan kan die kerkdienst wel eens erg lang gaan duren.
Sinds Corona-tijd is bij vrijwel iedere kerk de digitale collecte geruisloos en soepel ingevoerd. Niet te moeilijk denken. Er bestaan collecte-apps, QR-codes, noem maar op. Tijd is geen argument.
Ik ben dat nog niet tegengekomen. Bij welke kerk zit je?
Overigens zou ik even diep nadenken vooraleer ik via zo'n app of QRcode doneer. Het blijkt dat er heel wat meer gegevens worden uitgewisseld dan enkel het bedrag. Ben ik achter gekomen door aan een actie bij KWF deel te nemen. Men blijkt uit te zijn op een vervolg, je donateurschap kan aan anderen doorgegeven worden, etcetera.
Mij is omtrent donaties geleerd: laat niet eens de linkerhand niet weten wat de rechterhand doet...

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

peter17111962 schreef:
21 okt 2021 17:32
Gaat lastig worden in de kerk bij de collecte. Ik zie het al voor me. Als iedereen daar een
betaalkastje in zijn of handen gedrukt krijgt, en moet intoetsen hoeveel hij of zij wil
geven, Dan kan die kerkdienst wel eens erg lang gaan duren.
Mooi moment om het helemaal af te schaffen, die godsdiensten.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Sira »

Volgens mij had Murdock een vliegbrevet

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door moederslink »

witte angora schreef:
21 okt 2021 17:25
Je hoeft niet altijd onder bewind te staan om met een afgepast weekgeld om te moeten gaan.
Dat is zonder meer waar, ik had er -bijvoorbeeld - bij gezet.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Sira »

Stom, stom, stom, ik heb bij het verkeerde topic gereageerd. Niet best, ik hoop niet dat het aan de leeftijd ligt :?
Laatst gewijzigd door Sira op 21 okt 2021 22:55, 2 keer totaal gewijzigd.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Sira »

Ik zie nog een probleem aan het verdwijnen van cash geld. Als men in een restaurant gaat eten en men is tevreden over het eten, maar ook over de bediening dan wordt er een fooi gegeven. Deze fooi gaat in het personeelspotje en wordt verdeeld over het personeel. Wanneer er uitsluitend gepind kan worden, komen de fooien op de bankrekening van de eigenaar en dan moet je er maar op vertrouwen dat al die fooien inderdaad worden verdeeld onder het personeel. De meeste restauranthouders zullen zich daar wel aan houden, maar er zijn er ook die een deel in eigen zak steken.

Ik woon bij een veerpont, in een weekend op warme dagen ontvangen ze daar geregeld € 45,- aan fooi per dag.

Zelf heb ik wel een mening over fooien, maar dat staat hier buiten.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Graag zou ik zo nu en dan nog een cheque uitschrijven. Maar goed. Das war einmal.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door crazyme »

Over fooien moet loonbelasting worden betaald, dat kan de staat dan maar mooi controleren en innen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Sira schreef:
21 okt 2021 22:53
Ik zie nog een probleem aan het verdwijnen van cash geld. Als men in een restaurant gaat eten en men is tevreden over het eten, maar ook over de bediening dan wordt er een fooi gegeven. Deze fooi gaat in het personeelspotje en wordt verdeeld over het personeel. Wanneer er uitsluitend gepind kan worden, komen de fooien op de bankrekening van de eigenaar en dan moet je er maar op vertrouwen dat al die fooien inderdaad worden verdeeld onder het personeel. De meeste restauranthouders zullen zich daar wel aan houden, maar er zijn er ook die een deel in eigen zak steken.
Kijk maar naar thuisbezorgd.nl, zou ik zeggen :wink:

peter17111962
Berichten: 560
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Geip Suusje schreef:
21 okt 2021 20:27
Moneyman schreef:
21 okt 2021 17:36
peter17111962 schreef:
21 okt 2021 17:32
Gaat lastig worden in de kerk bij de collecte. Ik zie het al voor me. Als iedereen daar een
betaalkastje in zijn of handen gedrukt krijgt, en moet intoetsen hoeveel hij of zij wil
geven, Dan kan die kerkdienst wel eens erg lang gaan duren.
Sinds Corona-tijd is bij vrijwel iedere kerk de digitale collecte geruisloos en soepel ingevoerd. Niet te moeilijk denken. Er bestaan collecte-apps, QR-codes, noem maar op. Tijd is geen argument.
Ik ben dat nog niet tegengekomen. Bij welke kerk zit je?
Overigens zou ik even diep nadenken vooraleer ik via zo'n app of QRcode doneer. Het blijkt dat er heel wat meer gegevens worden uitgewisseld dan enkel het bedrag. Ben ik achter gekomen door aan een actie bij KWF deel te nemen. Men blijkt uit te zijn op een vervolg, je donateurschap kan aan anderen doorgegeven worden, etcetera.
Mij is omtrent donaties geleerd: laat niet eens de linkerhand niet weten wat de rechterhand doet...
Ja ik weet dat er QR codes bestaan en betaal app's maar daar heb je wel een smartphone nodig.
En zonder zo een ding heb je niets aan die codes en apps.

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door lievemarie »

Moneyman schreef:
21 okt 2021 23:07
Sira schreef:
21 okt 2021 22:53
Ik zie nog een probleem aan het verdwijnen van cash geld. Als men in een restaurant gaat eten en men is tevreden over het eten, maar ook over de bediening dan wordt er een fooi gegeven. Deze fooi gaat in het personeelspotje en wordt verdeeld over het personeel. Wanneer er uitsluitend gepind kan worden, komen de fooien op de bankrekening van de eigenaar en dan moet je er maar op vertrouwen dat al die fooien inderdaad worden verdeeld onder het personeel. De meeste restauranthouders zullen zich daar wel aan houden, maar er zijn er ook die een deel in eigen zak steken.
Kijk maar naar thuisbezorgd.nl, zou ik zeggen :wink:
Wij laten wel eens een pizza bezorgen en dan kun je de fooi in je bestelling en betaling meenemen. Ik heb een paar keer aan zo'n koerier gevraagd of dit wel goed komt en ze reageerden altijd positief, met een bedankje voor de fooi.

En ja MM, ik heb je maar weer uit mijn negeerlijst gehaald, het leest anders zo rottig. :D

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Moneyman »

lievemarie schreef:
22 okt 2021 11:00
Moneyman schreef:
21 okt 2021 23:07
Kijk maar naar thuisbezorgd.nl, zou ik zeggen :wink:
Wij laten wel eens een pizza bezorgen en dan kun je de fooi in je bestelling en betaling meenemen. Ik heb een paar keer aan zo'n koerier gevraagd of dit wel goed komt en ze reageerden altijd positief, met een bedankje voor de fooi.
Exact de reden voor m'n reactie. Het kan dus prima.
lievemarie schreef:
22 okt 2021 11:00
En ja MM, ik heb je maar weer uit mijn negeerlijst gehaald, het leest anders zo rottig. :D
Gezellig :D

mailjack1
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 okt 2021 19:32

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door mailjack1 »

Ik niet in ieder geval, ik wil niet gecontroleerd worden op ieder dubbeltje dat ik uitgeef. Zwart geld heb ik niet . Men is uit op totale controle over alles en dat gaat allemaal onder het mom van veiligheid. Denken voorstanders nu echt dat we een hele samenleving gaan aanpassen op allerlei fronten alleen om die paar criminelen aan te pakken ? Allemaal doekjes voor het bloeden en verkooppraatjes. We zijn er toch inmiddels wel achter wie de echt grote criminelen van deze tijd zijn hoop ik. ( politiek, banken en verzekeringen)

Eres
Berichten: 295
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Eres »

Wat zijn de banken toch faire instellingen, product tarief verhogingen van 15 tot bijna 65 % per 1 januari 2022 bij de ING, de dikke winsten volstaan niet.
Een verhoging van rond de € 0,40 tot € 0,50 klinkt niet zoveel, de“service”diensten worden verminderd, hoeveel is de snelle winst over het klantenbestand.
En deze rupsjes nooit genoeg wil men de volledige macht en controle geven door cashloos betalingsverkeer te verplichten.
De DNB en overheid keuren dit allemaal goed, laat menig burger dit vrijwillig begaan?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Eres schreef:
26 okt 2021 08:54
De DNB en overheid keuren dit allemaal goed, laat menig burger dit vrijwillig begaan?
Even los van je emotioneel gekleurde betoog: wat wil je doen dan?

Eres
Berichten: 295
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Eres »

Moneyman het simpelste wat ik steeds heb gedaan zoveel mogelijk cash betalen.
Ik kan nog met de digitale wereld omgaan, maar me er zomaar vrijwillig aan uitleveren probeer ik tegen te gaan.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

In ieder geval de DNB is niet voor het afschaffen van contant betalingen.

Pablo29sept
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 okt 2021 09:36

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Pablo29sept »

Absoluut niet! Wat gebeurt bij pinstoringen? Is de privacy van je aankopen helemaal verdwenen?
Om criminelen wind uit de zeilen te nemen zou ik zeggen: schaf coupures van 100, 200 en 500 euro af.

Plaats reactie