ABNAMRO jaagt klanten op kosten door uitfaseren E.dentifier

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Ruud van Gent
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 sep 2022 21:51

ABNAMRO jaagt klanten op kosten door uitfaseren E.dentifier

Ongelezen bericht door Ruud van Gent »

ABNAMRO heeft aangegeven dat het van plan is de E.dentifier uit te faseren. Klanten die geen (geschikte) smartphone hebben dienen een nieuwe smartphone aan te schaffen. Weliswaar kan men van ABNAMRO een bijdrage tot 30% krijgen (op de adviesprijs!) bij de aanschaf van een Samsung telefoon, maar dat betekent nog steeds een minimale uitgave voor klanten van ongeveer EUR 250 om te kunnen blijven internetbankieren. Wellicht is dit een ontwikkeling waar Radar aandacht aan kan besteden, aangezien zeker ouderen onder ons hiervan de dupe lijken te worden.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: ABNAMRO jaagt klanten op kosten door uitfaseren E.dentifier

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Weer de ouderen kaart die getrokken word. Dus ook aan u de vraag: hoeveel ouderen hebben geen smartphone en doen nog wel zelf hun bankzaken? Een oudere van 80 jaar heeft in zijn werkzame leven gewoon kunnen kennismaken en werken met de mobiele telefoon. En ook de smartphone is echt geen nieuwigheid waar men niet aan heeft kunnen wennen.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: ABNAMRO jaagt klanten op kosten door uitfaseren E.dentifier

Ongelezen bericht door kuklos »

Ruud van Gent schreef:
13 sep 2022 21:56
ABNAMRO heeft aangegeven dat het van plan is de E.dentifier uit te faseren.
Bron van dit bericht?

peter17111962
Berichten: 560
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: ABNAMRO jaagt klanten op kosten door uitfaseren E.dentifier

Ongelezen bericht door peter17111962 »

"Klanten die geen (geschikte) smartphone hebben dienen een nieuwe smartphone aan te schaffen."
ik ben geen ABN-AMRO klant, maar ik neem aan dat bankieren niet perse moet via een smartphone hetgeen ik opmaak uit bovenstaande tekst.
Ik zou het erg vreemd vinden als bankieren perse moet op een telefoon en niet meer kan op een laptop, chromebook of tablet.

Petra1987
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: ABNAMRO jaagt klanten op kosten door uitfaseren E.dentifier

Ongelezen bericht door Petra1987 »

Is dit geen hoax? Ik krijg regelmatig phirsingemail over dit onderwerp.

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: ABNAMRO jaagt klanten op kosten door uitfaseren E.dentifier

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ik zie alleen een oud bericht uit 2017 https://www.xgn.nl/nieuws/einde-van-de- ... %20een%20e.

E.dentifier is bij AbnAmro ook nog steeds te bestellen https://www.abnamro.nl/nl/prive/interne ... ifier.html

Eres
Berichten: 295
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

Re: ABNAMRO jaagt klanten op kosten door uitfaseren E.dentifier

Ongelezen bericht door Eres »

"Klanten die geen (geschikte) smartphone hebben dienen een nieuwe smartphone aan te schaffen."
ik ben geen ABN-AMRO klant, maar ik neem aan dat bankieren niet perse moet via een smartphone hetgeen ik opmaak uit bovenstaande tekst.
Ik zou het erg vreemd vinden als bankieren perse moet op een telefoon en niet meer kan op een laptop, chromebook of tablet.
Ook op een pc of laptop etc, moet je een e dentifier gebruiken om oa te kunnen internet bankieren bij de ABN AMRO

peter17111962
Berichten: 560
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: ABNAMRO jaagt klanten op kosten door uitfaseren E.dentifier

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Eres schreef:
14 sep 2022 09:57
"Klanten die geen (geschikte) smartphone hebben dienen een nieuwe smartphone aan te schaffen."
ik ben geen ABN-AMRO klant, maar ik neem aan dat bankieren niet perse moet via een smartphone hetgeen ik opmaak uit bovenstaande tekst.
Ik zou het erg vreemd vinden als bankieren perse moet op een telefoon en niet meer kan op een laptop, chromebook of tablet.
[/quote

Ook op een pc of laptop etc, moet je een e dentifier gebruiken om oa te kunnen internet bankieren bij de ABN AMRO
Dus als ik U goed begrijp moet iemand , als die e dentifier inderdaad eruit gaat perse bankieren met een smartphone
en niet meer thuis op je laptop, chromebook, of tablet???

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: ABNAMRO jaagt klanten op kosten door uitfaseren E.dentifier

Ongelezen bericht door Erthanax »

Hier legt ABN-AMRO uit hoe internetbankieren werkt. In Stap 6 staat:
ABN-AMRO schreef:Bevestig uw opdracht via uw mobiel zonder e.dentifier als u de ABN AMRO app heeft of bevestig via Internet Bankieren met uw e.dentifier.
U heeft dus óf een smartphone, óf de e.dentifier nodig. Op de pagina over de e.dentifier staat niets over uitfaseren van dat apparaatje.

Ik vermoed dat u een phishingmail of nepnieuws heeft gelezen.

Hophophop
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 aug 2022 19:48

Re: ABNAMRO jaagt klanten op kosten door uitfaseren E.dentifier

Ongelezen bericht door Hophophop »

Lijkt me idd ook een poging tot scamming/phishing. Vooral de belofte dat ABN een deel van de kosten van een smartphone op zich zou nemen klinkt mij niet heel plausibel in de oren.

PGros
Berichten: 1113
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: ABNAMRO jaagt klanten op kosten door uitfaseren E.dentifier

Ongelezen bericht door PGros »

Als het inderdaad scam is dan moet je direct contact opnemen met de bank als je op een link geklikt hebt in de e-mail en iets hebt ingevuld!

Aygulf
Berichten: 368
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: ABNAMRO jaagt klanten op kosten door uitfaseren E.dentifier

Ongelezen bericht door Aygulf »

Ruud van Gent schreef:
13 sep 2022 21:56
ABNAMRO heeft aangegeven dat het van plan is de E.dentifier uit te faseren. Klanten die geen (geschikte) smartphone hebben dienen een nieuwe smartphone aan te schaffen. Weliswaar kan men van ABNAMRO een bijdrage tot 30% krijgen (op de adviesprijs!) bij de aanschaf van een Samsung telefoon, maar dat betekent nog steeds een minimale uitgave voor klanten van ongeveer EUR 250 om te kunnen blijven internetbankieren. Wellicht is dit een ontwikkeling waar Radar aandacht aan kan besteden, aangezien zeker ouderen onder ons hiervan de dupe lijken te worden.
Waarom toch altijd met die "ouderen" aan komen zetten. Alsof dat een groep zielige, onmondige en hulpeloze wezens zijn. Iemand van bijv. 80 jaar heeft de hele ontwikkeling van internet, de pc, smartphone e.d. meegemaakt. En als iemand van die leeftijd daar geen benul van heeft dan is dat vanwege een geestelijk of lichamelijke handicap of, en dat is het meest voorkomend, geen zin/belangstelling of gemakzucht.

Airam
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 mei 2017 10:41

Re: ABNAMRO jaagt klanten op kosten door uitfaseren E.dentifier

Ongelezen bericht door Airam »

Bron: ABN AMRO zelf als je inlogt om te gaan internetbankieren. Tevens is het ook mogelijk om via een tablet in te loggen (QR-code)

Opvrager
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 feb 2022 10:11

Re: ABNAMRO jaagt klanten op kosten door uitfaseren E.dentifier

Ongelezen bericht door Opvrager »

Ik ben klant bij ABNAMRO. En kreeg een bericht om mijn identiteit te registreren. Kort daarna hoe dat moest gebeuren. Een dag voor de afspraak die ik had gemaakt voor de hulp die ik daar bij nodig had. Omdat ik niet de juiste instellingen heb op mijn mobiel. Kreeg ik bericht het dat ik het nu direct moest doen anders werd mijn rekening geblokkeerd. Ik kan mobiel bankieren, maar dat wil ik op geen enkele voorwaarde. Geen bankrekening op mijn mobiel. Ik ben in iedergeval vriendelijk geholpen. En op mijn vraag of de e-dentifier eruit ging, dat was niet het geval. Niet op kort termijn.

sylvesterb
Berichten: 5047
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: ABNAMRO jaagt klanten op kosten door uitfaseren E.dentifier

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Ruud van Gent schreef:
13 sep 2022 21:56
ABNAMRO heeft aangegeven dat het van plan is de E.dentifier uit te faseren. Klanten die geen (geschikte) smartphone hebben dienen een nieuwe smartphone aan te schaffen. Weliswaar kan men van ABNAMRO een bijdrage tot 30% krijgen (op de adviesprijs!) bij de aanschaf van een Samsung telefoon, maar dat betekent nog steeds een minimale uitgave voor klanten van ongeveer EUR 250 om te kunnen blijven internetbankieren. Wellicht is dit een ontwikkeling waar Radar aandacht aan kan besteden, aangezien zeker ouderen onder ons hiervan de dupe lijken te worden.
Los dat ik nergens iets kan vinden hierover en 30% bijdrage wel extreem veel is wat ze dan zouden vergoeden, kun je een recente Android telefoon krijgen voor veel minder dan € 250,00, heb er laatst nog 1 gekocht voor minder dan € 100,00 voor mijn zus en zij kan gewoon telebankieren.

Daarbij heb je de E.dentifier gewoon nodig als je telebankiert bij hogere bedragen (instelbaar).

Ruud van Gent
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 sep 2022 21:51

Re: ABNAMRO jaagt klanten op kosten door uitfaseren E.dentifier

Ongelezen bericht door Ruud van Gent »

In plaats van dat sommigen meteen gaan denken dat mijn bericht een phishing poging is, of een hoax: doe eens wat meer moeite en ga naar de ABNAMRO website, en gebruik de zoekfunctie om meer te weten te komen. Is het al opgevallen dat waar eerder de inlogmogelijkheden via QR code en E.dentifier naast elkaar stonden, de QR code nu een veel prominenter plaats inneemt? Een teken aan de wand! Op de website van ABNAMRO kan wel degelijk informatie gevonden worden dat het de bedoeling is de E.dentifier uit te faseren, en ook dat ze 30% korting geven op de adviesprijs bij een aanschaf van een geschikte Samsung smartphone. Zeker, de E.dentifier gaat niet nu meteen uitgefaseerd worden, maar wel in de nabije toekomst. Daar waar je nu nog met je E.dentifier kunt inloggen op je PC of laptop kan dat straks niet meer, maar alleen nog maar door het scannen van een QR code met behulp van een geschikte smartphone, ook als je vervolgens met PC of tablet verder wilt bankieren. Mijn eigen smartphone is een ouder model, en ik heb al eerder ervaren dat ik daarop bepaalde apps niet kan gebde twijfelaars, hier nog twee teksten die letterlijk van de ABNAMRO website zijn gehaald:ruiken. Wil ik bij ABNAMRO kunnen blijgven bankieren dan wordt ik dus gedwongen een nieuwere smartphone te kopen, en al hoeft die geen EUR 250 te kosten, het blijft toch een uitgave waar ik niet op zit te wachten. Dat heeft dus helemaal niets te maken met het 'trekken van de ouderen kaart', maar enkel en alleen het moeten maken van kosten. En ja, een nieuwe E.dentifier is ook nog steeds te bestellen, maar voor hoelang nog? Tot slot, voor de twijfelaars, hieronder nog twee teksten die rechtstreeks van de ABNAMRO website gehaald zijn:

Waarom kan ik niet gewoon de e.dentifier blijven gebruiken?

In de toekomst nemen we afscheid van de e.dentifier. Terwijl het kastje steeds ouder wordt, kan de ABN AMRO app worden vernieuwd. We werken elke dag aan de veiligheid en verbeteringen. Zo kunnen we u regelmatig een nieuwe versie van de app aanbieden. Op die manier blijft u veilig inloggen, ook in de toekomst.
De e.dentifier zal niet direct verdwijnen. Wel vragen we u om het inloggen met de QR-code nu alvast te proberen. Dan kunt u er aan wennen en logt u straks met een gerust hart in via de ABN AMRO app.

Smartphones met voordeel
Wilt u de ABN AMRO app wel proberen, maar heeft u nog geen (geschikte) smartphone? We helpen u graag. In samenwerking met Samsung bieden we u als klant tot wel 30% korting op verschillende Android smartphones.
Bekijk het aanbod

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: ABNAMRO jaagt klanten op kosten door uitfaseren E.dentifier

Ongelezen bericht door kuklos »

Ruud van Gent schreef:
14 sep 2022 16:24
Tot slot, voor de twijfelaars, hieronder nog twee teksten die rechtstreeks van de ABNAMRO website gehaald zijn:
Je hebt uiteraard de exact url naar dat bericht voor ons. Toch?
Ruud van Gent schreef:
14 sep 2022 16:24
doe eens wat meer moeite en ga naar de ABNAMRO website,
Nee, JIJ claimt, dan is het ook aan JOU om de onderbouwing van je claim te lezen. Anderen hoeven niet te gaan zoeken of jouw claim wel klopt.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: ABNAMRO jaagt klanten op kosten door uitfaseren E.dentifier

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ruud van Gent schreef:
14 sep 2022 16:24
In plaats van dat sommigen meteen gaan denken dat mijn bericht een phishing poging is, of een hoax: doe eens wat meer moeite en ga naar de ABNAMRO website, en gebruik de zoekfunctie om meer te weten te komen. (...)
Laat dat nu precies zijn wat ik gedaan heb. Mijn excuses dat ik niet nog meer tijd heb besteed in mijn poging u te helpen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ABNAMRO jaagt klanten op kosten door uitfaseren E.dentifier

Ongelezen bericht door Moneyman »

Op deze pagina is te vinden dat de E.dentifier verdwijnt:
https://www.abnamro.nl/nl/prive/interne ... cherm.html

OP de Facebook-pagina van ABN geeft ene FLoris 4 weken geleden aan:
Goedemiddag Maria,
Dank voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat de opmerking dat er in de toekomst afscheid gaat worden genomen van de e.dentifier voor vraagtekens zorgt.
We hebben hierover intern navraag gedaan want ook wij kunnen ons nog geen ABN AMRO zonder e.dentifier voorstellen om eerlijk te zijn.
Je mag er dan ook vanuit gaan dat er voorlopig nog niets zal veranderen aan de mogelijkheden om in te loggen.
Wel geven de cijfers aan dat klanten vaker inloggen via de app dan het inloggen via de website (met pas en e.dentifier, of door de code te scannen op het scherm met de telefoon waar de app op staat).
Dus in die zin is het geen vreemde gedachte dat ergens in de (verre) toekomst de e.dentifier niet meer nodig zal zijn. Momenteel heb je de e.dentifier in ieder geval nog nodig om de app te kunnen installeren op een telefoon of tablet, dus mijn persoonlijke verwachting is dat de e.dentifier niet zomaar zal verdwijnen. 🙂
Floris
Kortom, genoeg onduidelijkheid en niets concreets.

bupaul
Berichten: 110
Lid geworden op: 19 jul 2010 11:32

Re: ABNAMRO jaagt klanten op kosten door uitfaseren E.dentifier

Ongelezen bericht door bupaul »

Ik kan nergens iets vinden dat men korting zou krijgen bij een Samsung telefoon. Lijkt mij ook niet erg gewenst omdat dit zou betekenen dat andere merken telefoons dan worden uitgesloten.

Plaats reactie