LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Ga allemaal maar eens boodschappen doen in Belgie.
Je zult snel merken dat centen ook geld waard zijn.
Belgen ronden nog niet af hetgeen bewijst dat zij zich meer bewust zijn van de waarde van geld dan wij de gierige Hollanders.
Leve Belgie!

_-MdJ-_
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 sep 2006 16:55

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door _-MdJ-_ »

zouden ze die gewoon 5 voor 10 cent prijzen.
Maar er zijn ALTIJD mensen die vragen:'Heb je ook lossen schroeven?"

En ja, wat moet je dan?(ik weet het uit 'ervaring')

MvG _-MdJ-_[/quote]

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door magel725 »

Ik bereken al mijn aankopen zodanig dat er naar beneden afgerond wordt.Als dat om de een of andere reden niet kan pin ik mijn aankopen.
Men moet dat accepteren.Als men dat niet doet laat ik alles bij de kassa staan en verlaat ik de winkel.Dit doe ik ook als men een precieze betaling weigert.1,13euro is 1,13euro en niet 1,15uro.Iedere cent is een cent en een wettelijk betaalmiddel!
Iedereen die mijn geld weigert mag wat mij betreft ter plekke doodvallen.
Pinnen en chippen duren namelijkveel langer dan contant betalen.Dat excuus is dus onzin.
Het levert gewoon extra op.
Zoveel eisen waaraan iedereen bij jou moet voldoen. Echter voldoe je zelf al niet aan een wel heel erg basis principe genaamd "fatsoen". "Dit bevalt me niet, dus ik laat m'n spullen staan en loop snel weg".

Echt zo'n klant waar je met een shotgun achteraan wilt lopen. Ikke ikke ikke, en dan als een 2 jarige stampen op de grond wanneer die zijn snoepje niet krijgt.

Jij wil perse het preciese bedrag betalen, maar wanneer het in je voordeel is dan doe je dat niet? Dan ben je gewoon egoistisch. En bovendien maak je het alleen maar duurder voor jezelf door 88 winkels af te struinen, en er bij 87 nog spullen bij de kassa achter te laten. Denk je dat van winkel naar winkel lopen/rijden gratis is, of doe je dat zonder energie te gebruiken?

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door Jan1 »

Denk je dat van winkel naar winkel lopen/rijden gratis is, of doe je dat zonder energie te gebruiken?
Het houd je in beweging, goed voor de conditie en/of gezondheid.

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door acjzr1 »

@magel725.
Ik heb niet verzonnen dat er afgerond moet worden.
Een cent is nog steed een wettig betaalmiddel.
Als een winkelier naar beneden afrond is dat zijn keuze.
Hij kiest er dan namelijk zelf voor om minder te rekenen.
Niemand zou moeten accepteren dat hij meer moet betalen dan wat er geleverd wordt.Zeker niet wanneer er totaal geen zinnige argumenten voor zijn.Dus jij moet van hun probleem niet het mijne maken.
Gewoon het afronden afschaffen,dan is alles opgelost. 8)

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door magel725 »

Je betaalt niet meer. Je betaalt de ene keer meer en de andere keer minder. Netto kom je op hetzelfde uit.

En nogmaals: wat maakt het nou uit? Voor een paar cent die je toch wel weer terug krijgt ga je toeren bouwen die meer kosten dan die paar cent. Je naait jezelf dus.

Als een winkelier afrondt is dat zijn keuze ja, maar het is jouw keuze om precies tot op de cent nauwkeurig willen betalen. Wees dan ook een vent en betaal die altijd, ook als ze naar beneden afronden. I.p.v. "principes" te hebben zolang het jouw maar uit komt en je dan achter je eigen regels te verschuilen. Het dagelijks leven is vast een feest bij jou.

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door acjzr1 »

@magel725;Ik heb het in het begin wel eens geprobeerd.
Maar als je het juiste bedrag geeft terwijl er naar beneden wordt afgerond dan krijg je die centen weer terug,men wil ze gewoon niet!
En hoe kom je erbij dat ik extra kosten zou maken?Ik koop bijna alles bij twee winkels waar ik dagelijks langst kom.Zij weten hoe ik er over denk en zien me graag komen.(bij een filiaal van van de twee ketens heb ik zelfs gewerkt!)

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door acjzr1 »

@magel725,
Al twee weken geen reactie?
Is het kwartje(oeps)gevallen.
Of heb je geen argumenten meer?
Afronden is gewoon niet gewoon.
Een cent is een cent.
Recht is recht,krom is krom.
Afronden is krom... :wink:

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door magel725 »

Waar moet ik dan weer op reageren? Welles nietes spelen heb ik geen zin in. Net als me druk maken over 1 cent steek ik m'n energie liever in iets anders.

Rekensom:

1 cent per dag besparen met 5 dagen/week shoppen is 5ct per week. (dit is ook afgerond, want de ene keer wordt er naar boven afgerond, de andere keer naar beneden. In werkelijkheid zal het minder zijn)
5 cent per week en dat 52 weken lang is € 2,60 per jaar. Dat zijn 2 parkeerbonnetjes per jaar. 1 drankje op een terras per jaar. 12minuten per jaar langer werken. 1 liter minder benzine verrijden per jaar. 0,25 DVD's per jaar minder kopen.

Als ik in de kantine iemand een blikje cola betaal dan onthoud ik dat ook niet allemaal. Dat komt ooit wel weer eens terug en zoniet dan maakt het me ook niet uit. Daarom kan ik me hier ook totaal niet druk om maken. Omdat ik het mezelf niet kan voorstellen dat iemand zich wel om dit soort bedragen druk maakt reageerde ik. En dat is tevens de reden dat ik daarna niet meer reageerde. Mijn principes zijn namelijk niet gebonden aan €2,60 per jaar. Vallen die 4 munten nu dan bij jou of moeten ze ook verspreid worden over het hele jaar?

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Dus waarom zouden we moeten afronden?
Daar gaat het om.
Groetjes en bedankt voor de snelle reactie. :wink:

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door magel725 »

Dus waarom zouden we moeten afronden?
Daar gaat het inderdaad OOK om, dat heb je min of meer begrepen. Mijn principes zijn echter niet te koop voor €2,60 per jaar, daarom rond ik af. Dan gooi ik nog liever dat geld in het kanaal. Het interesseert me gewoonweg niet, en ik kan ook geen begrip opbrengen voor mensen die hun principes wel verkopen voor zo´n bedrag en er dan nog trots op zijn ook. Als je echt respect en/of begrip wilt (mooi principe om mee te beginnen en daar wordt je levenskwaliteit ook nog eens beter van) kun je dat geld opsparen en schenken aan een goed doel. Dan heb je ieders respect verdient.

Als je na mijn "snelle reactie" ook "snel had gelezen" had je deze vraag niet nog eens hoeven stellen. Dat had je een paar kostbare seconden bespaard. Tijd is ook geld.

Groeten en tot een ander topic.

iris34
Berichten: 27
Lid geworden op: 23 okt 2006 11:10

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door iris34 »

:wink:
Laatst gewijzigd door iris34 op 01 dec 2006 02:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Jonjo
Berichten: 1485
Lid geworden op: 14 aug 2005 09:18

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door Jonjo »

Ondanks dat de 1 en 2 euro centen wettig betaalmiddel zijn, is een winkelier gerechtigd deze, mits aangegeven, te weigeren.

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Nou,magel725,
Ik geloof dat jij het niet begrijpt.
Als er geen verschil is volgens jou,waarom zou je dan afronden?
Er is geen voordeel te behalen bij het afronden,dus gewoon het afronden afschaffen.Simpel toch?Dan is echt iedereen blij. :P

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door magel725 »

Voor de allerlaatste keer dan (diepe, diepe zucht):

Jij ziet geen voordeel in afronden. Prima, maar dat ligt dan aan jou. Ik begrijp niet dat je serieus denkt dat iedereen blij is als jij je zin zou krijgen. Als de meerderheid het niet had gewild werd er niet afgerond omdat dan iedereen zo zou zeuren als jij. Naar blijkt vind een grote meerderheid van de bevolking, waaronder ik, dat afronden ons niet uitmaakt. We doen het graag zodat we niet met handen vol kleingeld moeten sjouwen. Afronden maakt ons leven makkelijker bij de kassa en jouw leven moeilijker. Helaas voor jou ben jij niet de meerderheid en zul je tot in de lengte der dagen jezelf druk moeten gaan maken waar je afrekent en met welke munten. Je bespaart dan een kleine 3 euro per jaar. Iets waar wij, de meerderheid, dan weer om moeten lachen. Vertel dan eens waarom jij wel verschil ziet in 1 of 2 eurocent? Waarom? Zijn je principes echt te koop voor zo'n bedrag? Maak je je werkelijk druk om nog geen 3 euro per jaar? Als je je daar al druk om maakt, hoe moeilijk zijn de echte zware beslissingen in je leven dan? leg dat dan eens uit?

Doe jij gewoon je ding, dan doen wij dat ook. Dan is iedereen echt blij.

En lees mijn vorige post nog even. Daar staat wel e.e.a. aan advies in waar je volgens mij overheen leest. (misschien bevalt het niet)

Ik had al gezegd dat ik geen welles-nietes wil, dus bij deze lees ik dit topic niet meer. We zullen met zijn allen zien of je in staat bent om te leren. Het laatste woord is bij deze aan jou:

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Ach Magel725,je hebt het topic nooit gelezen.
Dus wat is het verschil.
Als die paar centen in jouw portemonnee zoveel uitmaken moet je misschien meer gaan pinnen...
Doe als de belgen,rond gewoon niet af.
Dan heb je ook niets om je druk over te maken.

_-MdJ-_
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 sep 2006 16:55

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door _-MdJ-_ »

Mensen, waar maak je je druk om.... voor die 1 of 2 ct per dag ga je echt niet dood van ofzo...
*Als je C1000 voor de rechter daagt hebben ze geen poot om op te staan... maar of je er iets mee wint... voor die E 2.60 p.j. (volgens mij klopt het niet maar dat is een terzijde) maar kan kan nooit... je koopt ook iets wat op 0.01/0.02 0.06/0.07 gaat het naar beneden...

*Mij 'ons' kan je er WEL mee betalen ookal hebben we alleen bedragen met een veelvoud van 0.05, We geven het niet zo snel uit, tenzij de 5-ct-muntjes op zijn... Als je niet vaak 5 ct-muntjes hebt dan geef je vaker 1+2+2 ct uit die mensen in hun potemonee hebben... die willen ze natuurlijk ook weer kwijt(tis zo zwaar, je kan er toch niets mee e.d)Dan krijg je een 'niet zo blij' gezicht van 'nou laat dan maar zitten' of 'nou die m**q hoef ik niet of' heb je geen 5ct-muntjes'(op een toon van... nou jij kan ook niets)

yomusic
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:39

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door yomusic »

Vind het toch wel leuk op deze topic te reageren. Ik betaalde laatst voor een bakje koffie 15 eurocent. Die betaalde ik met 2 en 1 eurocenten. De man achter de kassa werd helemaal gek en wilde die eurocenten niet aannemen. Mijn collega heeft toen met 10 en 5 euromunten betaald. Toen ik tegen de cassiere zei dat mijn centen fooi waren gooie hij ze direkt in de fooienpot. Kijk en dan willen ze WEL die eurocentjes hebben. :roll:

veroniek1955
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 feb 2007 09:32

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door veroniek1955 »

Een jaar of 2 geleden had ik het al in de Vomar in Schagen.
Van de week bij de C 1000 in Huizen (NH).
Ik had al afgerekend (PIN), en was 1 ding vergeten.
Het artikel kostte € 1,18, dat had ik gepast bij me.
De kassamedewerkster wilde het niet aannemen, ik moest en zou € 1,20 betalen!
Ik had gepast geld, wilde de winkel niet op kosten jagen, door te pinnen of te chippen.
Het ergste vind ik dan nog, dat men zo vriendelijk tegen je is!
Het gaat mij niet om de 2 cent, maar het principe, en dat men gewoon de afspraken niet kent.
En als je dan naar buiten loopt, nog honende opmerkingen maken.
Heb bij thuiskomst direct gemaild met de consumentenbond.
Vanmorgen belden ze terug, dat ik volkomen gelijk had, dat er afspraken zijn gemaakt dat je te aller tijde gepast mag betalen.
Dat ze in feite blij moeten zijn met het kleine geld.
Maar ja, wat wil je......

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door SJZ »

Het gaat mij niet om de 2 cent, maar het principe, en dat men gewoon de afspraken niet kent.
De afspraak die ook duidelijk in de winkels staat aangegeven is dat contante betalingen worden AFGEROND. Kennelijk begrijp jij de afspraak niet.

Gesloten