LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] hypotheek/opslagrente

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
LB

hypotheek/opslagrente

Ongelezen bericht door LB »

Naar aanleiding van de uitzending van TROS Radar over de opslag (toeslag) rente, ben ik momenteel in overleg met mijn hypotheekverstrekker.

Zijn er al mensen die resultaat hebben geboekt en mij eventueel nog wat informatie kunnen geven?[/b]

lala

Re: hypotheek/opslagrente

Ongelezen bericht door lala »

ja, heb met hypotheekverstrekker gebeld daarover,
conclusie nihil, vroeg hoe dat kan, zei ie, toen ik mijn hypotheek afsloot was mijn waarde van het huis veel hoger dan de hypotheek die ik nam, daarom kreeg ik geen opslagrente erbij, dat is wat hij zei, en daarmee moest ik het maar doen

m vr gr dv

Wally

Re: hypotheek/opslagrente

Ongelezen bericht door Wally »

Bij Fortis Bank was dit geen enkel probleem. Kwestie van nieuwe hogere waarde van de woning aantonen (waardebepaling of WOZ bepaling) en het is gratis geregeld. 0,3% eraf! Keurige service

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: hypotheek/opslagrente

Ongelezen bericht door CB »

Je kunt zelf toetsen of je in aanmerking komt voor een lagere rente.

Deel de uitstaande hoofdsom door 1% van de waarde van de woning bijvoorbeeld:

uitstaande hoofdsom 100.000,00
waarde woning 125.000,00

is 100.000,00 : 1250 = 80%

De gangbare opbouw voor de tariefsbepaling bij banken is:

1. Basistarief NHG (Hypotheek met nationale Hypotheek Garantie)
2. Tot en met 75% waarde woning
3. Tot en met 100% waarde woning
4. Tot en met 125% waarde woning

Let op tarieven zijn niet alleen afgestemd op de waarde van de woning, maar ook op de productvorm van de hypotheek ( Annuïteit, Lineair, Aflosvrij, Leven, Spaar, Beleggers, etc). Dit kun je controleren bij de voorbehouden in de offerte of in de hypotheekakte.

Bereken conform bovenstaande of je in de categorie 1, 2, 3 of 4 valt.

Behoor je tot de categorie 1 (dit kun je controleren bij de voorbehouden in de offerte of in de hypotheekakte), dan hoef je niets te doen. Je hebt het laagste tarief.

Behoor je tot de overige categorieën, kijk dan hoe dit zich verhoudt met het verstrekkingspercentage in de getekende offerte. Zit je in een hogere categorie, doe dan niets. Je rente zou hoger moeten zijn dan hij nu is.

Zit je in een lagere categorie, bel dan met je bank en vraag het daarbij behorende tarief op onder vermelding van de productvorm van je hypotheek en het verstrekkingspercentage en vergelijk dat met de huidige rente. Is het opgevraagde percentage lager, vraag dan wat je moet doen om de rente aangepast te krijgen.

Succes

mvrgr
CB

wally

Re: hypotheek/opslagrente

Ongelezen bericht door wally »

Klot helemaal. Let wel op; het gaat allemaal om de executiewaarde van de woning = circa 85% van de vrije verkoopwaarde.

Daarnaast gebruikt niet iedere bank/geldverstrekker 4 groepen. Vaak is de mogelijkheid :

NHG
0 - 75% v/d executiewaarde
> 75% executiewaarde

mvg

vb :

Verkoopwaarde = 200.000
executiewaarde = 170.000

LB

Re: hypotheek/opslagrente

Ongelezen bericht door LB »

Dank voor jullie reacties.

Mijn hypotheekverstrekker heeft mij een aanbieding gedaan om de rente v.a. jan. a.s. met 0,2 % te verlagen. Als ik uitga van de nog resterende looptijd en hetgeen RADAR voor mij berekende, kom ik nog niet op de helft van het door RADAR berekende bedrag. Ik heb weer een brief geschreven.

Wat ik mij trouwens ook afvraag is of mijn hypotheekverstrekker wel het recht had om bij aanvang van mijn hypotheek deze opslagrente te berekenen. Ik had door de meerwaarde van mijn vorige huis al een lager hypotheekbedrag nodig.

Ben benieuwd of iemand nog iets heeft toe te voegen. Hoor graag.

Gast

Re: hypotheek/opslagrente

Ongelezen bericht door Gast »

Let wel: die 0,2% gaat er af als je een hypotheek hebt van minder dan 75% van de EXECUTIEWAARDE. Dat is ongeveer 65% van de vrije verkoopwaarde.

Hoe was die verhouding toen je kocht? De vrije verkoopwaarde van je huis moest dus ongeveer anderhalf keer het bedrag van de lening zijn. Dus bijv.: vrije verkoopwaarde 300.000, lening 200.000. Zat je binnen die grenzen?

trewi

Re: hypotheek/opslagrente

Ongelezen bericht door trewi »

Vanaf 30 november 2004 ben ik bezig met correspondentie bij de SNS-Bank in Lelystad over de risico aspecten in mijn hypothecaire-lening. De SNS is niet bereid ook maar iets te doen aan deze opslag en weigert bekend te maken hoe hoog deze opslag is.
Mijn lenig is nog geen 30% van de verkoopwaarde van mijn huis.
Het is niet het beleid van de SNS om bekend te maken wat het opslag-percentage is volgens de heren.
Ik overweeg danook sterk om bij afloop van de termijn van 5 jaar , wat dit jaar aan de orde is om over te stappen ( na 30 jaar) naar een andere hypotheek verstrekker.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: hypotheek/opslagrente

Ongelezen bericht door CB »

trewi,

Bel met de SNS. Zeg dat je je aan het oriënteren bent om je hypotheek over te sluiten en vraag dan de rentepercentage's op per rentevaste periode. Als ze dan nog geen rentepercentage's door geven kun je ook naar een kantoor van de SNS Bank gaan en daar de percentage's opvragen. Kijk daarna wat voor een rentevasteperiode je nu hebt en vergelijk dan de rente's. Ga ook informeren bij andere banken.

Realiseer je wel dat voor het afsluiten van een nieuwe hypotheek bij een andere bank, je weer afsluitprovisie en notariskosten moet betalen.

Je schrijft dat je al bijna 30 jaar klant bent van de SNS Bank. Hoe lang loopt de hypotheek al daar. Wat is de restant hoofdsom minus het eventueel opgebouwde kapitaal. Wat is de restant looptijd die je nog hebt te gaan. Bij een nieuwe hypotheek zit je meestal weer vast aan een looptijd van 30 jaar waardoor je maandelijkse ogenschijnlijk goedkoper lijkt, maar je uiteindelijk duurder uit bent. Er zijn dus veel dingen waar je op moet letten.

Wil je nog wat meer hints laat het me weten, dan zet ik tijdelijk mijn mailadres hier en kun je me mailen.

Succes

Gast

Re: hypotheek/opslagrente

Ongelezen bericht door Gast »

Probeer het kantoor in Zeewolde en dan krijg je alle antwoorden :wink:

obar

Re: hypotheek/opslagrente

Ongelezen bericht door obar »

de rabobank heeft mijn hypotheekrente met 0.3 % verlaagd en het teveel betaalde over de laatste 2 jaren terugbetaald.
De bank heeft mij nooit ingelicht over het bestaan van de opslagrente en boekt nu geld van 2 jaren terug omdat bij de laatste wijziging eind 2002 nog steeds geen melding is gemaakt van de opslagrente en dit wel had moeten gebeuren.
Berekeningen zijn gemaakt met de waarde uit de OZB aanslag.
Indien de bank mij eerder had ingelicht zou ik door mijn bezit te laten taxeren al veel eerder recht op een rentekorting hebben gehad.

oom agent
Berichten: 48
Lid geworden op: 11 okt 2003 03:15

Re: hypotheek/opslagrente

Ongelezen bericht door oom agent »

Iemand al ervaring met Bouwfonds hypotheken?

DutchBanker

Re: hypotheek/opslagrente

Ongelezen bericht door DutchBanker »

Ik werk zelf bij een Hypotheek verstrekker en wij zijn ' blij' als klanten dit zelfs aangeven. Waardestijging woning betekent lager risico bank betekent minder reserves moeten aanhouden betekent meer rendement uit je vermogen.

Dus banken zijn er zerker ook bij gebaat als men dit aangeeeft bij hen, vaak is een WOZ al voldoende maar soms is taxatie nodig en dan is het dus narekenen of het baat heeft.

yvonnes

Re: hypotheek/opslagrente

Ongelezen bericht door yvonnes »

Hallo,

Wanneer is die uitzending geweest over die opslagrente?
Ik wil er graag meer over weten.

groetjes yvonne s

ikmirjam

Re: hypotheek/opslagrente

Ongelezen bericht door ikmirjam »

Bloesje?

Gesloten