LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ABC Spaarplan

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
encombre
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 mei 2006 16:57

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door encombre »

Hoihoi
ik lees veel over de waarde van de afkoopsom en dat die laag zou zijn.
ook ik zou wel willen dat ik nu (na 12 jaar 1200 gulden per jaar) een leuk rendement in de pocket had.
maar ik kan het ook begrijpen dat zo'n maatschappij wil dat je de afgesproken looptijd volmaakt.
en dat is juist wat ik hier mis de einduitkeringen van verschillende polissen ik heb er maar 1 gezien en die is misschien niet wat er verwacht werd.
maar ook weer niet om me nu al van de brug af te gooien. :lol:
is er iemand die een link heeft waar ik wat resultaten kan bekijken?
en zeer gaarne een reactie binnen 3 jaar want anders spring ik alsnog van die brug af :lol: .

Henk D
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 jun 2005 19:50

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Henk D »

Geachte heren en nummer,

U heeft alle volkomen het recht om deze vragen te stellen, daar is niets mis mee.
De enige die dit werkelijk kan beantwoorden is de voorzitster van deze stichting, en die is te bereiken, voor ieder die dit werkelijk wil, dus wat let u, u kunt zelf hierna beslissen om wel of niet hierin mee te gaan.
daar bent u vrij in, ook u meneer of mevrouw nummer.
Het zou trouwens, iedereen sieren, om zich niet achter een nummer te verschuilen , dit wekt namelijk bij mij argwaan, wie of wat is deze persoon, niet iemand die bij AMEV of Fortis werkt?
Tevens wens ik alle die een clubje willen gaan oprichten daar veel succes mee, en ik meen dit van harte.
Als mensen zich gaan aanmelden, wat ik hoop, omdat dit ook moet worden recht getrokken voor ieder die dit betreft, willen zij op de hoogte worden gesteld, van wat er gaat gebeuren , van de vorderingen die er zijn gemaakt etc. etc., dan pas kom je er achter hoeveel werk eraan zit verbonden, met ook de kosten, meestal zal er een stichting worden opgericht, veel succes hierin.
De brief vanuit AMEV, te lezen op de website, is de eerste brief die wij hebben gehad, na 7 jaar, en sloeg in als een bom.
Als iemand dit oppervakkig noemt, wil hij niet begrijpen wat of de inhoud van deze AMEV brief destijds heeft betekend t.o.v. van de toenmalige brochure inhoud en de folder.Deze inhoud die ik ook, nogmaals duidelijk omschreven heb, in de beantwoording naar AMEV toe, en die ook te lezen is op de website.Dit is destijds door AMEV verspreid, om klanten over te halen, om in dit, na nu blijkt waardeloze fonds te stappen, als het al een beleggingsfonds is, waar cruciale informatie werd achter gehouden en er zeer hoge rendementen werden belooft, zwart op wit, tot een verdrievoudiging van de inleg na 25 jaar.
Ik wens een ieder succes, maar ben kritisch naar een ieder, die zonder echt contact te hebben gehad, met de door mij genoemde stichting, dus niet weten hoe of zij werken, dat zij menen daar al een oordeel over te kunnen vellen.
mvrgr Henk

48609
Berichten: 385
Lid geworden op: 11 jun 2005 18:57

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door 48609 »

Met de staart tussen zijn benen ......

Alida S
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 mei 2006 15:21

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Alida S »

Door al jullie berichten ben ik het ook een beetje somber in gaan zien.
Ik heb sinds 1991 maandelijks een bedrag van 175 gulden gestort en voor tarief A gekozen.
Op mijn polis staat wel vermeld dat daarvan 148 gulden wordt ingelegd (is na 15 jaar een spaarstorting van 26.640 gulden) en het overige zou in mijn geval dus ingelegd worden als spaarstorting.
Ook zijn de prognoses van de verwachte opbrengst als volgt aan mij voorgelegd:
op basis van 8% F 51.200
op basis van 9% F 56.200
Daarnaast heb ik tot nu toe ook nog nooit een rekeningoverzicht gezien.
Ik ben toch wel bang dat hier nu dus ook weinig van terechtkomt en als het zo is, dat een deel van mijn geld voor een mij niet bekende kostenpost zoals bijv. een levensverzekering is gebruikt, wil ik mij graag aansluiten bij degene die actie gaan ondernemen.
Het is mij alleen even niet duidelijk hoe en waar te beginnen.
Hartelijke groet,
Alida

VEEROO
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jun 2006 16:57

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door VEEROO »

ik dacht dat ik er goed aan deed om het ABC spaarplan te doen, maar als ik nu al deze reacties lees slaat de schrik mij om het hart. ik ben er al 7 jaar mee bezig en ben dus iets over de helft....zijn er mensen WEL tevreden over het ABC spaarplan?

d@nielle
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 jun 2006 19:12

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door d@nielle »

mijn vriend heeft een abc afgesloten op zijn zoon`s naam nou wil hij stoppen omdat zoonlief niet meer komt .Maar dat kan niet omdat de vezekerde de zoon is maar niet de verzekringsnemer.(wie betaald het nou eigenlijk)maar nu moet hij naar het kantongerecht om te mogen stoppen met sparen.Klopt dit????de zoon is 8 jaar

ik hoop dat iemand mij kan helpen :?

Cornelis B
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 mei 2006 12:10

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Cornelis B »

OK, we komen dus niet echt veel verder, door te gaan praten of hulpinstanties wel of niet kunnen helpen,of wel bona fide zijn etc etc. wel helpen maar dan moet je contributie betalen, betaal je niet ; geen hulp.Eigen clubje oprichten, geef ik toe, is een hoop werk en eigenlijk zonder goeie juridische expertise moeilijk haalbaar.
Ander idee misschien is om te kijken op welk forum we dit eigenlijk aan het schrijven zijn, precies; is het misschien antrekkelijk voor Tros Radar om er weer eens uitzending aan te spenderen.? Het houdt m.i. voldoende gemoederen bezig, ABC spaarplan is o.a. voor mij voor de "oude dag" gepland , de recente ontwikkelingen over de nieuwe pensioenregelingen en levensloopverhaal wat nog zeer weinig enthousiasme kent, zijn toch zaken waar velen mee bezig zijn.
Kijk ik bijv. naar mijn ervaring (met ABC in dit geval) is er geen haar op mijn hoofd die er nog aan denkt om met welke belegger dan ook een levensloopachtig (ABC of XYZ) spaarplan in zee te gaan.Wat ik wil zeggen is dat ik denk dat een wellicht legitieme en rendementsvolle aanbieder van een bepaalde levensloop regeling, bij velen onder u met de slechte ABC ervaring geen schijn van kans maken hun goeie product te slijten.Kortom ABC is verantwoordelijk voor het verzieken van deze markt, een markt waar duidelijk wel behoefte aan is, anders hadden u en ik de stap van jaren geleden om aan het ABC spaarplan mee te gaan doen, niet gemaakt. Om deze marktverzieking een halt toe te roepen zou het voor een publieke omroep als de Tros, om een maatschappelijk belang te dienen, 8) een zeer goeie reden kunnen zijn hier weer eens flink op het scherm mee te verschijnen.

cocktailonno
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 jan 2005 16:48
Contacteer:

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door cocktailonno »

Ik heb Tros radar al eens eerder geinformeerd maar geen enkele reactie op gekregen ook al eens het z.g tripple effect voor een vriendin aangekaart maar ook daar geen reactie op.

Henk D
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 jun 2005 19:50

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Henk D »

De persoon onder nummer 48609 weet wat of u alle moet doen, net zo goed als deze onzijdige persoon kritiek heeft op een ander, zal hij de oplossing dan ook wel voorhanden hebben.
Dus bij deze persoon 48609 moet u zijn.
Wat moeten deze personen dan volgen u gaan doen 48609?
Plaats uw oplossing voor al deze gedupeeren, dan maar op dit forum.
Kritiek is één weg, maar wat is dan wel de juiste manier voor deze mensen 48609, welke weg is dan wel de juiste, om hun geld terug te krijgen???
Mischien dat mijn staart weer terug komt, als blijkt, dat u het antwoord of de oplossing schuldig blijft en kritiek leveren, uw enige manier van communiceren is, want steeds meer blijken mensen rendementen voorgepiegeld te zijn die tussen de 8 en 10% per jaar liggen en dan gaat het dus om veel geld zeer veel geld.
Dus geneer u niet 48609 en breek los, velen zullen u dankbaar zijn.

evenzo, mvrgr Henk

Henk D
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 jun 2005 19:50

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Henk D »

aan Alida S

Eerder in dit forum is er een bericht geplaatst van een stichting die wel actie gaat ondernemen.
U kunt vrijblijvend hier informatie over verkrijgen.
Ik heb in eerdere schrijven het telefoon nummer en de naam van de stichting genoemd die dit gaat doen.Als u terug zoekt op dit forum kunt u deze vinden.
Het is belachelijk dat u vanaf 1991 geen enkel rekening overzicht heb gehad.
Het staat u overigings vrij om direct contact te zoeken met AMEV en uw waarde per direct op te vragen , waarbij ik hoop dat u niet schrikt, zoals wij zijn geschrokken, wat of een rendement van minimaal 8,8% bij AMEV per jaar opleverd.
Niets dus, niet eens de inleg als waarde en dit na 7 jaar sparen.

mvrgr Henk D

svdmeer
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 jun 2006 13:25

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door svdmeer »

Dat er geen overzichten van waarde en/of rendement zijn is m.i. niet ok. Als ze echter niet in het contract worden genoemd, vraag ik me af in hoeverre ze je wat kunt maken. Daarnaast vind ik tegenvallende rendementen iets waar je Amev/Fortis niet op aan kunt kijken. Beleggen is risico's nemen. M.i. alleen goed als je enig verstand van beleggen hebt en de risico's, dus bv. niet een te korte looptijd, gespreid inleggen, niet een eenzijdig soort belegging etc.. Vind je dat te ingewikkeld? Dan zijn er tig spaarrekeningen waar je uit kunt kiezen. De tegenvallende waardes van de polis worden mede veroorzaakt door kosten. Staan die in het contract nergens genoemd? (percentages van je inleg e.d.)

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Gerborgh »

Beste D@nielle,
Vanuit de bescherming van het vermogen van minderjarigen kan inderdaad toestemming van de kantonrechter nodig zijn. Als aannemelijk wordt gemaakt dat het opnemen van het vermogen geen nadeel heeft voor het kind (die als het verzekeringnemer is op de polis daarmee ook eigenaar is van het vermogen binnen die polis) zal de kantonrechter zonder veel omhaal een verklaring van geen bezwaar afgeven. Anders is het als er twijfel is of afkoop wel in het voordeel van het kind is (denk hierbij aan ouders/voogden die bekend staan vanwege misdrijven, drankmisbruik e.d.). Praktijk is dat een verzoek over het algemeen snel en zonder al te veel moeite (en kosten) wordt afgegeven. Meer informatie kan je telefonisch bij de rechtbank opvragen.

Voor de duidelijkheid: een premiebetaler is in een levensverzekering GEEN contractspersoon en kan dus geen rechten ontlenen aan de overeenkomst. De contractspartijen zijn de verzekeringnemer en de verzekeraar.

Vanwege het schenkingsrecht wordt soms gekozen om niet de (groot-)ouder maar het kind als verzekeringnemer op een polis aan te tekenen (de premie wordt dan jaarlijks geschonken). Deze premie is vaak lager dan de jaarlijkse schenkingsvrijstelling zodat zonder belastingheffing vermogensoverdracht kan plaatsvinden. Deze constructie wordt dan gekozen omdat -als de verwachting is dat de uitkering op einddatum hoger is dan de op dat moment geldende schenkingsvrijstelling- het kind anders over de uitkering schenkingsrecht verschuldigd is. En laten we eerlijk zijn... als je spaart voor je kind is het toch niet de bedoeling dat je meteen een deel van de uitkering naar "Den Haag" brengt.

Cornelis B
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 mei 2006 12:10

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Cornelis B »

S van de Meer, het gaat hier niet om of de deelnemers verstand moeten hebben van beleggen, als we dat zouden hebben, hebben we ABC/Fortis niet nodig, nee het gaat erom dat ABC Fortis Amev geen inzage geeft in hoe zij aan het opgebouwde kapitaal op jou conto gekomen zijn.
Voorbeeldje , Je hebt 15 jaar lang elk jaar een bedrag van € 1.500,= betaald, je kijkt naar hun jaarlijkse resultaten wat zij met het kapitaal "verdiend" hebben, je vraagt eens een keer, hoeveel is nu mijn kapitaal ( want ongevraagd krijg je dit nie) en je ziet dan dat jouw kapitaal exact het bedrag is wat je opgeteld al die 15 jaar hebt ingelegd, dan wil dat dus zeggen dat ABC/AMEV/Fortis dus al jouw gemaakte winst , dankzij jouw geldinzet, nodig heeft gehad om jouw geld te "beheren" Kortom de beheerkosten zijn dusdanig hoog dat al jouw gemaakte winst van de afgelopen 15 hierin in opgaat.
Dat is met geen letter beschreven, sterker nog de behherskosten worden in het contract aangegeven, en als ABC/Fortis?Amev zich hieraan zou houden, blijft er namelijk wel een hoop geld over ten gunste van jouw conto.

yvonne s
Berichten: 122
Lid geworden op: 05 feb 2004 19:54

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door yvonne s »

Hallo,

Ik heb maanden geleden ook de afkoopwaardes van 3 abc spaarplannen opgevraagd die al vele jaren lopen.
Op alledrie had ik verlies.
Dus afkopen is voor mij geen optie maar hopen dat het beter wordt.

groetjes yvonne s

harry77
Berichten: 46
Lid geworden op: 11 sep 2005 10:56

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door harry77 »

Op alledrie had ik verlies.
Dus afkopen is voor mij geen optie maar hopen dat het beter wordt.

groetjes yvonne s

Juist wel Yvonne, verlies gaat alleen nog maar meer worden. Maar, je moet het zelf weten, je komt er over een aantal jaren wel achter. Gr billy

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Gerborgh »

Harry, dit vind ik een slecht advies!

1) afhankelijk van het type ABC Spaarplan (sterftekassysteem of unit linked) is de afkoopwaarde gemaximeerd op de afkoopwaarde. Dit geldt met name voor ABC Spaarplannen die een certificaatnummer hebben die beginnen met een 7 of 5 en gesloten zijn voor 1989. Vind je terug in de voorwaarden. Een stertekas houdt in dat alle beleggers in zo'n jaarkas overeen zijn gekomen dat de beleggingswaarde aan het einde van de looptijd wordt verdeeld over de deelnemers (verzekerden) die op deze afgesproken einddatum in leven zijn.

Om te voorkomen dat mensen met een mindere gezondheid (en wellicht weten dat ze de einddatum niet zullen halen) de andere deelnemers in zo'n jaarkas benadelen (de afspraak is immers dat de opbrengst wordt verdeeld over diegenen die op einddatum in leven zijn) geldt de bepaling van de maximering bij afkoop. Dat terwijl de werkelijke waarde van de polis wellicht hoger is.

Voor de unit linked ABC plannen (de polissen die beginnen met 30... en/of 70.. geldt bovenstaande NIET. Dat zijn geen sterftekassen.

2) Zoals al eerder op dit forum is aangegeven worden kosten voor levensverzekeringen (wat het ABC Spaarplan is) in de eerste jaren verrekend. Nu afkopen betekend dat de verzekeraar in zijn handjes knijpt: de eerste kosten over de hele looptijd zijn ondertussen verrekend, je krijgt daar geen cent van terug. Nu afkopen is dus accepteren dat je wellicht minder terugkrijgt dan je hebt ingelegd in plaats van "vertrouwen" op een positief eindresultaat. Waar ik benieuwd naar ben is of er mensen op dit forum zijn die hun ABC Spaarplan de hele looptijd hebben laten lopen (dus tot de bij aanvang afgesproken einddatum) en op die einddatum MINDER hebben terugontvangen dan de inleg. Dat zou ik interessant vinden, want dat zegt iets over de waarde van het product ABC SPaarplan.

Het tussentijdse rendement van deze plannen is terug te vinden op de site van ABC Spaarplan. Het tussentijdse rendement ligt nog steeds beduidend hoger dan de rente op een spaarrekening. Maar ja, dan moet je je dus wel houden aan de vooraf afgesproken einddatum.

3) Veel ABC Spaarplannen zullen kapitaalverzekeringen zijn. In veel gevallen zal de uitkering van deze verzekeringen belastingvrij zijn. Voor verzekeringen die gesloten zijn vóór 14 september 1999 geldt dat onder bepaalde voorwaarden de waarde van de verzekering niet wordt belast in box 3. Bij afkoop komt de waarde van het ABC Spaarplan gewoon in box 3 op je bankrekening (tenzij je het uitgeeft natuurlijk) en betaal je vermogensrendementsheffing (als het vermogen per belastingplichtige boven de EUR 19.000-en-een-beetje uitkomt). Betaal je dus 1,2% belasting terwijl je in je polis nog belastingvrij kon doorsparen. Op een bedrag van 20.000,- betaal je dan als je boven je vrijstelling zit toch ieder jaar EUR 240-.

Vind ik het ABC Spaarplan dan alleen maar halleluja? Nee dat vind ik zeker niet: Ik zou na de invoering van de Wet IB2001 dit product alleen kopen als je wilt sparen voor je (klein-)kind en zeker wilt weten dat als jij als premiebetaler voor het eind van de looptijd doodgaat er toch een kapitaal wordt opgebouwd. Dit door een verzorgersclausule die regelt dat de verzekeraar de premies tot de einddatum doorbetaald. Dan heeft het product een toegevoegde waarde.

In alle andere gevallen zijn er betere (goedkopere) alternatieven om te sparen, denk dan aan een beleggingsrekening. Daarmee kan je ook in Fortis OBAM beleggen of in een mixfonds (het ABC belegt standaard 1/3e in aandelen, 1/3e in vastgoed en 1/3 in vastrentende waarden).

Voor mensen die voor 14-09-1999 (Wet IB1964) een polis hebben gesloten hebben bij het afsluiten andere zaken meegespeeld: ongetwijfeld ook de belastingvrije uitkering die je bij verzekerd sparen wel had en bij sparen bij de bank niet.

Afkoop: ik zou het niet doen:
- ik heb vertrouwen in de beleggers en het product;
- ik weet dat kosten in de eerste jaren verrekend worden en dat de polis na verloop van jaren pas echt waarde gaat opbouwen;
- op een spaarrekening krijg ik minder rente dan het historische rendement op het ABC (en ik weet dat rendementen uit het verleden geen garantie voor de toekomst zijn);
- ik gun de verzekeraar niet nu mijn eerste kosten zijn verrekend dat ze daar minder voor hoeven doen door nu de polis te beëindigen;

Nogmaals: waar ik benieuwd naar ben zijn mensen die een uitkering hebben ontvangen op de vooraf afgesproken einddatum. Laat van u horen alstublieft!

Henk D
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 jun 2005 19:50

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Henk D »

DAGVAARDING!!

De dagvaarding, die de advocaat van de eerder genoemde Stichting, namens velen gedupeerden inzake het ABC spaarplan heeft opgesteld richting AMEV, is af.
Daarom is mij het verzoek gedaan om via dit forum, dit kenbaar te maken, om een ieder die zelf wil, en niet langer wil wachten, of geen mogelijkheid ziet, de gelegenheid te geven, zich ook te voegen
in deze dagvaarding.
U kunt zich hiervoor wenden, bij de door mij eerder genoemde stichting via tel: 0118-470711
Het verzoek is om dit op korte termijn te doen, daar de kranteberichten over deze wanprodukten nog vers zijn.
De kosten voor deze dagvaarding zullen in eerste instantie door de stichting betaald worden, ook hiervoor kunt u vragen stellen bij genoemd telnr: 0118-470711
Ook voor andere vragen en kosten (oa. 10 euro contributie p.mnd) kunt u daar terecht.
Tevens zal dit de eerste en laatste oproep zijn, om zich te kunnen voegen in deze dagvaarding.
mvrgr Henk D

hath
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 nov 2006 17:43

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door hath »

:twisted:


Proficiat…een spaarplan dat in de afgelopen jaren hele goede rendementen heeft behaald (2005 16%).Maar …… waarom zien de klanten dat dan niet op een jaaroverzicht. Per slot van rekening zou dit alleen maar gunstig/stimulerend kunnen werken.Het antwoord: deze goede rendementen zijn totaal niet terug te vinden bij de beleggers en dus als je slim bent als bedrijf dan laat je dat zeker niet jaarlijks op papier zien.Nee dat zien de beleggers wel al hun Spaarplan afloopt na 10….30 jaar, dan pas mogen ze zich een beroerte schrikken. Maar waarheen zou je zeggen verdwijnt dan dat rendement/geld ?
Want als deze in de loop van de jaren behaalde rendementen de beleggers niets opleveren wie dan wel. (hierbij doemt de vraag onmiddellijk op wat is daar dan wel voor nodig,onhaalbare rendementen van 30 à 40 %).
Neen, de conclusie moet waarschijnlijk echter luiden deze spaarplannen dienen maar één doel, meerdere eer glorie en vooral geld voor de Fortis directie.

[email protected]
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 aug 2006 21:44

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door [email protected] »

L.S.,

Ik heb voor mijn 2 kinderen in 1984 een ABC-plan afgesloten dat medio mei 2005 tot uitbetaling kwam. Ook nu nog vind ik het rendement erg laag en voel mij bekocht en zou ook graag, indien mogelijk, alsnog een klacht indienen. Kan/wil iemand mij informeren?

W. Storm,
Den Haag

wreker
Berichten: 951
Lid geworden op: 25 jun 2005 23:59

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door wreker »

Het is echt niet alleen het ABC-plan waar het "betrouwbare bedrijf" Fortis mee in opspraak is.

Kijk op:
http://www.platformaandelenlease.nl/
http://www.leaseproces.nl/
www.pay-back.nl
http://www.fortisgroeivermogenclaim.nl/

Gesloten