LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ABC Spaarplan

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
sergeP
Berichten: 29
Lid geworden op: 14 jan 2007 22:30

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door sergeP »

Ik heb dus 2 van die mooie abc'tjes en heb er eind november precies 6000 euro in geinvesteerd, ben benieuwd wat voor een tegenvaller ons te wachten staat.

Zomaar
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 jan 2007 13:05

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Zomaar »

Hoi Roland,
Je hebt gelijk, het gaat hier om de afkoopwaarde €7.300 van de polis van mijn man(Aegon). De afkoopwaarde(ABC-plan) van mijn dochter heb ik nog steeds niet ontvangen na 2 verzoeken. Zelf heb ik ook mijn afkoopwaarde bij Aegon opgevraagd. We zijn allemaal in febr.1995 begonnen. Vrijdag heb ik een afspraak met tussenpersoon om alle drie de polissen af te kopen....Ben benieuwd.

harryvos
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 feb 2007 10:02

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door harryvos »

wat ik niet helemaal begrijp als je nu de polis afkoop, net zoals bv. in het voorbeeld hierboven waar de afkoopwaarde ca. 7300 euro is.
Als je dit bedrag ontvang moet je dat toch ook nog aan de belastingdienst opgeven die er dan ook nog eens 52% over belast.

Of zit ik hier nu helemaal naast. ????

Lomax
Berichten: 71
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:21

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Lomax »

Het is toch geen inkomen, je hoeft toch ook geen belasting te betalen als je 50.000 van je spaarrekening afhaalt om een ... te kopen?
(maar ik kan het fout hebben natuurlijk)

Bij lijfrente dingen moet je wel belasting betalen omdat je als het goed is ieder jaar dat bedrag heb opgegeven bij je belastingopgave en dus belastingvoordeel heb genoten.

Ik zit nog te wachten op post overigens, nog ff geduld en ik zal weer contact opnemen met mijn tussenpersoon.

harryvos
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 feb 2007 10:02

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door harryvos »

Goed was me niet helemaal duidelijk meer, heb namelijk ook zo'n abc plan lopen en een variabel investeringsplan. haal nu misschien alles door elkaar. :oops:

roland48
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 dec 2006 15:50

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door roland48 »

Lomax zit goed. Bij een lijfrenteproduct heb je belastingvoordeel gehad. Misschien wel dubbel omdat je je spaarloon daarvoor direct kon gebruiken. Lijfrenteproducten werden in het algemeen afgesloten met een looptijd tot aan je 65e jaar. Het punt is dat, omdat je bij het sparen een belastingvoordeel had, je over de maandelijkse uitkeringen inkomensbelasting betaalt.

Andere SPAARplannen zijn bedoeld vermogen op te bouwen. Vaak wordt dit voorgespiegeld als "spaar voor de studie van je kinderen" ofzo.

Zoals eerder beschreven valt dit vermogen (dus geen uitkering uit lijfrente!) in box 3. Daarover wordt, boven het belastingvrije deel van ca. 20.000 euro per persoon, 1,2% vermogenrendementsheffing geheven.

Haal dus vermogen en lijfrente niet door elkaar. Lijfrente afkopen is geheel onverstandig, dit kost je nl. 72% aan afkoopkosten ivm het belastingvoordeel dat je hebt gehad. Wat je in deze met een lijfrente kan doen is hem premievrij maken. De waarde loopt dan door tot je 65e, maar je betaalt geen maandelijkse inleg meer.

Is het weer iets duidelijker? Het blijft als je je er net in verdiept lastige materie. Maar koop je af dan heb je ook geen gezeur meer. :lol:

roland48
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 dec 2006 15:50

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door roland48 »

@Zomaar:
Polissen met gelijke inleg en gelijke looptijd (die 2 van Aegon?) zullen hetzelfde waard zijn. Houdt voet bij stuk bij je tussenpersoon!

marpet
Berichten: 130
Lid geworden op: 26 jun 2005 00:17

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door marpet »

Wij zijn in 1991 een spaarplan gestart voor 15 jaar. Wij spaarden 100 gulden per maand. In totaal is dat 18.000 gulden, dus € 8.100. Eind december een prognose gekregen dat wij ruim € 11.000 ontvangen. Dat kan nog wat hoger of lager uitvallen i.v.m. beurs. Als het goed is ontvangen wij het in mei.

roland48
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 dec 2006 15:50

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door roland48 »

@Marpet
Dit bevestigt weer de regel in deze spaarplannen van de verzekeraars: Je hebt gemiddeld ca. 4% rendement per jaar gehaald. Ofwel: dit had je risicoloos op een spaarrekening kunnen halen.

Ter vergelijking: De AEX is van eind 1991 tot eind 2006 geklommen van 125 punten tot 500 punten. Per jaar is dat ongeveer 9,5% gemiddeld over 15 jaar. Dan heb je de piek van de internetzeepbel en het dal van 9-11 al meegenomen.

Waar is dan het rendement van 9,5% in verdwenen, dat jij er maar 4% aan over houdt? 5,5 procentpunt verborgen kosten!

Anders berekend: bij een netto rendement van 7% (2,5% reeele kosten) had je 420 euro nodig om hetzelfde resultaat te halen (ruim 11.000 euro). Er is van je 544 euro per jaar dan dus 124 euro niet ingelegd: 23%!!!

23% kosten inhouden, dan beleggen en daarover weer een vergoeding van 2,5% inhouden. Wat anderen je ook proberen te vertellen: je kunt er niet omheen dat ze je hebben misleid, 16 jaar geleden.

Ik hoor graag nog meer van deze mensen met hun inleg en eindkapitaal, dan wordt het duidelijk dat je noooooooit meer in deze plannen moet stappen.

Weet wel: Aegon en consorten bieden deze producten nog steeds aan! Zie het RENDEMENTPLAN. Daar was ik dus ingestapt via SPAARADVIES. Na 4 jaar met 10% rendement per jaar afgekocht, maar dat had alleen maar te maken met het instappen na de piek van 7 jaar geleden en het dal in 2003. Ook hier is ruim 5 procentpunt aan kosten ingehouden.

Vergelijk dat eens met de standaard van 1,5% plus 1% aan-verkoop voor de grote beleggingsfondsen...

Hhaasje
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 feb 2007 21:01

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Hhaasje »

Ik heb deze week de ingezonden radarformulieren persoonlijk terug gekregen via
mijn tussenpersoon.Het gaat trouwens om div. certificaten van ABC spaarplan van AMEV , nu tegenwoordig FORTIS ASR .
Het gaat hier om vier verschillende , waarvan 1 om systeem technische problemen de opgevraagde info nog niet te krijgen is ( 2 maanden geleden om verzocht ) .
Dit heeft dus wel wat tijd gekost , en de opgestuurde formulieren waren niet ingevuld , maar
er zaten briefen bij met de opgevraagde waardes c.q afkoop waardes , en de betaalde kosten stonden hierop vermeld .

Aangezien mijn tussenpersoon het langs kwam brengen , vroegen wij hoe het nu werkelijk allemaal zit , en wat nu het verstandigst is om te doen .

Hij zij dat het allemaal niet zo erg was en dat dit product erg goed is en dat het beter is om het de gehele rit uit te zitten .
En hij zei ook dat er al toezeggingen waren gedaan als het allemaal niet klopte er compensaties zouden worden uitbetaald .
Ik zei dat ik hier niets van wist , waarop hij zie dat het in de krant en div. andere media was medegedeeld .

Wij hebben trouwens de brieven niet doorgenomen met hem want toen hij deze pakte zat hij ze heel klunzig te bekijken en kon ze niet goed lezen zei hij , en lag ze toen voor mij neer .

Hierna ging hij weg want hij was erg druk , dus waren wij niet erg veel wijzer geworden .

In deze brieven stonden hoeveel geld wij wel niet met het laten doorlopen van de certificaten niet konden krijgen .
En dus ook wat de gerekende kosten waren , en als ik dit berekende kwam ik op bijna 30%

Wat ook duidelijk werd is dat de twee zogenaamde studieverzekeringen die over 2 jaar aflopen , als ik nu zou stoppen ongeveer 130 euro winst na 13 jaar of bij doorgaan 230 euro
tel uit je winst dus .
1 andere polis zou bij afkopen nu na 11 jaar een verlies van ruim 700 euro zijn en nog een ander met 300 euro verlies na 8 jaar .

Jullie begrijpen dus dat het vertrouwen in mijn tussen persoon volledig weg is , en dat ik alleen maar loop te malen wat te doen om met zo min mogelijk meer schade hier een punt achter te zetten .

Ik wens via deze weg iedereen die in dit zelfde schuitje zit sterkte .

Ps ja heren of dames die ook op deze fora schrijven dat het onze eigen domme schuld is , we zijn niet allemaal hoog opgeleid . En hebben soms teveel vertrouwen in sommige mensen.

Lomax
Berichten: 71
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:21

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Lomax »

Mailtje van mijn tussenpersoon.

De waarde van mijn ABC is nu 6250,-
de premievrije waarde is 5630,- (afkoopsom dus)

Eindewaarde schatten ze op 8300 bij 4% rendement.
Wat is nu wijsheid, je gooit toch ruim 600 euro weg als je nu afkoopt.

Ik betaal iets van 35 euro p/m, gestart 1-7-94

:?:

Harderwijk
Berichten: 216
Lid geworden op: 07 jan 2006 13:14

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Harderwijk »

Over de belasting: De enige belasting die je erover betaalt is vermogensbelasting. In de situatie dat je dochter nog bij je inwoont is het vermogen dat je belastingvrij mag bezitten rond de 44.000 euro. Over al het meerdere betaal je 1,2% vermogensrendementheffing.

Maar: de situatie voor wat betreft de belasting is niet veranderd. Of die 7300 euro nu op je spaarrekening of in beleggingen van een ABCplan zit, maakt voor de belastingdienst niet uit. Dus als je vorig jaar geen vermogensrendementsheffing hebt hoeven betalen, zul je nu ook nog niet boven die 44.000 euro uitkomen. Vermogen valt trouwens in box 3, je inkomen in box 1 en worden apart van elkaar belast
Naar mijn weten is dit onzin.

Je praat over een kapitaalverzekering die geplaatst kan worden in de "Wete brede herwaardering"waar een vrijstelling voor geld van even afgerond 123.000,- Voorwaarde hiervan is dat de polis minimaal 15 jaar ( en dan een lagere vrijstelling ) gelopen moet hebben en dat je in veel gevallen de premie niet hebt aangepast.

Wanneer je zo'n polis afkoopt wordt gekeken wat de uitgekeerde waarde is. Wanneer de afkoopwaarde meer is dan de ingelegde gelden is het rentebestanddeel in het meerde belast in box 1 en dus inkomstenbelasting oplopend tot 52 %

Pas als je dit hebt betaald, pas daarna valt het vermogen in box drie en dan gaat het verhaal van Roland op

Succes

Harderwijk
Berichten: 216
Lid geworden op: 07 jan 2006 13:14

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Harderwijk »

Weet wel: Aegon en consorten bieden deze producten nog steeds aan! Zie het RENDEMENTPLAN. Daar was ik dus ingestapt via SPAARADVIES. Na 4 jaar met 10% rendement per jaar afgekocht, maar dat had alleen maar te maken met het instappen na de piek van 7 jaar geleden en het dal in 2003. Ook hier is ruim 5 procentpunt aan kosten ingehouden
Wederom enorme onzin!!!

punt 1 is het feit dat een rendementplan een bancair produkt is. ABC is volgens mij een spaarkasovereenkomst. Twee compleet verschillende dingen die je in mijn ogen niet kunt vergelijken.

punt 2, die 5 % heb je bij voorbaat al geweten want die hebben altijd vermeld gestaan in de finaciele bijsluiter. Lijkt me logisch dat 5 % boete gehanteerd word.

punt 2. volgens mij hanteert het rendementplan 2 % kosten per jaar ( exclusief modules waar je zelf voor gekozen hebt ) Dus zo enorm verborgen zijn die kosten niet. Lijkt mij zelfs heel transparant.

Dus al met al Roland, zoals ik al eerder aangaf op een andere plek in het forum, als je een bijdrage wil doen, geef dan wel de waarheid en houd eens op met forumbevuiling

roland48
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 dec 2006 15:50

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door roland48 »

@Harderwijk

-. De premie mag tussentijds verhoogd zijn naar maximaal 5x de minimale inleg.

-. Inderdaad is de vrijstelling, zolang het geld nog in de polis zit en valt onder de WBH is de vrijstelling 123.000 euro. Fout van mij.

-. Die 52% over de gemaakte winst kan de inspecteur van de belastingdienst me (nog) geen uitsluitsel over geven: hij weet het niet, maar zal het opzoeken. Heb je een link waar deze informatie te vinden is?

-. De 2% kosten, plus 0,12%, zijn volgens de voorwaarden uit 2007. VOOR 2007 was het 2% + onbekende kosten: "Daarnaast worden overige kosten, zoals kosten van toezichthouders,kosten van bewaring, kosten van een accountantscontrole, ten laste van het Fondsvermogen gebracht. De hoogte van deze overige kosten staat niet vast." bron spaarbeleg.nl. Mijn 5 procentpunt heeft hierop betrekking en niet over de afkoopkosten.

En als je komt met relevante onderbouwing houd ik verder mijn mond.

Harderwijk
Berichten: 216
Lid geworden op: 07 jan 2006 13:14

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Harderwijk »

-. De premie mag tussentijds verhoogd zijn naar maximaal 5x de minimale inleg
ok dit is wederom niet juist. de verhouding is 1 : 10 met inachtneming van de vrijstelling van 123.000 ( afgerond ) Daarnaast is het van belang dat als je een polis voor agesloten voor september 1999 wilt verhogen dat de polisvoorwaarden en clausules daarin voorzien. Niet elke polis kan zomaar verhoogt worden met de verhouding 1:10. Sommige wel en sommige niet.
-. Die 52% over de gemaakte winst kan de inspecteur van de belastingdienst me (nog) geen uitsluitsel over geven: hij weet het niet, maar zal het opzoeken. Heb je een link waar deze informatie te vinden is?
Deze vraag is lastiger te beantwoorden. Ik zou het proberen bij de belastindienst. Anders wil ik je graag verwijzen naar het studiematriaal van de opleiding SEH, FFP dan wel MFP. Ik denk dat het doornemen van de wetboek belastingen een hoop duidelijkheid verschaft.

Maar om over dit onderwerp verder te bomen: In principe is het logisch ook want over de waarde van deze polissen is nooit belasting betaald. Ze vallen dan wel in het huidige box 3 verhaal, echter door die vrijstelling worden ze niet meegenomen voor het gemiddelde vermogen. Volgens mij is er zelfs een apart plekje bij de aangifte voor dit soort kapitaalverzekeringen.

Aangezien de fiscus altijd alles wel weet te belasten zullen ze het niet accepteren dat je al jaren nooit iets aan belasting betaald hebt over zo'n polis en op het moment dat jij hem afkoopt het dan pas tot je vermogen gaat rekenen.

Het zelfde geldt overgens voor dit soort kapitaalverzekeringen wanneer de uitkering na 15 of 20 jaar boven de vrijstelling komt. Alles boven de vrijstelling wordt ook progressies belast in box 1

Het zelfde zie je gebeuren met KEW polissen. Hier is de vrijstelling volgens mij ruim 140,000,- echt nooit hoger dan de hypotheekschuld. Wanneer er hier ook een waarde wordt uitgekeerd na 30 jaar welke hoger is dan de vrijstelling wordt ook het rentebestanddeel in het meerdere progressief belast in box 1.

handige formule hiervoor is (U-V / U ) * S

waarbij U= uitkering V= vrijstelling en S = (uitkering - premies )

Mijn 5 procentpunt heeft hierop betrekking en niet over de afkoopkosten
Nou die 2 % per jaar gaat over de opgebouwde waarde, daarnaast ieder jaar nog een onbekend % voor wat betreft accountant en ander geneuzel maar bij afkoop betaal je wel degelijk 5 % van de opgebouwde waarde als boete.

schuitje
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 feb 2007 23:16

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door schuitje »

ik heb sinds 1991 een abc spaarplan met aanvangs storting van f.22.500 en een storting per jaar van f.1500 van de aanvangsstorting is bijna f.2.500 voor premie en per jaar is van die f.1.500 aan storting f.300 voor premie en kosten looptijd is 20 jaar ik heb verleden jaar een aanvraag gedaan voor een voorbeeld kapitaal bij een ongewijzigde voortzetting op de uitkeringsdatum (2012)daar worden twee voorbeelden gegeven een met een rendement van vier en van negen procent het komt dan hier op neer dat als ik het geld op de bank had gezet (met het voorbeeld kapitaal van negen procent rendement van de polis)dan had ik bij de bank elf procent rente moeten krijgen om aan het zelfde bedrag tekomen en bij vier procent rendement is dat ongeveer zes procent.ik weet het rendement van 2006 nog niet maar tot nu toe is dat naar mijn berekening gemiddeld voormij zelf negen procent als ik nu zou afkopen(opgevraagd bij fortis)zou ik er niet meer dan 2000euro op vooruitgaan dus dat zou heel dom zijn(de vorige bedragen zijn nog in guldens)dus is dit plan voor mij zo slecht nog niet ik hoor graag de mening van anderen hier over en ook van mensen waar het spaarplan inmiddels van is afgelopen.
[/i][/b]

schuitje
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 feb 2007 23:16

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door schuitje »

ik heb uitgerekend dat op de einddatum van mijn spaarplan volgens het voorbeeld kapitaal van verleden jaar bij negen procent mijn inleggeld(dat is spaarstorting en premie,einde inleg is2010) drie keer zoveel is en bij vier procent is de inleg verdubbeld.

levie
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 feb 2007 22:58

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door levie »

Beste mensen let U vooral op fraude regel 1 van fortis Dat is het onjuist verstrekken van informatie dat kunnen ze ontdekken met computersoftware mischien hebben alle benadeelde van het geweldige abc spaarpolis niet eens een programma nodig om te merken wanneer ze zijn gefraudeerd .


FraudebeleidVertrouwen is een van de uitgangspunten van Fortis ASR. Vertrouwen is essentieel bij het bieden van zekerheid. We zeggen niet voor niets: U bent zeker bij Fortis ASR.
Uit diverse onderzoeken blijkt echter dat een kleine groep klanten dit vertrouwen misbruikt door fraude te plegen. Tegelijkertijd blijkt uit dezelfde onderzoeken dat klanten van mening zijn dat verzekeringsfraude harder moet worden aangepakt.
Wat verstaat Fortis ASR eigenlijk onder fraude?
Fortis ASR ziet fraude als “het doelbewust benadelen van de verzekeraar”. Het handelen van de klant is er dan op gericht om de verzekeraar te bewegen tot een (hogere) uitkering waarop geen recht zou bestaan wanneer er een juiste voorstelling van zaken was gegeven.

Een aantal voorbeelden van fraude
1 Het niet eerlijk opgeven van informatie aan de verzekeraar.
2 Het niet eerlijk vertellen van wat er is gebeurd.
3 Het veranderen van bedragen op aankoopnota’s.
4 Meer claimen dan de geleden schade.
5 Een afgewezen schade nogmaals opgeven, met een ander verhaal.

Hoe spoort Fortis ASR fraude op?
Fortis ASR heeft als een van de eerste verzekeraars SPSS’ PredictiveClaims™ geïmplementeerd om fraude makkelijker op te sporen en meer onterechte uitbetalingen te voorkomen.


De voorspellende software van SPSS maakt onderscheid tussen claims die onmiddellijk worden goedgekeurd en claims die moeten worden onderzocht op eventuele fraude. Hoe meer onrechtmatige schadeclaims worden ontdekt, hoe sterker de schadelast die verbonden is aan fraude teruggedrongen kan worden.

De SPSS software zorgt er dus voor dat Fortis ASR automatisch de onrechtmatige schadegevallen ontdekt. U ondervindt daar het voordeel van. We versnellen namelijk het afhandelingproces van schadeclaims en bieden u daarmee een hoger serviceniveau.

Welke maatregelen treft Fortis ASR bij fraude?
Als er sprake is van fraude, dan neemt Fortis ASR een aantal maatregelen, zoals:

De schade niet vergoeden of terugvordering van reeds uitgekeerde schade.
Opzegging van de verzekering, dat geldt ook voor andere verzekeringen die bij ons zijn ondergebracht.
Uitsluiting van andere verzekeringen in de toekomst. Deze uitsluiting kan worden uitgebreid tot het gehele verzekeringsbedrijf van Fortis.
Plaatsing op een interne incidentenlijst.
Melding van fraude op de externe ‘zwarte’ lijst (registratie stichting Centraal Informatie Systeem). Deze lijst wordt door iedere verzekeraar geraadpleegd. Dit betekent dat de fraudeur acht jaar lang geen nieuwe verzekeringen kan afsluiten of alleen tegen zeer hoge premies.
Aangifte bij de politie.
U bent zeker bij Fortis ASR
Via uw premie betaalt u mee aan het fraudegedrag van anderen. Dit willen we natuurlijk voorkomen. Daarom doet Fortis ASR aan fraudebestrijding.

[/b][/u]

schuitje
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 feb 2007 23:16

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door schuitje »

levie wat uit het berricht blijkt bent u een medewerker van fortis of heb ik dat mis?
kunt u misschien ook een reactie geven op mjin berricht of ik het zo juist heb geformuleerd.
B.V.D. schuitje

levie
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 feb 2007 22:58

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door levie »

Nee ben geen medewerker van fortis denk niet dat ik het dan zo had geformuleerd .

voel mezelf gewoon ontzettend benadeeld dat ze van fortis nooit iets hebben verteld over de toren hoge kosten zodat ik na twaalf jaar sparen met abc nog een verlies heb van 1800 Euro.

vind het echt te gek voor woorden vooral omdat er een plus rendement gedraaid is.

Gesloten