LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nationale Hypotheek Garantie

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Josien80
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 jul 2005 22:13

Nationale Hypotheek Garantie

Ongelezen bericht door Josien80 »

Beste forumleden,

Graag zou ik jullie willen vragen naar jullie ervaringen bij het aanvragen van een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie (NHG). Nu stranden wij met enkele problemen en ik vroeg me af of iemand hier daar nog meer problemen mee heeft gehad.

Mijn vriend is vorig jaar op straat komen te staan nadat hij ruim 16 jaar bij dezelfde baas heeft gewerkt. Echter... het bedrijf ging op 22 december ging failliet en dus ontving hij geen loonstrook meer van december en een jaaropgave. De salarisbetaling van december werd overgenomen door het UWV en daarvan hebben we dus een salarisspecificatie.

Inmiddels heeft mijn vriend een baan gekregen als flexwerker. Bij de aanvraag van de hypotheek met NHG wordt gevraagd om de jaaropgaves van 2002, 2003 en 2004. De eerste twee hebben wij vanzelfsprekend kunnen aanleveren. Verder hebben we de loonstrook van november van zijn oude werkgever en de salarisspecificatie van het UWV van december aangeleverd.

Inmiddels is er een vraag gesteld door de geldverstrekker dat men per se de jaaropgave van 2004 wil ontvangen (die er dus niet is) of anders een inkomstenverklaring IB60 van de Belastingdienst. Deze laatste hebben we inmiddels opgevraagd, maar wat blijkt... de Belastingdienst heeft geen loonwerk ontvangen van de oude werkgever.

Dus... jullie snappen het wel: grote problemen. We hebben een koopcontract ondertekend met ontbindende voorwaarden tot aan 30 september (aanstaande vrijdag). Morgen wordt door de NHG een definitieve beslissing genomen over de toetsing van onze hypotheek. Maar ik zie de bui al hangen: waarschijnlijk blijft men hameren op een verklaring van de Belastingdienst. Die is er dus op zichzelf wel, maar die heeft verder geen inhoud.

De NHG heeft ons aangegeven dat we een beroep kunnen doen op de hardheidsclausule. Die zouden verzachtende omstandigheden in de beslissing mee kunnen nemen.

Wie heeft er meer ervaringen met de Nationale Hypotheek Garantie en problemen met de aanvraag daarvan? En wie weet wat voor ons een eventuele oplossing is?

particulier
Berichten: 438
Lid geworden op: 09 jun 2005 22:24

Re: Nationale Hypotheek Garantie

Ongelezen bericht door particulier »

Josien, hebben jullie geen aangifte inkomstenbelasting gedaan in 2004? Dan was de Belastingdienst op de hoogte en was een IB60 formulier wel te leveren. Is er door het failliete bedrijf helemaal geen aangifte IB gedaan over 2004? Verder heb je nog die van het UWV.

En dan nog: Zijn er geen loonstroken van 2004 te overhandigen? Het lijkt me heel raar dat het NHG daar niet naar wil kijken? Ik zou nu ook een hypotheekofferte aanvragen zonder NHG: Krijg je geen NHG dan kun je mogelijk nog de woning kopen. Je betaalt alleen een iets hogere rente en er staat niemand borg voor je.

Xpert
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 aug 2005 15:54

Re: Nationale Hypotheek Garantie

Ongelezen bericht door Xpert »

Hoi Josien80,

Misschien kan je met de slarisstroken naar de Belastingdienst gaan en vragen of op basis van de salarisstroken een t/m november wel een IB60 afgegeven kan worden.

Wel denk ik dat de Belastingdienst wel een duidelijke omschrijving moet geven dat het slechts over de periode jan. t/m. nov. is en dat de IB60 alleen gebruikt mag worden voor het aanvragen vande hypotheek en niet voor bijvoorbeeld het aanvragen van bijstand, huursubsidie og een verklaring van onvermogen.

Josien80
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 jul 2005 22:13

Re: Nationale Hypotheek Garantie

Ongelezen bericht door Josien80 »

Beste allemaal,

Wij hebben de geldverstrekker de salarisstroken van januari tot en met november van zijn failliete werkgever gegeven, alsook de salarisspecificatie van het UWV over december (is dus een kwestie van optellen).

Inmiddels blijkt dat alle loongegevens van de ex-werknemers verdwenen zijn tussen de curator, het bedrijf en het UWV. In een kringetje geeft men elkaar nu de schuld hiervan. Het bedrijf geeft aan dat het UWV de papieren heeft, het UWV zegt dat de curator het moet hebben en de curator zegt weer dat hij die papieren nooit heeft gehad omdat hij er niets mee kan.

Maar gelukkig... lang leve de Belastingdienst (er zijn misschien niet veel mensen die dat zeggen, maar ik zeker wel!). Vanmorgen ben ik met de salarisstroken en bankafschriften naar het belastingkantoor gegaan. Daar werd helemaal niet moeilijk gedaan en deze vriendelijke man deed precies wat ik ook verwacht had van de geldverstrekker: hij nam de salarisstrook van november en de betalingsspecificatie van het UWV, telde ze bij elkaar op en gaf een inkomstenverklaring IB60 af.

Ik moet eerlijk zeggen: ik loop nu een beetje met een dubbel gevoel. Euforie omdat het eindelijk na tientallen telefoontjes gelukt is, anderzijds ook gefrustreerd omdat er zoveel heen en weer geschoven wordt met verantwoordelijkheden in deze maatschappij.

Nu is het wachten op de definitieve toezegging door de NHG en de hypotheekverstrekker. Duimen jullie met me mee?!?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Xpert
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 aug 2005 15:54

Re: Nationale Hypotheek Garantie

Ongelezen bericht door Xpert »

Ik hoop dat NHG het allemaal accepteert.

Belastingdienst ......wel zo gemakkelijk.
Hulde aan de Belastingdienst.

Succes.

marjal
Berichten: 194
Lid geworden op: 27 aug 2005 18:04

Re: Nationale Hypotheek Garantie

Ongelezen bericht door marjal »

Leuker kunnen we het niet maken succes en op de goede afloop veel plezier met jullie nieuwe woning :D

Josien80
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 jul 2005 22:13

Re: Nationale Hypotheek Garantie

Ongelezen bericht door Josien80 »

Hartelijk dank voor jullie gelukwensen.

Zojuist contact gehad met de Hypotheker: de NHG is goedgekeurd! Dus we zijn enorm gelukkig en hopen dat andere mensen nooit zoiets hoeven mee te maken.

Groeten,
Josien

Xpert
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 aug 2005 15:54

Re: Nationale Hypotheek Garantie

Ongelezen bericht door Xpert »

Hoi Josien,

Goed voor je dat het allemaal goed is gekomen.

Alleen zie ik dat je contact heb gehad met de Hypotheker. Als je vanaf het begin al met de Hypotheker is zee bent gegaan dan moeten zij zich schamen. Een beetje Hypotheekadviseur weet hoe je hier mee om dient te gaan en weet ook wel de wegen om het gerezen probleem snel op te lossen.

Als jij je al middels dit Forum moet laten adviseren dan heeft de hypotheekadviseur zijn werk lijkt mij niet goed gedaan.

Jazeker......... Lang Leve de HYPOTHEKER

Gesloten