LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoogste schuld ooit op betaalrekeningen

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Hoogste schuld ooit op betaalrekeningen

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

VOORBURG - Nederlandse huishoudens stonden eind september voor 7,3 miljard euro rood op hun betaalrekeningen. Dat is 6 procent meer dan in september 2004 en het hoogste bedrag dat ooit door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is gemeten. Dat maakte het CBS maandag bekend.

Het gemiddelde bedrag is 2400 euro in de min. Dat is 14 procent meer dan een jaar eerder. Eerder verklaarde het CBS de hoge stand door een combinatie van een afname van de koopkracht en door het gedrag van consumenten. Er wordt roekelozer omgesprongen met betaalrekeningen.
Slechts 1 vraag komt hier bij mij boven. Hoe krijg je het voor elkaar?

s i m o n e
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 jun 2005 15:55

Re: Hoogste schuld ooit op betaalrekeningen

Ongelezen bericht door s i m o n e »

En als ik het goed begrijp betreft deze E 2400 alleen de debetstand op de betaalrekening! Er is dus geen rekening gehouden met (consumptieve) kredieten! Inderdaad onbegrijpelijk!

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: Hoogste schuld ooit op betaalrekeningen

Ongelezen bericht door Jan1 »


Geplaatst op 14 Nov 2005 11:52 door Dilbert29
Quote:


Slechts 1 vraag komt hier bij mij boven. Hoe krijg je het voor elkaar?
Blijkbaar niet zo moeilijk, geef de euro uit alsof het een ouderwetse gulden is, dan kom je vanzelf in de moeilijkheden. Net doen alsof je neus bloedt, en een ander de schuld geven.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Hoogste schuld ooit op betaalrekeningen

Ongelezen bericht door G7 »

Omdat niet iedereen het zo breed heeft als jullie.???????Misschien?

En wie het breed heeft, laat het breed hangen, aan jullie reactie te zien.

Ger 1111
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 nov 2005 20:23

Re: Hoogste schuld ooit op betaalrekeningen

Ongelezen bericht door Ger 1111 »

Juist G7, oordelen zonder te weten hoe en wat. Daar zijn er velen goed in!!

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: Hoogste schuld ooit op betaalrekeningen

Ongelezen bericht door Jan1 »

Geldgebrek is vrijwel altijd meer een kwestie van uitgeven dan van inkomen. De meeste mensen met geldgebrek zijn dan ook niet geholpen met geld, integendeel zelfs, hierdoor komen ze nog meer in de problemen.

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Hoogste schuld ooit op betaalrekeningen

Ongelezen bericht door karr-2 »

Over het algemeen is het zo dat mensen meer geld gaan uitgeven, naarmate ze meer geld hebben. Niets mis mee, maar je moet het wel kunnen betalen.

Ik ben sinds ik werkzaam ben nog nooit een cent te kort gekomen, euro of geen euro. Ik doe nog steeds alles wat ik wil, ga regelmatig op stap of buiten de deur eten etc. Geen centje pijn.

Mensen die niet met hun geld uitkomen geven simpelweg teveel uit, dat is het hele probleem en als je dat oplost ben je er zo vanaf. De euro is geen gulden en je moet hem dus ook niet uitgeven als een gulden zoals veel mensen doen.

Ik heb het zeker niet breed, niet breder als elke gemiddelde nederlander in ieder geval. Toch schijnt het een uitstervende soort te zijn die uitkomt met zijn geld.

Ik sluit me dus volledig bij Dilbert en Jan1 aan. Hoe krijg je het voor elkaar?

zonnetje2
Berichten: 253
Lid geworden op: 20 apr 2005 00:08

Re: Hoogste schuld ooit op betaalrekeningen

Ongelezen bericht door zonnetje2 »

Na, voel me toch geroepen ook nog maar "een duit" in het zakje te doen..
Ik denk dat het hele probleem ligt in het feit dat mensen niet bedenken dat hun inkomen met de komst van de Euro dus naar wat op hun rekening gestort wordt, zichtbaar, meer dan gehalveerd is.
Hier wordt dus niet naar gehandeld als dus laat ik eens wat zeggen, zij 1600 Euro gestort krijgen, zij zich kennelijk niet willen conformeren aan het feit dat zij geen "cent" meer te besteden hebben dan dat bedrag...!
Als iets dus 20 Euro kost gaat dit er simpelweg gewoon vanaf...!
Kennelijk berekent men tegenwoordig niet meer wat men na aftrek van de vaste lasten (over het hele jaar genomen gedeeld door 12) per maand te besteden heeft, na van aftrek van hypoth./huur, verzekeringen, auto (benzine), belastingen, tel.,vervanging/aanschaf van noodzakelijke dingen etc. etc.
Zou men dit eens nauwkeurig op een rijtje zetten en hier het uitgavepatroon (per maand) op afstemmen i.p.v. het dan wel weer "te zien" en te denken: "live now pay later", komt wel goed....! veel minder mensen in een situatie zouden zijn beland waarvoor er nu al televisieprogramma's gemaakt worden om uit de schulden te raken...!!
Maar waar bemoei ik me mee, ws. denkt iedereen het zijne ervan...tot het echt mis gaat!!!
En zo te zien de cijfers gaat het dus mis! :cry:

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Hoogste schuld ooit op betaalrekeningen

Ongelezen bericht door NAK »

Slechts 1 vraag komt hier bij mij boven. Hoe krijg je het voor elkaar?
Volgens mij dankzij de welwillende medewerking van de banken.
Het wordt door de banken heel makkelijk gemaakt om rood te kunnen staan.

De banken schromen niet om je "een goed advies" te geven waardoor je rekening krediet steeds verder omhoog gaat.

Die zelfde bank grijpt pas in als het al veel te laat is.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Hoogste schuld ooit op betaalrekeningen

Ongelezen bericht door tienepien »

Ik denk dat het hele probleem ligt in het feit dat mensen niet bedenken dat hun inkomen met de komst van de Euro dus naar wat op hun rekening gestort wordt, zichtbaar, meer dan gehalveerd is.

Dat zou zomaar kunnen, maar hoe lang hebben we die euro nou al niet, een jaar of 4? Daar zou je toch onderhand wel een keer aan gewend moeten zijn...

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Hoogste schuld ooit op betaalrekeningen

Ongelezen bericht door karr-2 »

Ik vermoed zomaar dat mensen tot in de lengte der tijden alles aan de euro blijven wijten. Niet iedereen kan nu eenmaal accepteren dat de gulden niet meer bestaat en ook nooit meer zal bestaan.

berna
Berichten: 154
Lid geworden op: 29 sep 2005 21:37

Re: Hoogste schuld ooit op betaalrekeningen

Ongelezen bericht door berna »

Je kan de banken de schuld geven, je kan de euro de schuld geven; voorlopig geeft men het geld ZELF uit, dus men kan ook ZELF beslissen om het NIET uit te geven. Iets met "de nering naar de tering"??

particulier
Berichten: 438
Lid geworden op: 09 jun 2005 22:24

Re: Hoogste schuld ooit op betaalrekeningen

Ongelezen bericht door particulier »

Het gaat inderdaad wel makkelijk tegenwoordig. Laatst liep ik in een electronicazaak. Overal werd geadverteerd van "koop nu, betaal later". Dit ging via een Primeline creditcard. Prospectus bekeken op Internet en inderdaad, je betaalt 21 % rente. Als je toch moet lenen, zoek een goede bank of verzekeraar, er zijn er al die vanaf 6 a 7 % een doorlopend krediet bieden.

In de prospectus kwam ik echter tegen dat er een minimum wettelijk verplicht aflossingsbedrag is van 2 % van de kredietlimiet. Weet iemand of dit nu inderdaad wettelijk is vastgelegd?

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Hoogste schuld ooit op betaalrekeningen

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

In de prospectus kwam ik echter tegen dat er een minimum wettelijk verplicht aflossingsbedrag is van 2 % van de kredietlimiet. Weet iemand of dit nu inderdaad wettelijk is vastgelegd?
Of dit wettelijk ook zo is weet ik niet, maar ik kan me er iets bij voorstellen. Anders zou je een ton kunnen lenen en met 1 euro per maand terugbetalen of zo.[/quote]

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Hoogste schuld ooit op betaalrekeningen

Ongelezen bericht door SJZ »

Ja, en wat is daar mis mee? Je kunt (als je maar voldoende onderpand levert) zelf leningen afsluiten ZONDER aflossingsverplichting.

Uiteraard betaal je wel rente over die ton, da's toch gauw zo'n 500 euro per maand.

particulier
Berichten: 438
Lid geworden op: 09 jun 2005 22:24

Re: Hoogste schuld ooit op betaalrekeningen

Ongelezen bericht door particulier »

Ja, of aflossen tegen 1 % van de kredietlimiet. Je bent zo'n 10 jaar bezig om je schuld af te lossen, maar die keuzemogelijkheid was er in ieder geval wel.

s i m o n e
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 jun 2005 15:55

Re: Hoogste schuld ooit op betaalrekeningen

Ongelezen bericht door s i m o n e »

Je kunt (als je maar voldoende onderpand levert) zelf leningen afsluiten ZONDER aflossingsverplichting.
Maar "particulier" heeft het over een krediet bij een electronicazaak en we mogen er dan toch vanuit gaan dat hij hiervoor niet bij de notaris is geweest voor een krediethypotheek.

Bovendien kun je bij de meeste banken aflossingsvrij lenen tot 75% van de executiewaarde van het onderpand. Ik denk dat de meeste mensen wel meer dan 75% van de ew aan hypotheek hebben en dus geen overwaarde meer hebben voor een aflossingsvrij consumptief krediet.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Hoogste schuld ooit op betaalrekeningen

Ongelezen bericht door SJZ »

Ik denk dat de meeste mensen wel meer dan 75% van de ew aan hypotheek
In de bladen van de Vereniging Eigen Huis en zo lees ik het volgende:
Gemiddelde huizenprijs in Nederland: € 217.000
Dat wil zeggen dan de executiewaarde dan ongeveer € 190.000 is

Gemiddelde hypotheekschuld per huis: € 100.000

GEMIDDELD zit er dus nog € 90.000 ruimte voor aflossingvrij krediet.

s i m o n e
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 jun 2005 15:55

Re: Hoogste schuld ooit op betaalrekeningen

Ongelezen bericht door s i m o n e »

Gemiddeld ja, maar het zijn vooral de "ouderen" die geen of weinig hypotheek schuld hebben, zij halen het gemiddelde erg omlaag. Toevallig zijn dit ook vaak diegene die eerst sparen en dan pas iets kopen.

En juist diegene met een (top)hypotheek hebben hoge maandlasten en moeten vaak geld lenen voor dure aanschaffen zoals een auto of keuken. En zij kunnen dan dus niet aflossingsvrij lenen en de maandlasten stijgen weer.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Hoogste schuld ooit op betaalrekeningen

Ongelezen bericht door SJZ »

Gemiddeld ja, maar het zijn vooral de "ouderen" die geen of weinig hypotheek schuld hebben,
Gemiddeld is er zo veel ruimte, maar voor de niet zo ouderen zit er ook wel wat ruimte om aflossingsvrij te lenen. Als je al langer dan een jaar of acht een koophuis hebt is 75% van de executiewaarde waarschijnlijk al hoger dan de hypotheekschuld die je toen genomen hebt. Als dus bijvoorbeeld in 1997 een huis kocht voor € 150.000 (inclusief kosten koper), heb je een schuld van € 150.000 en een huis dat nu waarschijnlijk ongeveer € 230.000 waard is.

Je executiewaarde is dan ongeveer 88% X 230.000 = 202.000, 75% daarvan is € 152.000. Dan kun je dus al € 2.000 aflossingsvrij lenen.

Wie in 1996 of eerder een koophuis kocht heeft nog meer ruimte voor aflossingsvrij lenen. Daarvoor hoef je toch niet oud te zijn? Tenzij jij mensen van 35 jaar of zo al oud vindt.

Gesloten