LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] waerdye levensverzekering

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
petrav
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 feb 2006 18:24

waerdye levensverzekering

Ongelezen bericht door petrav »

wie weet of een waerdye levensverzekering een goed produkt is ik heb er namelijk al 5 jaar een lopen en de verwachte opbrengst blijft achter vergleken met wat ons was verteld bij het afsluiten we betalen 180 euro per maand en zijn bang dat we beter kunnen veranderen naar?wat eigenlijk wie weet raad . en kun je er trouwens wel van af.

EchteMeisje
Berichten: 442
Lid geworden op: 16 jul 2003 17:28

Re: waerdye levensverzekering

Ongelezen bericht door EchteMeisje »

Beste Petra,

Een Waerdye levensverzekering is een beleggingsverzekering van Fortis ASR.

In het kort komt het erop neer dat je betaalde premies in door jou aangegeven fondsen worden belegd.

Gezien de koersen van de afgelopen jaren is het niet vreemd dat de aan jullie voorgespiegelde verwachte opbrengst niet gehaald wordt.

Je kan altijd stoppen met je Waerdye levensverzekering als je dat wilt. Stuur dan een brief naar Fortis ASR (of je tussenpersoon) en verzoek om afkoop of premievrijmaking van de verzekering.

Of het verstandig is om te stoppen is maar de vraag, de koersen kunnen immers altijd weer aantrekken. Hieronder in het kort wat de gevolgen zijn bij afkoop en premievrijmaking.

Bij afkoop wordt de verzekering beeindigd en de gespaarde gelden uitbetaald. Echter, er de kosten die de maatschappij heeft gemaakt worden meteen afgerekend (ipv verspreid over de looptijd). Je kan daar dus netto minder aan overhouden dan je aan premie op de polis hebt betaald.

Bij premievrijmaking betaal je vanaf heden geen premie meer, maar blijven de gespaarde gelden staan tot de oorspronkelijke einddatum en worden dan pas uitgekeerd.

Als je wilt dan kun je wel een verzoek indienen bij Fortis om een berekening te maken van de afkoop en premievrije waarde. Dat duurt meestal wel 2 tot 3 weken voor die binnen is.

petrav
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 feb 2006 18:24

Re: waerdye levensverzekering

Ongelezen bericht door petrav »

bedankt voor de snelle reactie, ik denk dat ik de verzekering maar aanhouw omdat de waarde natuurlijk ook weer kan stijgen. het is mischien zonde van de premie , en dit is toch een oude dag voorziening
samen met een lijfrente polis die we ook nog hebben hopen we maar op een leuke opbrengst op termijn. voortaan beter opletten met afsluiten, van allerlei lang lopende verzekeringen. doei

MariekeV.
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 nov 2006 11:33

Re: waerdye levensverzekering

Ongelezen bericht door MariekeV. »

Hoi Petra,

Ik heb vorig jaar mijn waerdyverzekering opgezegd. De opbrengsten waren nog niet een kwart van wat ik had ingelegd. Hoe kun je dat ooit nog inhalen?
Heb 5 jaar premie betaald en heb daar gigantisch veel spijt van.
Ik doe zoiets nooit meer.

Succes!

Soundjuice
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 dec 2006 16:32

Re: waerdye levensverzekering

Ongelezen bericht door Soundjuice »

Beste Petra,

Ik heb inmiddels 9 jaar een Waerdye-levensverzekering. Het moment dat ik instapte was niet gunstig. De beurs had een hoge AEX-index en de Waerdye-eenheid van mijn fonds liep bijna tegen € 1,00. Het beleggen in dit soort levensverzekeringen gaat altijd gepaard met het risico van beleggen. Echter het is nog altijd zo geweest dat beleggen op lange termijn meer oplevert dan sparen.

Ik zag de opgebouwde waarde tijdens de 'beurscrash' ruim halveren. Nu de beurs weer begint aan te trekken, krijg ik profijt van de maandelijkse inleg bij een lage beursnotering en de keuze om niet uit te stappen.

Ik heb voor mezelf al bepaald tegen welke koers ik de opgebouwde 'waarde' ga switchen in de wat veiligere fondsen. Misschien is dat ook een idee voor jou?
Een andere tip is om 1x in de 10 jaar bij Fortis de afkoopwaarde op te vragen van jouw 'verzekering'. Hiermee krijg je een indicatie wat inmiddels de opgebouwde waarde is, inclusief de verrekening met allerei kosten.

Volgens mij moet jij je ook gaan afvragen of jij je prettig voelt bij het beleggen. Zo niet, laat je dan adviseren wat je het beste kan doen.
Misschien is het nog mogelijk om een bepaald garantiekapitaal in jouw 'verzekering' op te nemen? Helemaal stoppen zou ik niet doen.
Een ander alternatief is om de maandelijkse inleg te minimaliseren.

Succes.

marijanne
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 apr 2007 08:26

Re: waerdye levensverzekering

Ongelezen bericht door marijanne »

Hallo,

Wat ik me afvraag, is of hier ook geen giga-kosten worden afgetrokken van de totale inleg.
Ik kan dat niet terugvinden.
Zou je dat "gewoon" bij je verzekeringsagent kunnen opvragen?

Fijne dag vandaag!
marjan

roland48
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 dec 2006 15:50

Re: waerdye levensverzekering

Ongelezen bericht door roland48 »

Zeg EchteMeisje, waar kom jij vandaan?

In mijn sprookje stond de AEX eind 2002 op 320 punten, in maart 2003 op 218 punten. Slotstand vandaag 516 punten. Als er de afgelopen tijd een periode is geweest dat je winst moet hebben behaald dan waren het de afgelopen 5 jaar!

Hier worden dan blijkbaar erg veel kosten ingehouden.

jans6681
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 apr 2007 10:18

Re: waerdye levensverzekering

Ongelezen bericht door jans6681 »

Hallo,

Ik heb in 1996 een Waerdy polis afgesloten met een looptijd van 30 jaar en betaal € 50,00 per maand. Inmiddels heb ik € 6000,00 ingelegd. In de offerte werd een voorbeeldkapitaal voorgespiegeld van fl 241.000,- (ca. € 109.000,-) tot fl 358.000,- (ca. € 162.000,-) bij respectievelijke waardestijging van 13,50% tot 15,50%. Nu zijn dit geen garanties en over de laatste jaren is een gemiddeld rendement van 8% realistisch. Volgens mijn jaarlijkse overzichten haal ik dit eindkapitaal nooit. Momenteel is mijn polis zo'n € 22000,- waard (na 10 jaar) en wordt uitgegaan van 9,39% historisch rendement over de afgelopen jaren waarbij nu een voorbeeld (eind)kapitaal wordt geschetst van € 42.000,-.

Nu heb ik een calculatie gedaan op de volgende internetsites:

http://www.mijnspaarrekening.nl/spaarcalculator.htm
http://mistermoney.rtl.nl/sparen-spaarberekening.asp

Uitgaande van € 50,00 per maand-30 jaar lang-rentepercentage 9% met een eerste inleg van € 0,00.

Bij mijnspaarrekening.nl kwam ik uit op € 81784,-
Bij mistermoney.rtl.nl kwam ik uit op € 85.718,-

Gemiddeld dus ca. € 84.000,- bij 9% rente. Dat is het dubbele dat Stad Rotterdam (nu Fortis ASR) mij voorspiegeld.

Aangezien ik vind dat deze polis niet voldoende rendeert heb ik een second opinion aangevraagd bij de tussenpersoon die momenteel mijn zaken behartigt. Hij adviseerde mij een polis van AXA waarin een eindkapitaal werd gehaald van € 84.000,- en dat was nog een pessimistisch rendement (bij € 50,00 per maand).

Nu wilde ik dus na 10 jaar mijn polis bij Fortis ASR gaan beëindigen en afkopen. De opgebouwde waarde van € 22.000,- wilde ik doorstorten onder dezelfde fiscale voorwaarden naar AXA. Aangezien ik de polis in 1996 heb afgesloten mag ik het vrijgekomen bedrag na 30 jaar consumptief besteden zonder daarover belasting te betalen. Tegenwoordig kan dit alleen nog als de polis wordt aangewend voor het aflossen van een hypotheekschuld.

Ik heb dus een afkoopverzoek gedaan bij Fortis en toen ik na 4 weken deze brief ontving werd ik spontaan misselijk.

Er staan ca. 8914 eenheden op de afkoopbrief die worden uitbetaald terwijl er op mijn laatste overzicht van eind 2006, 19948 eenheden staan vermeldt. Ook Fortis gaf aan dat het nogal vreemd is dat een dergelijke polis na elf jaar maar € 5384,95 waard is terwijl de verzekeringnemer € 6000,00 heeft ingelegd!!! Na elf jaar is er wel degelijk een rendement opgebouwd.

Zie hieronder de brief van Fortis ASR omtrent de uitleg hierover:
(het polisnummer en persoonlijke gegevens zijn weggelaten)

----------------------------------------------------------------------------------

Datum: 16 maart 2007
Ons kenmerk: Leven Individueel / DB
Polisnummer:
Telefoon: (0900) 9339
Onderwerp: Uitleg afkoopwaarde


Geachte heer, mevrouw,

In een telefonisch onderhoud met een van mijn collega's vraagt u om een uitleg van de afkoopwaarde. De afkoopwaarde is door ons gecontroleerd en is correct. We zullen hierna een uiteenzetting doen van de afkoopwaarde.

Het kostenaspect speelt een belangrijke rol in de waarde van de polissen. Zowel met het afsluiten als met het onderhouden van de verzekeringen zijn kosten gemoeid. Met name bij het aangaan van een levensverzekering worden zowel advies- als administratiekosten gemaakt. Om te voorkomen dat de lasten die hiermee gepaard gaan, ineens door de client betaald moeten worden, spreidt de verzekeringsmaatschappij deze kosten over de gehele duur van de verzekering. De verzekeraar berekent hiervoor een vaste opslag die wordt verwerkt in de te betalen premie. Door het betalen van de premie betaalt de verzekeringnemer de gemaakte kosten aan de verzekeringsmaatschappij terug.

Rekening houdend met deze factoren wordt op iedere premievervaldag de premie voor de hoofdverzekering werkelijk belegd in het fonds tegen de fondskoers geldend op de betaaldatum en dit deel noemen we de opbouwpremie. De opbouwpremie is gelijk aan de premie welke nodig is om bij een rendement van 4% per jaar en rekening houdend met sterftekansen het eindkapitaal te bereiken.
Door voor deze opbouwpremie eenheden aan te kopen en vervolgens verzekeringstechnisch op te renten naar de einddatum (oprenten met 4% en rekening houdend met sterftekansen) ontstaat maandelijks een stukje aangekocht kapitaal in eenheden, de opbouwwaarde genoemd. In uw jaarlijkse overzichten staat de opbouwwaarde vermeld onder "opgebouwd kapitaal in eenheden." Dit opgebouwd kapitaal in eenheden vertegenwoordigt een waarde in eenheden op) de einddatum.
Het aantal reeds opgebouwde eenheden (opbouwwaarde) staat vast, het is berekend tegen welke koers ze zijn verkregen. Het aantal nog toekomstig op te bouwen eenheden, op basis van een vaste europremie, staat niet vast aangezien de waarde van de eenheden in de toekomst kan wijzigen. In uw jaarlijkse overzichten staat de nog op te bouwen waarde vermeld onder "op te bouwen kapitaal in eenheden".

De afkoopwaarde van de verzekering is gelijk aan de netto reservewaarde verminderd met de nog terug te betalen gemaakte kosten (kostenverrekening). De netto reservewaarde is gelijk aan de tegenwaarde per de afkoopdatum van de opbouwwaarde (terugrenten met 4% en rekening houdend met sterftekansen). De kostenverrekening wordt met de hiervoor gebruikelijke actuariele
berekeningsmethodieken vastgesteld. Het is niet de gewoonte om deze rekenmethodiek kenbaar te maken.

Om de berekening van de afkoopwaarde te verduidelijken zal ik hierna de cijfers met betrekking tot deze polis verstrekken.

Algemene gegevens polis:

Geboortedatum verzekerde:
Tarief: 21 WE
Ingangsdatum: 01-11-1996
Einddatum: 01-01-2025
Verzekerd kapitaal: € 21.612. 00
Fondsen: Fortis ASR Nederlandfonds
Bruto premie per maand: € 46,09

Afkoopwaarde polis per 01-02-2007:


Opbouwwaarde: 20.277 WE NED
Netto reservewaarde: 10.351 WE NED
Kostenverrekening: 1.437 WE NED
Afkoopwaarde: 8.914 WE NED
Koers: € 0,6041 per eenheid

Bovengenoemde bedragen staan in eenheden, tenzij anders vermeld. Ik vertrouw erop u voldoende te hebben geinformeerd.

Hoogachtend,
FortisASR Levensverzekering N.V.

----------------------------------------------------------------------------------

Kortom ik blijf gebonden aan deze polis. Bij afkoop krijg ik dus na 10 jaar 8914 eenheden terug tegen een koers van € 0,6041 ofwel 8914 x 0.6041 = € 5384,95. Fraai is dat want ik heb € 6000,- ingelegd. Ik heb het gevoel dat ik besodemieterd wordt. De eerste vijf jaar worden de meeste kosten gemaakt voor een dergelijke polis. Na 10 jaar hou ik dus nog steeds niet over en het zal mij benieuwen hoeveel kosten er op einddatum worden berekend.

Kortom wil ik van deze polis af, echter gaat mijn hele opgebouwde waarde dan naar de filistijnen. Deze polis heb ik al voorgelegd aan de stichting verliespolis (www.verliespolis.nl).

Ik hoop dat ook RADAR hier eens naar wil kijken.
Graag reactie van mensen die een dergelijke 'woekerpolis' ook hebben afgesloten en hun ervaringen hieromtrent.

Met vriendelijke groet,
A. Jansen


:(

pschoenm
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 apr 2007 15:08

Re: waerdye levensverzekering

Ongelezen bericht door pschoenm »

Geachte mevrouw / heer Jansen,

Naar aanleiding van uw artikel in het RADAR-forum kan ik u als volgt berichten.

Op basis van de door u verstrekte informatie over uw Waerdye-polis bij Fortis ASR Levensverzekering N.V. (ex Levensverzekering Maatschappij Stad Rotterdam N.V.) kom ik tot de volgende conclusie.

U betaalt sinds 1 november 1996 een bruto maandpremie van EUR 50,00. Uit de brief van Fortis ASR van 16 maart 2007 blijkt dat van deze EUR 50,00 een bedrag van EUR 46,09 per maand betrekking heeft op de Waerdye-polis. Ik vermoed dat de resterende EUR 3,91 per maand betrekking heeft op een aanvullende verzekering, bijvoorbeeld het recht op premievrijstelling in geval van arbeidsongeschiktheid.

Vanaf 1 november 1996 wordt de netto maandpremie volledig belegd in het Fortis ASR Nederlandfonds. De netto maandpremie is in dit verband de bruto maandpremie ter grootte van EUR 46,09 minus een maandelijks kostenbestanddeel. Het Fortis ASR Nederlandfonds beoogt middels actief fondsmanagement een beter rendement dan de AEX-index te realiseren. De AEX-index als „benchmark“ of „ijkpunt“ voor de prestatie van het Fortis ASR Nederlandfonds te beschouwen.

Voor een eenvoudig rekenvoorbeeld neem ik aan, dat de netto maandpremie 90% van de bruto maandpremie bedraagt. Dat wil zeggen dat het bedrag dat door Fortis ASR maandelijks voor u belegt gelijk is aan 90% van EUR 46,09 ( = EUR 41,48 ). Het resterende bedrag van EUR 4,62 ( = EUR 46,09 – EUR 41,48 ) dient ter bestrijding van de kosten voor Fortis ASR en worden niet belegd.

Indien vanaf 1 november 1996 tot en met 1 februari 2007 maandelijks, aan het begin van de maand, een bedrag ter grootte van EUR 41,48 tegen de openingskoers van de AEX-index zou zijn belegd, zou de tegenwaarde van deze belegging op 1 februari 2007 EUR 5.386,38 bedragen. Het totaal ingelegde bedrag bedraagt EUR 5.143,52 ( = 124 * EUR 41,48 ). Dit voorbeeld toont dus aan, dat met een maandelijkse belegging in Nederlandse aandelen over de genoemde periode slechts een kleine koerswinst zou zijn behaald.

Wanneer u het aldus verkregen bedrag van EUR 5.386,38 vergelijkt met de netto reservewaarde van uw polis op 1 februari 2007, EUR 6.253,04 ( = 10.351 eenheden Fortis ASR Nederlandfonds * EUR 0,6041 ), ziet u dat een maandelijkse belegging in het Fortis ASR Nederlandfonds meer heeft opgeleverd dan een vergelijkbare belegging in de AEX-index, met andere woorden

Suggesties

• Overweeg om gebruik te maken van het recht om kostenloos een wijziging aan te brengen in de toekomstige verdeling van de premie over de verschillende fondsen. Deze wijziging heeft tot doel om - op middellange termijn - het risico op grote koersfluctuaties duidelijk te beperken. Een voorbeeld voor een toekomstige verdeling van de premie zou kunnen zijn:

o 50% Fortis ASR Nederlandfonds (belegging in Nederlandse aandelen);
o 40% Rorento (belegging in vastrentende waarden);
o 10% Fortis ASR Liquiditeitenfonds (belegging in geldmarktinstrumenten).

• Laat de opgebouwde belegging in het Fortis ASR Nederlandfonds ongewijzigd;

• Overweeg om gebruik te maken van het recht om op de eerstvolgende polisverjaardag (dat is 1 november 2007) de maandpremie ter grootte van EUR 50,00 om te zetten in een kwartaalpremie ter grootte van EUR 145,79. Dit levert u een jaarlijkse besparing op van EUR 16,84. De hoogte van het verzekerd kapitaal bij overlijden wijzigt door deze aanpassing niet.

• Overweeg of u de aanvullende verzekering werkelijk nodig heeft. Bedenk daarbij wel, dat wanneer u later deze aanvullende dekking op een later tijdstip weer zou willen aangaan, dit niet meer mogelijk zou kunnen zijn (bijvoorbeeld op grond van een verslechtering van de gezondheidstoestand van de verzekerde).

Het afkopen van deze polis en een nieuwe polis afsluiten is niet voordelig. Fortis ASR brengt u kosten in rekening EUR 868,09. Door de overnemende maatschappij worden ook weer advieskosten ("provisie") uitgekeerd die uiteindelijk voor uw rekening komen. Veel beter, lijkt mij, is "slim" gebruik maken van de rechten die de polisvoorwaarden u geven. Hiermee bespaart u geld en kunt u een beleggingsmix realiseren die minder risicovol is.

Ik vertrouw er op, u hiermee van dienst te zijn geweest. Mocht u nog vragen hebben, laat dat dan via het forum weten.

Met vriendelijke groet,

Een tevreden verzekeringnemer van een Waerdye polis (ook die bestaan).

BramdB
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 jun 2007 21:11

Re: waerdye levensverzekering

Ongelezen bericht door BramdB »

Hallo allemaal
Ik heb dus ook een Waerdye rekening. Maar voel me dus zwaar bedrogen.
Bij het afsluiten in ’96 ging het om een looptijd tot 2021 (25 jaar) er werd mij verzekerd dat ik het zonder probleem ook eerder kon opnemen. Zodat ik het voor de studie van kinderen of iets dergelijks kon gebruiken. Toen was het allemaal nog woudsend. Jammerlijk werd deze overgenomen door Fortis. Laat ik het netjes houden maar ik lees niet veel goeds over deze bank en mijn persoonlijke ervaringen zijn echt niet beter.
Maar goed ik lees veel over de polis maar veel is me niet duidelijk.
Mijn verhaal lijkt op die van A. Janssen.
Ik heb eens gekeken naar mijn polis en de afkoop waarde eens opgevraagd.
De afkoop waarde is bijna €5000 euro lager dan de waarde op mijn polis.
Daarbij zou de als ik het gewoon op een spaarrekening op de bank gezet had ook veel hoger zijn dan via de Polis.
Mijn verzekeringsagent gevraagd. Die zegt ja in 11 september 2001 heeft veel geld gekost omdat de beurs toen flink gekelderd is. Ik denk dan oké klopt maar in die periode dat de “eenheden” (want daar spreken ze over) veel minder waard werden heb volgens mij er ook meer kunnen kopen voor mijn maandelijkse inleg.

Maar goed op de polis staat heel duidelijk:
“reeds opgebouwde kapitaal in eenheden” er staat niet “reeds opgebouwd kapitaal in eenheden op einddatum.
Wel staat er “nog op te bouwen kapitaal in eenheden”
Het kan aan mij liggen maar zo als ik dat lees is het een “Wat ik nu heb” en het ander “wat er nog bij komt als ik door ga naar einddatum”
Al met al voel ik me bedrogen want voortijdig opnemen kan wel maar kost me een kapitaal. Niet helemaal wat je noemt zonder problemen opnemen je word gedwongen door te gaan zeg maar op deze manier. Boven dien lijken de kosten veeeeeeeeel meer dan de eerder hier genoemde kosten van 868,09€ Ik mis in ene bijna €5000,- ( o nee.. fortis heeft andere mening over reeds opgebouwd kapitaal. Want reeds opgebouwd kapitaal op een polisblad van 2007 is reeds opgebouwd in 2021)
Er is mij ook nooit verteld of ergens duidelijk terug te vinden dat niet heel mijn inleg besteed wordt. (werd). Natuurlijk snap ik dat een bank ook zijn geld moet verdienen maar dacht dat zij een percentage van het rendement namen (iets als ze maken 10% met het geld en daar krijg ik er 8% van zoiets) maar belachelijk dat zoals ik hier boven lees al 10% zo verdwijnt.
Van die tevreden verzekeringsnemer snap ik weinig maar die zal wel zijn redenen hebben om tevreden zijn.
Hoe dan ook hoop ik dat radar of beter de regering stappen onderneemt tegen dit soort praktijken. Als iemand goed advies heeft (over wie ik het beste kan aanspreken mijn tussen persoon of fortis of beide) graag.

Amstelveentje II
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jun 2007 00:08

Re: waerdye levensverzekering

Ongelezen bericht door Amstelveentje II »

Wat ik hier nog mis als mogelijke optie is het verlagen van de premie.
Voor zover ik geinformeerd ben is het belastingtechnisch niet handig om de premie vrij te maken, maar er is een 'bandbreedte' van 1 : 10 toegestaan wat inhoudt dat je de laagst toegestane premie 1/10e is van de hoogste inleg op de polis. Dus is de premie 2.000,= per jaar dan mag je die verlagen naar 200,= per jaar, maar heb je ooit een 1e inleg gedaan van 3.000,= dan kun je dus maar verlagen tot 300. Dan spaar je natuurlijk minder, maar de kosten kunnen er wellicht door betaald worden en hoef je aan het eind ook niet met de belasting af te rekenen (corrigeer me maar als je denkt dat mijn informatie niet klopt).En kun je afwachten hoe de reeds ingekochte eenheden zullen renderen.

En over de opmerking dat je altijd je geld 'eerder' uit de polis kunt halen, kan ik me het volgende herinneren. Als de polis nl. niet gekoppeld is aan een hypotheek (wat vroeger niet hoefde) dan kon of kan je de polis als onderpand gebruiken om bijv. geld vrij te krijgen voor een studie .

Wat je ook zou kunnen informeren als je echt niet meer geloofd in dit product of je de polis met hypotheek om kunt zetten naar een spaarhypotheek? Volgens mij is omzetten wel mogelijk, maar ik heb geen idee hoe het dan met de kosten zit. Ben benieuwd wie dat evt. wel weet.

myrre67
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 aug 2007 15:22

Re: waerdye levensverzekering

Ongelezen bericht door myrre67 »

ik heb sinds 1997 2 gekoppelde waerdelevensverzekeringen aan hypotheek lopen.
ik heb er helaas weinig verstand van daar mijn vader (destijds verzekeringsagent maar niet meer in leven) deze verzekering en hypotheek voor mij geregeld had.
nu zie ik op mn jaarlijkse overzicht bij bruto pessimistisch rendement ineens een een rendement van -2,73 % staan, terwijl dat al de jaren ervoor zo rond de 4% lag. dat is ineens een verschil van 10.000 euro.

wat houd dat pessimistisch rendement in en waarom kan het na al die jaren ineens in de - zijn?

gaarne iemand die het op een simpele manier voor me uit kan leggen, en wat de gevolgen kunnen zijn en of ik hiermee naar mn verzekeringstussenpersoon moet stappen.
ik heb het geprobeerd door te lezen om te begrijpen hoe zo'n verzekering in zn werk gaat maar mn koppie schiet op slot wanneer ik me erin probeer te verdiepen.

particulier
Berichten: 438
Lid geworden op: 09 jun 2005 22:24

Re: waerdye levensverzekering

Ongelezen bericht door particulier »

Myrre67,

Een Waerdye polis is een beleggingsverzekering. Een deel van de premie wordt belegd in een of meer beleggingsfondsen. Weet u in welke fondsen u belegd en in welke verhouding?

Eveneens is er met de polis een bepaalde overlijdensrisicodekking meeverzekerd. Anderzijds worden er kosten in rekening gebracht zoals polis-, beheer-, aankoop- en administratiekosten. Dit kan een groot deel van de premie opslokken.

Een mooi voorbeeld hiervan komt uit de folder van het Waerdye Hypotheek Plan, te vinden op internet:

Een man van 30 jaar sluit een hypotheek af met een looptijd van 30 jaar. Hoofdsom: 150.000 euro. Voor aflossing van deze hypotheek sluit hij een Waerdye beleggingspolis af. Een overlijdensrisico van 52.500 wordt meeverzekerd. Hiervoor betaald hij een jaarpremie van 1216,25 per jaar. Bij een bruto rendement van 8 % heeft de polis een waarde van 93.658, ca 60 % van de hypotheek.

Om een idee te geven hoe hoog de kosten zijn, moet ik een aantal aannames maken. Stel dat van de jaarlijkse inleg meteen een deel wordt afgetrokken voor de premie van de OVR en alle kosten. Het overige deel wordt belegd in het beleggingsfonds. Nu is een bruto rendement van 8 % niet duidelijk wat ermee wordt bedoeld, maar laten we aannemen dat als ik zonder kosten rechtstreeks in het beleggingsfonds zou beleggen, ik een gemiddeld rendement van 8 % per jaar zou maken. (belastingeffecten daargelaten). Dan zou een jaarpremie van 765,55 euro voldoende zijn om tot een eindbedrag te komen van 93.658. Het verschil 1216,25 - 765,55 = 450,70 bedraagt 37 % van de totale premie!

Kortom, een fors deel van de premie gaat op aan kosten en dekking voor de OVR.

MDM
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 sep 2007 23:09

Re: waerdye levensverzekering

Ongelezen bericht door MDM »

Ook ik ben - inmiddels 3x - slachtoffer van de Waerdye levensverzekering. De eerste keer bij het afsluiten. De 2e keer toen bleek dat - 5 jaar na de startdatum - de toen meest interessante geldverstrekkers geen zin hadden een hypotheek op een volgend huis te verstrekken met als tegenwaarde opbouw de waerdye polis van Stad Rotterdam. Ik heb destijds telefonisch een afkoopsom te horen gekregen die mij tamelijk laag overkwam (nu weet ik dat dit toen best meeviel). Meteen werd mij aangeraden nog enkele jaren te wachten met het innen omdat de kosten op de polis nu inmiddels allemaal gemaakt waren (Ik hoor inmiddels dat dit blijkbaar niet helemaal waar is. Ze bedoelden natuurlijk alleen hun kosten en niet die van ons) en de beurs op een dieptepunt stond. Ik zou vanaf dat moment echt rendement gaan maken. Na het schetsen van mijn situatie (ik was voor mijn nieuwe woning een nieuwe hypotheek aangegegaan waar ik ongetwijfeld over 5 jaar eenzelfde kater van zal hebben) heb ik het advies gekregen de polis premievrij te maken. Daardoor zou ook het stukje overlijdensrisicopremie vervallen en zou ik lekker de ontwikkelingen op de beurs kunnen afwachten. Inmiddels weet ik dat er over 1 aspect niet gelogen is; de beurs stond inderdaad in mei 2002 op een dieptepunt. Vorige week besloot ik voor de aankoop van mijn volgende huis de polis te innen. De beurskoersen waren inmiddels meer dan verdubbeld en ik had er alle vertrouwen in flink geld te hebben gemaakt. Ook de fondsen waarvoor ik gekozen had, hebben een vergelijkbare ontwikkeling doorgemaakt. En hier werd ik voor de derde keer slachtoffer. Na het openen van de envelop bleek de afkoopwaarde vergelijkbaar te zijn met het bedrag dat ik in 2002 te horen heb gekregen. Is dit door iemand verklaarbaar? Ik nodig hierbij graag ook degenen uit die anoniem namens Fortis dit Forum voorzien van antwoorden. Ik zou graag zien dat er mensen zijn die einde looptijd enigszins hebben gekregen wat ze op grond van de ontwikkeling op de beurs hadden mogen verwachten. Ook verbaast het mij dat wanneer er over kosten wordt gesproken (ik heb het dan niet over het deel overlijdensrisico dat voor de Fortis noodzakelijk is om zich in te dekken tegen voortijdig overlijden) de kosten altijd sterk gecorreleerd lijken te zijn met de hoogte van de inleg. En ik maar denken dat een nul meer intikken niet 10x zoveel moeite kost. Als deze relatie er helemaal niet is laat ik mij graag terecht wijzen. Hoewel het mij nauwelijks kwalijk te nemen is dat ik een tikketje paranoide wordt wanneer het levensverziekeraars betreft. Ik hoop dat iemand een blauwdruk heeft waarmee je toch wat extra geld uit de polis kunt krijgen.

Ben benieuwd naar een reactie.
mvg,
M.

potterkop
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 apr 2007 16:08

Re: waerdye levensverzekering

Ongelezen bericht door potterkop »

Ook ik heb in 01/12/1991 twee polissen afgesloten en alle eenheden geplaatst in de Robeco fondsen. De einddatum is 01/12/2030

Aanvang polis 1 : 45.272 waerdye eenheden
Aanvang polis 2 : 76.807 waerdye eenheden


Momentele laatst bekende waarde 01/12/2006 :

polis 1 : 29.242 => 20.074,= euro
polis 2 : 16.794 => 11.529,= euro


Mijn maandelijkse inleg is 71,24 euro

Bij afsluiten van polis 1 was voorgeschoteld dat de pessimistische berekening het volgende zou opbrengen : 8.00 % => 70795 euro

Bij afsluiten van polis 2 was voorgeschoteld dat de pessimistische berekening het volgende zou opbrengen : 8.00 % => 45958 euro

Door de probleme in 2002 is veel van de waarde opgeslokt maar ik heb nog hoop , of is daar iemand die meer inzicht heeft in dit product - en deze beter premievrij te maken is om dan de 70 euro elders te gaan sparen tegen vaste rente , momenteel 4,5 % ?

FwB

gambino187
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 okt 2007 20:43

Re: waerdye levensverzekering

Ongelezen bericht door gambino187 »

Hoi,

Een Waerdye polis is een fractieverzekering.
De waarde staat niet vast maar wel het aantal op te bouwen units(fracties).

Het kenmerkende van de polis is dat de kosten over de gehele looptijd worden uitgesmeerd. Dus een Waerdye met een looptijd van 30 jaar afkopen na 10 jaar is niet echt verstandig gezien er voor 20 jaar aan kosten worden afgehaald.

Het is uniek dat de kosten worden uitgesmeerd over de gehele looptijd gezien de meeste polissen de kosten binnen 5 of 7 jaar in rekening brengen. Het voordeel van de kosten over de gehele looptijd uitsmeren is dat je meer kan opbouwen, kortom er worden maandelijks veel minder kosten in rekening gebracht waardoor je meer kan sparen. De kosten zijn niet alleen maatschappij kosten zoals poliskosten, administratie kosten maar ook kosten voor de betaling van de provisie aan de tussenpersoon. Denk ook aan risicokosten welke in mindering worden gebracht afhankelijk van de leeftijd en het soort dekking. Je betaald bij een gelijkblijvend risico meer aan risicokosten als bij bijvoorbeeld premierestitutie.

Premievrij maken van de polis is bij een Waerdye polis meestal een betere optie. Maar let op het is en blijft een beleggingspolis, dus bij premievrij making staan je units vast en de koers niet!

Weardye Mineur
Berichten: 22
Lid geworden op: 29 nov 2007 13:30

Re: waerdye levensverzekering

Ongelezen bericht door Weardye Mineur »

Kan me helemaal vinden in het gevoel bekocht te zijn met een Waerdye kapitaalvezekering. De aannames en vooruitzichten die gedaan werden bij het afsluiten worden bij lange niet gehaald! Erger nog je kan na 10 of 15 jaar sparen minder terugkrijgen dan je hebt ingelegd! Het was mijn bedoeling te sparen en om na de belastingvrijeperiode van 12 jaar (voor 1992 kon dat nog) het geld op te nemen. Ik maakte, bij het uiteindelijk verkrijgen van de polis bezwaar tegen de afloop datum die de datum 2026 stond. Door de verzekeringsagent werd aangegevn dat dat een formaliteit was en ik mijn geld na 12 jaar belastingvrij kon opnemen. Wat hij mij niet vertelde dat er dan een gigantisch bedrag aan nog te maken kosten vanaf zou gaan en dat de maandelijkse kosten ook niet gering waren(zijn).

Het afkopen leverd mij niets op, sterker nog na 16 jaar sparen heb ik een verlies van 560 euro op een totale inleg van 14300 euro! Ook ik heb meerder keren om de tafel gezeten met de verzekeringsagent omdat ik ieder jaar lagere waarden zag staan dan ik had ingelegd. Hij gaf aan dat als ik door zou gaan het rendement wel goed zou komen. Kwestie van lange termijn en de langste adem! Ik heb er weinig hoop op dat ik op de einddatum wel een positief rendement zal halen. Je staat met je rug tegen de muur, moet je nu door gaan en steeds in die sprookjes geloven of je verlies pakken en iets anders met je geld gaan doen. Het op een gewone spaarrekening zetten had mij meer opgeleverd. Die beloftes dat het op de lange termijn beter maken dat je toch nog jaren door gaat om af te wachten of het dan ook gaat gebeuren.

Al met al een erg onduidelijke constructie (waarschijnlijk bewust zo gekozen) die tussentijds niet te controleren is. De waarde van de Waerdye eenheid op dit moment kun je niet controleren/bekijken, je moet iedere keer de afkoopwaarde opvragen om te zien wat je ingelegde geld je nu oplevert. Jaren geleden heb ik ook de consumentenbond en radar een berichtje gestuurd omdat ik toen al geen goed gevoel had bij deze Waerdye kapitaal verzekering. Waarschijnlijk was dit onderwerp niet erg bekend want ik heb echter nooit een antwoord van hun gekregen.

gambino187
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 okt 2007 20:43

Re: waerdye levensverzekering

Ongelezen bericht door gambino187 »

Beste Weardye Mineur,


Ik weet niet welke adviseur je geadviseerd hebt maar die mag eens wat meer voor zijn provisie gaan doen.

De Waerdye polis heeft een duidelijke opzet en dat is er dat er niet in kapitalen maar in units wordt gesproken. De waarde van een unit zijn gewoon terug te vinden op de site van fortis asr, onder het kopje fondsen en koersen->overige fondsen-> Waerdye selectie! Je tussenpersoon had dit kunnen weten.....

Als je de polis afkoopt in jou geval voor de einddatum van 2026 dan wordt er een bedrag aan kosten afgehaald maar het grootste gedeelte wat eraf gaat is de oprenting van het aantal units. Het aantal units worden namelijk jaarlijks met +- 4% opgerent. Er wordt dus bij afkoop in bijv 2006, voor 20 jaar teruggerent over het aantal units. Dit kan je bij benadering nagaan door van het Waerdye overzicht onder het kopje reeds opgebouwd(let op met oprenting tot einddatum), het aantal vermelde units terug te renten met 4% per jaar tot afkoopdatum. Dan moet je in de buurt komen van het aantal units wat in de afkoopbrief vermeld staat.

Lijkt me verstandig om eerst eens een tussenpersoon te vinden die verstand van zaken heeft, of in ieder geval er moeite voor doet om een product te begrijpen welke hij verkoopt!

Succes met de berekening!

Weardye Mineur
Berichten: 22
Lid geworden op: 29 nov 2007 13:30

Re: waerdye levensverzekering

Ongelezen bericht door Weardye Mineur »

Beste Gambino,

Bedankt voor je reactie. De verzekeringsadviseur is nou net het probleem, de voorspelde rendementen worden bij lange na niet gehaald (zie dit forum) en bij mijn opmerking mbt de looptijd (ik wilde immers enkel maar 12 jaar sparen ivm het belastingvoordeel van voor 1992) die op 2026 stond, gaf hij te kennen dat dit een standaard gegeven was en ik altijd mijn geld kan opvragen. Dat is ook wel zo maar dan is het rendement bij lange na niet wat hij mij voorspiegelde en nu zelfs negatief!

Op de link die jij me gaf kan ik nu wel de maandkoers van een Weardye eenheid zien maar jammer genoeg geeft Fortis geen koers verloop zoals ze dat wel bij al hun andere koersen laten zien.

Echter de verloopkoers van Robeco (daarin heb ik alle jaren mij Waerdye gezet) heeft een koers verloop van 23,76 naar 28,25 (2001 tot 2007, een langere periode wordt niet getoont!) en is het rendement +18,9 % over 6 jaar! Heel wat meer dan de Waerdye polis mij na 16 jaar uitkeerd, gaan er dan zoveel kosten vanaf dat dit rendement tenniet gedaan word (of zie ik dat verkeerd).

Het blijft dat mensen met een Waerdyepolis zich bekocht voelen en met hun rug tegen de muur staan. Ik heb in mijn omgeving nog geen positieve reactie gehoord of het moet van de verzekeringsagent komen. Deze agent is in mijn geval al 2 keer gewisseld omdat de vorige agent met pensioen ging of iets anders ging doen. Ook hem heb ik op bezoek gehad en geeft mij aan dat op de lange termijn (2026?) het wel een beter rendement gaat geven. Daarna probeert hij me altijd een nieuwe verzekering te verkopen of mijn huidge verzekeringen te verhogen (dat is zijn doel van deze huisbezoeken). Moeten we de verzekeringsagent geloven of ons verlies nemen en het geld in iets beters (duidelijker/inzichtelijker) steken?

Ik denk dat ik de Waerdye maandkoers (nu 0,6485) ga volgen en als het een voor mij redelijke (hogere) koers heeft laat ik hem afkopen. Dat is denk beter dan nog eens 20 jaat in die sprookjes te geloven!

gambino187
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 okt 2007 20:43

Re: waerdye levensverzekering

Ongelezen bericht door gambino187 »

Beste Weardye Mineur,


Je kan inderdaad de koers in de gaten houden en op een voor jou juist moment afkopen. Maar je kan er ook voor kiezen om de polis premievrij te maken, hou hierbij wel rekening met de vrijstellingen voor het geldende regime.

De rendementen welke zijn voorgespiegeld, zijn gebaseerd op prognoses en dus ook nooit beloofd. Als men rendementen kon beloven dan zaten we allemaal op de Bahama's.

Succes!

Gesloten