LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ELQ hypotheek

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Jack747
Berichten: 411
Lid geworden op: 08 dec 2003 11:48

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door Jack747 »

@Mieremet,
To jack747: waarom maakt je je zo druk over de uitspraken van de ex directeur? Waren ze bij ELQ soms bang dat er teveel negatieve publiciteit naar boven zou komen!? begon bijna te twijfelen aan je of je zelf niet bij elq zit terwijl ik je onderbouwingen en uitspraken altijd scherp vind.
Ik heb niet de indruk dat ik me echt druk maakte over die man. De reden van mijn opmerkingen zijn meer gelegen in het beeld wat in Zembla wordt geschetst door hem. Het juiste perspectief ontbreekt als je het mij vraagt. Het geeft de indruk dat hij zijn 'handen in onschuld wast'. Dat past denk ik beter bij het beeld dat Zembla wilde schetsen', en juist dat (het willen schetsen van een bepaald beeld) wordt licht over het hoofd gezien door de argeloze kijker.

Overigens vind ik het een bijzonder zwak standpunt van Elq dat men niet in het programma wilde reageren. Dat geeft toch te denken, wel de publiciteit zoeken toen het goed uitkwam, en als er vraagtekens bij hun handelen worden gezet haakt men af als een geslagen hond die met de staart tussen de benen afdruipt. Wat dat betreft heb ik meer respect voor de adviseur, die wel in beeld verscheen.

Dan de opmerking 'begon bijna te twijfelen aan je of je zelf niet bij elq zit', als ik kijk hoeveel van dat soort 'ad hominem' opmerkingen mijn richting op zijn gekomen zou ik welhaast 7 levens moeten hebben om al die vermeende banen te vervullen. Moet ik daar verder nog op in gaan?

Ik hoop overigens van harte dat mensen die naar de rechter gaan het gelijk aan hun zijde krijgen, ben daar wel benieuwd naar.

groet,

Jack

janssenferrari
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 dec 2008 00:08

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door janssenferrari »

Nou ik hoop ook dat ze naar de rechter gaan en dat ze van die onafhandelijke rechter te horen krijgen dat ze allemaal ontzettend stom zijn geweest om dingen te tekenen die ze niet snappen en dat ze nu als een klein kind aan het huilen zijn.

wiltin
Berichten: 78
Lid geworden op: 26 aug 2006 16:55

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door wiltin »

Nou Nou wat een kortzichtigheid zeg! Ik zou bijna hopen dat er bij jou ooit eens een situatie voordoet dat je wanhopige stappen moet ondernemen en dan moet vertrouwen op de mensen die je advies moeten geven. staat het water je dan ook aan de lippen denk dan nog eens terug aan wat je hier neergekalkt hebt.

notabel
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 dec 2008 20:49

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door notabel »

@ Wiltin, ons werd altijd geleerd, eerst denken dan doen.....les2 was wie zijn gat brand......

flabbergasted
Berichten: 185
Lid geworden op: 19 jun 2008 21:06

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door flabbergasted »

beste "notabel",

hoe help je je bovenbuurman hier nu mee.....
iedereen kan toch fouten maken?

(Overigens is het "wie zijn billen brandt ... ")

Saayer
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:01

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door Saayer »

Er zullen altijd weer betweters zijn om met de vinger na te wijzen.

Natuurlijk had men beter moeten weten..en natuurlijk zou men een TP niet of nooit moeten vetrouwen..
Natuurlijk had je een voorlopig contract moeten voorleggen aan een jurist eer je een hypotheek aanging..

Natuurlijk verwacht je geen Adders onder de gras bij afsluiten van een hypotheek..

En natuurlijk hadden de grote banken beter moeten weten om niet in zee te gaan met een als investeerder Bernard Madoff,
Wat dat betreft zijn wij als volgevreten Nederlanders als eerst in de rij om te vertellen wat we al niet fout hebben gedaan..

Natuurlijk zullen er betweters zijn om met hun vette vingers te wijzen op goedgelovigheid van personen en vertrouwen in hun TP..

Vraag me alleen nog af...
Wat doen zulke mensen hier op Forum???????

Get a life en ga lekker wat anders doen met je vinger dan allleen maar te wijzen..voor iemand jouw dat door midden breekt..

Saayer

Lekker dan
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 aug 2007 14:41

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door Lekker dan »

En vergeet de gedupeerden van Dexia, Fortis, ASN, Emron, Worldonline, Legiolease, Delta Lloyd, Van der Hoop, Icesave, Lehman Brothers en inderdaad Bernard Madoff niet.

Volgens Notabel natuurlijk allemaal billenbranders, alleen denken weldenkende rechters daar gelukkig anders over.

Duc916
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:42

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door Duc916 »

Hoe de kredietcrisis is begonnen ........



Op een dag verscheen er een man in een dorp. Hij verklaarde e ikels te willen kopen en wilde daar één Euro per stuk voor betalen. Omdat er veel eikenbomen in het dorp stonden, begonnen de dorpsgenoten snel e ikels te verzamelen. De man kocht een week later duizenden ei kels voor een Euro per stuk.

De man verklaarde dat hij een week later zou terugkomen en twee Euro per stuk zou betalen per ei kel. Opnieuw begonnen de dorpsgenoten ei kels te verzamelen, alhoewel er veel minder ei kels over waren. De man verscheen een week later, betaalde twee Euro per stuk en verklaarde een week later opnieuw te verschijnen en vijf Euro per ei kel te betalen.

De voorraad e ikels was vrijwel opgeraakt en de dorpsbewoners zetten alles op alles om maar nieuwe ei kels te vinden. Ze vonden er toch nog een paar. De man verscheen precies op tijd een week later, betaalde vijf Euro per e ikel en verklaarde een week later terug te komen en twintig Euro per e ikel te betalen.

De dorpsbewoners konden echter geen eik els meer vinden. Toen verscheen er een dag later een tweede man met een grote zak eik els op zijn rug. De dorpsbewoners vroegen of ze de ei kels van de man konden kopen, maar de man vroeg er 15 Euro per stuk voor. De dorpsbewoners verzamelden al het geld wat ze konden vinden. Al het spaargeld wat ze hadden legden ze bij elkaar en ze kochten de grote zak ei kels.

Een week later verscheen de man echter niet meer. Ze zagen de man nooit meer. Ze waren al hun geld kwijt en het enige wat er achter bleef was een grote hoeveelheid e ikels.

En zo dames en heren, werkt de aandelenmarkt.

:lol:

die lange
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 dec 2008 15:18

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door die lange »

Ik volg al geruime tijd de discussie hier op het forum omtrent de handelspraktijken van ELQ. Ikzelf heb in februari 2007 een hypotheek afgesloten met variabale rente. Ik kan mij volledig verplaatsen in de situaties van diverse personen, zelfs die in de uitzending zijn geweest van Zembla 2 weken gelden. Ik kan mij dus voorstellen dat mensen zich genaaid voelen, ik voel het ook wel. Een klein minpunt van de aflevering vond ik wel dat er niet gesproken werd over de vorolopige teruggaaf...........mensen als die jonge consultant in hoogeveen kunnen wel gaan kletsen dat hun maandlast is gestegen van 1000 naar 2000 euro, echter is dat wel een bruto bedrag en ontvangen ze ook 40% teruggave over die 2000 euro, hetgeen dus neerkomt op 600 euro NETTO, in tegenstelling tot alle bruto bedragen die genoemd werden, maar dit terzijde.........

Het is mij inmiddels duidelijk dat het OOK mijn tussenpersoon alleen te doen was om de dikke provisie. Ik ben zeker verkeerd voorgelicht en hij heeft daarmee de zorgplicht geschonen. Je mag er vanuit gaan dat je als NOOB op hypothekengebied ook wordt verteld dat de boeterentes bij overstappen enorm hoog zijn etc. Ik heb met een a2 coering namelijk geen referentiemateriaal daar een gewone reguliere bank niet eens een offerte wil maken? Ikzelf heb een hypotheek van 160.000 euro en begon met een maandlast van 960 euro bruto......deze is gestaag omhoog gegaan tot de 3 heftige maanden september, oktober en november (toen euribor historisch hoog piekte 5.5 + 4.6 risico opslag)

Mijn last vloog de lucht in van gemiddeld zo'n 1100 euro ( na 1 jaar kwam er 1% bij, dit is mij duidelijk verteld!) naar zo'n 1300 euro!
Op het moment dat ik mij drastich zorgen begon te maken over de lasten zie ik dat de kredietcrisis ondanks mensen die misschien al niet meer te redden zijn toch de nodige voordelen met zich meebrengt.
Zoals jullie allemaal zullen volgen staat de euribor vandaag op 2.8 en zal ie met wat geluk rond de peildatum ( 6e laatste werkdag vd maand) op 2.7 uitkomen , tel hier de achterlijk hoge opslag van 4.6 bovenop en voila, 7.3%.

In feite na ongeveer 2 jaar weer terug bij af...........en ik heb sterk het idee dat het nog wel eens veel gunstiger zou kunnen uitpakken als deze daling zo heftg doorzet! Ik maak mij niet druk om de stijgende maandlast, mede omdat ik op het momentd at ik de hypotheek afsloot GEEN maximale hypotheek heb afgesloten.......en 160.000 is nog een overzichtelijk bedrag tov de 250.000 of 300.000 die je wel eens hoort.

Waar ik mij als enige nog wel zorgen over maak is de toekomst.
Mijn tussenpersoon heeft mij toegezegd dat er na 3 jaar "" simpel" overgesloten zou kunnen worden, en ELQ mij zou willen behouden als klant. Echtr worstel ik nog wel met een 1 - a2 codering die in november 2011 afloopt...........Is dit wel zo? Zijn er banken die mij met open armen ontvangen?

Gezien het feit dat banken momenteel huiverig zijn als het gaat om a 2 coderingen ben ik dus enorm benieuwd wat de toekomst gaat brengen?
Kan ik zometeen ( januari 2010) simpel overstappen denken jullie?
Allemaal hardstikek leuk dat ik 3 jaar lang de fors hoge rente van ELQ heb kunnen dragen en dat ik boetevrij weg kan, feit blijft wel dat die a2 codering blijft staan?>

Iemand enig idee ( graag goed onderbouwde argumenten) waarom een bank mij als klant zou willen hebben? Ik zie het namelijk niet goedkomen? Wat als ik nergens anders kan oversluiten>? Blijft ELQ dus gewoon doorlopen? Het zal wat zijn.................. :roll:

Wie o wie? Ook hier gaf mijn tussenpersoon weer ALLE garanties en roept hij nu niets anders dan "wie had dit allemaal kunnen voorzien meneer"? Hij rijdt iig nog steeds in een dikke volkswagen van 2 ton, en heeft zn portefeuille inmiddels verkocht aan een ander bedrijf. Dat is in mijn ogen gemaakte problemen letterlijk verkopen aan iemand anders. Het lijkt wel een piramidespelletje ;)

Het andere bedrijf zegt inmiddels enorm veel klachten binnen te krijgen van mensen als ik , die bij deze meneer een ELQ hypotheek hebben afgesloten. Ik vraag mij daarnaast of deze tussenpersoon waar ik de hypotheek sloot wel een vergunning had om deze hypoheken te mogen verstrekken, ik geloof van niet namelijk. Hoe dan ook, deze meneer gaat hier nog wel van horen!!
:evil:

Grappig is overigens wel dat ik inmiddels 4 mensen ken die nare ervaringen hebben met deze tussenpersoon uit Leiden ;)

Ik geloof dus WEL dat er goeie tussen zitten en zakkenvullers, helaas had ik de zakkenvuller maar was ik zelf slim genoeg om niet te verzuipen en een max hypotheek te nemen ;)

Duc916
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:42

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door Duc916 »

@die Lange

Onze tp heeft ons in 2005 uitgelegd dat ELQ accoord gaat met A noteringen, mits deze na 3 jaar weg zijn.
Dit betekend dat bij het offereren van de hypotheek de notering dus 2 jaar eerder moet zijn ingelost.
Ik had een A1 notering( een kredietje van mijn ex vriendin, afgelost in 2003) en die is per november 2008 weg, de hypotheek passeerde in april 2006.
Op zeer korte termijn gaan wij naar een "normale" geldverstrekker.

bodie
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 dec 2008 00:02

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door bodie »

Ik volg de discussies op dit forum al geruime tijd met veel interesse.

Wegens malaise in de telecommunicatie wereld waar ik in werkzaam was, en 2 failissementen van werkgevers achtereen, ben ik in 2002 werkloos geraakt en heb enige BKR coderingen opgelopen, ook op mijn hypotheek. Ik was wegens prive-omstandigheden gedwongen mijn hypotheek over te sluiten, en als een hypotheekverstrekker als Elq er niet was geweest, had ik mijn huis moeten verkopen en woonde ik nu in een huurhuis. Ik heb me uitvoerig verdiept in de risico's van de variabele rente, en ben zeer tevreden geweest over mijn tussenpersoon die mij zeer deskundig heeft bijgestaan.

Wat ik wel frappant vind, is dat ondanks een aantal A-coderingen, ik met een " redelijk" lage opslag te maken heb van 2.75% op een hypotheek van 260.000 euro, afgesloten eind 2006. Dat wijkt nogal af van de opslagen die ik op dit forum heb vernomen, van meer dan 4%. Vanwaar deze afwijking?

@die lange

Ik deel dezelfde zorgen als jou. Ik zal eind 2011 BKR schoon zijn, en heb dan ruim 5 jaar de extra marge van Elq betaald, aangezien de codering op mijn oude hypotheek domweg 5 jaar zal blijven staan. De argumentatie van de tussenpersoon dat na een periode van 3 jaar oversluiten makkelijk zal gaan, gaat in het geheel niet op. De termijn van drie jaar heeft betrekking op de maximale rente vaste periode die een klant verstrekt kan worden, en - naar mij is medegedeeld- zou dat de gemiddelde termijn zijn waarop klanten BKR schoon zouden zijn. Heeft dus alles te maken met het specifieke geval en niet met acceptatie van andere banken. Waar ik huiverig voor ben, is dat Elq lastig zal worden met het verlengen van de hypotheektermijn voor het 4e of 5e jaar. Mocht je nl onverhoopt, en onbewust, een BKR notering krijgen, dan zit je eindeloos vast aan Elq.... En banken zullen je niet graag ontvangen op het moment dat je BKR noteringen hebt, ook al zullen die in de nabije toekomst zullen verdwijnen. Volgens mij is de grootste kans op succes te wachten tot de noteringen verdwenen zijn. Ik ben inderdaad ook benieuwd naar ervaringen van mensen die weer naar een normale bank zijn gegaan en hoe banken gereageerd hebben op hun hypotheek bij Elq.

__oi__
Berichten: 441
Lid geworden op: 16 apr 2008 20:11

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door __oi__ »

@duc
Dit betekend dat bij het offereren van de hypotheek de notering dus 2 jaar eerder moet zijn ingelost.
Dit is onjuist. ELQ accepteerde ook lopende coderingen. Dus de 5-jaars-verwijderings-termijn die door het BKR wordt gehanteerd gaat pas in op het moment dat de codering wordt hersteld, of het krediet wordt ingelost.

@bodie
ik met een " redelijk" lage opslag te maken heb van 2.75% op een hypotheek van 260.000 euro, afgesloten eind 2006. Dat wijkt nogal af van de opslagen die ik op dit forum heb vernomen, van meer dan 4%. Vanwaar deze afwijking?
Kan van een aantal zaken afhangen. Bijvoorbeeld het aantal en soort coderingen. Maar het meest waarschijnlijk is dat je op het moment van oversluiten meer overwaarde dan die andere mensen hebt gehad, waardoor de verhouding lening t.o.v. executiewaarde beter is geweest. Dit is een belangrijk element in risico bepaling, en derhalve de opslag die wordt berekend.
De termijn van drie jaar heeft betrekking op de maximale rente vaste periode die een klant verstrekt kan worden
Waar ik huiverig voor ben, is dat Elq lastig zal worden met het verlengen van de hypotheektermijn voor het 4e of 5e jaar
Hier worden een aantal zaken door elkaar gehaald. De termijn van 3 jaar heeft in dit verband niets te maken met de max termijn dat de rente is vastgezet. ELQ bood namelijk ook andere rentevastperiodes aan.
Maar stel dat je voor 3 jaar rentevast heb gekozen, dan betekent dit niet dat je hypotheek ook maar 3 jaar loopt. Deze loopt waarschijnlijk 20-30 jaar. Na 3 jaar vervalt echter de rentevastperiode en wordt deze automatisch omgezet naar variabel. Je hypotheek loopt dus gewoon door. Zelfs je opslag blijft ongewijzigd.
Waar de verwarring in zit, is dat je na 3 jaar ( afhankelijk van je gekozen rentevastperiode) vaak boetevrij wegkunt naar een andere geldverstrekker. Belangrijk natuurlijk voor die reguliere geldverstrekker zal zijn of je coderingen ook uit het BKR zijn verdwenen. Is dat het geval dan vormt je BKR in ieder geval geen belemmering om over te stappen. Mocht er na afloop van bv die 3 jaar nog coderingen staan, en willen reguliere geldverstrekkers je nog niet accepteren, dan kan je de hypotheek bij ELQ door laten lopen totdat de registraties wel zijn verdwenen, zij het dus tegen variabel tarief.

Jack747
Berichten: 411
Lid geworden op: 08 dec 2003 11:48

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door Jack747 »

__oi__ heeft het uitstekend verwoord.

Het feit dat Elq geen hypotheken meer verstrekt neemt een mogelijkheid weg voor klanten die een dergelijke hypotheek van Elq hebben.
Want, gesteld na 3 jaar is de BKR wel beduidend verbeterd, maar nog niet schoon. Bij een nieuwe beoordeling van het risico door Elq zou er in dat geval een lager risico-opslag kunnen gaan gelden.
Dat is echter niet mogelijk binnen de bestaande hypotheek, iemand zal in dat geval dus de hypotheek moeten oversluiten naar een nieuwe Elq hypotheek, die mogelijkheid is er (voorlopig?) niet meer, iedereen blijft dus met de vastgestelde risico-opslag zitten, ook na de 3 jaars periode, tenzij zoals __oi__ stelde men naar een andere geldverstrekker kan.

Zaak dus om te zorgen dat je BKR coderingen indien mogelijk allemaal hersteld zijn. Controleer dit zelf ook door je BKR op te vragen, want er wordt nogal eens 'vergeten' een hersteldmelding te plaatsen. Een de 5 jaarstermijn gaat pas lopen vanaf de datum van hersteldmelding.

groet,

Jack

Lekker dan
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 aug 2007 14:41

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door Lekker dan »

Ik ben ook benieuwd naar mensen met ervaringen met het oversluiten naar een "normale" hypotheek. Onze tp gaf ook aan dat na drie jaar vaste rente en een (afgelost) BKR-verleden alle banken ons graag als klant zouden willen. Bestaan er eigenlijk nog wel normale banken? Ze hebben inmiddels allemaal een credit history.

Hoe snel kan de wereld veranderen. Lehman Brothers failliet, de Euribor rente is inmiddels praktisch 0% en ik betaal nu al twee jaar 8+ rente voor mijn ELQ hypotheek. Er valt iets voor te zeggen dat mensen met een BKR registratie niet alleen heel veel geld betalen maar eigenlijk ook kredietwaardiger zijn dan hypotheekgevers (U) zonder BKR noteringen. Wij werken ons een slag in de rondte om de (netto-) hypotheek te kunnen betalen.

Afijn, ik heb een andere vraag aan de forum-bezoekers. Onze nieuwbouw-woning wordt bijna opgeleverd. In de hypotheek zit ook een bedrag voor meer- en minderwerk voor de badkamer etc. (Ook mensen met een BKR-verleden willen douchen en tanden poetsen, tis toch wat, he?!) Nu blijkt dat ELQ een eventueel restant van het bouwdepot direct gebruikt voor de aflossing. Staat in het contract. Dat is toch bizar of zie ik iets over het hoofd?

M.a.w. ik leen een bedrag met een giga rente en als er iets overblijft mag kredietnemer ELQ dit direct terug eisen?! Stater uit Amersfoort heeft mij al verteld: "Meneer, alles opmaken, want ze pikken het anders direct in..". :roll:
Gaarne reacties.

Jack747
Berichten: 411
Lid geworden op: 08 dec 2003 11:48

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door Jack747 »

Hoi Lekker dan,

Als het restant bouwdepot in mindering gebracht wordt op de hoofdsom is er toch niets aan de hand?

Immers je betaalt er geen (hoge) rente over, je hoofdsom wordt verminderd, dus wat is dan het probleem?

groet,

Jack

Lekker dan
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 aug 2007 14:41

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door Lekker dan »

Hoi Jack,

Klopt, De hypotheek wordt lager. Alleen hadden wij met de tp besproken een restbedrag extra te lenen voor inrichting e.d. van het huis. Alleen het meer-en minderwerk wordt gezien als waardevermeerdering van het huis en is dus declarabel/aftrekbaar.
Bij de storting van het bouwdepot door de notaris werd ook al een gedeelte door ELQ gereserveerd/achter gehouden, zonder dat wij daarover vooraf waren geinformeerd. Dat is mijn punt.

Groeten

Jack747
Berichten: 411
Lid geworden op: 08 dec 2003 11:48

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door Jack747 »

@Lekker dan,

Ik begrijp het, maar je tp had kunnen weten dat het zo niet werkt. Inrichting levert geen waardevermeerdering van de woning op, oftewel de verhouding (executie)waarde woning gaat door een consumptief gebruik van een bouwdepot uit de pas lopen, mogelijk zelf boven de 125%.

Gelet op de risk base pricing die Elq hanteert is dat niet acceptabel binnen dat model. Overigens is bij mijn weten geen een geldverstrekker van een oneigenlijk gebruik van bouwdepotgelden gecharmeerd.

groet,

Jack

Duc916
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:42

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door Duc916 »

Hier staat alles duidelijk.
Ik denk dat het voor alle banken geldt.

http://www.moneyou.nl/MoneYou/Bouwdepot.htm

kirly
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jun 2005 09:00

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door kirly »

ik zit ook bij ELQ en wij hebben ook een BKR codering we hebben ook iedere keer een hoge hypotheek bedrag van bijna 1900 euro per maand op een lening van 199500 euro we hebben echt van alles geprobeerd om hem over te sluiten en dan neem ik die boete rente wel voor de koop maar het lukte echt niet ik maakte nooit mijn envelop open want dan schrik ik iedere keer van het hoge bedrag maar ik zit vaak te kijken op deze forum en ik zat zo te lezen over die eurbor steeds meer zakte ik denk nu ga ik mijn envelop openen en wat zie ik tot mijn verbazing ik hoef nu geen 1900 euro te betalen maar 1655 euro ik denk jeetje dat is weinig hoop dat hij steeds meer gaat zakken de komende jaar want als het mee zit kan ik eind 2009 overstappen naar een hele normale hypotheek

ik wens de gene die nog heel veel moeite heb om de hypotheek te kunnen betalen heel veel succes

Lekker dan
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 aug 2007 14:41

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door Lekker dan »

Dank je Duc916 voor de link.

Gesloten