LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Debetrente?? ING wordt er rijk van!

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
j.detering
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 aug 2005 11:03

Debetrente?? ING wordt er rijk van!

Ongelezen bericht door j.detering »

Bijna elke maand betaal ik debetrente, ondanks dat ik niet rood sta. Ik heb dat de laatste tijd maar eens goed bijgehouden en toen bleek dat ik nog steeds debetrente betaalde heb ik de ING maar eens gebeld. Nadat het probleem moest worden uitgezocht bij de ING bank (dit heeft ruim een week geduurd) waarop ik niets meer terug hoorde, heb ik maar weer eens gebeld. Na verschillende keren te zijn doorverbonden kreeg ik een medewerker aan de lijn die, aan zijn toon te horen, blijkbaar dacht met een kleuter te maken te hebben. Wat blijkt: Als je geld stort wordt de valutadatum een dag later berekend, en als je geld opneemt wordt de valutadag een dag vroeger berekend. Kortom, als je salaris wordt gestort moet je enkele dagen wachten met grote uitgaven. Elke bank werkt op deze manier, althans volgens de medewerker.
Tja, nu weet ik hoe de ING zo'n duur pand in Amsterdam heeft kunnen laten bouwen.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Debetrente?? ING wordt er rijk van!

Ongelezen bericht door SJZ »

Je kan natuurlijk ook naar de Postbank gaan, dan heb je dit probleem niet meer:

1. Op 23 april wordt je salaris gestort / bijgeschreven
2. Je rent meteen naar de winkel en geeft alles uit
3. Pas op 24 april worden de pinbetalingen van 23 april afgeschreven.

Probleem opgelost!

weelden22
Berichten: 58
Lid geworden op: 09 feb 2006 16:55

Re: Debetrente?? ING wordt er rijk van!

Ongelezen bericht door weelden22 »

lekker slim hoor ing hoort bij de postbank

particulier
Berichten: 438
Lid geworden op: 09 jun 2005 22:24

Re: Debetrente?? ING wordt er rijk van!

Ongelezen bericht door particulier »

j.detering,

Zowat iedere bank heeft zijn eigen valuteringsregels. Niet de boekdatum, maar de rentedatum wordt gebruikt. Let dus altijd op die laatste datum.
Anders zou er aan een gewone betaalrekening niets te verdienen zijn en kost het alleen maar geld.

digimax
Berichten: 113
Lid geworden op: 25 nov 2003 20:16

Re: Debetrente?? ING wordt er rijk van!

Ongelezen bericht door digimax »

je kan er wel op letten, maar je kan er niets tegen doen. :lol:

sjapo
Berichten: 92
Lid geworden op: 19 apr 2006 00:56

Re: Debetrente?? ING wordt er rijk van!

Ongelezen bericht door sjapo »

niet alleen ING maar ook bij de RABO werkt het zo,
viel mij op!? :(

je moet ergens het geld vandaan halen :roll:

Wat SJZ zij wist ik niet, misschien toch een postrekeningetje of argenta of iets dergelijks aanvragen. Elk 10 tje is er 1 :wink: :!:

Sann
Berichten: 56
Lid geworden op: 07 jun 2005 12:09

Re: Debetrente?? ING wordt er rijk van!

Ongelezen bericht door Sann »

Volgensmij werken alle banken op die manier. In ieder geval de abn amro ook. Dus altijd erg goed opletten (zeker als het om hoge bedragen gaat) bij het overboeken of opnemen van geld.

Lautje23
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 aug 2006 20:33

Re: Debetrente?? ING wordt er rijk van!

Ongelezen bericht door Lautje23 »

Het werkt inderdaad bij alle banken zo (behalve bij de postbank dus).

Het is vooral vervelend als je het niet weet en er dus te laat achter komt, maar als je er van op de hoogte bent lijkt het mij geen probleem om even te wachten (zeker bij hoge bedragen) voordat je het geld weer uit geeft.

roro25
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mei 2006 16:28

Re: Debetrente?? ING wordt er rijk van!

Ongelezen bericht door roro25 »

tja je hebt een boekdatum en een valutadatum. Boekdatum is de dag dat het bedrag wordt bijgeschreven, de valutadatum is de dag dat het geld er daadwerkelijk op staat.

Houdt dus altijd rekening met het volgende gaat het geld van je rekening af dan reken je een dag terug, komt het erbij dan gaat het een dag voorruit. Houdt rekening met het weekend; een betaling op maandag wordt teruggevaluteerd tot de vrijdag, omdat in het weekend officieel geen betalingsverkeer is.

Maar de postbank is net zo erg (of nog erger) als de normale banken. Zij houden geld vast voordat zij het op de rekeningvan hun rekeninghouders bijschrijven. De Postbank trekt erg veel rente van die dagen dat ze geld van hun klanten vasthouden.
Een mooi voorbeeld is de studiefinanciering van de IBG. De IBG maakt deze altijd op de 22ste van de maand (tenzij feestdagen, weekend)over. Bij alle banken behalve de Postbank is de boekdatum de 23ste en de valuta datum de 24ste.
Bij de Postbank wordt het pas de 25ste of 26ste bijgeschreven.

Voor de grap moet je eens kijken hoelang een overboeking van een Bank naar de Postbank en v.v. er over doet. Dit kan soms wel tot 7 dagen belopen.

Maar goed zakelijke klanten moeten ook nog eens voor het betalingsverkeer van hun betaalrekening betalen. Particuliere klanten hoeven dit (nog) niet. Daarom hanteren banken valuta/boekdatum om een stukje van de kosten van het betalingsverkeer terug te verdienen.

Lautje23
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 aug 2006 20:33

Re: Debetrente?? ING wordt er rijk van!

Ongelezen bericht door Lautje23 »

Ik heb er niks aan toe te voegen roro! :)

mariette25
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 aug 2010 11:15

Re: Debetrente?? ING wordt er rijk van!

Ongelezen bericht door mariette25 »

valutadatum en boekingsdatum zijn inprenciepe hetzelfde hoor, stel je valutadatum is 02-08 dan is het de bedoeling dat het 02-08 ook bij geboekt is maar wil nog weleens mis gaan maar in meeste gevallen staat het gewoon die datum bijgeschreven.

Frans75
Berichten: 502
Lid geworden op: 05 nov 2007 20:11

Re: Debetrente?? ING wordt er rijk van!

Ongelezen bericht door Frans75 »

Mariette25,

Er is wat veranderd de afgelopen 4 jaar :!:

Miranda63
Berichten: 109
Lid geworden op: 28 nov 2009 13:00

Re: Debetrente?? ING wordt er rijk van!

Ongelezen bericht door Miranda63 »

ik sta voor het eerst in jaren al dik 2 maanden niet in het rood :mrgreen: maar tot mijn verbazing werd er vorig week toch debetrente over een maand afgeschreven :evil:

zal er toch maar eens een mailtje tegen aan gooien want zo veel is er schijnbaar in die 4 jaar niet veranderd..

Frans75
Berichten: 502
Lid geworden op: 05 nov 2007 20:11

Re: Debetrente?? ING wordt er rijk van!

Ongelezen bericht door Frans75 »

Miranda63,

Naar het schijnt haalt de ING tegenwoordig een ander trucje uit.

Iets met op 1 dag eerst de afboekingen doen en dan pas de stortingen.
Onafhankelijk van de volgorde die de rekeninghouder invoert.

VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: Debetrente?? ING wordt er rijk van!

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

ben benieuwd welke acties je hebt gedaan zoat je toch rood bent komen te staan. Welke volgorde van "boekingen" hebben dit veroorzaakt?

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Debetrente?? ING wordt er rijk van!

Ongelezen bericht door witte angora »

@ Miranda, heb je de hele maand niet in het rood gestaan? Of toch een paar dagen wel, dat je het niet in de gaten had? Je krijgt je afschriften één keer per maand, en bovenaan staat alleen het begin- en het eindsaldo.

Ik hoop voor je dat het niet zo is, omdat ik weet (precies hetzelfde, sinds mijn vakantiegeld binnen is kan ik voor het eerst in jááren alle nota's keurig op tijd betalen) hoe fijn het is als je netjes aan je verplichtingen kunt voldoen.

Anna01
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 aug 2010 17:59

Re: Debetrente?? ING wordt er rijk van!

Ongelezen bericht door Anna01 »

Om precies te zijn heet dat valutering. In 2006 werd dat nog steeds door ING en ABN gehanteerd. Rabobank en Postbank niet. Europese Unie heeft dit inmiddels verboden. Volgens mij wordt valuteren nu niet meer toegepast.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Debetrente?? ING wordt er rijk van!

Ongelezen bericht door tennis »

Frans75 schreef:Miranda63,

Naar het schijnt haalt de ING tegenwoordig een ander trucje uit.

Iets met op 1 dag eerst de afboekingen doen en dan pas de stortingen.
Onafhankelijk van de volgorde die de rekeninghouder invoert.

Dit is juist.
Zo wordt er gewerkt, eerst afhouden en dan storten.
Voorbeeld:
Je wil iets kopen voor € 200,00, maar je hebt er alleen nog € 120,00.
Je stort € 80,00, dus je meent ik heb er nu een saldo van € 200,00!
Je koopt het artikel voor € 200,00, maar de storting wordt er pas later bijgeschreven, dus sta je in het rood!
Is bij alle banken zo, anders konden zij, de salarissen van de ..... niet betalen!

Miranda63
Berichten: 109
Lid geworden op: 28 nov 2009 13:00

Re: Debetrente?? ING wordt er rijk van!

Ongelezen bericht door Miranda63 »

witte angora schreef:@ Miranda, heb je de hele maand niet in het rood gestaan? Of toch een paar dagen wel, dat je het niet in de gaten had? Je krijgt je afschriften één keer per maand, en bovenaan staat alleen het begin- en het eindsaldo.

Ik hoop voor je dat het niet zo is, omdat ik weet (precies hetzelfde, sinds mijn vakantiegeld binnen is kan ik voor het eerst in jááren alle nota's keurig op tijd betalen) hoe fijn het is als je netjes aan je verplichtingen kunt voldoen.
ik sta al 2 maanden niet rood...zelfs niet als de afschrijvingen gedaan zijn want die doe ik pas als, alle bedragen binnen zijn...ja heerlijk hoor alles gewoon kunnen betalen redelijk op tijd ook nog :mrgreen:

het enige wat het misschien zou kunnen zijn is dat je standaard debetrente betaald voor het kwartaalkrediet ongeacht of je rood staat of niet...iemand die dat weet?

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Debetrente?? ING wordt er rijk van!

Ongelezen bericht door witte angora »

Het kan ook zijn dat het een bedrag aan rente is over een vorige periode die je nog moest betalen. Staat er een datum/periode bij?

Gesloten