LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Doorlopend krediet e.d. hoe zit dat precies?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Djinta
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jun 2006 22:06

Doorlopend krediet e.d. hoe zit dat precies?

Ongelezen bericht door Djinta »

Hoi allemaal,


Ik moet helaas een doorlopend krediet aanvragen... Hierin ben ik me al goed in het verdiepen maar er zijn nog een aantal zaken die me nog niet duidelijk zijn.

Als ik een doorlopend krediet heb, en ik betaal elke maand netjes het verschuldigde bedrag. Hoe zit dit dan met het BKR? Als ik in de toekomst een huis wil kopen, is dit dan wel mogelijk, ook al betaal ik elke maand het verschuldigde bedrag van het doorlopend krediet?

Door een verhuizing en overgaan naar een andere bank, was er een tijd niet mogelijk om geld te kunnen innen door de creditcard maatschappij. Hierdoor stond ik 2000,- euro in de min op m'n creditcard wat ik niet in 1x maar in een aantal keren kon aflossen. Wat voor effect heeft dit op een eventueel doorlopend krediet en het BKR?

Ik huiver voor een doorlopend krediet en het BKR, vind het een verschrikkelijke gedachte dat ik een schuld heb, helaas is het in deze situatie niet anders. Ik wil er wel zo ongeschonden mogelijk uitkomen, vandaar dat ik me hier wil inlezen.

Heb een vaste, leuk betaalde baan, helpt dat?

Hoor graag van jullie!

Gr.
Djinta

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Doorlopend krediet e.d. hoe zit dat precies?

Ongelezen bericht door karr-2 »

Een doorlopend krediet is in principe geen probleem, zolang je elke maand keurig je aflossing betaald is er niets aan de hand. Bij BKR wordt geregistreerd dat je een lening hebt en dat je hem keurig volgens de afspraken afbetaald niets aan de hand dus.

Als je een hypotheek gaat aanvragen wordt het bedrag dat je maandelijks aan je lening aflost wel in mindering gebracht op het bedrag dat gebruikt kan worden voor hypotheek, met andere woorden je krijgt een (iets) lagere hypotheek dan dat je zonder afbetaling zou krijgen. Afhankelijk van het aflossingsbedrag scheelt dit meer of minder, dat kan ik niet beoordelen.

Het geld dat je op je creditcard in de min staat zal ook geen invloed hebben bij BKR, zolang je maar keurig afbetaald hebt of nog steeds afbetaald. Zolang je aan je verplichtingen voldoet zal er niets aan de hand zijn, behoudens wat ik net zei over de hoogte van je hypotheek.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, als ik niet helemaal correct ben zijn er vast mensen die me kunnen aanvullen of verbeteren.

Succes in ieder geval en sterkte met afbetalen.

roro25
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mei 2006 16:28

Re: Doorlopend krediet e.d. hoe zit dat precies?

Ongelezen bericht door roro25 »

als je een doorlopend krediet aangaat wordt deze geregistreerd bij het BKR met de grootte van het bedrag dat je met de financiele instelling bent aangegaan.

Zodra je van plan bent een huis te gaan kopen dan zal de hypotheekverstrekker inzage in het BKR krijgen en het doorlopend krediet is zeker van invloed op het maximale hypotheekbedrag. Probeer daarom altijd het bedrag helemaal in te lossen voordat je een hypotheek aangaat. Lukt dat niet probeer dan, indien je al een stuk hebt afgelost, de geregistreerde limiet bij het BKR te verlagen tot het bedrag dat uitstaat.
Indien je van plan bent om een hypotheek aan te gaan kan je ook proberen om bij de financiele instelling waarbij je het doorlopend krediet gaat afsluiten ook de hypotheek te regelen. Krediet kan dan onder voorwaarden worden meegenomen in de hyptheek.

Let er wel op of er een overlijdensrisicoverzekering (verzekering tegen risico dat jouw nabestaanden worden opgezadeld met een schuld in geval dat jij komt te overlijden) in het doorlopend krediet zit of dat je die zelf moet sluiten.

Weet je ook of die betalingsachterstand van 2.000 eurie ook bij BKR is geregistreerd? (Ik denk van niet want de fin. instelling moet je drie maal waarschuwen) IS deze achterstand wel geregistreerd als achterstand dan kan het nog wel eens moeilijk worden om krediet te krijgen.
MEt een vast dienstverband heb je meer kans op krediet.

Als je het Forum goed gelezen hebt dan weet je dat je vooral je doorlopend krediet bij Dirk Schurkinga en co :twisted: moet afsluiten wil je in de problemen komen.

Djinta
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jun 2006 22:06

Re: Doorlopend krediet e.d. hoe zit dat precies?

Ongelezen bericht door Djinta »

Wat voor waarschuwing had ik moeten krijgen voor het niet kunnen innen van geld voor de creditcard? Ik kreeg altijd een overzicht van mijn creditcard uitgaven, en als er geld is ingenomen, dan krijg je daarvan een overzicht. Het is, meen ik, 2x achter elkaar voorgekomen dat ze geen geld konden innen door bovengenoemde reden. Hierover ben ik toen gebeld door de bank, en heb ik met ze afgesproken dat ik het in 3x zou betalen, wat ook is gebeurd.

Of dit is geregistreerd, geen idee dus... Heb al wel gelezen dat je dit voor jezelf kan opvragen. Heb een (goed) vast inkomen had ik die creditcard schuld maar wel in 1 keer betaald.. Ik dacht op dat moment.. Waarom het in 1x betalen als het ook in 3x kan...Was wel net zo makkelijk en niet zo'n groot bedrag in 1x. Stom...

Over dat overlijdensrisico, daar heb ik ook al het een en ander over gelezen, hoe zit dat precies, daar was ik ook nog niet helemaal achter...

Dirk Schurkinga en Co, hahaha, wat een naam!
En nee, ik ga mijn doorlopend krediet absoluut NIET afsluiten bij zo'n duistere kredietverstrekker. Of eentje waar je zo'n "leuk truitje" bij krijgt :wink: Ik word eerder koud van die reclames dan warm hoor, haha.

Het wordt bij een echte bank of bij de Ohra, over die laatste lees ik ook wel positieve verhalen.

In ieder geval bedankt alvast voor jullie snelle en duidelijke antwoorden!

roro25
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mei 2006 16:28

Re: Doorlopend krediet e.d. hoe zit dat precies?

Ongelezen bericht door roro25 »

de waarschuwing houdt in dat je aangemeld wordt bij BKR als je minimaal 3 keer te laat hebt betaald..Maar zo te horen zal dit wel niet gebeurd zijn. BKR kan je bij iedere grote bank opvragen. Een klein bedrag storten en dan heb je binnen 2 weken thuis een overzicht waar je geregistreerd staat en hoe.

Overlijdensrisco zit meestal tot een bedrag van 25.000,- euri in het krediet opgenomen. Houdt in dat bij overlijden van jou je nabestaanden de schuld wordt kwijtgescholden indien de schuld niet boven de 25.000,- euri komt. Daarboven zijn zij wel aansprakelijk tenzij je extra bijverzekerd (ongeveer 3-5 euri per maand premie)

Laat je gewoon goed voorlichten door een medewerker van een bank.

Ik betwijfel alleen of Ohra zo goed(koop) is....

Sometimes
Berichten: 187
Lid geworden op: 24 apr 2006 14:59

Re: Doorlopend krediet e.d. hoe zit dat precies?

Ongelezen bericht door Sometimes »

Ik heb een DK bij OHRA, en dat bevalt me goed. Zat eerst bij mijn eigen bank (Postbank), dat beviel op zich ook goed, alleen de rente is dan fors hoger.
Bij één van de DSB bedrijven ben ik ook geweest, voornamelijk uit nieuwsgierigheid. Resultaat was dramatisch; je wordt inderdaad opgelicht waar je bij staat. Belangrijkste voor deze bedrijven is dat je naast een lening (PL of DK) zoveel mogelijk dekkingsproducten erbij neemt. Wil je dat niet, dan gaat de rente gewoon omhoog, hoewel dit niet in de voorwaarden staat.

Uit ervaring kan ik je vertellen dat de meeste hypotheekverstrekkers het niet echt fijn vinden als je een schuld in welke vorm dan ook hebt op het moment van afsluiten. Over het algemeen wordt dan ook als eis gesteld dat je die lening eerst aflost. Soms is het mogelijk om de lening mee te financieren in de hypotheek. Dat is gunstig qua rente, maar ongunstig omdat de prikkel tot aflossen weg is, terwijl je de rente over dat deel van je hypotheek niet af mag trekken (want consumptief krediet).

Overigens: ik heb ten alle tijde een DK, eigenlijk voornamelijk voor nood. Het kost niets als je geen bedrag opgenomen hebt, maar geeft wel direct ruimte als dat nodig is. Betekent wel dat je - ook al heb je geen geld opgenomen - altijd een aantekening bij BKR hebt. Da's niet erg, maar wel goed om te weten.

Gesloten