LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vals geld ontvangen van Postbank

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Goodog1
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jun 2006 22:35

Vals geld ontvangen van Postbank

Ongelezen bericht door Goodog1 »

3 weken geleden heb ik moest ik een betaling doen aan een eigen ondernemer. Daarbij werd aangegeven dat ik hij het liefst een contante betaling had. Ik ben daarom naar de Postbank gegaan, waar ik het benodigde bedrag via een medewerker ontvangen heb (je kan maar tot 1000 euro pinnen). Omdat ik geen voorkeur had voor een bepaalde coupure, kreeg ik 500 euro biljetten. Ik ben meteen daarna naar de ondernemer gegaan en toen heb ik de ondernemer hiermee betaald. De volgende dag werd ik gebeld, met de mededeling dat 1 van de biljetten vals was volgens de bank waar hij de biljetten probeerde in te wisselen. De ondernemer heeft inmiddels aangifte tegen mij gedaan. Ook is het onderzoek afgerond en het biljet bleek echt vals te zijn. Wat moet ik nu doen? Ik vindt het erg vervelend voor de ondernemer en wil hem graag helpen. Maar ik ga hem ook geen 500 euro betalen...

Jeanne
Berichten: 65
Lid geworden op: 03 dec 2004 11:03

Re: Vals geld ontvangen van Postbank

Ongelezen bericht door Jeanne »

Niet intrappen. Laat hem maar bewijzen dat het JOUW biljet was. Misschien heeft hij het van iemand anders gekregen en laat hij jou ervoor opdraaien.

En ik betwijfel of het biljet wel vals is. Vooral als het biljet tussen meerdere dezelfde coupures zit dan valt een vervalsing zeker op. Misschien is het gewoon meegewassen.

Ik zou zeggen, niet druk over maken. Dat is een ondernemersrisico. Had hij maar een aparaatje moeten hebben om valse biljetten te herkennen. Moet hij niet achteraf gaan roepen dat het vals is.

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: Vals geld ontvangen van Postbank

Ongelezen bericht door Sjors_B »

En volgende keer gewoon per bank betalen, niet mee werken aan zwart geld zaakjes. En zoals al eerder gezegd, heeft de ondernemer het geld geaccepteerd en pas de volgende dag komt hij er acher dat het vals is. Tijd genoeg om de spullen om te wisselen lijkt mij.
Voor de volgende keer mocht het weer voorkomen, dan de serienummers van de biljetten noteren.

Goodog1
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jun 2006 22:35

Re: Vals geld ontvangen van Postbank

Ongelezen bericht door Goodog1 »

Bedankt voor de reacties, ik ben idd. niet van plan om geld te betalen, ik heb dus geluk gehad dat hij het geld niet gecontroleerd heeft. Maar hij (de ondernemer) is uiteindelijk wel de dupe van het feit dat ik vals geld heb ontvangen van de bank. Ik ben er redelijk van overtuigd dat hij geen valse 500 biljetten op voorraad heeft, die hij kan omwisselen als daar een gelegenheid voor is. Is er een mogelijkheid om hem nog te helpen? En het blijkt dus dat er altijd een kans is dat je vals geld ontvangt van de bank. De volgende keer ben ik of een ieder de dupe en de bank heeft het nooit gedaan...Ik heb niet standaard een vals geld detector bij mij. Je moet er toch vanuit kunnen gaan dat het geld wat je van een bank ontvang ook echt geld is?

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Vals geld ontvangen van Postbank

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

ik vind je conclusie dat je vals geld hebt gekregen van de postbank nogal kort door de bocht.

Uit je verhaal blijkt dat er meerdere gelegenheden zijn geweest waarbij het valse biljet kan zijn geintroduceerd.
Laatst gewijzigd door seagoing racer2 op 24 jun 2006 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Jaensj
Berichten: 58
Lid geworden op: 06 feb 2006 10:51

Re: Vals geld ontvangen van Postbank

Ongelezen bericht door Jaensj »

Vraag je eens af, waarom wil hij zo graag cash wil hebben, en waarom gaat hij er vervolgens mee naar een bank om zogenaamd te wisselen. De kans dat je vals geld van de Postbank krijgt is minimaal, de kans dat je klant je wil oplichten is vele malen groter. Ben je er trouwens bijgeweest toen de conclusie werd getrokken dat het geld echt vals is, of heb je dat alleen maar van horen zeggen.
Laatst gewijzigd door Jaensj op 24 jun 2006 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Vals geld ontvangen van Postbank

Ongelezen bericht door NAK »

Wat moet ik nu doen?
Om met deze vraag te beginnen. Je hoeft niets te doen.
De ondernemer heeft het bedrag geaccepteerd en daarmee is hij verantwoordelijk voor het geld. (ik hoop wel dat je een betalingsbewijs hebt waarop vermeld staat dat je dat bedrag betaald hebt.)
Misschien had hij het valse biljet al in zijn bezit en heeft hij gewoon op een klant gewacht die wel bereid was om contant te betalen, zodat hij het valse geld kon inwisselen.
Hij zal daarom aan moeten kunnen tonen dat jij met opzet met vals geld hebt betaald.

Ik denk dat de kwade opzet bij hemzelf ligt, zeker omdat hij aangaf een contante betaling te willen.

Als de politie de zaak serieus neemt zullen ze zeker om een verklaring komen vragen.
Schroom dan niet om je eigen wantrouwen kenbaar te maken.

roro25
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mei 2006 16:28

Re: Vals geld ontvangen van Postbank

Ongelezen bericht door roro25 »

Ik betwijffel het of het geld dat je hebt gekregen van de postbank vals is. Meestal bij andere banken (weet dus niet of dat voor de postbank ook geldt) komt het geld dat uitbetaald wordt aan de klant rechtsstreeks van de geldcentrale van de DNB (de nederlandse Bank).

Geld dat gestort wordt bij een bank wordt meestal afgestort aan eigen geldtelcentrale van de bank of aan de DNB voordat het weer in roulatie wordt gebracht.
En reken er maar op dat een bank daar wel controleert of een bankbiljet echt is. De bank pleegt namelijk een misdrijf als zij een vals biljet in omloop brengt en daar staat een flinke boete op voor de bank.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Vals geld ontvangen van Postbank

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Grote bedragen zal ik ook nooit contant voldoen. Staat een winkelier erop dat ik dat wel doe, dan gaat de koop simpel gezegd NIET door.

Ik snap namelijk de constructie niet. Jij wordt gevraagd om contant te betalen, en de leverancier gaat het geld afstorten op de bank. Dan kan je toch zeker ook direct via de bank betalen?

Ik denk dat je een punt zal hebben, wanneer de ondernemer het er niet bij laat zitten. Die moet verklaren waarom hij erop staat contant geld voor zijn leverantie te vragen, het maakt hem alleen maar verdacht, als hij vervolgens toch naar de bank gaat.

Sometimes
Berichten: 187
Lid geworden op: 24 apr 2006 14:59

Re: Vals geld ontvangen van Postbank

Ongelezen bericht door Sometimes »

Vraag me af of de Postbank de nummers bijhoudt van de uitgegeven biljetten.

Als dat zo is, dan is het relatief simpel te controleren.

Gesloten