LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 100 euro biljet: wettig betaalmiddel?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
zonnetje2
Berichten: 253
Lid geworden op: 20 apr 2005 00:08

Re: 100 euro biljet: wettig betaalmiddel?

Ongelezen bericht door zonnetje2 »

Bot 321,
Leuk hoor, wat is het nou, pinnen..? contant betalen..??
Met een biljet van 100 Euro ben je kennelijk al "in de aap "gelogeerd.
Waarom moeten wij zo'n moeite doen om in ons land "normaal" af te rekenen??
De 1- en 2 Eurocentjes bestaan bij ons niet meer.. Nou soi...!
Maar als we enkel nog maar contant kunnen betalen met 5-jes, 10-tjes, 20-tigjes, (50-tigjes worden ook al vaak gewantrouwd)...!!
Waar dient ons "grotere" geld dan nog toe?
Ik kan me overigens nauwelijks voor de geest halen hoe een briefje , groter dan 100 Euro eruit ziet...!!
Ze schijnen te bestaan biljetten van..200 Euro..500 Euro..?
Bot 321, als jij in de gelegenheid bent om het te proberen, ga jij daar maar eens mee naar de winkel...!!! "Contant betalen"!!
Wedden dat er niets anders op zit dan te pinnen..
Maar nou doet je pas het het niet in de betreffende pinautomaat...!!!??? :roll:
Groetjes Zonnetje.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: 100 euro biljet: wettig betaalmiddel?

Ongelezen bericht door bot321 »

Nou zonnetje2 ik heb nooit geen probleem met betalen
ik pin altijd.Pinpas is toch makkelijker als kontant geld
op zak.Heb hooguit 10-15 euro kleingeld op zak voor
de parkeermeter want bij enkele kun je alleen maar betalen.
Die honderd euro moet je toch ook pinnen,nou doe dat dan
in de winkel.
In tegenstelling van wat de meeste denken gaan ook oudere
met de tijd mee.100 euro weet niet eens hoe dat er uit ziet. :wink:
Mocht mijn pas het niet doen mijn vrouw heeft er ook een
zowel van de postbank als de rabo dus samen vier.
Lijkt mij sterk als ze alle vier weigeren.

zonnetje2
Berichten: 253
Lid geworden op: 20 apr 2005 00:08

Re: 100 euro biljet: wettig betaalmiddel?

Ongelezen bericht door zonnetje2 »

Botje,
"Nooit geen"...?
Sorry man, niet lullig bedoeld hoor, maar ik dus kennelijk, zoals ik al eerder vermeldde "wel eens".. en had weinig contant geld op zak, dus een probleem...
En verder..? Dus kennelijk aanpassen maar...!??
Er voor zorgen dat je altijd kleine "briefjes" in plaats van "groot geld" in je zak hebt!
Doei,doei!
Zonnetje

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: 100 euro biljet: wettig betaalmiddel?

Ongelezen bericht door bot321 »

Doei Botje

zonnetje2
Berichten: 253
Lid geworden op: 20 apr 2005 00:08

Re: 100 euro biljet: wettig betaalmiddel?

Ongelezen bericht door zonnetje2 »

Doei, Bot 321.
Fair play joh... okee!!
Maar hoe nu verder met onze "Europese" biljetten groter dan 50 Euro?
Jij "pint" ze niet, ik dus ook niet...! Of je "pint" het bedrag dat je moet betalen...
Dient ons "papieren geld" dan nog ergens voor??
Wie het weet, laat hij/zij het dan a.u.b. zeggen!!
Is Nederland (ons land) dan sinds de invoering van de Euro veroordeeld is tot "kleingeld"...? Briefjes van 5,10,20, Euro en ehh.. muntjes...???
Nou wat mij betreft...! Dan maar desnoods een "stapeltje" en "uittellen" als het niet anders kan...!
Leuk, nou nee...!!!! Wie is hier nu eigenlijk wel blij mee..???
Nogmaals, wie het weet "laat hij/zij" dan a.u.b. zeggen...!
Zonnetje.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: 100 euro biljet: wettig betaalmiddel?

Ongelezen bericht door bot321 »

Nou zonnetje2 was toch duidelijk.
Betaalde eerst ook kontant maar zoveel
elende met kontroleren ben er maar van af gestapt.
Dus pin alles.Heb een keer mee gemaakt een
storing aan de pinautomaat in de winkel kon dus
niet betalen.Probleem voor de winkel dus heb
alles laten staan en ben naar de volgende gegaan.
Maak mij hier in Nederland en daarbuiten niet meer
druk heeft toch geen zin.Wat bij de een niet kan
doet de ander graag en daar leg ik me bij neer.
Doei :wink:

zonnetje2
Berichten: 253
Lid geworden op: 20 apr 2005 00:08

Re: 100 euro biljet: wettig betaalmiddel?

Ongelezen bericht door zonnetje2 »

Bot,
Nog even, voor de laatste keer hoor..!
Een volle tank benzine, niet voldoende contant geld.. een pinpas waaraan niets mankeert, maar die op het moment van afrekenen niet wordt geaccepteerd.....!!
Mijn auto laten staan ( en dan... wachten tot men mijn tank weer leeg heeft gezogen en ja .. dan.. waarheen, hoe ? Gaan lopen en weer terugkomen met een tankje benzine (heb trouwens eigenlijk geen leeg "plastic " tankje bij me) van een ander station, "tig" kilometer verderop, waar mijn pas wel functioneert ?
Nou de afgesproken reis van +_ 100km ( nee geen Euro's), kan je dan wel vergeten, is je dag om, niet? :roll:
Groetjes Zonnetje.

janfreak
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 okt 2004 00:03
Contacteer:

Re: 100 euro biljet: wettig betaalmiddel?

Ongelezen bericht door janfreak »

Inderdaad gewoon bezopen dat men een biljet van 100 euro niet accepteerd. Mij is dat ook overkomen, ging naar de bank en dacht in mijn naïviteit, die kan ik daar wel even snel omwisselen voor 2 van 50. Mooi niet dus. Eerst moest ik het geld via een automaat terugstorten op mijn rekening, dat nam nogal wat tijd in beslag en toen kon ik weer 2 x 50 euro uit de automaat halen.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: 100 euro biljet: wettig betaalmiddel?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Ik heb gisteren eens naar het Ministerie van Financien gebeld, en na wat doorverbinden kwam ik bij dhr. Bouwman terecht, die me de volgende verklaring gaf:

hij geeft aan dat het biljet van 100, 200 en 500 euro weliswaar wettig betaalmiddel is, maar dat de winkelier geen acceptatieplicht heeft. Het vervelende van deze uitleg is, dat een winkelier dus zelf mag bepalen hoe ik mijn aankopen in zijn winkel mag afrekenen.

Wanneer een winkelier dus een gruwelijke hekel heeft aan het rode tien-euro-biljet, dan zou die dus in principe mogen weigeren dat biljet aan te nemen. Mits ie dat voldoende duidelijk kenbaar maakt.

Dhr. Bouwman vertelt verder, dat hij ook een hekel heeft aan het biljet van 50 euro, en dat ie het liefst met biljetten van maximaal 29 euro in zijn portemonnee rondloopt.

mvdbosch
Berichten: 86
Lid geworden op: 30 okt 2006 20:54

Re: 100 euro biljet: wettig betaalmiddel?

Ongelezen bericht door mvdbosch »

Een en ander word veroorzaakt doordat in de kassa's van de supermarkt maar een heel beperkte hoeveelheid wisselgeld mag zitten. Iets van een paar tientjes geloof ik (pin me niet vast op het exacte bedrag), dit in het belang van de veiligheid uiteraard. Als de criminelen weten dat er in een supermarkt niet veel te halen valt zullen ze ook niet snel een overval plegen. Dit heeft uiteraard wel als nadeel dat ze 20 euro boodschappen die met 1 biljet van 100 word betaald niet in wisselgeld kunnen uitbetalen......

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: 100 euro biljet: wettig betaalmiddel?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Dat kan allemaal wel kloppen, maar in de guldentijd was er niet veel minder criminaliteit dan nu in het euro-tijdperk. Toch was het toen makkelijker om met een biljet van 250 gulden te betalen dan nu met een biljet van 100 euro, dat minder waard is.

Het kassa-argumentg werd door dhr. Bouwman eveneens gebruikt.

Blijft staan: waarom kun je in de meeste supermarkten en andere winkels in Belgie en Duitsland probleemloos met grotere coupures betalen? Plegen ze daar dan minder overvallen op winkels? Gaat er bij mij niet in. Wat ik boven tafel wil krijgen, is de reden waarom men in Nederland zo moeilijk doet over die grotere biljetten.

mvdbosch
Berichten: 86
Lid geworden op: 30 okt 2006 20:54

Re: 100 euro biljet: wettig betaalmiddel?

Ongelezen bericht door mvdbosch »

Dat zou ik werkelijk waar niet weten, in nederland is het dus niet per wet vastgelegd dat men ten alle tijden alle biljetten moet accepteren wellicht is dat in duitsland wel het geval. Toch blijf ik van mening dat het criminaliteitsargument zeer zwaar telt.

tinne
Berichten: 650
Lid geworden op: 18 jan 2007 19:06

Re: 100 euro biljet: wettig betaalmiddel?

Ongelezen bericht door tinne »

ik weet het, de gemiddelde winkelier doet moeilijk, ik probeer ook zoveel mogelijk te vermijden om hoger als 50 euri te pinnen, maar af en toe let ik niet echt op, en oeps, dan sta ik daar bij de pinautomaat met een briefje van 100 of 200. Er zijn hier diverse winkels die aangeven dat ze dat niet accepteren, maar als ik netjes van tevoren vraag of ik daarmee kan betalen dan kan dat.

dus, inderdaad, stom probleem, wat bij mij meestal goed afloopt.....

maar da's dus mazzel.

roland48
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 dec 2006 15:50

Re: 100 euro biljet: wettig betaalmiddel?

Ongelezen bericht door roland48 »

Wat nou als de biljetten van 100-200-500 euro niet gemaakt zouden worden? Dan moeten valsemunters zich wenden tot 20-50 euro. Met als gevolg dat winkeliers de 20-50 niet meer accepteren en 10 euro de grootst te verhandelen coupure wordt.

Je ziet toch al dat het doorslaat in het soms niet accepteren van een 50 biljet als je boven de 50 euro hebt gekocht.

Ach, tegenwoordig heb ik geen cent meer op zak. De enige winkel waar ik nog contant betaal is de bakker, omdat-ie geen pinautomaat heeft.

brood
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 jan 2006 21:22

Re: 100 euro biljet: wettig betaalmiddel?

Ongelezen bericht door brood »

ik probeer ook zoveel mogelijk te vermijden om hoger als 50 euri te pinnen, maar af en toe let ik niet echt op, en oeps, dan sta ik daar bij de pinautomaat met een briefje van 100 of 200.
Dit kan niet- een pinautomaat bevat de biljetten van 50 als grootste coupure.

Anastasia
Berichten: 474
Lid geworden op: 20 jan 2007 15:51

Re: 100 euro biljet: wettig betaalmiddel?

Ongelezen bericht door Anastasia »

LIef Broodje , doe als Herman en sping maar!

Grapje maar probeer eens te pinnen bij een plaatselijke Rabo, die zijn erg veel keer met E100,- gevuld, en mijn knip word zo minder dik!

Als je een redelijke aankoop doet, zodat je minder als E30,- terug krijgt zal het meestal lukken, en anders, Bij bristol moest ik de schoenen ook terug leggen, en die gingen dus per luchtpost, en die klanten achter me waren verbaast, maar zo doe je dat!

gelukkig konden we een week later deze stunt herhalen, de bedrijfsleider stond zelf achter de kassa en er waren toen 14 klanten die allemaal E100,- hadden....
En vlak voor sluitingstijd, en we hadden juist erg veel kleine dingen uitgezocht dus hij mocht alles zelf terug leggen, puinhoop daar bij de kassa, en zwaaiend met die E100,- afscheid genomen, leuker kan gewoon niet!

Zo leren ze het wel, want dit kost klanten, en wij kunnen overal elders wel kopen, ze benadelen zichzelf!

tinne
Berichten: 650
Lid geworden op: 18 jan 2007 19:06

Re: 100 euro biljet: wettig betaalmiddel?

Ongelezen bericht door tinne »

@brood:

[quote]Dit kan niet- een pinautomaat bevat de biljetten van 50 als grootste coupure[quote]

Ik weet niet welke bank JIJ hebt, maar hier in t dorp hebben ze toch echt 100tjes en 200tjes erin zitten..... en natuurlijk ook 50tjes en lager...

Meghan
Berichten: 86
Lid geworden op: 05 feb 2007 21:45

Re: 100 euro biljet: wettig betaalmiddel?

Ongelezen bericht door Meghan »

ik heb eind 2005 meegemaakt dat bij de Bas van der Heijden ook een briefje van 100 werd geweigerd.

ik had 97 (!!!) euro aan boodschappen en toch deed ze moeilijk.

zegt ze: ja dr hangt een stikker dat we dat niet aannemen.
dus ik kijken.., geen stikker,..

zegt ze: oh nou hier toevallig niet dan, maar bij de andere kassa's wel hoor!

ik heb het toen maar gepind, maar ik had eigenlijk gewoon al die boodschappen daar moeten laten staan en weg moeten lopen..
er hing daar immers geen stikker en die hele 3 euro wisselgeld kon ze vast ook wel missen

Gesloten