LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe het best sparen voor later?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Chima
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 jun 2005 11:11

Hoe het best sparen voor later?

Ongelezen bericht door Chima »

Ik wil per maand een nog nader te bepelane bedrag gaan sparen voor later. Later is dan dat het over 25 of 30 jaar vrij moet komen zodat ik er vrij over kan beschikken.
Ik kan het natuurlijk op een gewone spraarrekening zetten maar ik wil best een beetje risico lopen zodat het wat meer rendeert. Maar het moet niet zo zijn dat ik mijn totale inleg kwijt kan raken.

Heeft er iemand tips op welke wijze ik dit het best kan doen? Geen aandelenlease constructies o.i.d. want dat heeft me al eerder geld gekost.

Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: Hoe het best sparen voor later?

Ongelezen bericht door Byob »

Wat misschien een idee is, is een soort gecombineerde rekening te openen, waarop je kunt sparen en beleggen.

Ik zal geen reclame maken, maar er zijn banken die dit hebben, en die ik ken heeft nu een rente van 3,5% over het spaarsaldo, en een mogelijkheid om zonder aan of verkoopkosten te beleggen in hun "huisfondsen", van zeer risicovol tot niet zo risicovol.

Je zou bijvoorbeeld een jaar lang maandelijks een bedrag kunnen storten op de rekening, en dan na een jaar het saldo, of een deel ervan om kunnen zetten naar de belgfondsen. Bij opname wordt wel 1% opnamekosten in rekening gebracht, maar dat zal dan in uw geval alleen op de einddatum zijn.

dutchgirl
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 jan 2005 09:01

Re: Hoe het best sparen voor later?

Ongelezen bericht door dutchgirl »

Op lange termijn heeft beleggen altijd het hoogste rendement, maar je moet wel rustig door kunnen slapen als de beurs het een keer wat slechter doet. Een maandelijkse inleg (participatie) in een aantal gespreide beleggingsfondsen levert je over 20 jaar het meeste geld op.

Harderwijk
Berichten: 216
Lid geworden op: 07 jan 2006 13:14

Re: Hoe het best sparen voor later?

Ongelezen bericht door Harderwijk »

Op lange termijn heeft beleggen altijd het hoogste rendement, maar je moet wel rustig door kunnen slapen als de beurs het een keer wat slechter doet. Een maandelijkse inleg (participatie) in een aantal gespreide beleggingsfondsen levert je over 20 jaar het meeste geld op.
wat een ongefundeerd stukje onzin met twijfelachtige uitspraken en stellingen

MAXIEM

Re: Hoe het best sparen voor later?

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Dag chima,

Kun jij me een indicatie geven hoe groot het bedrag is dat je per maand vrij kunt maken. Pas dan kan ik 'als oude rot in het vak' een gedegen advies geven.

Vriendelijke groet, Maxiem.

Chima
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 jun 2005 11:11

Re: Hoe het best sparen voor later?

Ongelezen bericht door Chima »

@Byob
Als ik er specifiek om vraag dan vind ik datgeen reclame maken.

@Maxiem
laten we het even voor het gemak op 50 euro per maand inhouden.
Dat is het minimale wat ik wil gaan gebruiken.

dutchgirl
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 jan 2005 09:01

Re: Hoe het best sparen voor later?

Ongelezen bericht door dutchgirl »

wat een ongefundeerd stukje onzin met twijfelachtige uitspraken en stellingen
Wat is er zo raar aan dan?

Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: Hoe het best sparen voor later?

Ongelezen bericht door Byob »

@Byob
Als ik er specifiek om vraag dan vind ik datgeen reclame maken.
Ok, als het je wat lijkt, zou je kunnen kijken bij www.cvbbank.nl waar het produkt SpaarPlus heet, of bij de Snsbank, daar voeren ze hetzelfde produkt, maar dan heet het Spaarmix. CVB is een dochter van de SNS, produkten zijn dus exact hetzelfde, het is maar net waar je voorkeur naar uitgaat. CVB is een bank die werkt met tussenpersonen.

particulier
Berichten: 438
Lid geworden op: 09 jun 2005 22:24

Re: Hoe het best sparen voor later?

Ongelezen bericht door particulier »

Ik heb een heel saaie tip, maar wellicht 1 die wel geld op kan leveren. Dat is automatisch beleggen in een mixfonds.

Je zou kunnen beleggen in het het ABN AMRO All In Fund. Dit is een mixfonds van aandelen, obligaties, vastgoed en liquiditeiten. Bij automatisch beleggen betaal je meestal ook minder aankoopkosten, bijvoorbeeld 0,2 % i.p.v. 0,35 %. Je kunt dan iedere maand 50 euro automatisch laten beleggen. Heel saai, maar wel een strategie die op de lange termijn geld heeft opgeleverd.

Het idee erachter is, dat als de beurs flink gedaald is, je voor 50 euro meer participaties koopt in het fonds. Op de lange termijn zijn de meeste participaties daardoor goedkoop gekocht, wat uiteindelijk geld zal opleveren.

old no.7
Berichten: 55
Lid geworden op: 05 okt 2006 12:52

Re: Hoe het best sparen voor later?

Ongelezen bericht door old no.7 »

Ik doe eigenlijk precies hetzelfde al particulier. Iedere maand stort ik een bedrag in een beleggingsfonds in mijn geval Fortis Obam. Ik kijk verder niet naar de koersen, gewoon iedere maand een vast bedrag storten. Maar dit is wel een strategie voor de langere termijn precies dus die 25 a 30 jaar waar je over spreekt. Wanneer de koersen flink gedaald zijn wil ik wel eens wat extra aandelen kopen.

Chima
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 jun 2005 11:11

Re: Hoe het best sparen voor later?

Ongelezen bericht door Chima »

Okay, bedankt voor jullie reacties!
Ik zal me er eens wat meer in gaan verdiepen.

@ Particulier
Dat het saai is maakt me niet zo veel uit. Het gaat er mij maar om dat ik wat kan sparen met wat meer rendement dan op een "normale" spraarrekening. Ik ben ook niet de persoon die dagelijks via teletekst de koersen gaat zitten volgen. Ik wil er eigenlijk zo min mogelijk omkijk naar hebben. Dus in dat ABN AMRO All In Fund zal ik me zeker eens in gaan verdiepen. En ook Fortis Obam is daarom misschien wel interessant.

roland48
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 dec 2006 15:50

Re: Hoe het best sparen voor later?

Ongelezen bericht door roland48 »

Hallo Chima,

Uit je verhaal maak ik op dat je zo min mogelijk met je geld bezig wilt zijn. De eerder genoemde optie van ABN of Fortis kan een goede manier zijn, maar let daarbij op twee dingen:

- hoeveel betaal je voor aankoopkosten en beheerskosten?

- in wat voor fonds wordt er belegd? Spreiding is belangrijk om enigszins risico te beperken, dus een Europafonds of Wereldfonds kan daarbij een goede optie zijn.

Een wat uitgediepte uitleg:

Heb je enig idee hoe hoog je het rendement zou willen hebben en hoeveel risico je bereid bent te lopen? De bank kan daarop een fonds voor je selecteren. In het vergelijk van grotere banken doen de fondsen van de ABN het, tegen een gelijkwaardig risicoprofiel, erg goed.

Het genoemde ALL-in fund heeft een zeer laag risicoprofiel, maar een rendement van slechts (5-jaars gemiddelde) 4,96%. Haal daar de beheerskosten van 1,1% en de koop van 0,2% van af en je houdt 3,66% over. Voor dat percentage kun je beter naar Argenta gaan met je geld en het op een spaarrekening zetten tegen 4% rente zonder risico.

Er zijn ook bij ABN veel fondsen die alleen in aandelen doen, en dan alleen in Nederland of heel Europa, die bij alleen grote of ook kleinere bedrijven beleggen. Dan kun je rendementen verwachten van 20% of soms hoger, maar uiteraard loop je daar ook een groter risico met je vermogen.

Zoek in ieder geval een fonds met een flink fondsvermogen (zeg boven 500 miljoen euro (500.000.000 euro's dus), dan is er meer kapitaal om ook in onzekere markten (bijvoorbeeld oost-Europa is hoog renderend) toch goed te spreiden. Zoek een evenwicht tussen rendement en risico.

Dit zijn adviezen van een particulier die zeer geinteresseerd is in het beleggen in beleggingsfondsen, ik ben geen opgeleide financieel adviseur, maar gebruik mijn gezond verstand. Misschien is dit net teveel info, maar ik ben van mening dat je in jouw situatie zeker tot dit niveau je vragen moet stellen aan de bank van je keuze.

@particulier
Ik zou de keuze van je beleggingsfonds heroverwegen, bovenstaande vermeld.

Succes ermee

Carlos2
Berichten: 70
Lid geworden op: 20 okt 2006 16:26

Re: Hoe het best sparen voor later?

Ongelezen bericht door Carlos2 »

Beleggen in beleggingsfondsen waar je maandelijks in wilt beleggen kun je het beste doen bij SNSFUNDCOACH. (www.snsfundcoach.nl)
Je hebt hier enorm veel keuze en bent niet beperkt tot de zgn. 'huisfondsen'. Ook heb je hier geen minimale kosten zoals bij de meeste banken. Je kunt automatisch beleggen vanaf € 20,- per maand.

harry77
Berichten: 46
Lid geworden op: 11 sep 2005 10:56

Re: Hoe het best sparen voor later?

Ongelezen bericht door harry77 »

Beste Chima, gewoon een spaarrekening bij ASN-BANK. Maandelijks 50 t/m 250 euro sparen. 4% RENTE.
http://www.asnbank.nl/

En.....NEVER NOOIT niet in "huisfondsen", Een maandelijkse inleg (participatie) of mixfonds. Dat kost alleen maar. Blijkbaar hebben VELEN nog niet door wat voor een boeven het zijn. Het ABC-plan, Koersplan, enz.. enz........ maar leren doen we NOOIT. DUS NOOIT DOEN CHIMA.

harry77
Berichten: 46
Lid geworden op: 11 sep 2005 10:56

Re: Hoe het best sparen voor later?

Ongelezen bericht door harry77 »

Beste Chima, gewoon een spaarrekening bij ASN-BANK. Maandelijks 50 t/m 250 euro sparen. 4% RENTE.
http://www.asnbank.nl/

En.....NEVER NOOIT niet in "huisfondsen", Een maandelijkse inleg (participatie) of mixfonds. Dat kost alleen maar. Blijkbaar hebben VELEN nog niet door wat voor een boeven het zijn. Het ABC-plan, Koersplan, enz.. enz........ maar leren doen we NOOIT. DUS NOOIT DOEN CHIMA.

Carlos2
Berichten: 70
Lid geworden op: 20 okt 2006 16:26

Re: Hoe het best sparen voor later?

Ongelezen bericht door Carlos2 »

Beste Chima, gewoon een spaarrekening bij ASN-BANK. Maandelijks 50 t/m 250 euro sparen. 4% RENTE.
Voor de lange termijn (meer dan 5 jaar) ga je toch niet op een spaarrekening zetten.

Met een klein beetje spreiding en met maandelijks beleggen moet je makkelijk op het dubbele rendement per jaar komen in 5 tot 10 jaar

Er zijn zelfs zero bond obligaties die over 30 jaar gem. 7,6% uitkeren.
De rabobank heeft er één. Deze kun je trouwens bij elke bank aankopen. Hij noteert nu rond de 23%

Noble
Berichten: 1128
Lid geworden op: 13 dec 2006 12:23

Re: Hoe het best sparen voor later?

Ongelezen bericht door Noble »

@ Chima

Bovenstaande advies van Harry77 is wel ERG zwart/wit.... neemt NIET weg dat hij voor een groot deel gelijk heeft, er is veel "rotzooi" op de markt, en dat maakt het voor een "beginner" wel érg moeilijk om te kiezen....

Ikzelf "beleg" al hééél wat jaartjes en míjn advies aan jou zou zijn:

Stap in het Fortis Obam fonds...

persoonlijk vindt ik het "dieven" met wat zij veel mensen geflikt hebben (ook mij een keer "beet-gehad"), maar op de één of andere manier weten zij hun "fortis-Obam" aandelenfonds netjes te laten stijgen met een vééél mooier rendement % dan bv Robeco en zeker op lange termijn.

Je hebt er EIGENLIJK geen omkijken naar, al zou ik WÉL adviseren GESPITST te luisteren naar nieuws betreffende FORTIS OBAM, .....

neem GEEN !!!!! polis o.i.d van ze..... NOOOOOIT !!!
zoek een konstruktie waarbij je tegen LAGE kosten in kunt stappen....

neem de TIJD om zoiets op te sporen... dit is namelijk ERG belangrijk voor je te halen rendement....

ik wens je veel plezier met je eerste stappen in "vermogens-beheer"

old no.7
Berichten: 55
Lid geworden op: 05 okt 2006 12:52

Re: Hoe het best sparen voor later?

Ongelezen bericht door old no.7 »

Chima,

Harry77 is wel erg ongenuanceerd bezig. Beleggen in belegginsfondsen hoeft niets te maken te hebben met allerlei vage constructies waarover zoveel te doen is. Ik kan me voorstellen dat je niets met Fortis te maken wilt hebben als je met zo'n constructie genaaid bent maar Fortis Obam is een al jarenlang bestaand fonds met een rendement van rond de 10 %. Maar er zijn meer van zulke fondsen.

Kijk eens op www.morningstar.nl

Ik blijf erbij om gewoon iedere maand wat te storten. In één keer een bedrag storten is weer link omdat je net in een piek kunt zitten.

Informeer eens bij je huidige bank wat de mogelijkheden zijn om maandelijks te beleggen. Vaak biedt je eigen bank goede mogelijkheden tegen lage kosten ( bijv. 0.3% van inleg )

ASN is natuurlijk ook een goed produkt, 4% rente is goed en je loopt verder geen risico ( heb ik zelf ook btw )

Maar zeker op de lange termijn ( 20-30 jaar ) scoren aandelen beter.

Succes

Gesloten