LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
HSfanatic
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 okt 2008 15:29

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door HSfanatic »

Hans,

Gewoon ff bellen met 0900-1958, aangeven dat je geen mobiel nummer hebt, dan krijg je gewoon een tancode-lijst opgestuurd. Ze hebben ondertussen een regeling voor gevallen als jij.

Maar een activeringscode die niet werkt? Hoe krijg je dat voor elkaar? Het is gewoon een 6-cijferig nummer die je ergens moet invullen, wat kan daar mis mee gaan?

Overigens vind ik het wel vreemd dat je als persoon met een zakelijke rekening geen mobiel hebt, maar dat is mijn mening...

@hans
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 nov 2008 01:27

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door @hans »

Hallo HSfanatic,

Heb ook weer een papiern TAN lijst. Het feit dat ze het over een "coulance" regeling hebben stuit mij tegen de borst. Ik heb toch niet om die verandering gevraagd!

Na de foute activeringscode heb ik er nog twee ontvangen en de derde werkte pas. Vraag mij niet waarom............

Mijn zakelijke rekening heb ik nodig omdat ik een pensioen BV heb en dus geen zaken doe via deze rekening. Het moge duidelijk zijn dat ik daar geen mobiel voor nodig heb; zo zie je maar dat niet alles is zoals het lijkt. Verder is men nog steeds vrij om te bepalen of er een mobiel nodig is of niet......, toch?

hucacim
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 dec 2008 17:38

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door hucacim »

Ook ik kreeg een brief van de Postbank waarin ik nadrukkelijk werd gevraagd om over te stappen op de TAN-codes via mobiel. Ik heb hier niet op gereageerd want mijn antwoord op dit nadrukkelijk verzoek is nee. Ik werk vaak in het buitenland en profiteer dan van het gemak van internetbankieren. In het buitenland neem ik vaak een lokaal mobielabonnement. Ik moet er niet aan denken dat ik dan iedere keer de Postbank met wijzigingen van mijn mobielnummer moet gaan benaderen. Bovendien is er af en toe problemen met de ontvangst van de mobiele telefoons. Zul je zien dat ik dan net op dat moment een hele belangrijke banktransactie moet doen. Nee, ik ga lekker verder met de papieren TAN-codes.

antonh
Berichten: 976
Lid geworden op: 05 apr 2006 16:33

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door antonh »

Ik had geregeld problemen met het ontvangen van de tan code op de telefoon.
Het duurde soms een half uur voordat ik het smsje kreeg.
Net gebeld naar naar de Postbank, kreeg zo een jojo.
Kon geen tan code op papier meer krijgen was afgeschaft,
dat accepteerde ik dus niet.
Melde ik aan hem dat ik dan weg zou gaan bij de postbank waarop ik werd doorverbonden met een zeer vriendelijke mevrouw.
verteld wat het probleem is en ze heeft de nieuwe lijst aangemaakt en binnen 5 werkdagen ontvang ik hem thuis.
Krijg ik een nieuwe lijst met tan code's netjes op papier.
De Postbank is nog niet zo slecht.

hucacim
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 dec 2008 17:38

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door hucacim »

Anton,

Bedankt voor het delen van je ervaringen met tan codes via smsjes.
Zo te lezen gaat dat ook al niet best in Nederland. Hoe moet het dan zijn als je in het buitenland bent.
In de brief van de Postbank stond dat op mijn Postbank.nl ik verzocht zou worden om over te stappen op de tan codes per mobiele telefoon.
Nooit iets gezien of gehoord. Ik had net een nieuwe papieren lijst met tan codes gekregen. Als die lijst op is ga ik net als jij weer een nieuwe papieren lijst eisen.

groeten, Hucacim

HSfanatic
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 okt 2008 15:29

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door HSfanatic »

Anton,

Bedankt voor het delen van je ervaringen met tan codes via smsjes.
Zo te lezen gaat dat ook al niet best in Nederland. Hoe moet het dan zijn als je in het buitenland bent.
In de brief van de Postbank stond dat op mijn Postbank.nl ik verzocht zou worden om over te stappen op de tan codes per mobiele telefoon.
Nooit iets gezien of gehoord. Ik had net een nieuwe papieren lijst met tan codes gekregen. Als die lijst op is ga ik net als jij weer een nieuwe papieren lijst eisen.

groeten, Hucacim
Prima verdiept in de feiten Hucacim, hulde!!!

Wat een ontzettende onzin kraam jij uit zeg! Als jou lijstje op is, krijg je vanzelf weer een nieuwe, daar hoef jij helemaal niks voor te 'eisen'. Die krijg je gewoon.
En ik maak al ruim 2 jaar gebruik van tan sms, mijn vriendin zelfs nog langer, en we hebben werkelijk waar nog nooit problemen gehad. Zelfs afgelopen zomer in Kroatië nog prima over kunnen schrijven in ons hotel.
Dat Anton problemen had met het ontvangen van het berichtje hoeft niet te betekenen dat heel Nederland daar last van heeft? Dat kan net zo goed aan zij provider liggen, of aan zijn toestel, zelfs aan het bereik op dat moment.

Oh correctie, ik heb 1 keer geen smsje gehad door een storing, lekker boeiend! Wachtte ik een paar uur en maakte ik de overschrijving alsnog. Big deal!
In het buitenland neem ik vaak een lokaal mobielabonnement. Ik moet er niet aan denken dat ik dan iedere keer de Postbank met wijzigingen van mijn mobielnummer moet gaan benaderen. Bovendien is er af en toe problemen met de ontvangst van de mobiele telefoons. Zul je zien dat ik dan net op dat moment een hele belangrijke banktransactie moet doen. Nee, ik ga lekker verder met de papieren TAN-codes.
Kijk dit vind ik dan nog wel een redelijk zinvolle reactie, als jij constant een ander nummer zou moeten gaan invoeren is dat niet handig nee.

Maar spreek aub voor jezelf, in plaats van 'In nederland gaat het dus ook al niet al te best'.

vermeulen88
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 mei 2007 14:59

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door vermeulen88 »

Ook de ing bank gaat nu over op het gebruik van tan codes bij internetbetalingen.
Als je geen mobiel hebt, kun je bij de ing NIET meer internetbankieren????
Je wordt gewoon gedwongen om mee te doen met hun TAn speeltje

WarZir
Berichten: 191
Lid geworden op: 15 jan 2009 13:13

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door WarZir »

Hoe kom je hierbij? :?

Van de ING site:
Als ik alle TAN-codes van mijn lijst heb gebruikt, hoe kom ik dan aan een nieuwe TAN-lijst?

Op uw TAN-lijst staan 100 TAN-codes. Als u 75 TAN-codes heeft gebruikt, dan ontvangt u automatisch een nieuwe lijst. Let op: deze nieuwe lijst kunt u pas gebruiken als u alle TAN-codes van de oude lijst heeft benut en wanneer er naar een volgnummer wordt gevraagd dat op de nieuwe lijst staat.

Het is belangrijk dat u uw TAN-lijst zorgvuldig bewaart en dat u uw TAN-codes nooit aan een ander geeft!
Ik heb onlangs ook gewoon een nieuwe lijst ontvangen. Je wordt dus helemaal nergens toe gedwongen, dit had je zelf ook kunnen achterhalen door gewoon even een bezoekje te brengen aan de ING site i.p.v. gelijk hier je gal te spuien...

jacranang
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 apr 2009 14:37

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door jacranang »

Ik kreeg ook altijd via sms de tan codes. Toen ik een nieuw mobielnr nam, besloot ik niet meer via sms de code te willen ontvangen.
Had het meteen kunnen regelen en kreeg een lijst toegestuurd.
Heb dus wel een goede ervaring met de ING vwb het stopzetten van de codes via sms en er werd niks moeilijks over gedaan door de medewerker van de bank.

Kicoa
Berichten: 100
Lid geworden op: 08 apr 2007 23:26

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door Kicoa »

De ING blonk al niet uit in klantvriendelijkheid. Sinds het samengaan met de Postbank is de service dramatisch slecht en worden afspraken stelselmatig niet nagekomen (als excuus wordt gegeven dat ze het te druk hebben, prima, ik maak graag plaats voor andere klanten). Over die TAN-codes die ik op mijn mobiel niet kan ontvangen ga ik me niet meer druk maken, tijd om naar een andere bank over te stappen.

sterkearm
Berichten: 159
Lid geworden op: 24 apr 2009 19:08

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door sterkearm »

Ik ben van de Postbank/ING overgestapt op de ABN-AMRO. Geen gezeur meer om tancodes via een SMS-bericht!

Overschrijvingen bij de ABN-AMRO zijn eenvoudig te maken, via een E.dentifier 2, die ook aan je pc te koppelen is, kortom was ik maar eerder overgestapt!!

Overschrijvingen bij de ABN-AMRO zijn gedurende 10 jaren nog te raadplegen door de klant! Bij de (Postbank)/ING maar 16 maanden, daarna aanvragen en "betalen"!

Ik ben bewust en teleurgesteld overgestapt toen de nieuwe directeur van de Postbank/ING zo treuzelde met het beantwoorden voor de tv van de vraag van de journalist over het totaal aan bonussen aan topbestuurders van die bank!

Maar goed dat die journalist niet verder heeft gevraagd, b.v. naar het "kwartje-van-Kok"!!! Daar zit de automobilist/belastingbetaler al jaren op te wachten!

Na 45 jaar trouwe klant te zijn geweest bij de Postbank/ING kon er als dank voor al die jaren niet meer af dan: "Jammer" in een brief.

Gelijktijdig werd de mogelijkheid van "rood staan" eraf gegooid, terwijl ik nog een jaar via de "overstapservice" aan de Postbank/ING ben verbonden.

Mijn reputatie opgebouwd in 45 jaren, als (be)trouwe klant werd direct omgezet in ........!!!

Doei Postbank/ING .... :lol: :oops:

sterkearm

Ex-beheerder
Berichten: 238
Lid geworden op: 20 mei 2004 05:46

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door Ex-beheerder »

Onderzoekers van het beveiligingsbedrijf Ultrascan hebben een mobiele tan-code onderschept van de Duitse Postbank met behulp van een gehackte Nokia 1100 gsm. Door de gsm te herprogrammeren achterhaalden zij een mobiel telefoonnummer van een willekeurig slachtoffer en de tan-code waarmee elektronische betalingen worden beveiligd, schrijft Webwereld.
In Nederland maakt ING bij het elektronisch bankieren gebruik van de tan-codes. Deze worden via SMS verstuurd. Een gestolen mobiel telefoonnummer in combinatie met de inloggegevens voor de internetbankierenomgeving kunnen hackers bankrekeningen leegroven. De inloggegevens worden via phisingmails en malware bij de klanten gestolen.
De medewerkers van Ultrascan hebben tot nu toe slechts een keer een tan-code bemachtigd. Een Duitse collega had zich als proefkonijn voor dit experiment beschikbaar gesteld.

FlipKaneel
Berichten: 276
Lid geworden op: 24 sep 2005 23:47

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door FlipKaneel »

Heb naar aanleiding van dit bericht de ING direct gevraagd om weer een papieren tan lijst. Die krijg ik niet omdat dat zogenaamd niet veilig zou zijn.

Die lijst wordt verzonden en komt bij mij in de la. Er is dus een eenmalige kans dat er iets mee gebeurd. Feitelijk zegt de ING hier dus dat de PTT post niet te vertrouwen is.

Bij die sms'jes loop ik dus elke keer het risico dat ze onderschept worden en misbruikt. Het is natuurlijk een kwestie van tijd, en meestal duurt dat niet zo lang, voor het dievengilde door heeft hoe het werkt.

Heb inmiddels een groot deel overgeheveld naar de dsb bank. Digi calculator en tanlijst via de post. Nadeel is wel dat je voor alles een apart rek.nr. krijgt. Da's dan weer jammer. Verder meer rente op de spaarrekening en zelfs rente op de betaalrekening.

Als ING zo doorgaat dan haal ik de rest ook weg. Ze hebben nog een kans omdat ik nog op een reactie wacht. Dan bekijkt de Nederlandse Staatsbank het maar. Ik heb echter niet de indruk dat ze ook maar 1 seconde wakker zullen liggen. Dat is waarschijnlijk nog wel het ergst van het hele verhaal. (trouwe) Klanten (30 jaar postbank) interesseert hun niet meer.

Noble
Berichten: 1128
Lid geworden op: 13 dec 2006 12:23

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door Noble »

@ flipkaneel

PAS OP!! je hebt een paar keer je nieuwe bank genoemd en de rede waarom deze je bevalt ... BETER niét doen... :wink:

er zijn nl mensen die dit NIET op prijs stellen.. jouw tevreden D$B mening..

je bent nu NIET sociaal meer..... (volgens de mensen die je hier snel zal ontmoeten..)

ik zeg: geniet van je GRATIS bank mét rente :lol:

FlipKaneel
Berichten: 276
Lid geworden op: 24 sep 2005 23:47

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door FlipKaneel »

Ach dan maar niet sociaal. Mijn extra rente doet de tranen snel drogen. :D En ik zit er pas 2 maanden dus kan er nog niet echt veel van zeggen. Tot nu toe bevalt het prima bij Dirk :D Misschien krijg ik nog wel korting op een seizoenkaart bij AZ :D

Vindt het wel jammer dat Dirk geen creditcard faciliteit heeft. Ik kan 'm tenminste niet ontdekken. Wat dat betreft zal ik dus iets anders moeten gaan verzinnen want een leven zonder creditcard kan ik me niet voorstellen. Gebruik dat ding vrij regelmatig.

En die mensen die werken dan waarschijnlijk bij de Nederlandse Staatsbank (voorheen I*G) en die vrezen voor hun veel te duur betaalde baantje en vrezen dat ze al die niet verdiende maar toch uitgekeerde bonussen gaan mislopen. Daarvan zeg ik eigen schuld dikke bult. Dankzij de banken en hun graaigedrag zitten we nu in een gigantische crisis.

En als ze dan ook nog hun trouwe klanten gaan verwaarlozen dan is het eind snel in zicht. Mijn bank is het niet meer. Hoewel, voorlopig nog even wel. Ze krijgen nog een 2e kans. Die gebruiken ze toch niet dus over 1 maand is Dirk mijn beste vriend :D

Ex-beheerder
Berichten: 238
Lid geworden op: 20 mei 2004 05:46

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door Ex-beheerder »

PTT post is inderdaad niet te vertrouwen, want die bestaat al een tijdje niet meer!

nee, DSB, daar graaien ze niet, ze verkopen je alleen koopsompolissen met 85% provisie. Echt een sociale bank zonder graaicultuur. Wake up!

gpeet
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 okt 2008 23:08

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door gpeet »

gpeet schreef:1 - schijn keuze TAN-lijst, TAN-GSM
2 - Er zijn zoveel klanten met TAN via GSM, dat de lijst verdwijnt.
3 - SMS niet meer gratis

Walla, betalen per overboeking is weer geintroduceerd.

Wie had dat ooit aan zien komen?
E-mail van ING ontvangen op woensdag 19-8-2009

"Op dit moment ontvangt u maandelijks per post een afschrift. Al ruim 500.000 klanten die Mijn ING gebruiken, geven aan dit niet meer nodig te vinden. Daarom krijgt u met ingang van september geen papieren afschriften meer.

Door papierloos te bankieren voorkomt u onnodig papierverbruik. Zo helpt u het milieu een handje. De ING, als partner van Natuurmonumenten, levert ook haar bijdrage aan het natuurbehoud in Nederland"

OK eerst maar van de afschriften af op soortgelijke wijze.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door SJZ »

nee, DSB, daar graaien ze niet
DSB heeft inderdaad een boete van de AFM gekregen, maar al eerder dit jaar had de Postbank OOK al een boete gekregen. De een is dus niet echt beter dan de ander!

bocht
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jul 2011 21:03

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door bocht »

Dwingen ze je om de tan per sms te ontvangen daarna blokkeerd een of ander neurotisch programma de tan sms omdat er een virus op mijn computer is geconstateerd. Geen virus aanwezig natuurlijk.
Wil je een klacht indienen via email blijft de site hangen "bezig met laden".
Was nooit geen fan van ing maar door de overname van de postbank ingelijfd.
Ik overweeg om naar een ander bank te gaan, Rabo misschien..
Kan mijn vakantie nu en paar dagen uitstellen omdat ik op die k.. deblokkeringcode moet wachten.

Gevraagd om de sms tan weer terug te zetten naar een papieren overzicht.


Ing , Bocht.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

D8 dat dit draadje allang gesloten was maar is na 2 jaar weer nieuw leven ingeblazen.

Onderstaand begrijp ik niet.........tan sms komt op je gsm binnen, wat heeft een eventueel neurotisch proggie met je pc hiermee te maken ???
blokkeerd een of ander neurotisch programma de tan sms omdat er een virus op mijn computer is geconstateerd

Ik vondt het persoonlijk ideaal dat een tancode per sms wordt verstuurd ipv die papierenmeuk. Als ik ging overboeken moest ik denken waar ik dat papier ook alweer had gelaten...veilige plek.

Nu hoppa ff de code van de sms overnemen en boeking klaar....ideaal.....was trouwens ook al voordat ink postbank overnam

Gesloten