LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bestaan er nog 'veilige' banken

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Wilbertvandenbroek
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 okt 2008 08:37

Bestaan er nog 'veilige' banken

Ongelezen bericht door Wilbertvandenbroek »

Ik zit met een dillema. Je hoort de laatste tijd van alles over banken die om zouden vallen, en ik heb nu twee rekeningen lopen. 1 lopende bij de dsb bank, en 1 spaar bij de credit europe. Beide banken vergoeden 100 procent volgens nederlands depositoregeling. Zover alles in orde dus.

Waar ik mij zorgen om maak is dat als een van die banken zou omvallen, hoe lang het dan zou duren voordat ik mijn geld weer heb. Ik zit nu namelijk met de aanschaf van een huis, en alle toekomstige kosten (keuken o.a.) moeten betaald worden. Als nu net de banken zijn omgevallen kan ik niet bij mijn geld daarvoor, en dat zou een groot probleem zijn.

Wat ik graag zou willen weten is dus hoe lang zoiets kan duren voordat je je geld terug kan verwachten, en welke banken het 'veiligst' geacht worden.
Ik zit er aan te denk om mijn geld naar de rabobank of postbank over te zetten.

mattie
Berichten: 535
Lid geworden op: 17 mar 2008 21:09

Re: Bestaan er nog 'veilige' banken

Ongelezen bericht door mattie »

Goed Idee!!!

NijMeGeN
Berichten: 1119
Lid geworden op: 15 jun 2006 14:54

Re: Bestaan er nog 'veilige' banken

Ongelezen bericht door NijMeGeN »

Volgens mij ook een goed idee.

VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: Bestaan er nog 'veilige' banken

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

Wil je mijn advies.

De grote banken AA/Fortis, ING/Postbank, Rabobank en SNS/ASN/Reaal zijn zgn. systeembanken met een strikte toezicht van DNB. Feitelijk wil dit zeggen dat de overheid dergelijke banken niet laat omvallen en desnoods deze banken zal nationaliseren om een systeemcrash te voorkomen (zoals bij AA/Fortis).

Dus....vergelijk van deze spaarbanken de rente% en maak een keuze. En zoals eerder in dit Forum aangeven spaar ik het grootste deel bij SNS/ASN (vanwege hun duurzame en sociaal bewogen karakter --> ASN zegt m.i. genoeg; SNS komt vanuit origine voort uit de vakbeweging/ volksbank) en het overige bij ING.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Bestaan er nog 'veilige' banken

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Wat ik graag zou willen weten is dus hoe lang zoiets kan duren voordat je je geld terug kan verwachten, en welke banken het 'veiligst' geacht worden.
Op basis van de laatste ontwikkelingen bij Icesave en de tijd die het heeft gekost om het faillissement van Van der Hoop Bankiers af te wikkelen, moet worden gerekend op een groot aantal maanden (in het geval van Icesave is de schatting 5-8 maanden). Verder bestaan 'veilige' banken niet. Geen enkele bank is bestand tegen een 'run op de bank'. Wanneer daarvan sprake is: geld opnemen voordat een ander dat heeft gedaan. Wie echt veilig wil gaat momenteel naar Ierland of Griekenland.

Wilbertvandenbroek
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 okt 2008 08:37

Re: Bestaan er nog 'veilige' banken

Ongelezen bericht door Wilbertvandenbroek »

Bedankt voor jullie reacties, ik denk dat het toch de rabobank wordt dan.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Bestaan er nog 'veilige' banken

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Bedankt voor jullie reacties, ik denk dat het toch de rabobank wordt dan.
Dan valt te hopen dat u al een rekening heeft bij Rabobank. Een aantal kennissen van me beschikten niet over een rekening bij de Rabobank en die werd een spaarrekening geweigerd of werden langs indirecte weg het plaatselijke filiaal weer uitgezet.

Wilbertvandenbroek
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 okt 2008 08:37

Re: Bestaan er nog 'veilige' banken

Ongelezen bericht door Wilbertvandenbroek »

Hmm, ik heb gelukkig nog een lopende rekening, die ik destijds nog even heb aangehouden. Maar een spaarrekening heb ik er nog niet, waarom zou je geen rekening kunnen openen?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Bestaan er nog 'veilige' banken

Ongelezen bericht door kweenie »

Gewoon een normale rekening (of een beleggersrekening) openen, dan kun je meteen ook een spaarrekening openen. Geen probleem, lijkt me. Volgens mij is het bij bv. postbank ook zo dat de spaarrekeningen aan de giro gekoppeld zijn, dus dat je dan ook een girorekening moet hebben.

Ik denk trouwens dat sns-reaal relatief weinig last van de krediet crisis zal hebben. Dus volgens mij kun je daar net zo goed rekeningen aanhouden.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Bestaan er nog 'veilige' banken

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Hmm, ik heb gelukkig nog een lopende rekening, die ik destijds nog even heb aangehouden. Maar een spaarrekening heb ik er nog niet, waarom zou je geen rekening kunnen openen?
Veel filialen van de Rabobank eisen dat men alle financiele belangen (betaalrekening, spaarrekening, beleggingen, verzekeringen, hypotheek e.d.) bij hen gaat onderbrengen. Doet men dit niet, dan worden er geen 'zaken' gedaan (en zelfs geen spaarrekening geopend). Heb zelf meegemaakt bij een filiaal van Rabobank dat eerst de toezegging moest worden gedaan dat alle belangen bij hen zouden worden ondergebracht en zo niet, dan zou ik geen folder meekrijgen met productinformatie. Een kennis van me kreeg, zonder dat naar het bedrag dat hij bij Rabobank wilde onderbrengen werd gevraagd, te horen van een baliemedewerker dat hij geen rendabele klant zou worden en beter maar naar de Postbank kon gaan (en kon uiteindelijk wel terecht bij een kleine 'private banker'). Verder kwam een aantal kennissen niet verder dan de balie in het kantoor (en werden op een vriendelijke wijze het kantoor weer uitgezet), kregen hoe dan ook geen gesprek met een clientadviseur of werden (na gemaakte afspraken daarover) stelselmatig niet teruggebeld of teruggemaild.

Wilbertvandenbroek
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 okt 2008 08:37

Re: Bestaan er nog 'veilige' banken

Ongelezen bericht door Wilbertvandenbroek »

Sow lekker om gaan met potentiele klanten dan. Ik zie wel hoe het mij dan zal vergaan.

Noble
Berichten: 1128
Lid geworden op: 13 dec 2006 12:23

Re: Bestaan er nog 'veilige' banken

Ongelezen bericht door Noble »

Er is al verteld dat:

DE HELE BANKWERELD GAAT ER ANDERS UITZIEN....



wat gaat dit betekenen??

Gaan banken hun arrogantie aan de kant zetten??
Gaan ze weer "service" leveren??
Gaan al die "frats" betalingen er straks gewoon weer vanaf??

VENCO dropje (dacht ik...) zei het ook al eens,

straks houden we alleen banken over welke volgens een bepaald "principe" opereren...

ofwel, ze zetten sterk in op GROEN
ofwel, ze maken zich sterk voor de 3e wereld..
ofwel, de KLANT wordt weer... KONING...

persoonlijk denk ik dat een GEEN KOSTEN bank (maakt mij niet uit welke..) óók een goede toekomst tegemoet gaat,

waarschijnlijk... gaan klanten weer met RESPECT behandeld worden...
al zou ik dáár NIET teveel op inzetten... :wink:

VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: Bestaan er nog 'veilige' banken

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

Noble,

je hebt op zich gelijk. Wat je eigenlijk wil is dat er een cultuur verandering moet plaatsvinden binnen de bankenwereld. Cultuur veranderen is een echt probleem bij een aantal banken. Ik zal ze even opsommen:
- We zijn voor een betere duurzame wereld en dat doen we met z'n allen: de klant (zeker als eerste) en wij als bank;
- Winstmaximalisatie is geen doel op zich: we zijn er voor de klant en niet voor het bestuur en de aandeelhouders. Winstmaximalisatie mag nooit in een missie of primare doelstelling voorkomen, wel continuïteit maar dan weer niet vertalen naar continuïteit ten aanzien van de winst/bonussen voor aandeelhouders/bestuurders. Aandeelhouders en bestuurders zijn faciliterend voor onze bedrijfsvoering en geloven in onze missie.
- We "naaien" de klant geen oor aan en brengen hem of haar niet in problemen met ingewikkelde productvoorwaarden en een ondoorzichtige kostenstructuur.
- De klant wil best wel betalen voor onze diensten en services, mits we ons houden aan het voorgaande en ons best doen. Je best doen voor de volle 100% en is er onvoldoende capciteit dan halen we dit naar binnen (dan maar minder winst).

Wellicht zijn er nog meer te bedenken maar.... dan moet bij een aantal banken toch eerst, te beginnen bij het bestuur, iets worden gedaan.
Als je het voorgaande leest, mag jij een keuze maken voor welke bank.

Op basis van het voorgaande ligt mijn keuze tussen SNS/ASN en Rabobank. Echter er is iets mis met Rabobank (zie wat Wim schrijft, ze dwingen je tot koppelverkoop en willen onvoorwaardelijke commitment van de klant, dat gaat mij net te ver.)

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Bestaan er nog 'veilige' banken

Ongelezen bericht door Wim2007 »

@Noble
@VENCO dropje

Dat er iets zal gaan gebeuren in de financiele sector ligt voor de hand. Toch vraag ik mij af of dat neer zal komen op het kiezen voor een 'groenere' bank (die ook rekening zal houden met ander wereldleed) met een klantvriendelijke opstelling. Eerlijk gezegd verwacht ik een krimp van de financiele sector. Het is niet ondenkbaar dat er nog een partij of zelfs meerdere partijen van de markt zullen verdwijnen. Verder zal (mede daardoor) de financiele sector worden geconcentreerd op een aantal grote instellingen. Het gaat daarbij om banken die al jarenlang de klant hebben afgezet en niet bepaald goede produkten hebben verkocht. Het zijn met name ook de instellingen die in de huidige marktomstandigheden gebruik maken van overheidsbescherming (vanwege hun status als 'systeembank'). En wat betreft de kosten voor de klant : die zullen niet bepaald omlaag gaan daardoor (en mede daarom zal het aantal afgenomen produkten dalen).

Dat de financiele sector zal krimpen heeft daarnaast te maken hebben met het kleiner worden van het vertrouwen in banken en verzekeraars. Dat zal ongetwijfeld gaan betekenen dat banken een kleinere rol gaan spelen in de economie. Anders gezegd: de economie zal meer en meer zijn gebaseerd op contanten en beduidend minder op door banken verzorgd electronisch betalingsverkeer en electronisch bankieren. En dat zal vooral in het nadeel gaan werken van banken met weinig kantoren en een grote afhankelijkheid van het internet. Het is geen toeval dat de verkoop van kluizen en brandkasten nu al flink stijgt.

VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: Bestaan er nog 'veilige' banken

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

@ Wim,

het is een nogal doem scenario wat je schrijft. Als alles op korte termijn compleet verkeerd gaat dan klopt het mar dan heb je ook niets aan een kluis.

Ik probeer optimistisch te zijn dat daadwerkelijk iets aan "goed bestuur" (sturing & toezicht) wordt gedaan. Het is dus de vraag of er op termijn alleen echte grote (semi) staatsbanken overblijven of dat er zgn. "community banken" overblijven waar je je aan verbonden voelt. Ik hoop op het laatste.

Ik heb nog iets. Het is wellicht zo dat huidige retail "community" banken in Nederland met een jarenlange goede vertrouwensrelatie met haar klanten nu het juist overleven omdat de zakenbanken (Nederlandse zakenbank of de zakelijke poot van een buitenlandse bank met een retail spaaractie in Nederland) retail rente hoppers in Nederland als klant hebben welke totaal geen vertrouwensrelatie met hen hebben. Deze wankele vertrouwensrelatie kan hen nu de das omdoen.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Bestaan er nog 'veilige' banken

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Ik heb nog iets. Het is wellicht zo dat huidige retail "community" banken in Nederland met een jarenlange goede vertrouwensrelatie met haar klanten nu het juist overleven omdat de zakenbanken (Nederlandse zakenbank of de zakelijke poot van een buitenlandse bank met een retail spaaractie in Nederland) retail rente hoppers in Nederland als klant hebben welke totaal geen vertrouwensrelatie met hen hebben. Deze wankele vertrouwensrelatie kan hen nu de das omdoen.
Retailbanken Fortis en ABN Amro overleefden het niet zonder overheidsingrijpen. Dat had helemaal niets te maken met het al dan niet hebben van een vertrouwensrelatie met de klant. Integendeel: de klanten (bij Fortis) plunderden massaal de kas leeg.

VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: Bestaan er nog 'veilige' banken

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

Het was de zakenbank poot (investment banking) van Fortis die de schade heeft aangericht. Deze poot is de veroorzaker bij Fortis van alle ellende en had gewoon meer macht (centraal in Brussel zit dicht bij het topbestuur) dan de locale landelijke retail activiteiten.

Kijk bij ING ligt dat anders. Daar is volgens mij de macht tussen de wholesale/investment banking activiteiten en retail activiteiten (Postbank/ING Nederland en ING Direct Bank) beter verdeeld. Vooral ING Direct Bank krijgt een steeds sterkere machtsbasis waarbij de consument centraal staat.

Bij Rabobank ligt de macht (centraal in Nederland) ook volgens mij ook goed verdeeld.

Bij SNS Reaal ligt de hoofdmoot bij de Retail activiteiten.

tinne
Berichten: 650
Lid geworden op: 18 jan 2007 19:06

Re: Bestaan er nog 'veilige' banken

Ongelezen bericht door tinne »

Wim2007


Geplaatst op 10 Okt 2008 11:35 door Wim2007

Quote: (kleine 'private banker').

Dit is dus een quote uit je post. Kleine Private Bankers leggen op zijn minst 50.000 euro in. Wat is dan een 'grote private banker'

Leg maar uit.

Hou ajb op met elkaar gek te kletsen.

Gr. tinne

VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: Bestaan er nog 'veilige' banken

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

@ tinne,

Ik heb gewoon een leuke discussie met Wim. Is echt niet elkaar gek kletsen. Het is gewoon analyseren waar de rotte appels van het financieel systeem zitten.

Als je vindt dat we op moeten houden dan stel ik voor dat je dit onderwerp niet meer leest.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Bestaan er nog 'veilige' banken

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Dit is dus een quote uit je post. Kleine Private Bankers leggen op zijn minst 50.000 euro in. Wat is dan een 'grote private banker'

Leg maar uit.
Ik weet niet uit welke post dit komt. Herken het ook niet als een posting van mij. In het algemeen is het zo dat men met € 50.000,- ook niet welkom zal zijn bij een instelling voor private banking. Dat is men in het algemeen pas vanaf (bij benadering) € 250.000,- of meer vrij te beleggen vermogen. Heb het begrip 'kleine private banker' gebruikt om aan te geven dat het gaat om zo'n instelling waar men pas terecht kan vanaf een kwart miljoen te beleggen vermogen en om aan te geven dat het niet gaat om een grote arrogante klantonvriendelijke grootbank als de Rabobank. De strekking van het verhaal is dat de baliemedewerker van het betreffende Rabokantoor een vermogende klant en een potentieel interessante heeft weggestuurd op grond van (wellicht?) vooroordelen. Daarbij heb ik willen aangeven dat een dergelijke manier van het bejegenen van potentiele klanten bij menig Rabo-kantoor inmiddels niet ongebruikelijk is.

Gesloten