LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eenmalige actie van DSB Bank??

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Delicate
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 jan 2007 15:57

Eenmalige actie van DSB Bank??

Ongelezen bericht door Delicate »

Hallo allen,

Ik ben gebeld door de DSB bank.
Ik heb bij hen hypotheek lopen. Ik zou geselecteerd zijn voor het volgende:
Van 2 lopende Hollandswelvaren levensverzekeringen (belleging die nu 5 jaar lopen) de afkoopwaarde laten berekenen. Met de afkoopwaarde mijn achterstand betalen (ik heb 1 maand achterstand) en het resterend bedrag terug stoppen in de hypotheek en daarmee is het hypotheekbedrag meteen een stukje verlaagd.
Mijn vraag is: zijn er meerde mensen die dit aanbod hebben gekregen?
Kan dit uberhaupt?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Eenmalige actie van DSB Bank??

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik vraag me af of het fiscaal mag, omdat je de polis waarschijnlijk als KEW in box 1 hebt. Wellicht moet je dus extra belastingen betalen.

Verder, leuk moment kiezen ze uit. Net nu het er op lijkt dat de beurs weer een beetje aan herstel denkt, maar de koersen nog erg laag staan, zal de afkoopwaarde op zijn laagst staan. Als de koersen wellicht flink herstellen, loop jij het herstel mis.

Dan heb je ook de kosten van de polis. De grootste kosten worden vaak de eerste 5 jaar gemaakt. En de tussenpersoon (in dit geval DSB) krijgt vaak de eerste 5 jaar de hoogste vergoeding (eerste kosten die bij afkoop binnen 5 jaar gedeeltelijk terug moeten worden betaald). Nu die eerste 5 jaar voorbij zijn, wil DSB dus graag dat je weer een ander product neemt.

Vervolgens willen ze met de afkoopwaarde je hypotheeklening verlagen, zodat je minder rente betaalt en dus ook minder fiscaal voordeel hebt. Het grote voordeel van spaar-/beleggingshypotheken is nu juist dat de hypotheekschuld gelijk blijft en je dus volop renteaftrek hebt, terwijl de poliswaarde stijgt. (bijkomend nadeel: als je wilt verhuizen, kun je die afgeloste waarde niet opnieuw opnemen, omdat de rente dan niet aftrekbaar is.)

Ik zie dus geen voordeel in het gebruiken van de poliswaarde voor de gedeeltelijke aflossing van de hypotheek. Zeker niet op dit moment, als de koersen juist laag staan.

VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: Eenmalige actie van DSB Bank??

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

Misschien ook een éénmalige actie van DSB om extra liquiditeiten binnen te halen?

wevera
Berichten: 671
Lid geworden op: 06 apr 2008 20:11

Re: Eenmalige actie van DSB Bank??

Ongelezen bericht door wevera »

Het is goed mogelijk dat deze actie van de DSB-bank de vogende achtergrond heeft.
Recentelijk heeft de AFM een onderzoek gedaan naar 57 van de meest verkochte financiele producten gebaseerd op een beleggingsverzekering (woekerpolissen).
Hieruit is gebleken dat de DSB-bank de kampioen is van het in de markt zetten van woekerpolissen. Het betreft hier met name het zgn. "profijtplan"en "Hollands welvaren plus". (zie www.afm.nl)
Deze 2 polissen bleken in enkele varianten bij een jaarrendement van 6% op de beleggingen toch verliesgevend te zijn voor de polishouder vanwege een jaarkostenberekening/afslag van 6-10% van de jaareindwaarde van de polis.

Min. Bos wil graag van de woekerpolisaffaire af en wenst dat alle bankverzekeraars de zgn. Delta-lloyd schikking overnemen. In deze schikking wordt een jaarlijkse kostenafslag van rond 2.5% van de eindwaarde van de polis als maximum beschouwd. Het meerdere dan 2.5% kostenafslag moet in deze schikking aan de polishouders worden terug gegeven in de vorm van toevoeging van beleggingseendelen aan de beleggersrekening.
Op zich is deze schikkingsregeling nog erg (te) coulant voor de bankverzekeraars zelf maar het zou voor Delta'-Lloyd toch een financieel "nadeel" van € 300 miljoen betekenen.
Voor de DSB-bank zou deze 2.5% kostenmaximisering een veel groter financieel "nadeel" betekenen.
Het zou kunnen dat de DSB-bank een strategie heeft bedacht om het aantal lopende Hollands welvaren polissen te verminderen zodat het financiele nadeel van een eventuele woekerpolis-schikking vermindert wordt....
Met vriendelijke groet, Arie Wever

bit1
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 nov 2008 21:18

Re: Eenmalige actie van DSB Bank??

Ongelezen bericht door bit1 »

Dsb heeft volgens mij groot gelijk.
Probeert waarschijnlijk nog wat geld terug te krijgen van een wanbetaler. (Delicate) ?? :oops:
Kan me niet voorstellen dat na 1 maand achterstand dergelijke akties worden ondernomen.

Delicate
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 jan 2007 15:57

Re: Eenmalige actie van DSB Bank??

Ongelezen bericht door Delicate »

Nou Bit,

Ik ben echt geen wanbetaler...
Geloof me maar dat er een ander reden is voor mijn 1 maand achterstand. Anders had DSB wel een iets minder vriendelijke manier bedacht tot terugbetaling.
Maar ja, heb er geen verstand van en heb dit verder nooit gehad.

Deze oplossing is dus geen normale gang van zaken??

Jack747
Berichten: 411
Lid geworden op: 08 dec 2003 11:48

Re: Eenmalige actie van DSB Bank??

Ongelezen bericht door Jack747 »

DSB is geen verzekeraar, en heeft dus op zich direct 'niets' te maken met de kosten. Reaal is de risicodragende verzekaar. Indirect heeft DSB wel met de opzet van het produkt te maken en dus ook met de kosten, het is een door DSB samen met Reaal ontwikkeld en gelabeld produkt, waarbij DSB als tussenpersoon optreedt.

Het laat zich raden waarom de kosten van dit produkt zo onvoorstelbaar hoog zijn, dat heeft alles te maken met de torenhoge provisie die DSB bij Reaal heeft bedongen. Die moet natuurlijk ergens vandaan komen, dus bij de polishouder. Zoals gebruikelijk in de markt voor dit soort polissen is de verdientermijn voor de provisie die DSB ontvangt 5 jaar, nadien ontvangt men slechts een frachtie aan doorlopende provisie.

Ik denk dat daar de oorsprong van het aanbod ligt. De provisie is door DSB verdiend op de polissen, afkoop levert hen dus nauwelijks schade op, jou wel.
Het aanbod de hypotheek te verlagen lijkt mij een farce, weet je al met welk bedrag de hypotheek verlaagd wordt? En hoe ga je dan de aflossing voor de nieuwe hypotheek regelen?

In zijn algemeenheid zou ik met DSB heel voorzichtig zijn met betrekking tot voorstellen die zij doen. Een meer dan normale dosis wantrouwen en achterdocht is meer dan op zijn plaats, gelet op de ellende die dit bedrijf al heeft veroorzaakt.

groet,

Jack

Frankko
Berichten: 42
Lid geworden op: 22 mar 2007 15:30

Re: Eenmalige actie van DSB Bank??

Ongelezen bericht door Frankko »

Ik zie het nut er niet zo van in. Die polis staat waarschijnlijk op de laagste stand ooit dus als je nu verkoopt dan neem je veel verlies. DSB doet dit denk ik niet uit coulance maar om winstbejag want ze willen je vast een andere polis slijten. Kijk eens na of de polis aan de 1H verpand is en indien dit niet zo is zou ik hem premievrij laten maken en de waarde laten staan totdat de beurs weer aantrekt.

slaapadvies
Berichten: 10
Lid geworden op: 31 okt 2008 18:00

Re: Eenmalige actie van DSB Bank??

Ongelezen bericht door slaapadvies »

De DSN bank is op het oog zo,n vriendelijke bank. Met zijn verleidelijke aanbiedingen is een ware plaag op de financiele markt. Deze lieden adverteren en maken dure tv reclame en roepen dat ze de laagste rente van Nederland hebben. Zodra er contact is dan begint het bedriegen, opeens is de rente niet meer zo laag en ze plakken nog een peperdure risicoverzekering aan je broek!
Enkele maanden geleden was een schemiel uit Vlaardingen de klos, deze man kan schrijven noch op een goede manier nadenken. Hij werkt bij een sociale werkplaats omdat hij geestelijk achterloopt, maar daar heeft Dirk Scheringa met zijn arrogante kantoorpiepeltjes schijt aan. Gewoon je dure aflossing per maand betalen en je verder je bek houden, je hebt toch getekend! Ik heb ook even een offerte aangevraagd bij DSB en ook bij mijn huisbank de ABN AMRO. U raadt het al het is de ABN AMRO geworden! Ze zijn VEEL GOEDKOPER en geven je een eerlijk advies!
Een warme douche voor de ABN AMRO BANK!!!!

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Eenmalige actie van DSB Bank??

Ongelezen bericht door D1RK »

Dubieuze Schurken Bank word deze genoemd in Wognum waar het Hoofdkantoor staat.....

Zelfs medewerkers die een huis kochten gingen elders ondanks de lage rente!

U kunt soms de Overlijdensrisico elders goedkoper oversluiten en goedkoper beleggen met minder kosten en dus hoger rendement..

Lees eerst de voorwaarden of dit mag, dus zoek een deskundige!

Enkele DSB medewerkers gingen na 1 jaar 40% goedkoper verzekerd elders verder en de aflos ging dus ook goedkoper met meer rendement, ja zelfs in deze slechte tijden dankzij de interesse van de Fam. Porsche in VW fabrieken!
En dat zit niet in Uw pakket, koerswinst in deze matige tijden!

flabbergasted
Berichten: 185
Lid geworden op: 19 jun 2008 21:06

Re: Eenmalige actie van DSB Bank??

Ongelezen bericht door flabbergasted »

Hallo Delicate,

hoewel ik geen expert ben (ik worstel zelf met aantal mogelijkheden om onder mijn woekerpolis uit te komen), lijkt me afkopen om wat schuld in te lossen en vervolgens een nieuwe hypotheek afsluiten meer een actie in het voordeel van dsb en in het nadeel van jou, dus dweilen met de kraan open.....!

Overigens...als je de polis premievrij maakt, stopt ook je evt. overlijdensrisicoverzekering als je die erbij hebt zitten, dus pas op!
Je zou wel evt. het doelkapitaal kunnen laten verlagen (mutatieformulier aanvragen denk ik?) zodat je in ieder geval 'iets' (al is het nog zo weinig) opbouwt, en je ovr gewoon in stand blijft!?

Affijn, hoop dat je eruit komt...! Maar voor niets gaat de zon op, dus vertrouw de dsb-ertjes niet puur op hun 'pretty blue eyes'! :roll:

Gesloten