LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bij de Rabobank niet welkom?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
student538

Bij de Rabobank niet welkom?

Ongelezen bericht door student538 »

Klant heeft al jaren een spaar rekening + een betaalrekening bij de Raiffeisen Boerenleen bank:


Een kennis van mij wilde graag informeren over de hoogte's van de spaarrente die de Rabobank geeft. Hij gaf aan dat hij dan liever het geld op de spaarbank van de SNS zetten omdat daar een hogere rente wordt gegeven. Verder wilde hij een bedrag van rond de 3000 euro stallen bij de Rabobank. De Rabobank gaf aan dat hij beter weg kon gaan bij de Rabobank voor zo een klein spaar bedrag.

De Rabobank wil namelijk liever geen klanten die alleen een betaal rekening hebben of een spaarrekening met weining geld er op. De oude klanten mogen wel blijven maar
nieuwe klanten zouden ze liever niet willen hebben aldus de Rabobank!

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Bij de Rabobank niet welkom?

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Een kennis van mij wilde graag informeren over de hoogte's van de spaarrente die de Rabobank geeft. Hij gaf aan dat hij dan liever het geld op de spaarbank van de SNS zetten omdat daar een hogere rente wordt gegeven. Verder wilde hij een bedrag van rond de 3000 euro stallen bij de Rabobank. De Rabobank gaf aan dat hij beter weg kon gaan bij de Rabobank voor zo een klein spaar bedrag.

De Rabobank wil namelijk liever geen klanten die alleen een betaal rekening hebben of een spaarrekening met weining geld er op. De oude klanten mogen wel blijven maar
nieuwe klanten zouden ze liever niet willen hebben aldus de Rabobank!
Komt veel vaker voor bij de Rabobank (die zichzelf ook graag als maatschappelijk verantwoorde bank wil profileren). Dit is bij Rabobank zelfs vrij gebruikelijk. De klant waarvan men het vermoeden heeft niet te beschikken over veel geld krijgt het vriendelijke doch dringende verzoek om over te stappen naar een concurrent als de Postbank. Overigens zou uw kennis ook maar beter wel gehoor kunnen geven aan de oproep van de Rabobank. Menig concurrent biedt veel betere voorwaarden.

buckleup
Berichten: 173
Lid geworden op: 16 sep 2008 18:33

Re: Bij de Rabobank niet welkom?

Ongelezen bericht door buckleup »

Onzin .... (he, lekker zwart-wit discussieren)

De Rabobank weet simpelweg dat klanten met alleen een betaalrekening (en eventueel een hele kleine spaarrekening), verliesgevend zijn. Waarom zouden ze daar dan zaken mee willen doen? Vooral als blijkt dat het van die "klanten" betreft die hun winstgevende producten vervolgens ergens anders halen.

Dan zou je ook Chinees kunnen afhalen op de hoek van de straat en dat vervolgens aan een mooigedekte tafel in ander restaurant gaan opeten. En als dat restaurant dan zegt "u kunt beter bij de Chinees gaan eten" dan zeg je "Ja maar ik bestel straks mijn koffie toch bij u?"

Dat is gewoon niet slim zaken doen, niet voor een restaurant en niet voor een bank. Ik zeg niet dat iedereen alle bankzaken per definitie bij 1 bank moet onderbrengen. Maar ik snap wel dat de Rabobank wat selectiever is (geworden).

MPO
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 dec 2008 14:24

Re: Bij de Rabobank niet welkom?

Ongelezen bericht door MPO »

Wim,

Ik ben me zo eens aan het inlezen op de diverse onderwerpen op dit forum. Telkens valt me weer de negatieve houding tov de Rabobank op.
Elk onderwerp waar maar iemand iets over Rabo schrijft (positief of negatief) reageer jij mij stekelige, niet te checken of onderbouwde berichten. In mijn regio staat Rabo juist bekend dit soort klanten wel "onderdak" te bieden, terwijl ABN etc hier niet op zitten te wachten. Ik heb hier vele voorbeelden van voorbij zien komen.

Ik ga er vanuit dat jouw rabobank jou wel heel vervelend behandeld heeft ofzo, want het lijkt meer op een persoonlijke hetze dan op realistische kritiek.....

dafxf
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 jan 2007 15:22

Re: Bij de Rabobank niet welkom?

Ongelezen bericht door dafxf »

Hier in de regio staat de RABOBANK juist heel goed bekend !
Ook voor de "kleine' klant je hoort hier alleenmaar positief over deze bank...
zelf ben ik al meer dan 50 jaar klant bij de RABO en heb ook nog nooit een probleempje gehad, de service is altijd heel goed !!
Hoor van andere banken wel af en toe negatieve zaken.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Bij de Rabobank niet welkom?

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Ik ga er vanuit dat jouw rabobank jou wel heel vervelend behandeld heeft ofzo, want het lijkt meer op een persoonlijke hetze dan op realistische kritiek.....
Ik ben, gezien de manier waarop de Rabobank omgaat met klanten en potentiele klanten, zeker niet van plan om ook nog maar een enkel filiaal van Rabobank binnen te stappen. Iets als een 'jouw Rabobank' is er in mijn geval dan ook niet en zal er ook niet meer komen. Dat heeft niets te maken met een persoonlijke hetze, maar met mijn eigen ervaringen en met de ervaringen van (ex)klanten van Rabobank in mijn omgeving. Verder zouden bestaande (particuliere) klanten zich ook kunnen afvragen wat men eigenlijk te zoeken heeft bij een bank met van alle grootbanken de hoogste tarieven voor betaalprodukten en een slechte rentevergoeding op spaartegoeden.
De Rabobank weet simpelweg dat klanten met alleen een betaalrekening (en eventueel een hele kleine spaarrekening), verliesgevend zijn. Waarom zouden ze daar dan zaken mee willen doen? Vooral als blijkt dat het van die "klanten" betreft die hun winstgevende producten vervolgens ergens anders halen.
De Rabobank doet dit niet alleen met klanten die enkel een betaalrekening willen. De Rabobank doet dit ook met met klanten die alleen maar een spaarrekening willen (en hun betaalrekening elders willen aanhouden) of met klanten die wel een hypotheek willen, maar geen Interpolis overlijdensrisicoverzekering (omdat zo'n verzekering bij een andere verzekeraar voordeliger of tegen betere voorwaarden kan worden afgesloten). Ook dergelijke klanten wordt de deur gewezen.
Ik zeg niet dat iedereen alle bankzaken per definitie bij 1 bank moet onderbrengen.
Bij menig filiaal van Rabobank zegt men dat wel. Daar geldt de eis dat men alle betaalproducten, spaarproducten, beleggingsproducten en alle daarmee samenhangende diensten van de Rabobank worden afgenomen. Indien men in dat geval aangeeft ook met andere banken zaken te blijven doen, is het voor particulieren praktisch niet mogelijk klant bij Rabobank te worden. In dat geval krijgt men geen offerte en ook een folder met productkenmerken mee. Tevens volgt dan soms het vriendelijke doch dringende verzoek maar 'zaken' te gaan doen met de Postbank.

buckleup
Berichten: 173
Lid geworden op: 16 sep 2008 18:33

Re: Bij de Rabobank niet welkom?

Ongelezen bericht door buckleup »

Dat past gewoon heel goed in de missie van de bank: klantwaarde voor leden bieden.
Ze zijn er dus voornamelijk voor hun leden (lees: "klanten voor wie de Rabobank de huisbank is").
Ze willen een complete bank zijn; losse producten verkopen past niet in deze missie.

Bij een bank als de Postbank geldt "omzet is omzet". Winstmaximalisatie is hun missie. Ook een prima bedrijfsmodel, maar anders.
Als je bij de Postbank een enkel product afneemt, dan levert hen dat winst op en dat draagt bij aan de missie.

Bij de Rabobank heeft men besloten dat iemand die 1 product komt "shoppen" (maar de rest ergens anders afneemt) niet in de missie past. Ook al levert het een beetje winst op .... het is voor hen duidelijk dat zo iemand de Rabobank niet als huisbank ziet.
En dan vindt de Rabobank dat ze niet de beste partij voor je is, omdat de Rabobank alleen als huisbank de beste klantwaarde kan bieden.

Om een voorbeeld te noemen: de Rabobank heeft veruit de meeste filialen in Nederland. Meer nog dan Albert Heijn. Vanuit een Rabobank-klant gezien is dat prettig, maar alleen als je de Rabobank als huisbank ziet. Je kunt dan af en toe eens langsgaan om je hele financiele situatie door te nemen.
Ook vind je het wellicht fijn dat de Rabobank actief is in jouw wijk of dorp, bijvoorbeeld door de plaatselijke kinderboerderij of muziekvereniging te sponsoren.

Maar als je alleen maar een spaarrekening wilt, dan ben je waarschijnlijk beter af bij een bank zonder kantoren (een pure Internetbank) en zonder maatschappelijke betrokkenheid.
Zo'n bank heeft lagere kosten en kan jou daardoor een iets hogere rente bieden. Moet je alleen wel de juiste kiezen (niet IceSave o.i.d.)
En dus verijwst de Rabobank je dan door naar een andere bank, bijvoorbeeld de Postbank.
Zo'n andere bank heeft een andere missie, en daar kan je dan wel terecht.

Volgens mij is dit gewoon heel consequent. De Rabobank is betrokken bij haar klanten/leden, maar wil dan ook alleen zaken doen met mensen die ook betrokken zijn bij de Rabobank (of in ieder geval de Rabobank als huisbank zien).
Losse producten shoppen past niet in deze missie en wordt dan ook ontmoedigd.

MPO
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 dec 2008 14:24

Re: Bij de Rabobank niet welkom?

Ongelezen bericht door MPO »

Buckle up: ben het niet op alle punten eens. Maar ik zit wel meer aan jouw kant als aan die van WIM. Ik vind dat je niet alle producten perse bij rabo moet hebben, is wel makkelijker qua totaal-advies voor klant. Ben het wel met je eens dat de bank een totaal-relatie moet nastreven, echter niet met een fors dwingend karakter. Een klant die nu alleen betalingsverkeer regelt kan in de toekomst ook zijn hypotheek oversluiten (maar nu bijv. niet interessant vanwege rentestand etc), ook voor die klanten moet ruimte zijn.

Wim: je verhaal is wederom gebaseerd op een incident volgens mij. Ik zie in mijn professie bijna dagelijks casuistiek voorbijkomen van diverse rabobanken verspreid over heel brabant en soms nog verder. Dit klopt totaal niet met jouw verhaal. Wat ik bedoelde met mijn opmerking is dat jij volgens mij een vervelende ervaring hebt gehad met een lokaal filiaal van de rabobank en je nu hier en in je omgeving afreageert.
De opmerkingen over de kosten van het betalingsverkeer evenals de rente op spaarrekeningen klopt niet, zeker niet tov concurrent GROOT banken. Ik heb concurrentie-overzichten in beeld en Rabo komt zowel zakelijk als particulier zeer gunstig uit. Tuurlijk is zij niet de goedkoopste, maar dat pretendeert men ook niet. Prijs-kwaliteit verhouding is m.i. prima. Jammer dat jij er anders over denkt. In het huidige bankenlandschap is Rabo nog niet zo'n verkeerde keuze denk ik. Maar als jij je er niet prettig voelde heb je toch een goede keuze gemaakt? Waarom dan dat "na-schoppen" zonder concrete feiten, is toch niet nodig?

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Bij de Rabobank niet welkom?

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Wim: je verhaal is wederom gebaseerd op een incident volgens mij. Ik zie in mijn professie bijna dagelijks casuistiek voorbijkomen van diverse rabobanken verspreid over heel brabant en soms nog verder. Dit klopt totaal niet met jouw verhaal. Wat ik bedoelde met mijn opmerking is dat jij volgens mij een vervelende ervaring hebt gehad met een lokaal filiaal van de rabobank en je nu hier en in je omgeving afreageert.
Niet bepaald een enkel incident. Integendeel: het is een structureel verhaal en, zoals ik al eerder beschreef, niet bepaald alleen mijn ervaringen. Het gaat daarbij om ervaringen met een heel aantal filialen/kantoren in het noorden en het midden van het land.
De opmerkingen over de kosten van het betalingsverkeer evenals de rente op spaarrekeningen klopt niet, zeker niet tov concurrent GROOT banken. Ik heb concurrentie-overzichten in beeld en Rabo komt zowel zakelijk als particulier zeer gunstig uit.
Wellicht is het verstandig om eens te kijken op b.v
http://www.independer.nl/spaarrekening/intro.aspx of: http://www.spaarinformatie.nl/

n het huidige bankenlandschap is Rabo nog niet zo'n verkeerde keuze denk ik.
Naast hun slechte service en hoge kosten zouden ook hun activiteiten op het terrein van woekerpolissen (de OpMaat hypotheek) of hun nogal grote blootstelling aan de huizenmarkt in verslechterende omstandigheden eens moeten worden meegewogen in het oordeel over deze boerenbank.

magmeijer
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 okt 2005 19:26

Re: Bij de Rabobank niet welkom?

Ongelezen bericht door magmeijer »

De stoere, betrouwbare Rabobank verkeert m.i. evenals alle andere banken in heel zwaar weer. Ze zijn nu volop bezig geld binnen te halen en lenen liever niet te veel uit. De betrouwbaarheid van de Rabobank moet wel dagelijk worden benadrukt b.v. door Fatima die al hollend op mijn TV verschijnt en vertelt hoe goed de Rabobank wel niet is en hoeveel leden ze wel niet hebben. Het wordt mij een beetje teveel van het goede. Als je zo goed bent is goed toch goed en hoef je dat niet steeds te benadrukken.
Echter, de problemen met hypotheken (onzorgvuldige informatie) met de Asset Backed producten die voor miljarden aan de man zijn gebracht en die volgens de VEB niet geschikt zijn voor particulieren (misleidende en verkeerde informatie) doen de Rabobank geen goed. Als dit nog een staartje krijgt kan de Rabobank wel eens imagoschade oplopen. EEN keer in Radar is geen probleem maar het moet niet te vaak voor gaan komen.
Het vreemdste advies dat ik van de Rabobank kreeg in verband met onderbrengen van mijn spaargeld was dat ik er voor moest zorgen om vooral bij een goede en betrouwbare bank te sparen
Naast (natuurlijk) de Rabobank werden ook de Icesavebank en Fortis genoemd. Dat geeft toch te denken.
De kwaliteit van de Rabobanken wordt voor een groot deel bepaald door de vestiging. Sommige vestigingen zijn behulpzaam en klantvriendelijk, terwijl andere vestigingen zeer slecht scoren.
Niet alle klanten zijn tevreden over dezelfde bank anders was er nl maar 1 bank.
De Rabo doet vooralsnog alsof zij een rots in de branding is, maar laten we maar hopen dat het geen ijsrots is die langzaam wegsmelt.

MPO
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 dec 2008 14:24

Re: Bij de Rabobank niet welkom?

Ongelezen bericht door MPO »

Beste MAG Meijer,

Waar baseert u uw stelling op dat Rabo minder geld zou uitlenen? Ik lees door heel het bericht weinig feiten. Slechts uw mening over de rabobank aangevuld met aannames waarvan er een aantal niet kloppen. Aangaande de diverse kantoren: ben ik helemaal met u eens. Dit kan per kantoor ernstig verschillen. Dit is overigens bij ABN/ING etc net zo, zij het dat ze daar iets duidelijkere richtlijnen vanuit hoofdkantoor hebben.
Jammer dat u net als WIM2007 met weinig feiten komt..

Noble
Berichten: 1128
Lid geworden op: 13 dec 2006 12:23

Re: Bij de Rabobank niet welkom?

Ongelezen bericht door Noble »

Ook in "mijn" regio... hoor ik negatieve dingen over Rabo waarbij het meestal om de kosten gaat.

En dít snap ik dus niet he... hoezo alleen-KLAGEN over kosten??

Je kan toch gewoon je boeltje oppakken en naar een andere bank gaan??

Het is zoooo simpel met de overstap service..

maar zelfs dát is dan nog teveel moeite...

wat ik dan doe ?? ze gewoon RECHT in de gezicht uitlachen...

je bent toch écht een zielepoot als je BETAALD en KLAAGT daarover maar NIKS doet...
(uitzondringen diegene die "gedwongen" worden)

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Bij de Rabobank niet welkom?

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Ik zie in mijn professie bijna dagelijks casuistiek voorbijkomen van diverse rabobanken verspreid over heel brabant en soms nog verder. Dit klopt totaal niet met jouw verhaal...... De opmerkingen over de kosten van het betalingsverkeer evenals de rente op spaarrekeningen klopt niet, zeker niet tov concurrent GROOT banken. Ik heb concurrentie-overzichten in beeld en Rabo komt zowel zakelijk als particulier zeer gunstig uit. Tuurlijk is zij niet de goedkoopste, maar dat pretendeert men ook niet. Prijs-kwaliteit verhouding is m.i. prima..... In het huidige bankenlandschap is Rabo nog niet zo'n verkeerde keuze denk ik.
Wellicht is het een idee om mee te zingen met het Rabolied? http://www.youtube.com/watch?v=IB2xzCtxvsI

Bright85
Berichten: 23
Lid geworden op: 31 dec 2008 12:31

Re: Bij de Rabobank niet welkom?

Ongelezen bericht door Bright85 »

De rabo verkeerd nier in zwaar weer. Weetje waarom niet...Omdat de rabo niet op de beurs zit. De rabo ook niet klakkeloos geld uitleent aanmensen waarvan hun salaris al aangeeft dat ze beter in een kartonnendoos kunnen wonen.
Geen enkele bank zal iemand een rekening geven als het hun alleen maar geld kost. Als ze dat wel doen dan zal elke bank failliet gaan.....

Ik ben al jaren bij de rabo en zover ik er zit behandelen ze mij en de mensen die er ook bij zitten in mijn omgeving meer dan positief.
Bij elke bank heb je wel een zwakke schakel zitten, zoals abn, postbank -> ING etc. etc.

En de IceSave en Fortis stonden ook erg hoog als betrouwbaar. Dat zij nu op instorten staan komt door de crisis en andere zaken en niet door dat ze onbetrouwbaar zijn...

Onderbouw je uitspraken....en doe je huiswerk voordat je je uitspraken doet!!

Een zeer zwakke gedachten/uitspraak....
Laatst gewijzigd door Bright85 op 07 jan 2009 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.

NewDutchie
Berichten: 299
Lid geworden op: 01 jun 2007 16:08

Re: Bij de Rabobank niet welkom?

Ongelezen bericht door NewDutchie »

Een anonieme Rabo-manager bevestigt dat er vanuit het hoofdkantoor in Utrecht een oproep is geweest aan de lokale banken om niet mee te gaan in de prijzenslag die momenteel op de spaarmarkt woedt. ‘We zijn al marktleider. Als wij mee gaan doen, gaat het van kwaad tot erger.

Zolang mijn geld bij een bank volledig onder de garantiedekking valt (op basis € 20.000 per rekeninghouder) kan de Rabobank opzouten met de lage tarieven.

willemo
Berichten: 101
Lid geworden op: 13 jun 2005 13:04

Re: Bij de Rabobank niet welkom?

Ongelezen bericht door willemo »

New Dutchie,

Deze garantie is op dit moment (in elk geval tot eind 2009) € 100,000 per persoon.

Met vriendelijke groet,
Willem

alkamare
Berichten: 58
Lid geworden op: 04 nov 2005 16:40

Re: Bij de Rabobank niet welkom?

Ongelezen bericht door alkamare »

De Rabobank is gewoon de beste Bank van Nederland. Ik zie met regelmaat dat deze bank prijzen in de wacht sleept. Ook als werkgever is de Rabobank zeer in trek. Zeurpieten heb je overal, óók onder klanten van de Rabobank en die kun je beter kwijt dan rijk zijn. Kennis van zaken en klantvriendelijkheid is voor deze personen meestal niet belangrijk, wel een paar tienden rente meer of minder. Als je liever kiest voor het spekken van aandeelhouders loop dan gewoon met een grote boog om de Rabobank, maar kom niet met allerlei kulargumenten.

NL75
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jan 2009 17:48

Re: Bij de Rabobank niet welkom?

Ongelezen bericht door NL75 »

Eerlijk gezegd vind ik het niet zo raar dat banken geen rekeningen willen openen waar ze (hoogstwaarschijnlijk) verlies op zullen maken. Voor het aanhouden van een spaarrekening worden geen kosten in rekening gebracht, maar een bank maakt er wel kosten voor. Als een klant maar één product bij de bank aanhoudt, dan zijn verhoudingsgewijs de kosten voor een bank best hoog. Dus op een spaarrekening met een relatief klein bedrag er op, maken ze verlies. Net als op een betaalrekening waar geen extra's aan verbonden zijn.

De Rabobank is een coöperatieve bank. Laten we dat niet verwarren met een liefdadigheidsinstelling! De Rabo doet best veel op maatschappelijk gebied. Maar maatschappelijke betrokkenheid houdt niet in dat ze slecht ondernemerschap toepassen (en dus gewoon alles wat een klant geopend wil hebben maar regelen, ongeacht de kosten voor de bank).

Nu snap ik best dat die persoon waarvoor de rekening niet geopend werd er van baalt, maar de Rabobank is écht niet de enige die een dergelijk beleid hanteert (en ik heb in mijn omgeving kennissen die bij verschillende banken werken, dus ik weet dat uit betrouwbare bronnen!).

Marga Prudon
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jan 2009 18:04

Re: Bij de Rabobank niet welkom?

Ongelezen bericht door Marga Prudon »

Enige jaren geleden verkochten wij ons huis en betrokken een huurhuis in Tilburg. Aangezien wij een behoorlijk bedrag over hadden gehouden probeerden wij dat bij een bank met de meeste rente onder te brengen, maar bij de Rabobank was dat niet mogelijk als we geen salarisrekening openden. Uiteraard vonden wij het heel normaal dat wij een betaalrekening zouden open en daarvoor ook zouden betalen, maar nee, het was niet mogelijk. Gelukkig werden we door de Amrobank (zit op de andere hoek) met open armen ontvangen en kregen wij zelfs een nog wat hogere rente omdat het zo'n groot bedrag betrof. We hebben nog contact opgenomen met het hoofdkantoor van de Rabo en die hebben nog geprobeerd om de bank van mening te laten veranderen, maar dat is niet gelukt.

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: Bij de Rabobank niet welkom?

Ongelezen bericht door sprokkel »

alkamare,
De Rabobank is gewoon de beste Bank van Nederland. Ik zie met regelmaat dat deze bank prijzen in de wacht sleept. Ook als werkgever is de Rabobank zeer in trek. Zeurpieten heb je overal, óók onder klanten van de Rabobank en die kun je beter kwijt dan rijk zijn. Kennis van zaken en klantvriendelijkheid is voor deze personen meestal niet belangrijk, wel een paar tienden rente meer of minder. Als je liever kiest voor het spekken van aandeelhouders loop dan gewoon met een grote boog om de Rabobank, maar kom niet met allerlei kulargumenten.
Hier verteld men toch hele andere verhalen over JOUW bank.
http://www.werkgroep1970.nl/achmea_rabo ... rpolis.htm

Gesloten