LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
rvdbosch
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 feb 2009 19:23

ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door rvdbosch »

Vandaag zoals zo vaak getankt in België. Het bedrag was iets van 43 euro. Het enige verschil is dat dat nu alleen gebeurde met de ING pas ipv de Postbankpas.

Ik was net aan het internetbankieren en zag tot mijn verbazing dat ING 125 euro heeft afgeboekt van mijn rekening. Whoppa, ik denk meteen aan fraude of iets dergelijks dus direct de Postbank, euhm sorry, ING gebeld.

Vrijwel direct iemand aan de lijn, dat viel dan wel mee. Deze persoon bevestigde dat ING 125 euro afgeboekt had en beweerde echter dat het de normaalste zaak van de wereld is. Dit zou al jaren gebeuren om te garanderen dat het tankstation zijn geld zou ontvangen.... Na een aantal dagen zou dit vanzelf corrigeren.

Nu is mij dat echt nog nooit eerder opgevallen. Ik vraag me dan ook af hoe het kan. Ik geef toch maar toestemming om het getankte bedrag af te schrijven? En wat als ik hierdoor onverhoopt rood kom te staan, wie betaald mij rente dan?

Het riekt naar de zoveelste pluk-de-consument actie van de banken.... Ik ben benieuwd of het vanzelf gecorrigeerd wordt of dat ik er weer achteraan moet gaan.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door kweenie »

Dit gebeurt al een paar jaar als je pint bij de belgische benzinepomps. Heeft dus niets te maken met overgang van postbank naar ing bank of met kredietcrisis of met wat dan ook.

Dat het je nog nooit eerder was opgevallen zal dus waarschijnlijk meer met jou te maken hebben dan met de banken.

Mendoza
Berichten: 512
Lid geworden op: 16 jul 2007 03:21

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door Mendoza »

Overigens is het niet ING die het bedrag reserveert. Dit word gedaan door equens.http://www.equens.com/

VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

ONZIN, ING reserveert het geld op je rekening.

Bovendien:
- ik denk niet dat Equens de verwerking doet van het gebruik van ING Maestro kaarten in het buitenland; Volgens mij heeft ING Cards een directe verbinding met MasterCard/Maestro.
- Equens danwel MasterCard/Maestro zijn een doorgeefluik van card transacties....ze boeken/reserveren zelf niets op je rekening

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door D1RK »

Als zij niet kunnen zien of er voldoende saldo is, zoals buitenland mogen ze een bedrag afboeken en later de rest die niet getankt is terug storten.

Als ik met de vrachtwagen kom in Luxemburg moet ik daarom soms meerdere keren pinnen omdat ik maar een beperkte hoeveelheid kreeg.....

Mk
Berichten: 989
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door Mk »

ONZIN, ING reserveert het geld op je rekening.

Bovendien:
- ik denk niet dat Equens de verwerking doet van het gebruik van ING Maestro kaarten in het buitenland; Volgens mij heeft ING Cards een directe verbinding met MasterCard/Maestro.
- Equens danwel MasterCard/Maestro zijn een doorgeefluik van card transacties....ze boeken/reserveren zelf niets op je rekening
ING reserveert dus het bedrag dat zij doorkrijgen, dat bepalen ze niet zelf.

En hoe je bij ING Cards komt is me een raadsel. In het buitenland is het gewoon een betaalpas als elke andere betaalpas. Echt niet dat ING dat voor elke betaalautomaat zelf regelt, dat doen ze in Nederland al niet eens....

VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

ja, ja nu wordt het een interpretatie:

ING VOERT UIT en krijgt een autorisatie bedrag door....maar het is ING om te bepalen of ze op basis van deze gegevens het bedrag reserveren op je rekening. ING heeft als uitgever van de Maestro Card de verplichting om het bedrag (ná clearing door MasterCard) over te maken naar de acceptant (de pomphouder) en dan is het logisch dat ING geen kredietrisico wil lopen en dus een bedrag reserveert op je rekening. Pomphouders kunnen allerlei **** over de lijn sturen en ING moet er maar uit zien te komen..dat maakt het voor ING zo lastig (net als alle andere banken).

Dan de route die je card betaling/autorisatie aflegt in het buitenland:
Pomphouder/winkelier (België) ==> "Acquiring processor" (België) ==> MasterCard/Maestro ==> "Issuing processor (ING Cards/Equens/...) ==> De uitgevende (bank)instelling/issuer (waar jij je rekening hebt: in dit geval ING).

corne64
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 mar 2009 18:42

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door corne64 »

Zeer vreemd verhaal wat ik niet echt begrijp.
Ik woon nog geen 20 Km van de belgische grens.
Ik tank altijd net in belgie bij de Tango met een postbankpas.
Bij mij wordt altijd het correcte bedrag ( wat op de bon staat) direct afgeschreven.
Ik heb echter sinds 2 dagen een nieuwe (ING) pas.
Ben dus benieuwd hoe dit de volgende keer gaat..
Gaat dit foutdan is het gelijk ING Exit :twisted:

Grt :wink:

Qube
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 feb 2008 17:51

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door Qube »

Mij is bijna hetzelfde gebeurd en kwam via Google in dit topic terecht.

Het enige verschil is dat ik gewoon in Nederland tankte met mijn ING-pas (ex Postbank). Ik heb getankt voor 57 euro en zie thuis dat ze 125 euro hebben afgeschreven. Dit gebeurde bij een onbemand tankstation aangeduid als 'de Fakkel' (http://www.nijol.nl/Verkooppunten.html)

Ik vind het tamelijk schandalig dat ze misbruik maken van het vertrouwen van de klant. Die stopt zijn pinpas in de kaartautomaat en gaat er vanuit dat het bedrag wat hij tankt wordt afgeschreven. Geen cent meer of minder. Juist het vertrouwen wat hij schenkt door het NIET te bevestigen met het drukken op de groene knop, zoals bij normale pinautomaten. Als ze na het scannen van mijn pas niet akkoord gaan met een mogelijke transactie, laat ze die transactie dan ook niet maken ipv mij voor een x-bedrag (al dan niet tijdelijk) te benadelen. Pieping schande.

Maar wordt dit resterende bedrag daadwerkelijk na enkele dagen teruggestort? Graag reactie van ervaringsdeskundigen... Alvast bedankt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is een methode die 'onder water' bij alle onbemande pompen gebeurt. Voor het tanken wordt er 125 euro gereserveerd van de rekening, dus er 'virtueel' afgehaald. Na het tanken wordt gekeken hoeveel het werkelijke tankbedrag was, en krijg je de rest van de 125 weer teruggestort op je rekening. Dit zie je meestal niet omdat het boekhoudkundig met elkaar wordt verwerkt.

Deze methode voorkomt dat je gaat tanken zonder dat je nog wat op je rekening hebt staan, en de maatschappij dus ook het getankde bedrag niet kan afschrijven.

Qube
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 feb 2008 17:51

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door Qube »

Dank voor je reactie en toelichting. Toch snap ik nog iets niet. Hoe voorkomt deze methode dat je tankt zonder dat je wat op je rekening hebt staan? Want als er niks meer op mijn rekening had gestaan, konden ze ook geen 125 euro afschrijven. Toch? En als ik mijn pas in het apparaat doe, wordt er toch al een saldocheck uitgevoerd? Dan kunnen ze de levering toch alsnog weigeren?

Maar hoe dan ook... vandaag stond het correcte bedrag op het rekeningoverzicht. Wel zo prettig.

stofzuigertje

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Bij een bemande pomp zal het juiste bedrag worden afgeboekt.

Ik kreeg bij onbemande een €125,- wat ook werd aangegeven op pomp en een dag later was de rest retour!

Hiervoor staan 3 werkdagen dus zo zijn de regels in bepaalde landen.
Als je dit niet wilt alleen bemande pompen bezoeken.
Altijd bon bewaren met werkelijk getankte bedrag als bewijs.

Als je de slang niet goed terug zou hangen kan ik na jou de rest tenslotte ook opmaken!
Dit gebeurde vaker, van mag ik ook tanken en ze vergeten bon.
Slimme Belgen weten die dus!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door kweenie »

Qube, bij het betalen wordt niet doorgegeven hoeveel jou saldo op dat moment is, maar er wordt alleen gekeken of het bedrag dat je moet betalen kan worden afgeschreven.

Er wordt dus gekeken of je 125 kunt betalen door 'zogenaamd' 125 af te rekenen. Lukt dit niet, dan kun je niet beginnen met tanken. Dus zo wordt voorkomen dat je tankt zonder dat er wat op je rekening staat. Lukt het wel om 125 af te rekenen, dan wordt die 125 'vast gezet' en kun je tanken. Ze weten dan nl. in elk geval zeker dat ze niet het schip in gaan. Dan kun je dus wel beginnen met tanken.

Qube
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 feb 2008 17:51

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door Qube »

Aha.. duidelijk nu. Bedankt voor je toelichting!

Toyman
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 apr 2006 14:37

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door Toyman »

nou wij tanken regelmatig in België maar ik hen dit nog nooit mee gemaakt bij de Postbank.
nu we over gegaan zijn naar de ING hebben we dit
sta je toch raar te kijken als je rekening zie -125

Gr Ton

gateman
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 nov 2008 21:23

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door gateman »

Vandaag getankt bij een onbemand tankstation (BOL) in Zeewolde. het was toevallig dat ik een uur later op mijn afschrift keen en ik kreeg de schrik van mijn leven en meteen gebeld met BOL. Deze bracht mij op de hoogte van de metohde van de ING. Nu sta ik rood! Moet ik verdorie boeterente betalen (?) zonder dat ik daar om gevraagd heb. Kunnen ze niet duidelijk aangeven bij de staions, zodat je daar op voorberid bent?

manusje007
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 jul 2009 16:18

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door manusje007 »

Ok ik ben kort geleden geconfronteerd met zo'n "spook"afschrijving. In België getankt en bij thuiskomst een groter bedrag op mijn afschrijving met de mededeling Gereserveerd ivm buitenland betaling. Ik vraag me af waar ze het recht vandaan halen. Ik zou me kunnen voorstellen dat je een bedrag x gaat tanken en vervolgens nog boodschappen gaat doen, in de veronderstelling dat je genoeg op je rekening hebt laten staan voor die boodschappen en er dan bij de kassa achter moet komen dat je bank je zodanig vertrouwd dat ze maar vast wat extra geld hebben gereserveerd....... en dat houden ze dan ook nog eens een paar dagen vast ? Dat kan toch nooit de bedoeling zijn. Ik kan me overigens ook niet herinneren dat ik dit als (oud)Postbankklant ooit eerder gezien heb. Welke bankmedewerker kan me uit de droom helpen of dit uitleggen ?

michellesoedjaks
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jul 2009 17:41

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door michellesoedjaks »

ook ik heb net 125 euro van me rekening af zien schrijven terwijl ik maar 35 euro getankt heb!! vind het echt te schandalig voor woorden. Ik heb het bij de postbank ook nog nooit eerder mee gemaakt. En nu ineens sinds het ING is wel.

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door mar42 »


Tim2005
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 sep 2005 17:23

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door Tim2005 »

Toch gek dat alleen ING klaten hier last van hebben.....

Gesloten