LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ABN AMRO besteelt kleine ondernemers

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
ekn
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 mei 2009 15:09

ABN AMRO besteelt kleine ondernemers

Ongelezen bericht door ekn »

In mijn vrije tijd ben ik mijn eigen onderneming gestart. Ik heb een leuke webshop neergezet met parfum. Dit loopt hartstikke leuk, en dat is natuurlijk heel plezierig.

Klanten kunnen betalen via PayPal of creditcard, en je wilt de klanten natuurlijk ook de mogelijkheid bieden om via iDeal te kunnen betalen.

Natuurlijk ga je hiervoor allereerst naar de bank waar je al jarenlang al je rekeningen hebt lopen, om te zien of je de iDeal diensten ook bij je eigen bank kunt onderbrengen.

Als je dan een aanvraag doet voor iDeal Light van ABN AMRO, en je krijg de overeenkomst binnen, dan sla je werkelijk stijl achterover van schrik, want ABN AMRO heeft haar iDeal beleid aangepast. De goedkoopste vorm die ABN AMRO nu nog heeft, is drastisch in prijs verhoogd.

Voorheen betaalde je bij ABN AMRO uitsluitend voor de transactiekosten van de werkelijke iDEal transacties, zijnde € 0,70 per transactie. Sinds kort is dit door ABN AMRO veranderd. De € 0,70 blijft dan wel bestaan, maar ongeacht het aantal transacties, ga je voortaan aan ABN AMRO minimaal 60 transacties per kwartaal betalen. Dus ook als je in een kwartaal geen iDeal transacties hebt, of slechts één.

Ook hier probeert de ABN AMRO Bank over de rug van kleine ondernemertjes grof geld te verdienen. Schandalig gewoon. Hoe maak je de kleine zelfstandige kapot?

Noble
Berichten: 1128
Lid geworden op: 13 dec 2006 12:23

Re: ABN AMRO besteelt kleine ondernemers

Ongelezen bericht door Noble »

Hallo EKN,

Tja, dit is nu precies waar ik al voor vreesde.
Ook in andere topics gaf ik al aan dat iDEAL ... NIET gratis is...
-geheel in tegenstelling met dat sommige ándere beweren van wél....

óók "voorspelde" ik dat, ZODRA iDEAL ingeburgerd zou raken....

de banken de prijzen zouden gaan opdrijven
ook dát werd van de tafel geschoven...

en nú lijkt het er op dat de ABN-AMRO de éérste is die gaat beginnen met ook iDEAL uit te melken...

Dat dit NIET goed is voor jou/en je klanten snappen vele (nog) niet...
want jij moet die iDEAL kosten natuurlijk wél terug verdienen, en dus betaald de consument eigenlijk aan de Bank.

Heb je bij andere banken geinformeerd wat zíj hanteren??
en of (binnenkort?) ook zíj gaan verhogen?? en krijg je dat op papier??

yep, iDEAL is leuk... jammer dat banken het beheren.. :wink:

ekn
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 mei 2009 15:09

Re: ABN AMRO besteelt kleine ondernemers

Ongelezen bericht door ekn »

Met andere woorden, de banken hebben weer een melkkoe gevonden, en ze hadden al zo'n "goede" naam. Rentetarieven niet willen verlagen, simpelweg om geld vast te houden, zodat ze de torenhoge bonussen van hun topmanagers kunnen blijven betalen.

Ik heb nog even bij de ING en Rabobank gekeken, en daar hanteren ze nog wel het systeem van kosten per transactie. De ING heeft dit zelfs per 1 april 2009 met het nieuwe tarievensysteem doorgezet.
Maar ik ben bang dat deze banken ook binnen nu en een jaar de gang van de ABN AMRO Bank zullen volgen.

Ondertussen wel wat gevonden via Mollie en MultiSafePay. En voorlopig maar eens aangemeld bij MultiSafePay. Zij schijnen wel een goede reputatie te hebben, en ook zij hanteren gewoon het kosten per transactie systeem. Geen ingewikkelde bureaucratische contracten etc....
Nee, gewoon aanmelden, binnen een uur geactiveerd en werkend op de webshop, en achteraf alleen nog even KVK uittreksel en ID bewijs opsturen.

Dit soort bedrijven zullen het denk ik in de toekomst erg goed gaan doen, ten koste van de reguliere banken. Het is alleen maar hopen dat zij niet dezelfde uitbuitende idiote weg ingaan van de reguliere "staats"-banken.

Noble
Berichten: 1128
Lid geworden op: 13 dec 2006 12:23

Re: ABN AMRO besteelt kleine ondernemers

Ongelezen bericht door Noble »

Hallo ekn,

Wel, ik denk dat jij op dit moment in de "voorlinies" zit voor wat betreft iDEAL perikelen, en het uitmelken ervan.

Het is goed om te lezen dat je je als ondernemer zéker niet zomaar hoeft neer te leggen
bij wat banken je opdringen( door de strot proberen te duwen).

Ik denk dan ook dat er meerdere ondernemers zullen komen (zijn?)
die jouw oplossing óók serieus zullen gaan doornemen.

Succes met je uitwerking

Noble

FiscaalJurist
Berichten: 579
Lid geworden op: 05 dec 2008 09:39

Re: ABN AMRO besteelt kleine ondernemers

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

Bij de benzine pomp verkopen ze mij nieuwe producten (bv kauwgom) voor een belachelijk lage prijs. Als ik er dan aan gewend ben en ik wil het product dan is het opeens 3x zo duur. De bank doet hetzelfde. Bij de kauwgom noemen we het slimme marketing, bij de bank is het opeens stelen. Past ook wel een beetje in de tijdsgeest. Banken krijgen overal de schuld van. Gelukkig leven we niet meer in de Middeleeuwen anders kregen ze ook nog de schuld van de misoogst, de Mexicaanse griep en overmatige regenval. Als het niet bevalt ga je toch gewoon naar een andere bankinstelling. Ik vind de kop van het topic weer erg tendieus. Maar goed het zal de tijdsgeest wel zijn

Noble
Berichten: 1128
Lid geworden op: 13 dec 2006 12:23

Re: ABN AMRO besteelt kleine ondernemers

Ongelezen bericht door Noble »

@ FiscaalJurist

Goed gesteld, maar er is wel degelijk een groot verschil...(mijn mening)

is de kauwgom lekker verhoogd, dan pak je het pakje ernaast...
of voortaan 3 pakjes bij de supermarkt.. van een ander merk.... makkelijk zat.. toch??

Met een dienst als iDEAL is dit wel eventjes anders...
je past je bedrijfs proces aan..
je richt je website speciaal in...
je maakt je klanten er mee bekend...

en dán.... jawel, mag je EXTRA dokken, of lekker wat werk gaan verzetten....
want je hebt "jouw" bank al verweven met je bedrijf.

ik zie verschil dus.... jij niet???


neemt niet weg dat je gelijkt hebt met "eerst in de markt plaatsen en dan....".

FiscaalJurist
Berichten: 579
Lid geworden op: 05 dec 2008 09:39

Re: ABN AMRO besteelt kleine ondernemers

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

Noble
Ik snap jouw redenatie ook. Banken hebben het gemakkelijker dan andere bedrijven omdat de klanten moeilijker kunnen weglopen. Dat weten de banken ook dus kunnen ze dit soort strategieen met meer succes plaatsen. De discussie gaat hierbij , mijns inziens, eigenlijk altijd om hetzelfde. Is een bank een normale commerciele instelling of heeeft ze een maatschappelijke verantwoordelijkheid?
Ik zou het antwoord niet zo maar weten. Volgens mij gaat Wordt wakker er van uit dat banken die maatschappelijke verantwoordelijkheid heeft. Daarom ook de kop van het topic. Bij een normale commerciele instelling zouden we het gewoon slim vinden

Noble
Berichten: 1128
Lid geworden op: 13 dec 2006 12:23

Re: ABN AMRO besteelt kleine ondernemers

Ongelezen bericht door Noble »

@ FiscaalJurist
Is een bank een normale commerciele instelling of heeeft ze een maatschappelijke verantwoordelijkheid?
Ik zou het antwoord niet zo maar weten.
lol, ja die vraag zie je vaker.
Persoonlijk zeg ik: commerciele (niet normale :wink: ) instelling.

Omdat echter de "impact" van deze -systeem- banken grotere vormen heeft aangenomen
dan dat de overheid kón inschatten (onkunde van onze overheid)

hebben ze daarmee een positie bereikt die NIET meer wenselijk is voor de consument.

Dóór deze positie kunnen zij een dienst plaatsen en het vervolgens uitmelken.
Daarná ontstaat bij diverse burgers de vraag:
is dat wel maatschappelijk verantwoord?

Het beste (lijkt mij) dat ook banken... net als de telecom bedrijven
(die óók zo'n positie wisten te bemachtigen/uitbuiten)

een soort OPTA krijgen die deze ongewenste praktijken een halt toe kan roepen.

Wanneer is de tijd er RIJP voor???

wel, dát hangt af van het gemor van de burgers....
pikken en slikken?? de politiek doet NIETS.. dit weten we al jaaaaren..
veel protest en kamervragen... dan kán het snel geregeld zijn.

Paul123
Berichten: 69
Lid geworden op: 27 nov 2004 17:44

Re: ABN AMRO besteelt kleine ondernemers

Ongelezen bericht door Paul123 »

Ik snap best wel dat het voor sommige mensen een vervelende prijsverhoging is, maar waar hebben we het nu eigenlijk over: 60 transacties per kwartaal. Dat is dus minder dan 1 transactie per dag.


Als je dat niet haalt ben je geen kleine ondernemer, dan ben je een hobbyist. En dat ze juist voor die categorie een ondergrens stellen, waardoor je welgeteld 14 euro per maand gaat betalen is toch niet zo gek?

ekn
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 mei 2009 15:09

Re: ABN AMRO besteelt kleine ondernemers

Ongelezen bericht door ekn »

Ik snap best wel dat het voor sommige mensen een vervelende prijsverhoging is, maar waar hebben we het nu eigenlijk over: 60 transacties per kwartaal. Dat is dus minder dan 1 transactie per dag.


Als je dat niet haalt ben je geen kleine ondernemer, dan ben je een hobbyist. En dat ze juist voor die categorie een ondergrens stellen, waardoor je welgeteld 14 euro per maand gaat betalen is toch niet zo gek?
Toch niet helemaal mee eens. Een groot deel van de klanten betaalt al via PayPal of Creditcard, en ook die diensten worden nog steeds per transactie aangeboden.

Maar het gaat dus gewoon om het principe. De banken laten je betalen voor iets dat ze niet voor je doen, als je onder die 60 transacties blijft hangen. Met andere woorden, zolang je maar minder iDeal transacties dan 60 hebt, betaal je voor niet verleende diensten.

En in mijn perceptie staat betalen voor niet verleende diensten gelijk aan diefstal. Ik kan op mijn webshop flesjes parfum aanbieden, de klanten laten betalen, en vervolgens niet leveren. Kortom, ik kom dan mijn leveringsverplichting niet na.

Noble
Berichten: 1128
Lid geworden op: 13 dec 2006 12:23

Re: ABN AMRO besteelt kleine ondernemers

Ongelezen bericht door Noble »

@ ekn
in mijn perceptie staat betalen voor niet verleende diensten gelijk aan diefstal
:lol: mja, mee eens... maar met:
ik kom dan mijn leveringsverplichting niet na.
ga je erg scherp door de bocht... :D

Ze hebben je "klem" en stellen een drempel die niet fair is...
ze leveren wat ze aanbieden, ZONDER garantie dat de kosten NOG verder zullen stijgen....
terwijl het totaal aantal iDEAL betalers aan het toenemen is?? of heb ik het fout??

dan is het opmerkelijk dat de kosten zo sterk stijgen...

normaal is dat bij grotere omzet> de prijzen gunstiger worden.. marktwerking..

stofzuigertje

Re: ABN AMRO besteelt kleine ondernemers

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik begrijp dat zij in de laatste maanden voor Sint en Kerst geen probleem zal hebben maar eerste kwartaal is rustiger, gezien mijn omzet in gelijkwaardige producten.

Dus dat je er het laatste kwartaal ruim boven zit maakt niets uit, die slechte maanden kosten dus extra geld.
Zelf werk ik liever met automatische incasso en internet bankieren van klanten zelf.
Dan zijn er minder kosten en kan ik het goedkoper aanbieden.

Door eerlijk op Uw website de kosten te vermelden als U via iDeal wil betalen, want dan begrijpen de klanten het ook en kunt U hiermee erg snel stoppen.
Ook Credit Card kosten worden bij mij vermeld en doorberekend!

Ik kan omdat ik samenwerk met andere Webwinkels, zelfs concurrent met zelfde producten, want met meerdere is dit minimale betaalprobleem opgelost.
Alleen wel in E mail duidelijk maken dat U dit doet want als je bij AH iets koopt verwacht je ook geen Aldi op je bankafschrift.

Door deze samenwerking is naast bankkosten zijn ook de verzend kosten lager als grotere aanbieder.
Ook de opslagruimte, naast eigen ook nog reserve als je tijdelijk nodig hebt, en 1 grote huren is goedkoper dan 32 kleinere.

De winkel in Zwem en sport kleding vraagt nu hulp en bij kerst zitten deze weer in het speelgoed die dan tekort handen heeft.
Dus in mijn rustige periode hun drukke helpen is zelfs mogelijk.
Dit is de manier om voordeliger te werken en bij fraude, oplichting of andere problemen kun je dan ook advies vragen, want 32 winkels weten meer als 1.

We blijven 32 volledig zelfstandige winkels online maar helpen elkaar wel.

Gesloten