LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Postbank/ING stuurt adresgegevens mee bij overschrijving

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Ninja
Berichten: 108
Lid geworden op: 24 apr 2005 14:21

Postbank/ING stuurt adresgegevens mee bij overschrijving

Ongelezen bericht door Ninja »

Sinds begin 2008 ligt er bij de Postbank (inmiddels ING) een klacht van mij m.b.t. het meesturen van adresgegevens bij een overschrijving. Wanneer ik een overschrijving doe naar een niet Postbankrekeningnummer, dan krijgt de ontvanger op zijn afschrift mijn volledige adres te zien: straatnaam + huisnr + woonplaats. Dit gebeurt in ieder geval als ik een overschrijving doe naar de ING, de SNS en de ASNbank. Ik vind dit persoonlijk heel vervelend en volgens mij behoort dit ook niet te gebeuren. Het heeft me ruim een jaar (!!!) gekost om dit bij de Postbank aan hun verstand te peuteren dat dit echt gebeurt. Men bleef volhouden dat alleen woonplaats wordt meegestuurd en naar mijn bewijzen (printscreens van de ontvangende partij) werd niet gekeken. Afijn, in juni dit jaar had ik eindelijk iemand aan de lijn die het inderdaad wel vreemd vond en dit is gaan onderzoeken. Kwam er uiteindelijk ook niet uit en heeft het bij management neergelegd, waarna er gewoon helemaal niets meer met mijn klacht gebeurt. Ik bel nog wel eens om een update te krijgen, maar dan is het antwoord 'mijn collega is hier mee bezig'. Op de vraag wat de naam van die collega is, krijg ik geen antwoord. Enige is dat ik teruggebeld zou worden, maar men kan niet zeggen wanneer en natuurlijk word ik ook niet teruggebeld. Het stoort mij dat er zo met persoonlijke gegevens om gegaan wordt, te meer omdat veel mensen waarschijnlijk niet eens weten dat dit gebeurt.
Ik ben benieuwd wat anderen er van vinden dat volledige adresgegevens mee gestuurd worden. Denk bijvoorbeeld eens aan de volgende situatie:
- Echtscheiding, waarbij je niet wilt dat je ex-partner je nieuwe adres weet, maar je hebt nog wel gezamenlijke financiele verplichtingen waarvoor je geld naar de gezamenlijke rekening moet overmaken. Als je dat met een Postbankrekening doet, weet je ex meteen waar je woont (deze situatie had ik dus zelf en dus had ik bij de Postbank maar een ander woonadres opgegeven)

Ik heb overigens geverifieerd dat dit niet alleen met mijn Postbankrekening gebeurt, ik weet van nog 2 Postbankrekeningen dat de adresgegevens meegestuurd worden. Ik denk daarom ook dat dit standaard gedaan wordt.

Ben ik nu de enige die zich hier druk over maakt of zijn er meer met mij? Als dat het geval is, wil ik er namelijk wel eens wat druk achter gaan zetten bij de Postbank/ING, want alleen lukt het blijkbaar niet.
Laatst gewijzigd door Ninja op 30 aug 2009 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.

calvino_hobbes
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 dec 2007 15:17

Re: Postbank/ING stuurt adresgegevens mee bij overschrijving

Ongelezen bericht door calvino_hobbes »

Vervelend, ff bellen met Jan Hommen van de ING, die kan je wel verder helpen.

Laat je weten wat de uitkomst is?

Ninja
Berichten: 108
Lid geworden op: 24 apr 2005 14:21

Re: Postbank/ING stuurt adresgegevens mee bij overschrijving

Ongelezen bericht door Ninja »

Het gaat in ieder geval om overschrijvingen via internetbankieren. Hoe het zit met papieren overschrijvingen weet ik niet.

Ninja
Berichten: 108
Lid geworden op: 24 apr 2005 14:21

Re: Postbank/ING stuurt adresgegevens mee bij overschrijving

Ongelezen bericht door Ninja »

Update:
Na nog een keer gebeld te hebben met de ING, ben ik vandaag teruggebeld door degene die na anderhalf jaar wel de moeite had genomen om me serieus te nemen. Helaas kon ze me niet melden wat ik wilde horen. Het antwoord luidde: het werkt zoals het hoort en het kan niet aangepast worden. Het is dus de bedoeling dat van (oud)Postbankklanten de volledige adresgegevens meegestuurd worden bij een overboeking. Dit kan ook niet aangepast worden.

Dat heeft me dan ruim anderhalf jaar gekost om dat antwoord te krijgen :(. Maar aan de reacties hier te zien maak ik me er drukker om dan de gemiddelde klant, dus is het blijkbaar niet zo'n probleem als ik dacht. Ik ga in ieder geval m'n rekening bij de ING opzeggen en daarmee ook maar mijn creditcard, aangezien ik die alleen nog maar i.c.m. een ING rekening mag hebben.

Creatura
Berichten: 208
Lid geworden op: 04 okt 2007 21:46

Re: Postbank/ING stuurt adresgegevens mee bij overschrijving

Ongelezen bericht door Creatura »

Ninja schreef:Ik ga in ieder geval m'n rekening bij de ING opzeggen en daarmee ook maar mijn creditcard, aangezien ik die alleen nog maar i.c.m. een ING rekening mag hebben.
En naar welke bank ga je dan? De meeste banken geven volledige naam/adres bij een overschrijving van particulieren, zodat goed is te controleren van wie het bedrag afkomstig is.

Ninja
Berichten: 108
Lid geworden op: 24 apr 2005 14:21

Re: Postbank/ING stuurt adresgegevens mee bij overschrijving

Ongelezen bericht door Ninja »

Nee hoor, bij overschrijvingen van particulieren van andere banken zie je alleen de naam en de woonplaats. Dat is iets anders dan het volledige adres. Dus wat dat betreft heb ik keus genoeg :)

Ninja
Berichten: 108
Lid geworden op: 24 apr 2005 14:21

Re: Postbank/ING stuurt adresgegevens mee bij overschrijving

Ongelezen bericht door Ninja »

De ING doet het overigens alleen bij de Postbankrekeningnummers. Bij de ING bankrekeningnummers sturen ze alleen woonplaats mee.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Postbank/ING stuurt adresgegevens mee bij overschrijving

Ongelezen bericht door CB »

De ING doet het overigens alleen bij de Postbankrekeningnummers. Bij de ING bankrekeningnummers sturen ze alleen woonplaats mee
@Ninja,

Het heeft volgens mij te maken met het controlesysteem van de rekeningnummers. Bankrekeningen zijn elfproef en worden daar op gecontroleerd.

De rekeningen van de voormalige Postbank worden gecontroleerd op adres en woonplaats van de rekeninghouder.

Nogmaals zeker weet ik het niet, maar volgens mij is dat de reden.

Gesloten